Gå til innhold

Beste N-router til DD-WRT, og andre spørsmål om hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi flytter snart inn i nytt hus, og huset har plastrør i sikringsskapet for fiber. Dessverre er sikringsskapet i gangen, slik at det også vil være naturlig å montere hjemmesentralen der.

Det er Get i huset fra før av, og det er et coax-uttak der TV-benken skal stå. Er jeg heldig, klarer de å blåse fiberen helt inn dit, slik at hjemmesentralen kan monteres i stua.

Hvis det er mulig, vil en del av problemene under være løst (telefon + bruk av nåværende router).

Jeg ønsker i utgangspunktet å ha kablet nett til den stasjonære PCen min som kommer til å stå oppe, men det vil dessverre ikke være mulig å trekke en TP-kabel opp i andre etasje på en estetisk måte.

Jeg har i dag en Linksys WRT-54GL med DD-WRT firmware (v24), men den begynner å bli noe gammel. Linja vår vil være 25/25, og jeg regner med at routeren min vil slite med denne hastigheten.

Hjemmesentralen skal stå i bridge-modus, slik at jeg får styrt alle portene, dyn-dns, etc hjemmefra. Hvilken trådløs N-router vil dere anbefale til dette formålet med DD-WRT?

Videre har jeg en IP-telefon fra Telio. Denne ønsker jeg ikke å ha i gangen, men den trenger kablet nettverk for å fungere.

Vil jeg kunne bruke min nåværende router for å ta imot det trådløse signalet, slik at jeg får en nettverksport jeg kan bruke der telefonen skal være, samtidig som N-routeren fungerer som en vanlig?

Alternativt kunne det vært interessant med nettverk over strømnettet. Hvordan er overføringshastigheten og ping på slike systemer i forhold til trådløst (N)?

På forhånd takk for alle innspill!

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Linksys og Netgear er gode routere. Har selv en WNDR3700 og det er en meget god router.

DD-WRT har jeg aldri prøvd på den da jeg ikke ser noe poeng i å fikle med noe som fungerer utmerket ut av boksen, men den støtter det så jeg vil anta at det fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...