Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger tips til fetekur.

Datasmurf

Anbefalte innlegg

Heisann!

Farmoren min er en spinkel, liten dame på noen og åtti år som alle sier burde legge på seg, men som ikke klarer det for fem flate øre.

Nå har hun kommet til sitt kjære barnebarn for hjelp og siden jeg ikke har peiling på slikt, retter jeg spørsmålet til dere i stedet.

Damen aner ikke hva det vil si å slappe av, hun er alltid i gang med et eller annet. Farter rundt og rydder, styrer, beveger seg opp og ned mellom etasjene, fra vaskekjelleren til hemsen.

Vi får henne ikke til å sitte stille i mer enn fem minutter før hun er opp og i gang med noe igjen.

Hun har aldri spist verken søppelmat eller søtsaker / snacks i hele sitt liv, fast overbevist om at hun ikke vil like det (rimelig sta er hun også), og skyr også melk grunnet laktoseintoleranse / "det at hun ikke liker det".

Hun har aldri veid mer enn 49 kg i hele sitt liv, ikke engang da hun var gravid med min far. Hun veier vel rundt 38-40 kg nå for tiden. En vekt hun har hatt de siste årene.

Selv når hun sitter i sofaer og stoler med mye polstring, klager hun på at hun får vondt siden hun er så tynn at hun kjenner bena gnager mot underlaget.

Noen sunne tips til denne aldrende, energiske sykepleieren fra en svunnen tid som ikke vet hva usunn / fetende mat eller hvile er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekten hørtes alt annet enn bra ut.

Det er forsåvidt normalt at eldre får utfordringer med å ta opp og omsette matemner ved økende aldrer, men det høres ut som hun er kronisk stressa og muligens i tillegg lider av høyt stoffskifte/noe nevrologisk som muligens kan kobles til noe traumatisk. Har litt klinisk erfaring med den mennesketypen hun er og veldig ofte er det det jeg skriver som ligger bak, når man begynner å grave litt.

Sykepleiere tynes jo også ofte til det ytterste i dag av kyniske arbeidsgivere, så dette hørtes alt annet enn bra ut.

Det er jo også det at hun har hatt det sånn over lang tid.

Det hintet du gir ang melkeintoleranse sier meg at det kan være lurt å sjekke for matintoleranser. Hun har også mulligens et tarmsystem som ikke er helt tipp topp. Betent tarm skaper en god del problemer for mange, og er ikke særlig bra å gå med over tid. For mange er det desverre blitt kronisk.

Pleier å behandle slikt med en del intervensjoner. Hvis du er interessert i å vite mer så kan du sende meg en personlig melding.

Lenke til kommentar

Heisann!

Farmoren min er en spinkel, liten dame på noen og åtti år som alle sier burde legge på seg, men som ikke klarer det for fem flate øre.

Nå har hun kommet til sitt kjære barnebarn for hjelp og siden jeg ikke har peiling på slikt, retter jeg spørsmålet til dere i stedet.

Ikke så utrolig nødvendig at maten skal være usunn, det viktigste med en person som spiser lite mat er at den maten han/hun spiser inneholder de næringsstoffene kroppen trenger.

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/kostraad/vektkontroll/opp-i-vekt

Spesielt bør du lese "Les mer om kostråd for å gå opp i vekt" i overnevnte link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...