Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stor fare for kjønnsykdom?

Wazzoa

Anbefalte innlegg

Jeg var nettop på tur i Portugal en uke med en kompisgjeng. Vi ble virkelig dritings, og endte opp på et horehus , anbefales ikke! ... Men uansett, så sprakk kondomen etter en liten stund, og det kan ikke ha gått mer en toppen 20-30 sec , før hun oppdaga det og bytta til en som var hel...

Det jeg lurer på er hva er sansynligheten for at jeg har blitt smittet?

På forhånd takk for svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du i det hele tatt er redd for at du er smittet anbefaler jeg deg å teste deg... Både for deg selv og for fremtidige partnere.

selvfølgelig skal jeg teste meg, men er vell en 2-3 ukers tid som skal gå før det er vits å teste seg ? Klarer ikke å vente så lenge før jeg får et svar fra noen med kunnskap om akkurat dette : / Har btw bestilt time

Lenke til kommentar

Noen som vet å leve livet! :D

Nå er ikke de fleste kjønnsykdommer noe å være så hysterisk for, og den eneste virkelige alvorlige - AIDS - er først og fremst utbredt i Afrika. Man tester seg selv uansett selvfølgelig, det koster ingenting og det er alltid bedre å være sikker.

Et tips er forøvrig å ha med seg egne kondomer på tur for det er mange som bærer på gamle og/eller billige kondomer der ute.

Lenke til kommentar

MEst sannsynlig ikke, men det er mulig. Selv om du har sex med noen uten kondom og de har AIDS så er det 50% sjanse for at du ikke får det.

Smitte fra jente til gutt er mye mindre enn 50 % sannsynlighet. Dette fordi en vagina som regel er våt og at det er vanskelig å skape rifter/åpne sår, samt at viruset AIDS ikke er i så store mengder i vagina.

Det er iallefall det jeg har blitt fortalt av legen min.

Stemmer dette, uten rifter eller sår så kommer ikke viruset til. Leste i en avis om en kar som hadde vært utro og som hadde holdt det skjult i flere år. Han og kona fikk barn og så videre.. så fant han ut av at han hadde fått HIV, og måtte krype til korset og innrømme alt ovenfor sin kone. Hverken hun eller barna hadde blitt smittet av han.

Lenke til kommentar

Stemmer dette, uten rifter eller sår så kommer ikke viruset til. Leste i en avis om en kar som hadde vært utro og som hadde holdt det skjult i flere år. Han og kona fikk barn og så videre.. så fant han ut av at han hadde fått HIV, og måtte krype til korset og innrømme alt ovenfor sin kone. Hverken hun eller barna hadde blitt smittet av han.

Oup snap! Det er i dem tilfellene man virkelig begynner å vurdere om det er hold i karma teorien:p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MEst sannsynlig ikke, men det er mulig. Selv om du har sex med noen uten kondom og de har AIDS så er det 50% sjanse for at du ikke får det.

Smitte fra jente til gutt er mye mindre enn 50 % sannsynlighet. Dette fordi en vagina som regel er våt og at det er vanskelig å skape rifter/åpne sår, samt at viruset AIDS ikke er i så store mengder i vagina.

Det er iallefall det jeg har blitt fortalt av legen min.

Tja, ikke helt korrekt dog. Behovet for rifter er ikke nødvendig, men det gjør selvsagt smitteoverføring langt mer sannsynlig (derfor mottaker av analsex er mest utsatt). HIV-viruset (ikke AIDS) overføres også gjennom slimhinnene, dvs vagina, eller på gutt gjennom urinrøret. Det er også mulig å overføre oralt, selv om det er langt mindre risiko.

Smitteoverføringen har også noe med hvor den som har hiv-viruset er i sin sykdomstilstand. De som overfører smitte er de som går uten behandling, og er selv nysmittede eller i senstadium slik at de går under definisjonen aids. I mellomstadiet er man ofte veldig lite smittsom. Gjennomsnittstiden til å utvikle AIDS er 10 år uten behandling. Hvis jeg husker riktig så er gjennomsnittstid 6 måneder som man definerer som nysmittet, og er i høyrisikosonen for å videreføre smitten (mye virus i kroppen + at man ikke vet at man er smittet).

Viruset er å finne i; sæd,sekret fra vagina,brystmelk og blod.

HIV-tester i Norge er combotypen der de aller aller aller fleste som blir testet som sant positive vil teste positive 2-3 uker etter smitte. Etter 5-6 uker etter mulig smittetidspunkt vil den være omtrent 100% sikker. Og selv om man i Norge sier 8 uker (Danmark 6 uker) vil det være en medisinsk sensasjon om man blir positiv hvis man har testet seg som ovenfor, og har testet negative på disse.

Dog, det er ikke bare HIV som er kjipe. Hep B/C er ikke til å spøke med de heller (opptil 6 måneder må en vente her). Syfilis også (tror det er her et par uker).

Edit: Selv om alle variabler skulle være mot en, så er hiv-viruset i seg selv lite smittsomt. Men har man åpne sår/rifter og en SOI fra før øker risikoen betraktelig. F.eks har en klamydia/mycoplasma er man mye mer mottakelig for viruset.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
Det er også mulig å overføre oralt, selv om det er langt mindre risiko.

Nå ble jeg litt bekymret her... :!:

Sier litt av seg selv. En mulig smittemåte er gjennom slimhinner. Og slimhinner finner man også i munn/hals. F.eks antar man at 10% av de homofile smittes gjennom oralsex.

Derfor, for kvinner. Sug med dong.

Derfor, for gutter. Slikkelapp.

Men munn har en fordel som vagina/penis ikke har. Spyttet. Som har en nøytraliserende effekt. Men det er en smittevei. Selv om samleie er den absolutt vanligste smitteveien.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...