Gå til innhold

Hvordan anskaffe jaktområde?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Jeg er 17år og har hatt jegerprøven i ca 2 år uten å fått jakta noe som helst. Så det jeg lurer på er hvordan bør jeg gå frem for å ordne meg et jaktområde?

 

Skal jeg bare gå å hørre med bønder/andre grunneiere som eier store skogsområder?

 

Jeg bor på vestlandet og ønsker egentlig å jakte på alt som er lovlig å jakte der. Tenker da mest på rådyr, hjort og elg. Har også tenkt på sjøfugl.

 

På rådyr, hjort og elg vet jeg at jeg må ha tillatelse, men hvordan er det på sjøfugl?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann godtfolk!

 

Jeg er 17år og har hatt jegerprøven i ca 2 år uten å fått jakta noe som helst. Så det jeg lurer på er hvordan bør jeg gå frem for å ordne meg et jaktområde?

 

Skal jeg bare gå å hørre med bønder/andre grunneiere som eier store skogsområder?

 

Jeg bor på vestlandet og ønsker egentlig å jakte på alt som er lovlig å jakte der. Tenker da mest på rådyr, hjort og elg. Har også tenkt på sjøfugl.

 

På rådyr, hjort og elg vet jeg at jeg må ha tillatelse, men hvordan er det på sjøfugl?

 

Takker for alle svar :)

 

På land må du uansett ha grunneiers tillatelse for å jakte, så her kommer du ikke utenom å ta jobben med å spør rundt der du ønsker å jakte dersom du ikke har tilgang på egen mark.

 

Storviltjakt er jo som kjent kvotebestemt, så her må du nok punge ut en god del penger, da disse løyvene oftest er i besittelse av større jaktlag. Men du har vel ikke tenkt å jakte elg alene? Da vil jeg heller anbefale fuglejakt. Da har du kun deg selv og børsa, og alt du trenger er en grunneier som er villig til å la deg låne skogen eller fjellet sitt.

 

Sjøfugl er "fritt vilt", og det kan du lese mer om her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF

Lenke til kommentar

Heisann godtfolk!

 

Jeg er 17år og har hatt jegerprøven i ca 2 år uten å fått jakta noe som helst. Så det jeg lurer på er hvordan bør jeg gå frem for å ordne meg et jaktområde?

 

Skal jeg bare gå å hørre med bønder/andre grunneiere som eier store skogsområder?

 

Jeg bor på vestlandet og ønsker egentlig å jakte på alt som er lovlig å jakte der. Tenker da mest på rådyr, hjort og elg. Har også tenkt på sjøfugl.

 

På rådyr, hjort og elg vet jeg at jeg må ha tillatelse, men hvordan er det på sjøfugl?

 

Takker for alle svar :)

 

På land må du uansett ha grunneiers tillatelse for å jakte, så her kommer du ikke utenom å ta jobben med å spør rundt der du ønsker å jakte dersom du ikke har tilgang på egen mark.

 

Storviltjakt er jo som kjent kvotebestemt, så her må du nok punge ut en god del penger, da disse løyvene oftest er i besittelse av større jaktlag. Men du har vel ikke tenkt å jakte elg alene? Da vil jeg heller anbefale fuglejakt. Da har du kun deg selv og børsa, og alt du trenger er en grunneier som er villig til å la deg låne skogen eller fjellet sitt.

 

Sjøfugl er "fritt vilt", og det kan du lese mer om her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98493.PDF

 

 

Takk for godt svar :)

 

Så om en bonde her eier en stor skog kan han gi meg tillatelse til å jakte småvilt (tenker da mest fugl). Hvilke krav ligger i grunn for at det er lov å jakte i det aktuelle området?

 

Som du sier angående storvilt, er det ikke det jeg kommer til å jakte med det første.

Lenke til kommentar

Det er ingen begrensninger i hvor småviltjakt kan foregå. Det er kun grunneier og jakttider(evt. fredninger) og jaktprøven som er begrensningen. Du kunne sågar jakta i din egen hage dersom den var stor nok og forholdene lå til rette for det.

 

For småviljakt er det også en del allmenne jaktområder, blant annet rundt Hardangervidda som er åpne for alle som løser jaktkort for gitte områder.

Lenke til kommentar

Det er ingen begrensninger i hvor småviltjakt kan foregå. Det er kun grunneier og jakttider(evt. fredninger) og jaktprøven som er begrensningen. Du kunne sågar jakta i din egen hage dersom den var stor nok og forholdene lå til rette for det.

 

For småviljakt er det også en del allmenne jaktområder, blant annet rundt Hardangervidda som er åpne for alle som løser jaktkort for gitte områder.

 

Takker igjen for gode svar. Så i teorien om jeg da har jegerprøven og bæretillatelse på hagle, kan jeg jakte i hagen dersom det ikke er fare for å treffe småunger osv og det er jakttid på det aktuelle dyreslaget. Området må altså ikke "godkjennes" eller lignende.

 

Så jeg kan med andre ord bare godsnakke litt med en bonde som eier noe skog og hørre om jeg kan få jakte litt småvilt? Og kanskje gi han noen kroner som takk for jeg får jakte der. :)

 

 

 

Og et kort spørsmål til:

Jeg har ikke bæretillatelse på noe våpen. Men om jeg går ned til lensmannen og fyller ut søknad om bæretillatelse, så er det ok? Selvom jeg er 17år? Kan våpenet stå i mitt navn, eller skal det stå i min fars navn som også er jeger?

Lenke til kommentar

[...]Jeg har ikke bæretillatelse på noe våpen. Men om jeg går ned til lensmannen og fyller ut søknad om bæretillatelse, så er det ok? Selvom jeg er 17år? Kan våpenet stå i mitt navn, eller skal det stå i min fars navn som også er jeger?

Bæretillatelse kan du nok bare glemme å få, og ikke trenger du det for å dra på jakt heller. Det du trenger er ervervstillatelse som du søker på fastsatt skjema som du får på politistasjonen eller hos din lokale våpen-pusher og, siden du er under 18 år trenger du også å søke "dispensasjon fra 18-årskravet". Begge deler gjøres på samme skjema, men folk under 18 trenger underskrift fra verge. Du vil også kunne bli spurt om å dokumentere at duer jeger, da viser du bare diplomet fra jegerkurset eller jegeravgiftskortet. Til slutt må du ha våpenskap før du fysisk får våpenet i hende, sånn at du kan oppbevare det lovlig.

 

Så er det sånn at noen politidistrikt er mer pirkete enn andre og kreer mer dokumentasjon på de rareste ting, men for en førstegangssøker som deg, er det ingen problem så lenge du svarer på alt de måtte lure på og hverken du eller verge har noe vold eller rus på rullebladet.

 

Edit: du kan kjøpe jaktkort for det meste av landet her: www.inatur.no

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...