sector Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Såg en serie med macro-bilder tatt av Thomas Shahan nettopp. Edderkopper og andre kryp. Bildene er jo meget bra, og derfor lurte eg på hva slags utstyr mannen bruker. Etter å ha lett litt rundt på hjemmesiden hans Thomas Shahan fant eg dette her: -What camera/equipment do you use? I’m currently using a Pentax K200D with either a vintage 28mm or 50mm prime reversed to the end of extension tubes. In the rare chance that I have a highly cooperative subject, I may bust out my macro bellows for some really high magnification shots. Mitt spørsmål blir derfor: Hva betyr dette? Snur han noen gamle objektiver bak fram, og ikke bruker macro-objektiver? Hva er en extension-tube? Og hva er bust out macro for high magnification shot? Lenke til kommentar
tvister Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Jepp han snur objektivet og fester det via en adapter som passer kameraet via ovjektivets filtergjenger. Er litt trasig med moderne objektiver som mangler blenderring. Extensiontube er et rør som plasseres mellom objektiv og kamera og forandrer forstørrelsesgrad og nærgrense. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Dette her kan være litt komplisert -- i alle fall hvis man nerde helt ut og regne på forstørrelser og nærgrenser og krangle om hvorvidt makro er 1:1 eller 1:2. Så jeg skal unngå sånne vanskelige tall-ting, men jeg kan i alle fall forklare hva utstyret han nevner er og hvordan det funker. For å redusere nærgrensen og øke forstørrelsen et objektiv gir kan man bevege det vekk fra filmplanet. Det kan gjøres med blant annet extension tubes, som er et sett med rør man kan feste mellom kameraet og objektivet. Dette kan gi de fleste objektiver en drastisk økt forstørrelse, men umuliggjør fokusering til uendelig. Om man bruker et objektiv bak fram (ved hjelp av reverseringsringer) øker man også forstørrelsen. Det objektivet gjør et jo å ta alt lyset det ser og projisere det på filmplanet i krympet versjon. Om du snur det rundt, gjør det på en måte det motsatte, altså å forstørre motivet. Det blir litt som linsa i en projektor eller en lysbildeframviser, som forstørrer bildet for å klæske det på et lerret. (Makro-nerdene kommer antakeligvis til å flå meg og rulle meg i tjære og fjær for å komme med en så banal forklaring) Det høres altså ut som om det fotografen du siterer beskriver er at han bruker sånne avstandsøkende rør (extension tubes) og putter et objektiv bak-fram i enden av det. Han kan sikkert variere effektene ved å bruke kortere eller lengre rør og bytte mellom de to objektivene. Det å bruke gamle objektiver har en stor fordel i form av at de ikke er elektronisk styrt, så man behøver ikke bry seg om å få alle kontaktene mellom objektivene til å funke, som kan bli vanskelig når fatninga peker feil vei. Det blir mye lettere når man har en blenderring å justere. Jeg ser at du skriver i profilen din at du har Nikkor 50mm og 85mm 1,4 -- hvis du har en hvilken som helst variant av de gluggene som ikke er de aller nyeste versjonene, er de ideelle for denne typen bruk fordi de har blenderringer (det er bare AF-S-variantene, som også er G, som ikke har dette). Macro bellows, som også er nevnt, er en slags anordning med belger (bellows=belger). De kan også brukes til å øke avstanden mellom glugga og objektivet, og siden de kan komprimeres og ekspanderes blir avstanden variabel. Dermed er det en mer fleksibel, men potensielt mindre solid og mer knotete løsning. Det som er flott med sånt utstyr som dette (extension tubes, reverseringsringer, etc) er at det er veldig enkelt, og dermed kan lages ekstremt billig, og hvis man bruker gode objektiver med det kan man få veldig bra resultater. Ulempen er at det kan være ganske upraktisk og knotete, men det er en pris jeg synes er verdt å betale (spesielt når prisen i kroner og øre er mikroskopisk (beklager semi-ordspillet)). eBay er et fint sted for å skaffe sånt utstyr. Loppemarkeder og slikt er også fint. Jeg var heldig nok til å finne et sett originale Nikon-forlengelsesrør (eller hva det nå heter på norsk) på Fretex til en pris av kr. 50 (sammen med et Nikkor 105mm 2,5 på en Nikon EM til 150 ) Du kan prøve å google litt rundt, det finnes egentlig masse bra informasjon (og mye feilopplysninger) om makroutstyr rundt på internett. EDIT: her er et et ganske forklarende bilde av et reversert objektiv montert i enden av en belg. Det gir et greit inntrykk av hvordan en sånn anordning ser ut. Endret 17. juli 2011 av C₈H₁₀N₄O₂ 2 Lenke til kommentar
sector Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Takker for oppklarende svar. Spørs om eg vil ligge i nede på bakken med de objektivene nevnt i min profil. Men eg har et gammelt 50mm 1,8 manuelt fokus objektiv som hadde vært moro å prøve. Har trålet litt rundt på ebay, og finner extension-tubes, macro bellows og softbox til SB 600 blitzen, til ikke så mange hundrelappene til sammen. Det hadde vært moro å kjøpe de, bare for å teste ut dette her. Eg syns slike bilder som i linken øverst, er veldig spennende. Tenk å kunne klare å ta slike bilder selv, det hadde vært moro. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Dette er en type fotografering for de som har stor tålmodighet og interesse Jeg bruker Roxsen/eBay til denne type kjøp. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Mellomringer, eller "extension tubes", øker som skrevet avstanden til objektivet. Anbefaler Kenko sine - så fungerer all automatikken i objektivet. Reversering er morsomt - enten ved å montere to objektiver front mot front eller ved å modde/ødelegge et gammelt objektiv til å passe en bak-fram fatning. En fin start er å enten kjøpe et dedikert makroobjektiv (som også vil være et sylskarpt "vanlig" objektiv) eller å starte med mellomringer. Så kan du se om sjangeren er noe for deg. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Dette er en type fotografering for de som har stor tålmodighet og interesse Tålmodighet er bare fornavnet. Jeg tok en del bilder med belg på slutten av 70-tallet og tidlig på 80-tallet. Naturfag/biologi på videregående og biologi på UMB. Det kunne fort ta 2 - 4 timer for å få tatt det bilde man skulle - til og med fotografering av støvbærere/blomsterarr kunne ta tid - det måtte være helt vindstille en del ganger. Men det var morro også. @Trondster: Trenger da ikke modde objektiver for reversering. En reverseringsring koster jo nesten null og niks. @sector: Personlig ville jeg uten problemer brukt det meste av ny optikk jeg har, så lenge den fungerer greitt nok i manuell modus. Tidligere erfaring er at det er liten risiko for skade på optikken. Pga. motivene arbeider man uansett med stor forsiktighet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå