Gå til innhold

Hva tenker folk når de driter i at en brannalarm piper?

Anbefalte innlegg

Eg kom nettopp hjem og det første eg hører er en brannalarm/røykvarsler som piper. Eg hører meg frem til hvor den kommer fra og kommer etterhvert frem til at det kommer fra den ene enheten av et rekkehus med fire enheter. Ca 100 meter lenger borte. Eg ser ei stund på huset for å se etter røyk, brann og folk. Eg ser lys og folk i tre av enhetene mens den fjerde er helt mørk. Ingen tegn til røyk eller brann.

Eg går nedover for å se hva som skjer og treffer da på en likegyldig nabo. Joda, de hadde hørt den for noen minutter siden men det hørtes ut som om det var så langt borte og de kunne ikke se røyk noe sted. Javel tenkte eg. Eg skal drite i dere om røykalarmen hos dere piper.

Mens eg krysser en parkeringsplass for å komme til boligene ser eg to stk(!) som går tur med bikkjene sine, uten antydning til å vise interesse for alarmen som går.

Den tomme enheten ligger på enden av rekkehuset og mens eg går forbi de tre første enhetene så legger eg merke til at det er både folk i alle og vinduer åpne hos alle. Som om ingen av de hørte noe.

Eg banker på uten respons. Lirker opp et vindu for å lukte og oppdager så at brannalarmen som går ikke kommer innenfra men i fra en søppelpose som ligger rundt hjørnet. Eg ser så at de holder på med oppussing og har kastet brannalarmen med resten av søppelet, som så har blitt våt og blitt aktivert. Eg plukker den opp og river ut batteriet før eg kaster den i fra meg igjen.

Hvordan kan folk ignorere noe slikt? Det kunne lett vært en ulmebrann som holdt på å bygge seg opp. Men ingen, INGEN reagerte. Er folk så tafatte?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada. Det er mange som er så tafatte. Jeg har opplevd dette på hotell flere ganger. Brannarlarmen går som det gyver etter, men ingen reagerer i det hele tatt.

Selv tar jeg dette svært alvorlig. Jeg sjekker iallefall ut omstendighetene, og årsaken til at alarmen går, før jeg kryper tilbake til køya. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver brannalarm eller annen alarm må taes alvorlig. Det er virkelig trist den dagen man ikke tar den alvorlig og det virkelig er brann.

Tar jeg ikke feil er det vel ulovlig å ignorere alarmer og om om det da faktisk er brann, så kan man jo faktisk redde liv fremfor å ignorere det og la uskyldige mennesker dø.

Lenke til kommentar

Eg hadde ikke klart å gå forbi uten å vite om det var et reelt problem eller ikke. I dette tilfellet var det en ulv, men neste gang? Nei, hadde eg bare gått inn ville eg hatt et samvittighetsproblem, selv om det viste seg å gå bra.

Lenke til kommentar

Har bodd i studentblokk, der gikk alarmen minimum en gang i uka, gjerne 4-5 ganger i uka.

Til slutt gav jeg faen og kjøpte meg øreklokker(sentral alarm, dvs hele bygget piper om en svir pizzaen, og brannalarmene var rett over ovnen, jævlig lurt design..). Murblokk vel og merke. Det hendte at jeg stakk huet ut for å sjekke om det var røyk, også inn i lieligheta igjen, men dørene er luftette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...