Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Skikkelig ekstern blits som kan vinkles i taket er gull til innendørs barnebilder. Ellers - hva savner du mest med objektivet du har i dag? Hvilke brennvidder liker du å ta bilder med? Du kunne ellers vurdert en 50mm - f/1.4, f/1.8 eller lignende. Helt riktig. Man må IKKE fotografere små barn med direkte blitz, kun reflektert i taket. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Helt riktig. Man må IKKE fotografere små barn med direkte blitz, kun reflektert i taket. Dette må vel være en urban legend, med mindre noen kan komme opp med konkret bevis på at en blits avfyrt på riktig måte noensinne har skadet synet til ett spedbarn ? Jeg har selv tatt bilder av barn fra underkant av 2 uker gamle og oppover. Har sett forskning på lys generelt og en blits lager ikke mer lys enn ett passe opplyst rom, det virker bare som mye kraftigere lys pga omgivelsene er ofte mye mørkere i ett fotostudio. Ekstremt sterkt lys kan ødelegge synet, feks stirre rett på sola i 90 sekunder kan faktisk skade øye permanent. En blits til sammenligning fyrer av ett sted mellom 1/10000 sek og 1/1000000 sekund. http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH?d=dmtATD&c=367698&p= Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Men - det bli både penere lys og mindre forstyrrende for motivet å kjøre den i tak og vegger, så det gjør jeg. Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Dette må vel være en urban legend, med mindre noen kan komme opp med konkret bevis på at en blits avfyrt på riktig måte noensinne har skadet synet til ett spedbarn ? Jeg har selv tatt bilder av barn fra underkant av 2 uker gamle og oppover. Har sett forskning på lys generelt og en blits lager ikke mer lys enn ett passe opplyst rom, det virker bare som mye kraftigere lys pga omgivelsene er ofte mye mørkere i ett fotostudio. Ekstremt sterkt lys kan ødelegge synet, feks stirre rett på sola i 90 sekunder kan faktisk skade øye permanent. En blits til sammenligning fyrer av ett sted mellom 1/10000 sek og 1/1000000 sekund. http://www.intelihea...ATD&c=367698&p= Basert på en artikkel på internett? Bør man ikke ta hensyn til barnet? Ingen liker å få et blitzskudd eller fler mitt i fleisen. Moderne kameraer med innebygget blitz er tilstrekkelig kraftge til å belyse et rom på 30m2. Den samme kraften brukes til å belyse et barneansikt på en meter, men varigheten er kortere. Bruk innsiden!! Bildet er tatt med D90 og Nikon SB600. Avstand ca.75m. Dette er ikke noe å belyse småbarn med midt i felisen. Endret 19. mars 2013 av Asdic Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Blits er helt ufarlig. Aldri hørt om noen som har tatt skade av blits (eller noen som har påvist dette) - fikk massive blitsmengder i ansiktet selv når jeg var spedbarn... har gått bra det også . Ubehagelig i store mengder er en annen ting, men det har mer med behag å gjøre; ikke at det er skadelig. Indirekte blits blir alltid bedre uansett; så støtter bruk av vegg og eller tak. Endret 19. mars 2013 av TGB Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) ...- fikk massive blitsmengder i ansiktet selv når jeg var spedbarn... har gått bra det også . .. Ja, det mener du.. .. det er altså et forsøk på en spøk, det fungerer dårlig på internett.. ser jeg etterpå- Endret 19. mars 2013 av pybalto Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Basert på en artikkel på internett? Bør man ikke ta hensyn til barnet? Ingen liker å få et blitzskudd eller fler mitt i fleisen. Moderne kameraer med innebygget blitz er tilstrekkelig kraftge til å belyse et rom på 30m2. Den samme kraften brukes til å belyse et barneansikt på en meter, men varigheten er kortere. Bruk innsiden!! Her er ett lurespørsmål til deg som du kan tygge på. Hva er riktig påstand: A: en blits som rettes mot en person gir ett sterkere lys enn reflektert mot vegger og eller tak B: en blits som rettes mot vegger og eller tak lyser mindre C: det er samme styrken på lyset som treffer motivet forutsatt samme ISO, blender og lukker Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 D: Det er et område på netthinnen som mottar mer lys ved blits i trynet enn ved samme mengden lys fordelt over hele netthinnen - man blir mer blendet. Når det er sagt blir det neppe verre enn å komme ut i dagslys og få et kort glimt av sola i øynene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Ja, det mener du.. .. det er altså et forsøk på en spøk, det fungerer dårlig på internett.. ser jeg etterpå- Synes den fungerte bra jeg Lenke til kommentar
polljen Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Helt riktig. Man må IKKE fotografere små barn med direkte blitz, kun reflektert i taket. Man må ikke? Jeg vil vel heller si man bør ikke. Dette må vel være en urban legend, med mindre noen kan komme opp med konkret bevis på at en blits avfyrt på riktig måte noensinne har skadet synet til ett spedbarn ? Så hva er den riktige måten som ikke skader synet til spedbarn? (det er mulig jeg misforstår deg, men det virker som du skrev et "motinnlegg" til en ( qouten over) som sa at man ikke må bruke "direkte" blits? Blits er helt ufarlig. Aldri hørt om noen som har tatt skade av blits (eller noen som har påvist dette) - fikk massive blitsmengder i ansiktet selv når jeg var spedbarn... har gått bra det også . Ubehagelig i store mengder er en annen ting, men det har mer med behag å gjøre; ikke at det er skadelig. Det med behaget er et viktig punkt, det er derfor jeg følger ditt eksempel med å prøve å bruke indirekte lys på små barn. Det har ingen ting med skade gjøre, men det er greit å prøve å skape minst mulig ubehag for en slik liten en. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Jeg bruker forøvrig aldri en blits alene men på en softbox eller gjennom paraply og det gir softere og mer kontrollert lys enn direkte blits. Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Bildet er tatt med D90 og SB600 på 75m avstand. Dette er ikke noe man sender i fleisen på nyfødte. Moderne blitzer er tyristorstyrte. Lysmengden i lumen er den samme, uansett ASA, blender og avstand. Det er varigheten som forandres. Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Jeg bruker forøvrig aldri en blits alene men på en softbox eller gjennom paraply og det gir softere og mer kontrollert lys enn direkte blits. Forventer du at en newbee som stråstarter skal ha med seg parply på fødestuen. Hva du gjør er helt uinteressant i denne sammenheng. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har man grei nok kvalitet på høy ISO er det bare å kline til uten blits. Fødestuer pleier ikke være mørklagt, så bør gå greit med litt lyssterk optikk uansett kamera. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Forventer du at en newbee som stråstarter skal ha med seg parply på fødestuen. Hva du gjør er helt uinteressant i denne sammenheng. Slutt å anta ting og les det folk skriver i stedet, jeg skrev ikke noe sted at trådstarter skulle ta med en blits på fødestua, jeg skrev at jeg bruker paraply eller softboks. Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Slutt å anta ting og les det folk skriver i stedet, jeg skrev ikke noe sted at trådstarter skulle ta med en blits på fødestua, jeg skrev at jeg bruker paraply eller softboks. Hva du gjør er irrellevant for trådsarter, men du vet jo alltid best og må opplyese om det. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Bildet er tatt med D90 og SB600 på 75m avstand. Dette er ikke noe man sender i fleisen på nyfødte. Moderne blitzer er tyristorstyrte. Lysmengden i lumen er den samme, uansett ASA, blender og avstand. Det er varigheten som forandres. Ditt eksempel med SB-600 er jo svært interessant (kremt) siden jeg i går kveld tok bilder av 6 søte russejenter med 6 stk SB-900 hvor 2+2 stod på stativ bak hver sin paraply ca 1 1/2 meter fra de på hver side og 2 stod på gulvet underkant av 1 meter fra på ett par av gruppebildene. Hvis ditt eksempel stemmer så burde vel alle 6 hatt en fin brunfarge når de dro pga alt det ekstreme lyset ? Cheesus Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Ditt eksempel med SB-600 er jo svært interessant (kremt) siden jeg i går kveld tok bilder av 6 søte russejenter med 6 stk SB-900 hvor 2+2 stod på stativ bak hver sin paraply ca 1 1/2 meter fra de på hver side og 2 stod på gulvet underkant av 1 meter fra på ett par av gruppebildene. Hvis ditt eksempel stemmer så burde vel alle 6 hatt en fin brunfarge når de dro pga alt det ekstreme lyset ? Cheesus Betviler du at jeg brukte SB600? Jeg kunne brukt bilen med zenon fjernlys, men det er upraktisk da jeg bor i 4. etasje. Skal vi forsøke å holde oss til tema? Hverken du eller jeg er tema her. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Betviler du at jeg brukte SB600? Jeg kunne brukt bilen med zenon fjernlys, men det er upraktisk da jeg bor i 4. etasje. Skal vi forsøke å holde oss til tema? Hverken du eller jeg er tema her. Den er grei, men håper det fortsatt er ok at man korrigerer når du kommer med usannheter om ting her eller i andre tråder. Endret 19. mars 2013 av fo2re Lenke til kommentar
Asdic Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Usannheter? Som: "Man må IKKE fotografere små barn med direkte blitz, kun reflektert i taket" Må du ha millimeternøyaktighet? Jeg har vært med på tre fødseler, og fikk ikke bruke blitz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå