Gå til innhold

Kjøp av hagle - Forslag, tips?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 17år og tenker på å kjøpe meg en hagle for første gang. Den skal brukes til jakt på sjøfugl, og kanskje rype og muligens rådyr. Sistnevnte er mindre sannsynlig, da jeg håper på å få låne riflen til far.

 

Jeg vet heller lite om hva jeg bør se etter osv. Jeg er nybegynner innenfor jakt, og trenger da en hagle som passer meg best.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har lyst på pumpehagle. Vet ikke hvordan disser er å jakte med men.

 

Setter stor pris på tips, råd og forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg er 17år og tenker på å kjøpe meg en hagle for første gang. Den skal brukes til jakt på sjøfugl, og kanskje rype og muligens rådyr. Sistnevnte er mindre sannsynlig, da jeg håper på å få låne riflen til far.

 

Jeg vet heller lite om hva jeg bør se etter osv. Jeg er nybegynner innenfor jakt, og trenger da en hagle som passer meg best.

 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har lyst på pumpehagle. Vet ikke hvordan disser er å jakte med men.

 

Setter stor pris på tips, råd og forslag :)

 

 

 

ha ta spas 12 fikk 14 killstreak med den på black ops! :D

 

 

Edit: Sorry offtopic gå til en jakt butikk/XXL og spør om tips til nybegynner hagle :)

Endret av Gurre97
Lenke til kommentar

ha ta spas 12 fikk 14 killstreak med den på black ops! :D

Og du sa i en annen tråd at du ønsket å bli tatt seriøst? Jadda.

 

Uansett. Hvorfor ønsker du deg egentlig pumpehagle? Til jakt så er det lov med maks to patroner inni, altså slik at det blir en plombering i våpenet. Da er det like greit med en over-under hagle. Skyter raskere gjør du også.

 

Er ikke så forferdelig flink på hagler, men du kan jo lese litt rundt her på forumet og på kammeret.no - http://www.kammeret.no/forum/viewforum.php?f=3

 

Noe som er veldig viktig er at du velger riktig hagle! Den skal passe deg, hvis ikke kommer du til å skyte dårlig. Dette er med andre noe du må prøve før du kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp remington 870, har en selv :) Mange sier at det går tregt å skyte med pumpe, men med litt trening går det nesten like fort som halvauto, du rekker å skyte 2 skudd før den første hylsa treffer bakken.

http://www.youtube.com/watch?v=f2_-yvyTm6I&feature=related

 

Ellers er det en veldig god hagle, har ALDRI hatt noen problemer med den.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av medlem-173043
Lenke til kommentar

Kjøp remington 870, har en selv :) Mange sier at det går tregt å skyte med pumpe, men med litt trening går det nesten like fort som halv auto, du rekker å skyte 2 skudd før den første hylsa treffer bakken.

http://www.youtube.com/watch?v=f2_-yvyTm6I&feature=related

 

Ellers er det en veldig god hagle, har ALDRI hatt noen problemer med den.

 

Takk for et bra tips. Har hørt mye bra om den hagla, og til den prisen er det bare awesome! :) Skal ta inspillet ditt med i vurderingen, da jeg faktisk har sett litt på den hagla der.

Lenke til kommentar

Vil du virkelig ha en hagle som passer deg, drar du til en børsemaker og ser på hagler der. Da får du profesjonell hjelp til å finne en hagle som du synes er komfortabel å skyte med.

 

Personlig bruker jeg en arvet halvauto. Og disse haglene er utrolig fine å gå på jakt med. Du lite rekyl (som er fint i starten), grei vekt og bare en "trigger" å tenke på. Så er det bare å trykke til det er tomt, du slipper all den pumpingen for hvert skudd.

 

Ulempen med pump og halvauto er at du bare har et løp, en choke og svikter løpet, har du et problem for resten av jaktturen.

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med at den jammer seg, er det nok fordi du har for mange skudd i magasinet og/eller ikke kraftig nok ammunisjon til å kaste ut tom-hylsa. Hvis du har mer en to skudd i magasinet (som ikke er lovlig) og bruker svak ammunisjon, som feks. leirdue ammunisjon, kan hagla få problemer med å kaste ut hylsa, men med rett bruk burde ikke det være et problem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har personlig ikke hørt noe dårlig om den, og har selv vurdert og kjøpe den (men ble ikke noe av pga andre hendelser)

Men hvis du går for en Remington 870 eller Mossberg 500 vil du uansett ende opp med en skikkelig traktor av ei hagle.

Utifra det jeg har lest meg fram til så hvis du får valget mellom en Moss 500 eller en Rem 870 er det bare velge den som er billigst. De fungerer på alt og du har hagle som varer så og si livet ut.

 

Sånn er det desverre ikke med halv-auto mat hagler, men jeg sier ikke at det er noe du må unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...