Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

De er i bedre stand til å vurdere sin egen livskvalitet enn det du er bare av den enkle grunnen at det er DE som må leve livet de har fått, og det er i bunn og grunn deres livskvalitet sett fra deres eget perspektiv som teller og som du baserer hele din argumentasjon rundt.

Hvis de da selv mener at de lever ett godt liv så hvem i helvete er du til å påstå noe annet om deres eget liv?

De er uvitende om det livet de kunne fått uten hemningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er i bedre stand til å vurdere sin egen livskvalitet enn det du er bare av den enkle grunnen at det er DE som må leve livet de har fått, og det er i bunn og grunn deres livskvalitet sett fra deres eget perspektiv som teller og som du baserer hele din argumentasjon rundt.

Hvis de da selv mener at de lever ett godt liv så hvem i helvete er du til å påstå noe annet om deres eget liv?

De er uvitende om det livet de kunne fått uten hemningen.

Ser du ikke selv hvor utrolig dumt det du sier er? Hva med deg selv? Benytter du deg av alle de mulighetene du har eller gjør du det som du selv synes er best ut i fra de forutsetninger du har? Jeg vet ikke hva du jobber med - men du kunne sikkert blitt noe helt annet men ønsker du at JEG skal fortelle deg det eller vil du selv finne ut av hva du egner deg til?

Når deg gjelder meg selv så er jeg alt for liten til at jeg kunne blitt modell - men det er heller ikke mitt ønske i livet og selv om jeg hadde ønsket det kunne jeg faktisk ikke tenke meg å bebreide mine foreldre for at deres gener gjorde at jeg ikke ble 1,80 lang men er meget fornøyd med det livet jeg har

Endret av granny
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du er så glad i å linke så synes jeg du burde lese denne nøye:

http://www.vl.no/samfunn/marte-med-downs-har-ikke-jeg-rett-til-a-leve

og denne også: http://www.vl.no/folk/marte-onsker-seg-tv-sendt-unnskylding-fra-jens/

Dette er faktisk et av disse ikke reflekterende menneskene du sier ikke skal få lov til å leve blandt oss i samfunnet!

Endret av granny
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er grunn nok til å ikke la dem bli født inn i et slikt liv.

Nei, det er det ikke. Jeg presiserer igjen at jeg ikke har noe imot de som ser slaget tapt og må ta abort på grunn av at de vet med seg selv at de ikke kan ta vare på ett barn med spesielle behov, men å prøve å påstå at de ikke burde blit født overhode er for sykt..

Og ja, granny er inne på noe, hvorfor i helvete svarer du ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er grunn nok til å ikke la dem bli født inn i et slikt liv.

Nei, det er det ikke. Jeg presiserer igjen at jeg ikke har noe imot de som ser slaget tapt og må ta abort på grunn av at de vet med seg selv at de ikke kan ta vare på ett barn med spesielle behov, men å prøve å påstå at de ikke burde blit født overhode er for sykt..

Og ja, granny er inne på noe, hvorfor i helvete svarer du ikke?

Lurer jeg på å hvorfor du ikke svarer Glimti. Du startet diskusjonen da får du stå for det også!

Lenke til kommentar

Er det verre å fjerne et friskt barn enn å fjerne et sykt? Bør syke barn, f.eks. med Downs, ha bedre rettigheter enn de som fjernes uten annen grunn et at "mamma og pappa orker ikke akkurat nå" eller "Vi hadde det bare litt gøy og tenkte ikke på konsekvensene"? Man trenger ingen grunn til avslutte et ufødt liv, det er lovbestemt at hvis man ikke gidder bryderiet trenger man ikke det. Et par øl og mangel på prevensjon er god nok grunn. I 2010 ble nesten 16.000 svangerskap avbrutt i Norge. For meg er det 16.000 små mennekser jeg er glad jeg ikke er en av...

Dette har lite med abort og syke barn å gjøre... Det handler om ansvarløshet og økonomi, og i vår del av verden, ikke om om økonomi i form at vi "Vi har ikke råd" men at "Vi vil bruke pengene" og livet til andre egositiske formål.

Ser forøvrig at noen her tilsynelatende har kunnskap om hvordan det er å IKKE vokse opp og leve livet, uansett hvor vanskelig det måtte bli? Tillater meg å tvile på det, og med all respekt Glimti, du har absolutt ingen kunnskap om hva du snakker om, bare meningsløse meninger. Det er du dog ikke alene om.

Man skal ikke forstå så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv. Synes det er simpelt når et levende tenkende og relativt intelligent individ bruker ressurser på ikke bare å fornekte seg selv men alle de i den andre båten også...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vel da er jeg veldig egoistisk for når jeg blir gravid igjen å det barnet eventuelt har en lidelse kommer jeg fortsatt til å ta det barne til meg som ett hvilket som helst anna barn å jeg skal fostre det opp med kjærlighet å lærdom som jeg gjør nå! Så da er jeg det mest egoistiske å dustete mennesket som finnes.

Det er du som ønsker barn. Det er ikke barnet som ønsker å bli født. At du ønsker å ha et barn med Downs er ikke bare ditt problem - det er også barnets. Og i andre rekke samfunnets.

Det er heller ikke slik at et foster er et barn. Skal du være imot abort av barn med Downs bør du i det aller minste være totalmotstander mot abort.

Hva hadde DU Gjort om du skulle blitt far å moren til ditt kommende barn ikke ville tatt abort uansett? Hadde du gjort det slutt å ålatt henne sitte med alt alene? For det er nemlig DU som også var med på å lage det barnet å båndknyttelsen til barnet i mors mage kommer ganske så kjapt når en vet at en skal bli mor! Vent å se. For å tvinge moren til ditt kommende barn til å ta abort DET er egoistisk!

En mann kan aldri tvinge en kvinne til abort. Men systemet burde være slik at også mannen har rett til å være med på å bestemme om han vil ha noe med barnet å gjøre eller ei. Personlig ville jeg aldri bragt et alvorlig sykt barn til verden dersom det kunne forhindres.

MEN er livredd for at det neste skrittet vil bli det du nå snakker om! At man ikke lenger har et valg men at det blir et KRAV at man skal fjerne alle slike såkalte uønskede individer!!

Jeg tror nok ikke staten skal blande seg for mye inn i folks personlige valg. Men det kommer til slutt til et punkt hvor det er uansvarlig og foraktelig å beholde et sykt barn. Downs er nok ikke der. Alikevel ser jeg ikke helt poenget i å ha barn med Downs. Det er jo ikke slik at Downs er en hvilken som helst genetisk mutasjon som blondt hår eller store hender.

BLir som Hitler gjorde det å gasse sånn som han gjorde. Vel her i norge skal dem vel drepes! Så da får di værse god å drepe meg å. NEi forresten DET går ikke for jeg er ikke ett jævla foster!

Kjære vene... ro deg ned. Så lenge du kun er motstander av abort av fostre med Downs er og blir du en hykler. Hadde du vært totalmotstander mot abort kunne jeg hvertfall på et vis forstått deg som den religiøse roboten du vil være. Men det er åpenbart at du er emosjonelt ustabil.

Dette er en av de få tingene som skiller oss fra dyrene. Dyr dreper instinktivt sitt avkom hvis det er noe galt med det.. jeg trodde vi hadde kommet litt lengere enn det, spesielt siden vi har redskapene og ressursene til å gi dem ett verdig liv. Dyr kan ikke det.

Det er ikke snakk om at vi lever i gamle Sparta hvor vi kaster nyfødte barn ned klippene. Det er snakk om å abortere fostre.

De eneste som ikke er "kommet litt lengre" i denne debatten er åpenbart de som fremdeles lever i år 1000 f.kr

Vel Glimti jeg har sitti på Ullevål sykehus å faktisk kranglet å kjempet å grått for å få beholde barnet mitt når barnefaren ikke ville ha ungen min fordi det var en RISIKO For at sønnen min kunne bli født med downs. DET ER EN diskusjon du IKKE vil ta med ho du eventuelt kan få barn med senere!

Barnefaren har ikke mulighet til å tvinge deg til abort. Dersom holdningene og "moralen" hans ikke var opp til din standard... hvorfor ble du gravid med ham? Det er åpenbart at du uansett ikke respekterer andres meninger.

Jeg savner fortsatt et godt svar på hva "noe sånt" er for noe? HVA er det som er så forferdelig med å ha downs syndrom som gjør at dere har så sterke meninger? Og da mener jeg sett fra de som faktisk har syndromet sitt ståsted og ikke fra de som mener at det ikke skal være plass for å være annerledes her i verden.

Det er èn ting å være annerledes. Det er noe helt annet å tilføre verden unødvendig med lidelse. Når vi har muligheten til å forhindre mye alvorlig sykdom er det egoistisk å sette syke barn til verden for at din personlige moral og/eller religion skal tilfredsstilles.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Et par øl og mangel på prevensjon er god nok grunn. I 2010 ble nesten 16.000 svangerskap avbrutt i Norge. For meg er det 16.000 små mennekser jeg er glad jeg ikke er en av...

Du var èn av flere hundre millioner sædceller. Hver gang du onanerer er du altså historiens verste massemorder, er det slik å forstå?

Dette har lite med abort og syke barn å gjøre... Det handler om ansvarløshet og økonomi

For meg er det ansvarsløst å skape unødvendig lidelse.

Tillater meg å tvile på det, og med all respekt Glimti, du har absolutt ingen kunnskap om hva du snakker om, bare meningsløse meninger. Det er du dog ikke alene om.

Selvmotsigelser er selvmotsigende. Det finnes ingen 'meningsløse meninger'. Bare tåpelige forsøk på hersketeknikker.

Man skal ikke forstå så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv. Synes det er simpelt når et levende tenkende og relativt intelligent individ bruker ressurser på ikke bare å fornekte seg selv men alle de i den andre båten også...

Et foster er ikke et menneske. Alle poengene dine er irrelevante fordi menneskerettigheter og menneskeverd nødvendigvis bare angår mennesker - ikke enhver ansamling av menneskelig DNA.

Lenke til kommentar
Jeg savner fortsatt et godt svar på hva "noe sånt" er for noe? HVA er det som er så forferdelig med å ha downs syndrom som gjør at dere har så sterke meninger? Og da mener jeg sett fra de som faktisk har syndromet sitt ståsted og ikke fra de som mener at det ikke skal være plass for å være annerledes her i verden.

Det er èn ting å være annerledes. Det er noe helt annet å tilføre verden unødvendig med lidelse. Når vi har muligheten til å forhindre mye alvorlig sykdom er det egoistisk å sette syke barn til verden for at din personlige moral og/eller religion skal tilfredsstilles.

Dette har ingenting hverken med min moral eller religion å gjøre - jeg spør bare om dere som har så sterke meninger om at downs er så foerferdelig å leve med noengang har snakket med/satt dere inn i hvilket liv en med downs syndrom har? Viser forøvrig til mine linker litt lenger opp der ei som har downs uttaler seg om nettopp dette.. men dette har dere vel ikke giddet å se på en gang?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har ingenting hverken med min moral eller religion å gjøre - jeg spør bare om dere som har så sterke meninger om at downs er så foerferdelig å leve med noengang har snakket med/satt dere inn i hvilket liv en med downs syndrom har? Viser forøvrig til mine linker litt lenger opp der ei som har downs uttaler seg om nettopp dette.. men dette har dere vel ikke giddet å se på en gang?

Nei vettu hva, de er som barn å regne, og vi vet jo at barn ikke vet sitt eget beste..

:mad:

Lenke til kommentar

Å si at abort er mord gir ikke noe mer mening enn å si at å bruke prevensjon, masturbere eller å la seg selv få mensen er det. Faktisk, er det like mye mord som det er å befrukte noen, da det sjelden er flere enn én enkel sædcelle som befrukter ett egg. Et nytt foster er ikke spesielt forskjellig; det er en større ansamling av celler, som etter hvert vil vokse til et menneske, hvis moren tillater det. Dette foregår nemlig i morens kropp, og vi bør alle ha rettigheten til å bestemme over vår egen kropp.

Lenke til kommentar
Et par øl og mangel på prevensjon er god nok grunn. I 2010 ble nesten 16.000 svangerskap avbrutt i Norge. For meg er det 16.000 små mennekser jeg er glad jeg ikke er en av...

Du var èn av flere hundre millioner sædceller. Hver gang du onanerer er du altså historiens verste massemorder, er det slik å forstå?

Dette har lite med abort og syke barn å gjøre... Det handler om ansvarløshet og økonomi

For meg er det ansvarsløst å skape unødvendig lidelse.

Tillater meg å tvile på det, og med all respekt Glimti, du har absolutt ingen kunnskap om hva du snakker om, bare meningsløse meninger. Det er du dog ikke alene om.

Selvmotsigelser er selvmotsigende. Det finnes ingen 'meningsløse meninger'. Bare tåpelige forsøk på hersketeknikker.

Et foster er ikke et menneske. Alle poengene dine er irrelevante fordi menneskerettigheter og menneskeverd nødvendigvis bare angår mennesker - ikke enhver ansamling av menneskelig DNA.

Er jeg en hykler? Har ikke pratet om at jeg er for abort i det hele tatt. Uansett jeg kommer ikke til å ta abort okkesom! Hbva andre gjør er opp til dem men jeg kommer IKKE til å ta noen slags abort!

Lenke til kommentar

Jeg tror forresten du har misforstått noe grundig Runinho. Ingen her har sagt noe spesielt om å ta abort, og jeg er ganske sikker i min sak når jeg sier at vi alle er for selvvalgt abort, og hvis noen føler at de ikke hadde taklet ett barn med downs så hadde i hvert fall ikke jeg sagt noe på at de hadde tatt abort, men når man skal blande seg såpass inn i andre sine beslutninger og i tillegg gå til de lenger å si at de ikke har ett verdig liv og at de ikke burde blit født på grunn av økonomiske årsaker, på grunn av at man synes synd på at de må leve med handikappet sitt, på grunn av at man ikke ser på de som likeverdige mennesker blir altfor dumt.

Hvem er det som skal bestemme hva som er ett verdig liv når de SELV SIER at de er glad i livet de har fått?

Å si at abort er mord gir ikke noe mer mening enn å si at å bruke prevensjon, masturbere eller å la seg selv få mensen er det. Faktisk, er det like mye mord som det er å befrukte noen, da det sjelden er flere enn én enkel sædcelle som befrukter ett egg. Et nytt foster er ikke spesielt forskjellig; det er en større ansamling av celler, som etter hvert vil vokse til et menneske, hvis moren tillater det. Dette foregår nemlig i morens kropp, og vi bør alle ha rettigheten til å bestemme over vår egen kropp.

Diskusjonen handler ikke om generell abort overhode.

Lenge leve selvbestemt abort forresten ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror forresten du har misforstått noe grundig Runinho. Ingen her har sagt noe spesielt om å ta abort, og jeg er ganske sikker i min sak når jeg sier at vi alle er for selvvalgt abort, og hvis noen føler at de ikke hadde taklet ett barn med downs så hadde i hvert fall ikke jeg sagt noe på at de hadde tatt abort, men når man skal blande seg såpass inn i andre sine beslutninger og i tillegg gå til de lenger å si at de ikke har ett verdig liv og at de ikke burde blit født på grunn av økonomiske årsaker, på grunn av at man synes synd på at de må leve med handikappet sitt, på grunn av at man ikke ser på de som likeverdige mennesker blir altfor dumt.

Hvem er det som skal bestemme hva som er ett verdig liv når de SELV SIER at de er glad i livet de har fått?

Diskusjonen handler ikke om generell abort overhode.

Lenge leve selvbestemt abort forresten ;)

Dette kan jeg bare støtte fullt ut.. men det er en vesentlig forskjell på et befruktet egg som har vokst og utviklet seg noen uker i morens kropp en et ubefruktet egg/sædcelle.. det håper jeg da inderlig at man ser forskjell på? Vil igjen si at det jeg er redd for er at vi skal komme dit at det faktisk ikke gis noe valg lenger.. At vi kommer dit at man blir pålagt å teste seg i ethvert svangerskap og at der det dukker opp fostre med kromosomfeil (downs) så vil man ikke lenger ha noe annet valg en abort! Det er faktisk mange andre funksjonshemninger som er så mye mye verre en downs.. men downs er i søkelyset fordi det har blitt så "enkelt" å oppdage og derved "bli kvitt"!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...