Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Jeg synes spørsmålet er vanskelig å svare på. Om det er riktig å fjerne et foster med downs klarer jeg hverken å svare ja eller nei på. Om jeg svarer "ja", mener jeg da at alle foster med downs burde fjernes? Om jeg svarer "nei" mener jeg da at det ikke skulle vært lov å fjerne fosteret kun fordi det har downs?

Hvis spørsmålet hadde vært om jeg hadde tatt abort ville jeg svart ja. Ikke fordi jeg mener det er galt å føde barn med downs, men fordi jeg vet at jeg hverken har kapasitet eller overskudd til å ta vare på et menneske som trenger all den ekstra omsorgen. Kjærligheten kunne jeg gitt ham/henne, men jeg tror jeg hadde ødelagt meg selv.

Mennesker er forskjellige, noen virker som de er født til å ha en haug med barn der halvparten av dem gjerne kunne hatt sine særpreg. Mens andre igjen (som meg) sliter oss ut på ett eller to friske barn. Jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg vet at jeg aldri hadde klart å ta vare på en spesiell unge.

Jeg respekterer alle de som er ærlige om det. Det er ikke alltid slik at vi som ikke ville hatt et barn med downs vil "bruke pengene på oss selv" eller er egoistiske osv osv. Vi bare vet at vi ikke ville maktet det.

Jeg respekterer og er full av beundring over de som velger å beholde barna og klarer å gi dem all den omsorgen de fortjener. Det er slike mennesker, de som allerede mens babyen ligger i magen viser et vannvittig mot, håp og kjærlighet, som (i mine øyne i hvertfall) kvalifiserer til tittelen "Superforeldre"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg mener. Noen klarer det andre ikke,jeg sier ikke at di ikke skal få bestemme hva di selv vil gjøre. DEt jeg sier er at jeg hadde ikke tatt abort mens andre kansje ville gjort det for jeg vet ved meg selv at jeg hadde klart det! Er ikke alle som tørr å si at di ville tatt abort,synes du er tøff som tørr å si det rett ut jeg Lille_Mor.

Lenke til kommentar

Savner FREMDELES hva du mener med et slikt liv? Når har du tenkt å svare?

Lurer jeg på å hvorfor du ikke svarer Glimti. Du startet diskusjonen da får du stå for det også!

Jada... :roll::roll::roll::roll: I motsettning til dere to har jeg et liv utenom dette forumet. Jobb, trening, venner, arbeid i leiligheten og andre ting tar mye tid. I tillegg er det slektninger i byen nå så jeg har prøvd å reffe dem så mye som mulig. Og jeg kommer neppe til å være så mye hjemme i dag heller fordi vi skal ha middag sammen og da pleier man gjerne å bli værende en stund. I tillegg er dette langt ifra den kategorien hvor jeg er mest aktiv. Jeg henger stort sett i Politikk og samfunn hvor det er langt mer interessange temaer å diskutere. Om dere vil diskutere barn og samtidig at tråden skal gå i ett kan dere oppsøke en eldre tråd jeg opprettet om bruk av barnesoldater. Den tråden kommer jeg til å prioritere langt mer enn denne.

Foreslår at dere begge drar ut på en god tur i skogen eller ved vannet el. i dag. Ta gjerne med dere matpakke og bli borte i flere timer. Da innser dere at det er andre ting å gjøre enn å sitte her og besvare innlegg hele tiden. Men vær forsiktig dersom solen skinner hos dere og slik den gjør her. Dere har neppe vært mye ute i det siste så pass på å ikke bli solbrent.

Lenke til kommentar

Vel Glimti jeg har sitti på Ullevål sykehus å faktisk kranglet å kjempet å grått for å få beholde barnet mitt når barnefaren ikke ville ha ungen min fordi det var en RISIKO For at sønnen min kunne bli født med downs. DET ER EN diskusjon du IKKE vil ta med ho du eventuelt kan få barn med senere!

Da er det selvsagt klart at du har større følelser enn andre i denne saken, men det endrer ikke mitt standpunkt. Greit nok at du føler at du er klar til å ta deg av et barn som blir født med downs syndrom og trenger en masse ekstra oppfølging og aldri vil fungere 100%. Dine følelser for et kommende barn er forståelige, men jeg ville aldri latt noen bli født med en slik diagnose med alle de vanskene og hindringene det vil bety for dem ut livet.

Man hører stadig om babyer og småbarn som blir dumpet i søpplen eller etterlatt på gaten i Afrika. Jeg skal ikke prøve å sidestille de vanskelige situasjonene i hauevis av afrikanske land med livet her i Vesten for det lar seg ikke gjøre. Poenget mitt er at foreldrene ikke klarer å ta seg av disse barna og har kjempeproblemer bare med å ta seg av seg selv og derfor dumper de barna selv på søppelfyllingen dersom de må.

Men her i Vesten har vi muligheten til å fjerne kommende barn allerede før de blir født ved hjelp av abort, noe man absolutt bør gjøre dersom man vet at barnet vil bli født med problematiske diagnoser som downs syndrom. Greit nok at man selv føler seg klar til å ta alt det ekstra ansvaret og all den ekstra oppfølgingen som må til, men tenk nå på barnet og dets beste. Vil du dømme et kommende barn til å måtte leve med en slik diagnose når du kan fjerne vedkommende raskt og smertefritt allerede før fødslen? Jeg for min del ville heller sett et friskt barn som kan få mye mer glede og mye mer ut av livet bli født.

Det var det mest jævligste jeg har vært med på å her var det også snakk om at det kunne vise seg at barnet mitt mangla en arm så ville ikke faren ha barnet! Det gikk så langt at han trua meg på livet om jeg ikke tok abort så jeg blei vist vekk av ei sykepleier som satte meg på ett rom alene så jeg kunne få tenke for meg selv å når jeg kom ut så hadde jeg fortsatt ikke skifta mening! Det er det mest jævligste jeg noen gang har vært med på!

Igjen forstår jeg at du da har sterke følelser for dette temaet. Når det gjelder manglende kroppsdeler er det en annen sak så godt som folk kan fungere med proteser i dag. Jeg kjenner faktisk to stykker med proteser, en som har for armen og en som har for foten. Begge to klarer seg akkurat som alle andre og tenker ikke særlig mye over at en arm og et bein er proteser til daglig har jeg fått inntrykk av. Han ene kan faktisk spøke og le om det. Når er det jo ikke sikkert at det er fullt så enkelt å tilpasse og feste en protese dersom det er en underlig form på arm eller beinbiten, noe som kan skje dersom det er medfødt. Men det kan ofte gå også.

Senere på dagen på vei hjem i fra Oslo skulle ikke jeg gjøre noenting,jeg måtte gå sakte fordi jeg hadde ett lite sprøytehull i livmoren å en liten feil å fostervannet kunne lekke ut å barnet døde. Det min eks gjorde var å sørge for å kjøre på di værste veien å værste dumpene sånn at jeg fikk vondt i magen å sjansen for at barnet døde økte.

Dette har da absolutt ingen ting å gjøre med det temaet vi diskuterer her. Han høres ut som han trenger psykriatrisk behandling og du burde antagelig ha anmeldt ham. Men det har null med dette temaet å gjøre.

Men som du tidligere har sagt i denne tråden vedrører ikke det deg for du kommer aldri til å sette barn til verden så hvorfor du er så utrolig opptatt av dette her skjønner ikke jeg.

Man kan ha meninger om temaet uansett. Spesielt når man har støtt på flere folk med forskjellige diagnoser slik jeg har.

Du veti kke hva du prater om!

Ville ikke snakke for høyt om akkurat det. Det er du som stadig skriver avsnitt som går vekk fra tema...

Lenke til kommentar

Beklager - men dette blir litt sånn: "hvis bare jeg hadde hatt Røkke til far isteden for deg så hadde livet mitt vært så uendelig mye bedre for da hadde jeg fått alt opp i hendene helt av seg selv og sluppet å gjøre noe som helst.."

Ja, er enig i at nivået sank en del straks du begynte å delta... Hvordan du klarer å få den konklusjonen der er for min del en gåte. Jeg snakker ikke om å bli rik eller ikke bli det. At folk som har så mye penger at de ikke aner hva de skal gjøre med dem har flere muligheter folk med vanelig inntekt ikke har er helt klart, men det er et helt annet tema.

Jeg snakker om å ikke la fostre med alvorlige lidelser/hemninger bli født i det hele tatt når vi har en så god måte å fjerne dem raskt og smertefritt før de i det hele tatt har blitt født. Som jeg skrev i forrige innlegg er det en langt bedre løsning enn å dumpe barna på søppeldyngen slik du stadig hører om i Afrika. Eller hva mener du?

Jeg tror hver og en må gjøre det beste ut av det livet de har fått og vi har faktisk mye å lære av våre "små søsken" Hadde enda de "vellykkede" hatt den samme livsgleden, ærligheten og herligheten som disse mennskene er utstyrt med så hadde verden vært et bedre sted å leve :love: Og siden disse menskene ut i fra din mening jo mangler evnen til å se sin egen situasjon så er det vel ikke noe problem for dem heller?

Voksne har mye å lære av barn. Og vi har noe å lære av den såkalte Elefantmannen Joseph Carey Merrick som holdt verdigheten livet ut til tross for utsende. Folk er jo ekstremt opptatte av hvordan de ser ut i dag...

Imidlertid har vi ingen ting å lære av folk med downs syndrom eller andre alvorlige lidelser/hemninger. At folk med slike handicap som downs syndrom er glade og fornøyde er fint det, men argumentet faller bort da hemningen de er født med er det som hindrer dem i å vite hva slags liv de kunne hatt om de faktisk hadde vært friske.

De lever det livet de har fått og er fornøyd med det og er det da synd på dem?

Jepp, fordi de ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

Savner FREMDELES hva du mener med et slikt liv? Når har du tenkt å svare?

Lurer jeg på å hvorfor du ikke svarer Glimti. Du startet diskusjonen da får du stå for det også!

Jada... :roll::roll::roll::roll: I motsettning til dere to har jeg et liv utenom dette forumet. Jobb, trening, venner, arbeid i leiligheten og andre ting tar mye tid. I tillegg er det slektninger i byen nå så jeg har prøvd å reffe dem så mye som mulig. Og jeg kommer neppe til å være så mye hjemme i dag heller fordi vi skal ha middag sammen og da pleier man gjerne å bli værende en stund. I tillegg er dette langt ifra den kategorien hvor jeg er mest aktiv. Jeg henger stort sett i Politikk og samfunn hvor det er langt mer interessange temaer å diskutere. Om dere vil diskutere barn og samtidig at tråden skal gå i ett kan dere oppsøke en eldre tråd jeg opprettet om bruk av barnesoldater. Den tråden kommer jeg til å prioritere langt mer enn denne.

Foreslår at dere begge drar ut på en god tur i skogen eller ved vannet el. i dag. Ta gjerne med dere matpakke og bli borte i flere timer. Da innser dere at det er andre ting å gjøre enn å sitte her og besvare innlegg hele tiden. Men vær forsiktig dersom solen skinner hos dere og slik den gjør her. Dere har neppe vært mye ute i det siste så pass på å ikke bli solbrent.

Dette er bare helt utrolig?! Her starter du en tråd og så vil du ikke svare på enkle spørsmål og i TILLEGG insinierer du at VI ikke har et annet liv en å "henge" på forumet her.. Man kan jo ganske enkelt telle antall innlegg vi har så vil det kanskje vise seg at du skyter langt utenfor mål. Isteden burde du innrømme at det jeg spør om har du ikke noe svar på og at dine innlegg bygger kun på frykt for de som er "annerledes" og som dermed skremmer deg! Ærlig om det kan du ihvertfall være!

Endret av granny
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager - men dette blir litt sånn: "hvis bare jeg hadde hatt Røkke til far isteden for deg så hadde livet mitt vært så uendelig mye bedre for da hadde jeg fått alt opp i hendene helt av seg selv og sluppet å gjøre noe som helst.."

Ja, er enig i at nivået sank en del straks du begynte å delta... Hvordan du klarer å få den konklusjonen der er for min del en gåte. Jeg snakker ikke om å bli rik eller ikke bli det. At folk som har så mye penger at de ikke aner hva de skal gjøre med dem har flere muligheter folk med vanelig inntekt ikke har er helt klart, men det er et helt annet tema.

Jeg snakker om å ikke la fostre med alvorlige lidelser/hemninger bli født i det hele tatt når vi har en så god måte å fjerne dem raskt og smertefritt før de i det hele tatt har blitt født. Som jeg skrev i forrige innlegg er det en langt bedre løsning enn å dumpe barna på søppeldyngen slik du stadig hører om i Afrika. Eller hva mener du?

Jeg tror hver og en må gjøre det beste ut av det livet de har fått og vi har faktisk mye å lære av våre "små søsken" Hadde enda de "vellykkede" hatt den samme livsgleden, ærligheten og herligheten som disse mennskene er utstyrt med så hadde verden vært et bedre sted å leve :love: Og siden disse menskene ut i fra din mening jo mangler evnen til å se sin egen situasjon så er det vel ikke noe problem for dem heller?

Voksne har mye å lære av barn. Og vi har noe å lære av den såkalte Elefantmannen Joseph Carey Merrick som holdt verdigheten livet ut til tross for utsende. Folk er jo ekstremt opptatte av hvordan de ser ut i dag...

Imidlertid har vi ingen ting å lære av folk med downs syndrom eller andre alvorlige lidelser/hemninger. At folk med slike handicap som downs syndrom er glade og fornøyde er fint det, men argumentet faller bort da hemningen de er født med er det som hindrer dem i å vite hva slags liv de kunne hatt om de faktisk hadde vært friske.

De lever det livet de har fått og er fornøyd med det og er det da synd på dem?

Jepp, fordi de ikke vet bedre.

Så med en gang det kommer inn noen med andre meninger en deg så synker nivået på tråden? Saklig!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Siden du tydeligvis har tid og anledning til å svare på andre innlegg nå så spør jeg nok en gang om du kan svare meg på en enkel påstand du stadig kommer med:

Hva slags liv er det de er dømt til å leve?

Det burde være et enkelt spørsmål?

Endret av granny
Lenke til kommentar

Jeg savner fortsatt et godt svar på hva "noe sånt" er for noe? HVA er det som er så forferdelig med å ha downs syndrom som gjør at dere har så sterke meninger? Og da mener jeg sett fra de som faktisk har syndromet sitt ståsted og ikke fra de som mener at det ikke skal være plass for å være annerledes her i verden.

Akkurat hvordan de tenker selv vet jeg ikke. Og da det er umulig for dem å besvare selv rett og slett fordi de ikke forstår seg på sin egen lidelse/hemning er det umulig å få et svar. Hvordan skulle jeg eller noen andre vite hva som foregår oppi hodet på noen som har downs syndrom? At de er sterkt redusert i forhold til vanelige folk er man jo imidlertid fult klar over. Og det er ikke en tilstand jeg vil unne noen. Jeg hadde rett og slett ikke gjort meg skyldig i at et barn ble tvunget inn i et liv med en slik lidelse! Og ja, det kan kalles tvang da det ikke er noen som har bedt om å bli født!

Nå er det heller ikke snakk om Nazi-Tyskland og "uønskede" som det ikke er plass til, det er et spørsmål om hva slags liv du skal gi folk fra det øyeblikket de blir født. Husk at jeg ikke snakker om ultralyd og abort fordi det viser seg at fosteret er jente slik man praktiserer i Kina der folk først og fremst ønsker gutter. Jeg snakker om å fjerne fostre fordi man vet at de vil bli født med en psykisk hemning/lidelse som vil følge dem gjennom hele livet og redusere mulighetene deres for livet. At de kan ha et liv og trives er en ting, men at de er fratatt et friskt og dermed mye bedre liv er realiteten!

Lenke til kommentar

Det er ikke de samme ressursene og avdelingene som tar for seg de to individuelle gruppene, så det å sammenligne dem blir for dumt. Barnevernet trenger mer ressurser, og må GJØRES OM på grunn av et så tungt system at de aller fleste slutter i jobben etter 2 år. Dette er IKKE saken for andre instanser som vil hjelpe barn, unge og voksne som har ett handicap.

Jepp, du har helt rett. Det er mange feil og mangler i systemet for tiden og det trengs mer ressurser. Og da burde man ikke trenge å bruke ressurser på folk med diagnoser som downs syndrom når man kan unngå at de fødes i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Jeg savner fortsatt et godt svar på hva "noe sånt" er for noe? HVA er det som er så forferdelig med å ha downs syndrom som gjør at dere har så sterke meninger? Og da mener jeg sett fra de som faktisk har syndromet sitt ståsted og ikke fra de som mener at det ikke skal være plass for å være annerledes her i verden.

Akkurat hvordan de tenker selv vet jeg ikke. Og da det er umulig for dem å besvare selv rett og slett fordi de ikke forstår seg på sin egen lidelse/hemning er det umulig å få et svar. Hvordan skulle jeg eller noen andre vite hva som foregår oppi hodet på noen som har downs syndrom? At de er sterkt redusert i forhold til vanelige folk er man jo imidlertid fult klar over. Og det er ikke en tilstand jeg vil unne noen. Jeg hadde rett og slett ikke gjort meg skyldig i at et barn ble tvunget inn i et liv med en slik lidelse! Og ja, det kan kalles tvang da det ikke er noen som har bedt om å bli født!

Nå er det heller ikke snakk om Nazi-Tyskland og "uønskede" som det ikke er plass til, det er et spørsmål om hva slags liv du skal gi folk fra det øyeblikket de blir født. Husk at jeg ikke snakker om ultralyd og abort fordi det viser seg at fosteret er jente slik man praktiserer i Kina der folk først og fremst ønsker gutter. Jeg snakker om å fjerne fostre fordi man vet at de vil bli født med en psykisk hemning/lidelse som vil følge dem gjennom hele livet og redusere mulighetene deres for livet. At de kan ha et liv og trives er en ting, men at de er fratatt et friskt og dermed mye bedre liv er realiteten!

Så selv etter å lest denne linken: http://www.vl.no/sam...rett-til-a-leve

og den andre jeg også la ut mener du fremdeles at de ikke forstår seg på sin egene lidelse? Men takk for at du gjorde det klart for meg hvordan du egentlig tenker. (selv om jeg vel egentlig ikke var i tvil om det) :whistle:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten så er det de SAMME avdelingene og menneskene som tar for seg rehabilitering av ''friske'' mennesker som tar for seg de som har alle andre typer medfødte handikapp, så skal vi kutte i det tilbudet for å puste liv i en død instutisjon som trenger en omfattende omgjøring? Ja jøss!

Nei, har jeg sagt at jeg vil kutte i tilbud? Blir folk utsatt for en ulykke av noe slag og trenger rehabilitering må dette selvsagt prioriteres. Men hva slags type rehabilitering var det egentlig du tenkte på her? Psykisk eller fysisk?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du vil fram til her, JEG GJØR FAKTISK DET selv om du tror noe annet, men det blir feil av deg å påstå noe så bastant om livskvaliteten til noen andre uten at du er i situasjonen selv. Det finnes de som har downs og andre handikapp som ønsker at de ikke var født, det er klart, men denne gruppen er IKKE represantiv for resten, og det burde da ikke være en grunn til hvorfor man skal kunne påstå at abort da er bedre for barnets skyld.

Som sagt flere ganger vet eller forstår de seg ikke selv på den hemningen/lidelsen de har og dermed kan man heller ikke bruke deres uttalelser som noen troverdig kilde. Jeg har for lengst sagt meg enig i at de kan leve et liv de er fornøyde med, men redusert vil det alltid være og de vil aldri kunne vite hva slags liv de går glipp av fordi de ble født med den diagnosen.

Mange ''friske'' skulle og ønske at de ikke var født.. skal vi konkludere med at om man føder i det hele tatt så ønsker man ikke det beste for sitt barn på grunn av en BEGRENSET gruppe med mennesker som skulle ønske de ikke var født?

Jepp, har tenkt det selv mange ganger. Og jeg har derfor alltid har full forståelse for folk som begår selvmord samt at jeg er for aktiv dødshjelp da ingen har bedt om å komme til verden og det må være en soleklar menneskerett å få dø dersom man ønsker det!

Men nei, at noen kommer galt ut i livet av forskjellige årsaker og ønsker de aldri hadde blitt født, vurderer selvmord ol. er ikke noe argument for at det ikke skal bli født nye barn.

Og en annen ting: ALT vi gjør i livet er egoistisk, så det er liten vits i å spille på egoisme. Om man beholder barnet, aborterer det, om det så er friskt eller ei, det hele handler om egoisme.

Det må du gjerne utdype.

Lenke til kommentar

MEn å sitte igjen med en følelse av savn det er helt greit? Når da foreldrene får barn nr to sitter ved kjøkkenborde eller leker i stua eller går tur å tenker " DET MANGLER ETT BARN HER" DET er helt greit? Vet du den jævla følelsen der kommer jeg aldri til å ville oppleve jeg har ei venninne jeg som abborterte å ho sitter igjen med den følelsen hver eneste dag når ho ser på det andre barnet sitt å ser at det mangler ett barn til! Du er bare kynisk!

Vel, vil du prioritere utifra deg selv eller utifra barnet? Vil du barnets beste? Det er sant at man fjerner et kommende barn når man tar abort, men gjør man det fordi barnet vil bli født med downs syndrom eller en annen lidelse av samme typen så gjør man det for barnets beste! Som jeg skrev nettopp dreier det seg ikke om å fjerne jentefostre fordi man heller vil ha en gutt slik som i Kina, men å fjerne fostrene for at barnet skal slippe å bli født med en lidelse/hemning som downs syndrom.

Du kan kansje si at det mangler et barn ja, men så får du spørre deg om HVORFOR dette barnet mangler. Hva slags liv ville barnet fått? Gjorde du det du gjorde for barnets beste?

Så du kan droppe å kalle meg kynisk. Her er det du som er naiv!

Lenke til kommentar

Så du mener faktisk at ikke noe liv er bedre en et litt vanskelig liv? Vanskelig for hvem? Igjen ønsker jeg svar på hvordan du underbygger at mennesker med downs syndrom synes at de har et så forferdelig liv?

Ja, i svært mange sammenhenger! Jeg kan feks. forsikre deg om at dersom jeg hadde vært dømt til å sitte i rullestol hadde jeg ikke sett noe vits med å leve og tatt selvmord ved første mulighet! Det samme med å mangle sanser forøvrig! Men det finnes forskjellige vanskelighetsgrader. Å måtte bruke protese resten av livet pga. manglende bein eller arm går helt greit.

Men nå snakker vi jo om et psykisk problem i denne tråden og ikke et fysisk. Det er vanskeligere fordi du ikke kan si 100% hva de lidende selv tenker og føler og fordi de ikke selv kan forstå seg på diagnosen eller hva den tar av livet deres. Så også i en slik tilstand vil jeg hevde at intet liv er bedre ja.

Lenke til kommentar

Så du mener faktisk at ikke noe liv er bedre en et litt vanskelig liv? Vanskelig for hvem? Igjen ønsker jeg svar på hvordan du underbygger at mennesker med downs syndrom synes at de har et så forferdelig liv?

Ja, i svært mange sammenhenger! Jeg kan feks. forsikre deg om at dersom jeg hadde vært dømt til å sitte i rullestol hadde jeg ikke sett noe vits med å leve og tatt selvmord ved første mulighet! Det samme med å mangle sanser forøvrig! Men det finnes forskjellige vanskelighetsgrader. Å måtte bruke protese resten av livet pga. manglende bein eller arm går helt greit.

Men nå snakker vi jo om et psykisk problem i denne tråden og ikke et fysisk. Det er vanskeligere fordi du ikke kan si 100% hva de lidende selv tenker og føler og fordi de ikke selv kan forstå seg på diagnosen eller hva den tar av livet deres. Så også i en slik tilstand vil jeg hevde at intet liv er bedre ja.

Det er vel det som er noe av problemet her.. du prøver å sette deg inn i hva DU ville ønsket/tenkt i en slik situasjon uten i det hele tatt å spørre de som faktisk er i den situasjoen hva de hadde ønsket og nok en gang så er du forferdelig fordomsfull som mener at de med downs ikke er 100 % i stand til å forstå sin diagnose og det tyder på at du nok ikke har snakke med så mange av dem men kun reagert på deres "annerledeshet" på gata eller hvor du nå har truffet dem. Ta deg en jobb innen TTF så vil du nok snart se at det er så mye mer nyansert en det du tro.

Edit: Rettet skrivefeil

En liten ting til.. Jeg tror nok at hvis den dagen kom og du måtte kjempe for ditt liv - så hadde du nok gjort det du også... Lett å være skråsikker før man selv er i en slik situasjon, men det viser også hvor nedlatende du er overfor andre mennesker når du mener at livet ikke er verdt å leve hvis du ikke har alle sanser/evner i behold. Takke meg til folkene på "Tangerudbakken" med sine begrensninger i forhold til f.eks. gjengen i Big Brother og andre slike serier som "tilsynelatende" har alle forutsetninger men som jeg må si bruker de på utrolig lite smarte måter... men dette var et sidespore som du nok ikke vil se sammen hengen i...

Endret av granny
Lenke til kommentar

Bare ute etter å få fram sine synspunkter å ikke høre på andres. Altså en enveis diskusjon.

Ja enig med deg.. litt merkelig å lage en tråd som man egentlig ikke er interessert i å svare i eller høre andres meninger.. Forumtroll er det man kan kalle slike kanskje?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...