finnmark_77 Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg har prøvd å finne ut hvordan man pakker filer ned til en tar.gz-fil - uten å funnet noe. Jeg har ikke den fil-typen på WIN-zip programmet(ikke den som fulgte med pc'en, men den som er gratis på nettet). Er det noen som har tips hvordan det kan gjøres? Og hvor jeg kan finne programmet på nettet. På forhånd takk for hjelpa Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 filer med endelsen .tar.gz har blitt behandlet av to forskjellige program. Det første er Tar som er en forkortelse for tape archiver. Det dette programmet gjør er simpelten å ta flere filer og sette etterhverandre slik at disse fremstår som en enkelt fil. Deretter så har denne "samlefilen" blitt komprimert meg GZip. For å lage en .tar.gz-fil så anbefaler jeg manualsiden til tar Lenke til kommentar
Code# Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 tar cvfz /path/til/filen-din.tar.gz * Pakker ned alle filer i current katalog + underkataloger samt komprimerer dem. Verbose-option er på slik at du ser hvilke filer og kataloger den pakker ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå