Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Ja det kan det selvsagt.

Mange foreldre vil velge å oppfostre barnet sitt uansett handicap, fordi det er deres akkurat deres barn.

Som tobarnsfar ville jeg ikke byttet vekk mine barn for noe i verden uansett om de hadde alvorlige handicap eller ikke.

Jeg spanderer gjerne noen av mine skattepenger på å hjelpe dem som velger å føde barn med alvorlige kromosomfeil.

Valgfrihet er bra, men sortering er ikke bra.

Jeg mener at kromosomfeil, alvorlig hjerneskade og alvorlige fysiske defekter er innenfor grensen på hva foreldrene må få velge bort, og at sortering starter ved å bestemme kjønn, øyefarge, hårfarge, hudtype, muskeltype.

Så lenge det er STOR FARE for at barnet kan lide og dø, eller at foreldrene kan komme til å lide psykisk og økonomisk, må foreldrene få velge før fosteret har blitt et menneske med følelser og bevissthet.

Dette er jeg helt enig med deg i og jeg forstår jo at du faktisk er en av de som uttaler seg her som HAR barn og derved mye letter kan forstå at denne saken har mer en en side.. Lett å sitte å snakke om hvor "enkelt" det er å velge abort og hvor "enkelt" det er å bare få et nytt friskt barn i stedet for det man så "enkelt" velger bort fra livet. Det er ikke noe enkelt valg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja.. nå ble jeg ihvertfall helt sikker på EN ting.. Du ANER virkelig ikke hva du snakker om og bør kanskje sette deg inn i hva Downs er før du begynner å diskutere noe du ikke har den aller minste peiling på!! Skamme deg burde du som slenger ut noe slikt!

Hør hvem som snakker... :roll: Jo, jeg har møtt en rekke med både downs og andre lignende lidelser. Det er absolutt et stort hinder for et normalt liv selvom de med mye hjelp etter hvert kan klare seg selv til en viss grad.

Å det er så definitivt ingen ting å skamme seg over å ikke ønske å la noen leve et liv med en slik lidelse! De kan fjernes mens de allerede er fostre og ikke har begynt på livet så sparer man dem for et liv med et slikt vanskelig handicap!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er heller de som ikke vet hvilke begrensninger livene deres automatisk har.

Så hva gir deg retten til å si at de ikke er normale hvis de føler seg slik og kan mestre livet? Trust me, det er jævla mange ''åndsfriske'' som er mye mer ''hemma'' (frivillig, vel å merke) enn mange av de jeg kjenner som har downs!

Du svarte heller ikke på spørsmålet om du faktisk kjenner til noen som har downs, så jeg tar det som ett rugende nei, og da blir egentlig det å argumentere med deg verdiløst.

Så utrolig enig med deg! :w00t:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre man forbyr abort ser jeg ingen mulighet, eller grunn, til å hindre selektiv abort.

Hvordan hadde verden vært et verre sted om det var færre med Downs Syndrom?

Hva er etikken og moralen i å sette til live mennesker med store problemer og lidelser om det er ungåelig?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Siden du forsvarer downs syndrom så til de grader kan du kansje fortelle hvordan det er mest mulig humant å la barn bli født med en hemmelse/lidelse som du vet vil bli et problem for dem og begrense mulighetene deres i livet når man faktisk kan fjerne dem før de allerede er født og har begynt på livet...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er dem vel!? Di som er fra 12 år og oppover vet det ikke gjør dem dumme! Barn uansett alder kan gi utrykk for om dem har det bra eller ikke!

Til en viss grad ja, men de vil aldri vite hva slags liv de kunne levd eller hva de går glipp av. Jeg synes det er feil å gi noen et slikt liv selvom de kan ha det "bra" innenfor de rammene de kan leve i med en slik lidelse.

Synes jeg blir veldig feil! Di lever det livet dem har fått hva er vitsen med å ønske seg ett anna liv om di er fornøyde med det livet dem har!? Er som Granny sier du vet ikke noe om det før du er i den situasjonen selv. Sitte på ett sykehus på ett møterom å krangle å kjempe for å beholde ditt EGET barn det er IKKE MYE GØY!

Kan sette det litt på spissen å jeg!

Hva mener du om å bli født inn i en verden der DU har asperger,autisme eller ADHD? Vel i følge deg? Kverk dem så da kan jeg egentlig gå bort å dø jeg også for jeg har jo mine problemer. Skill klinten fra hveten å la di som er komplett friske leve! Tull!

Endret av Nesa_til_Nuffene
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja.. nå ble jeg ihvertfall helt sikker på EN ting.. Du ANER virkelig ikke hva du snakker om og bør kanskje sette deg inn i hva Downs er før du begynner å diskutere noe du ikke har den aller minste peiling på!! Skamme deg burde du som slenger ut noe slikt!

Hør hvem som snakker... :roll: Jo, jeg har møtt en rekke med både downs og andre lignende lidelser. Det er absolutt et stort hinder for et normalt liv selvom de med mye hjelp etter hvert kan klare seg selv til en viss grad.

Å det er så definitivt ingen ting å skamme seg over å ikke ønske å la noen leve et liv med en slik lidelse! De kan fjernes mens de allerede er fostre og ikke har begynt på livet så sparer man dem for et liv med et slikt vanskelig handicap!

Det var ikke det jeg mente du burde skamme deg over men at du antyder at de med downs ikke skal være i en slik tilstand at de faktisk kan si noe om hvorde de har det! DA har du bommet stygt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente du burde skamme deg over men at du antyder at de med downs ikke skal være i en slik tilstand at de faktisk kan si noe om hvorde de har det! DA har du bommet stygt!

Enig med deg jeg!

Lenke til kommentar

Siden du forsvarer downs syndrom så til de grader kan du kansje fortelle hvordan det er mest mulig humant å la barn bli født med en hemmelse/lidelse som du vet vil bli et problem for dem og begrense mulighetene deres i livet når man faktisk kan fjerne dem før de allerede er født og har begynt på livet...

Dette kan jeg enkelt å greit forsvare med at ingen av oss faktisk aner noe om hva våre barn kommer til å få av problemer og begrensinger i livet og at mennesker med downs ikke har så store problemer og begrensninger at det i utgangspunktet skulle tilsi at de ikke skal få en sjanse på lik linje med deg og meg. Hva blir det neste vi skal selektere bort? MEN jeg sier IKKE at jeg vil fjerne retten til at man kan velge bort for de som ønsker det og som føler de ikke takler oppgaven. Men kom ikke å si at det er et lett valg for det er det IKKE!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Dette kan jeg enkelt å greit forsvare med at ingen av oss faktisk aner noe om hva våre barn kommer til å få av problemer og begrensinger i livet og at mennesker med downs ikke har så store problemer og begrensninger at det i utgangspunktet skulle tilsi at de ikke skal få en sjanse på lik linje med deg og meg. Hva blir det neste vi skal selektere bort? MEN jeg sier IKKE at jeg vil fjerne retten til at man kan velge bort for de som ønsker det og som føler de ikke takler oppgaven. Men kom ikke å si at det er et lett valg for det er det IKKE!

Det er ingen i denne tråden som ønsker å avlive folk med Downs Syndrom. Det vi diskuterer er hvorvidt det er moralsk eller etisk å velge det bort.

I min oppfatning er dette helt baklengs. Det som burde diskuteres er hvorfor folk ønsker å sette mennesker med lidelser til verden dersom det kan unngås.

Jeg synes det er umoralsk og egoistisk å velge å sette barn med f.eks Downs til live dersom man har et valg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vel da er jeg veldig egoistisk for når jeg blir gravid igjen å det barnet eventuelt har en lidelse kommer jeg fortsatt til å ta det barne til meg som ett hvilket som helst anna barn å jeg skal fostre det opp med kjærlighet å lærdom som jeg gjør nå! Så da er jeg det mest egoistiske å dustete mennesket som finnes.

Hva hadde DU Gjort om du skulle blitt far å moren til ditt kommende barn ikke ville tatt abort uansett? Hadde du gjort det slutt å ålatt henne sitte med alt alene? For det er nemlig DU som også var med på å lage det barnet å båndknyttelsen til barnet i mors mage kommer ganske så kjapt når en vet at en skal bli mor! Vent å se. For å tvinge moren til ditt kommende barn til å ta abort DET er egoistisk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen i denne tråden som ønsker å avlive folk med Downs Syndrom. Det vi diskuterer er hvorvidt det er moralsk eller etisk å velge det bort.

I min oppfatning er dette helt baklengs. Det som burde diskuteres er hvorfor folk ønsker å sette mennesker med lidelser til verden dersom det kan unngås.

Jeg synes det er umoralsk og egoistisk å velge å sette barn med f.eks Downs til live dersom man har et valg.

Det er dette som skremmer meg så med denne diskusjonen og også med de mulighetene vi nå har fått til å kunne teste foster for ulike feil og mangler... jeg synes det er helt greit at man har fått et valg - MEN er livredd for at det neste skrittet vil bli det du nå snakker om! At man ikke lenger har et valg men at det blir et KRAV at man skal fjerne alle slike såkalte uønskede individer!!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel da er jeg veldig egoistisk for når jeg blir gravid igjen å det barnet eventuelt har en lidelse kommer jeg fortsatt til å ta det barne til meg som ett hvilket som helst anna barn å jeg skal fostre det opp med kjærlighet å lærdom som jeg gjør nå! Så da er jeg det mest egoistiske å dustete mennesket som finnes.

Hva hadde DU Gjort om du skulle blitt far å moren til ditt kommende barn ikke ville tatt abort uansett? Hadde du gjort det slutt å ålatt henne sitte med alt alene? For det er nemlig DU som også var med på å lage det barnet å båndknyttelsen til barnet i mors mage kommer ganske så kjapt når en vet at en skal bli mor! Vent å se. For å tvinge moren til ditt kommende barn til å ta abort DET er egoistisk!

Der er du inne på noe meget vesentlig ja :yes: . Det er derfor jeg tror at mange av de som så enkelt ser abort som en løsning er av hannkjønn eller at de aldri har vært gravide!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette som skremmer meg så med denne diskusjonen og også med de mulighetene vi nå har fått til å kunne teste foster for ulike feil og mangler... jeg synes det er helt greit at man har fått et valg - MEN er livredd for at det neste skrittet vil bli det du nå snakker om! At man ikke lenger har et valg men at det blir et KRAV at man skal fjerne alle slike såkalte uønskede individer!!

BLir som Hitler gjorde det å gasse sånn som han gjorde. Vel her i norge skal dem vel drepes! Så da får di værse god å drepe meg å. NEi forresten DET går ikke for jeg er ikke ett jævla foster!

Der er du inne på noe meget vesentlig ja :yes: . Det er derfor jeg tror at mange av de som så enkelt ser abort som en løsning er av hannkjønn eller at de aldri har vært gravide!

Ja er nok det. For di vet ikke åssen det føles :)

Lenke til kommentar

Synes jeg blir veldig feil! Di lever det livet dem har fått hva er vitsen med å ønske seg ett anna liv om di er fornøyde med det livet dem har!?

Fordi de kunne hatt det langt bedre og det er feil å la folk bli født inn i et liv man vet vil ha begrensninger og skape problemer for dem. Dessuten får de aldri vite hva slags liv de kunne hatt...

Er som Granny sier du vet ikke noe om det før du er i den situasjonen selv. Sitte på ett sykehus på ett møterom å krangle å kjempe for å beholde ditt EGET barn det er IKKE MYE GØY!

Har ikke opplevd det selv nei, men har nå mine tanker om saken og som jeg har nevnt flere ganger før i denne tråden ville jeg aldri gått med på å gi et barn et slikt liv selv.

Når det gjelder det du skriver om å kjempe for å beholde barnet er jeg litt usikker på hvor du vil, snakker du om et barn som har downs syndrom?

Kan sette det litt på spissen å jeg!

Hva mener du om å bli født inn i en verden der DU har asperger,autisme eller ADHD? Vel i følge deg? Kverk dem så da kan jeg egentlig gå bort å dø jeg også for jeg har jo mine problemer. Skill klinten fra hveten å la di som er komplett friske leve! Tull!

Nå var det ikke noen av de diagnosene vi diskuterte i denne tråden, men for å svare så vil jeg først ta stilling til hvorvidt dette er diagnoser som hemmer/hindrer enn på samme måte.

Lenke til kommentar

Når jeg leser litt gjennom tråden nå så kommer jeg på en ting.. Dette er en av de få tingene som skiller oss fra dyrene. Dyr dreper instinktivt sitt avkom hvis det er noe galt med det.. jeg trodde vi hadde kommet litt lengere enn det, spesielt siden vi har redskapene og ressursene til å gi dem ett verdig liv. Dyr kan ikke det.

Syns fremdeles ikke at de som ikke ønsker ett barn med downs burde bli stigmatisert fordi hun ikke tror hun vil takle det, men jeg er også imot at vi skal stigmatisere de som ønsker å beholde det, noe flere her i tråden aktivt gjør ved å påstå at det moralsk forkastelig å sette ett liv til verden. Det er dere som er forkastelige, og jeg blir faktisk fysisk kvalm av tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan de, men de kan aldri vite hvordan de faktisk kunne hatt det dersom de ikke hadde blitt født inn i denne hemningen/lidelsen som noen andre har valgt å la dem bli født inn i.

Lenke til kommentar

Vel Glimti jeg har sitti på Ullevål sykehus å faktisk kranglet å kjempet å grått for å få beholde barnet mitt når barnefaren ikke ville ha ungen min fordi det var en RISIKO For at sønnen min kunne bli født med downs. DET ER EN diskusjon du IKKE vil ta med ho du eventuelt kan få barn med senere!

Det var det mest jævligste jeg har vært med på å her var det også snakk om at det kunne vise seg at barnet mitt mangla en arm så ville ikke faren ha barnet! Det gikk så langt at han trua meg på livet om jeg ikke tok abort så jeg blei vist vekk av ei sykepleier som satte meg på ett rom alene så jeg kunne få tenke for meg selv å når jeg kom ut så hadde jeg fortsatt ikke skifta mening! Det er det mest jævligste jeg noen gang har vært med på!

Senere på dagen på vei hjem i fra Oslo skulle ikke jeg gjøre noenting,jeg måtte gå sakte fordi jeg hadde ett lite sprøytehull i livmoren å en liten feil å fostervannet kunne lekke ut å barnet døde. Det min eks gjorde var å sørge for å kjøre på di værste veien å værste dumpene sånn at jeg fikk vondt i magen å sjansen for at barnet døde økte.

Men som du tidligere har sagt i denne tråden vedrører ikke det deg for du kommer aldri til å sette barn til verden så hvorfor du er så utrolig opptatt av dette her skjønner ikke jeg. Du veti kke hva du prater om!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man vet at det skaper et ekstra hinder uansett. Hvorfor dømme uskyldige til å leve med noe sånt når man kan skåne dem mens de fortsatt er fostre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...