KaroN Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Heisann Sitter nå og bestiller meg en ny pc fra komplett.no, skulle egentlig bestille meg: - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB Men så kom jeg over noen som hadde skrevet "Husk at det alltid lønner seg å kjøpe 2 små disker og "stripe" disse enn å kjøpe en diger for å få mye plass. Ser mange som går i fella og kjøper 256gb ssd disk som koster det dobbelte av 128gb. Kjøp heller to så får du dobbel ytelse og samme plassen til samme prisen " Tenkte derfor at jeg heller kjøper: - 2x Corsair SSD Force Series™ GT 60GB Men der kommer problemet inn, hva er stripe? , har søkt litt rundt på nettet for å finne ut av hva det er og hvordan man "striper" to disker, men finner ikkenoe. Noen her som har noen linker eller noen kloke ord? Takk Mvh Kenneth Endret 17. juli 2011 av KaroN Lenke til kommentar
BAT Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Hvis du ikke kan så mye om Raid 0 så vil jeg heller anbefale å kjøpe en stor nok SSD til ditt bruk. Du vil uansett få mer enn nok ytelse til vanlig bruk. (Spill, kontorprogrammer, surfing osv) Og prisene er ikke så forskjellig. F,eks: Crucial M4 64GB=849 Crucial M4 128GB=1649 I tillegg så har ikke 60GB utgaven av Corsair Force kommet ut ennå så du måtte isfall valgt en annen SSD. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Men for å faktisk svare på spørsmlålet til TS. Stripe er "smelte sammen" de to diskene til en disk slik at dem jobber i sammen og lagrer 50/50 av dataene på hver disk. Fordelen er Høyere ytelse Bakdelen er lavere sikkerhet (om 1 disk krasjer, mister du alt) Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 BAT skrev (På 17.7.2011 den 18.05): Hvis du ikke kan så mye om Raid 0 så vil jeg heller anbefale å kjøpe en stor nok SSD til ditt bruk. Du vil uansett få mer enn nok ytelse til vanlig bruk. (Spill, kontorprogrammer, surfing osv) Og prisene er ikke så forskjellig. F,eks: Crucial M4 64GB=849 Crucial M4 128GB=1649 I tillegg så har ikke 60GB utgaven av Corsair Force kommet ut ennå så du måtte isfall valgt en annen SSD. Bestilte nettopp Corsair SSD Force Series™ GT 60GB fra komplett.no, så den må nok ha kommet ut . Men de hadde ikke 120GB inne på lager og det var så og si ingen prisforskjell fra 2x60GB og 1x120GB. Men om jeg skal prøve å raide diskene, har du noen god guide jeg kan lese? Må jo starte et sted . Takk for svar btw Dj_Evelen skrev (På 17.7.2011 den 18.13): Men for å faktisk svare på spørsmlålet til TS. Stripe er "smelte sammen" de to diskene til en disk slik at dem jobber i sammen og lagrer 50/50 av dataene på hver disk. Fordelen er Høyere ytelse Bakdelen er lavere sikkerhet (om 1 disk krasjer, mister du alt) Ok, har kjøpt en ekstra disk ved siden av de 2stk 60GB SSD diskene som jeg tenkte å ha mer "viktige" ting på . Blir nok bare spill og OS på SSD diskene . Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Fant en god guide på hvordan jeg skulle sette opp raid0 nå, men når han skal innstalere windows på raiddisken så henter han opp en fil fra en usb-stick han har eller noe, noen som skjønner hva dette er? Og hvor får jeg eventuellt en sånn fil til mine 2 harddisker? Han gjør dette på 4.55 Endret 17. juli 2011 av KaroN Lenke til kommentar
BAT Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Han henter raid driveren slik at w7 kan kjenne igjen raidet så du får installert på det. Da va da enda godt at 60GB utgaven var kommet til Komplett. Jeg fant den nemlig ikke på prisjakt. Har du amd eller intel brikkesett? Du finner denne driveren på hjemmesiden til hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 BAT skrev (På 17.7.2011 den 21.16): Han henter raid driveren slik at w7 kan kjenne igjen raidet så du får installert på det. Da va da enda godt at 60GB utgaven var kommet til Komplett. Jeg fant den nemlig ikke på prisjakt. Har du amd eller intel brikkesett? Du finner denne driveren på hjemmesiden til hovedkortet ditt. Ok Jeg har: Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155 Intel® Core i5-2500K Processor http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3849#dl Hvilke av driverne er det jeg skal laste ned på den siden der? Tusen takk for god hjelp btw Lenke til kommentar
BAT Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Bare hyggelig Du skal laste ned og installere den som er merket: Intel SATA RAID Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy. Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 BAT skrev (På 17.7.2011 den 21.28): Bare hyggelig Du skal laste ned og installere den som er merket: Intel SATA RAID Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy. Ok, nice =). Da tror jeg det med å sette opp raid på diskene skal gå bra , takk igjen for hjelpen . Får nok pcen i morgen eller om 2 dager, så jeg poster resulatet her da Thanks Lenke til kommentar
KaroN Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 BAT skrev (På 17.7.2011 den 22.01): Lykke til da Takk takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå