TheClown Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Hei på dere. De siste 2-3 månedene har jeg hatt noen plager, og jeg er usikker på hva det egentlig er. Jeg er 19 år og nettopp ferdig med vgs og russetiden. Jeg er den typen som alltid har festet litt for hardt og endt opp sånn passe dårlig og hangover dagen derpå. Historien begynner når vi er på studietur til Danmark. På danskebåten blir det selvfølgelig en del drikking og vi ender opp ganske fulle alle sammen. Dagen derpå føler jeg meg helt elendig, og det ender opp med at jeg spyr i en do mens vi er på forelesning med en eller annen type. Det som skjer etter dette er at jeg blir redd for å kaste opp når det er folksomt rundt meg. Jeg har lest om Emetofobi - Angst for å spy. Men det virker som om det er mye som skiller meg og de som lider av Emetofobi. Jeg er ikke redd for å spy i seg selv. Jeg har sikkert gjort det 10 ganger siden studieturen (riktnok i fylla), og det plager meg ikke. Det som plager meg er at jeg skal kaste opp blant folk. Ofte kan det gå dager uten at jeg tenker på det, men plutselig fokuserr jeg på det igjen. Derfor tror jeg det er noe mentalt, altså at det ikke feiler kroppen min noe. I går skulle jeg se Harry Potter i fullsatt sal, og det var ikke noe digg, men jeg kan fint spille volleyball på stadioen med massevis av folk i nærheten, uten at jeg tenker på det. Er jeg i ferd med å utvikle denne angsten? Eller er det noe annet? Noen andre som har opplevd dette før, eller vet hva jeg burde gjøre? Vurderer litt å reise til lege for å se på det. Når jeg føler meg kvalm/uvell, føles det ut som om noe presser rundt brystkassa mi, under brystvortene, og jeg kjenner det når jeg presser inn ved solar plexus. Jeg er gutt, btw. Håper noen der ute kan hjelpe meg Endret 17. juli 2011 av TheClown Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Høres unektelig ut som angst med den tilstrammingen du nevner i brystområdet. Når du er på kino er vel kanskje muligheten til å stikke seg bort litt vanskeligere enn ute med volleyball, så det er kanskje risikomomentet for å komme seg fort bort som bestemmer utslaget ? Hvis du selv mener dette er enkelt forklart til oppkastredsel så kan du bruke EFT/TFT for å fjerne selve følelsen. Om det er andre mer alvorlige ting som ligger bak og manifesterer dette så er det kanskje verdt å grave litt dypere og ta det opp med en psykolog. Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Hm. Slik jeg beskrev kvalmen er korrekt ja. Og jeg er enig i det du sier, ut ifra hva jeg har lest på andre sider. Er dette noe jeg burde gå til legen med? Kan det hende at det er noe helt annet som er galt? Magesår, noe med magesyra? Hvordan føles dette? Og je er enig i det du sier om en potensiell fluktveg. Tror det har mye å si Gidder du å Forklare hva ETF/TFT er? Piller eller noe som jeg kan få på apoteket? Jeg tror selv at jeg i bunn og grunn er redd for å kaste opp. Jeg har ingen annen angst. Ei heller har jeg hatt det før. Jeg hater bare tanken av å være dårlig og å ikke kunne komme meg bort om jeg blir dårlig. Og når jeg tenker på alt dette, hender det innimellom at jeg føler meg dårlig da også. Som når jeg skal sove. Takk for svar forresten Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ikke det at jeg skal prakke på deg problemer, men den høvelig velutviklede intuisjonen min forteller meg at det ligger litt dypere ting bak og at kroppen forsøker å fortelle deg at noe er galt. Du kan søke på EFT (Emontional freedom technique) og TFT (Thought field therapy) på youtube, så ser du hva det er. For mye magesyre kan gi deg sviende/brennende følelse ved solar plexus (harmonerer med nedre del av magesekken), og dette stammer ofte fra psykisk stress. Om det er magesår kommer dette ofte fra en bakterie som heter Helicobacter Pylori. Om du har mistanke om dette kan du be om gastroskopiundersøkelse ved legekonsultasjon. Tror det kan være lurt å ta kontakt med lege og diskutere situasjonen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå