Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Akkurat det med NAV, trygd og hjemmesitting er et kapittel for seg selv! Reglene burde absolutt endres, men samtidig er det et dårlig system og dårlig prioritering og svært mange av dem som sitter hjemme som ønsker å jobbe og klarer seg selv, men som aldri får gjort det pga. et elendig system. Så det blir for enkelt å se på hvor mange friske som sitter hjemme og mottar trygd i forhold til hvor mange med downs syndrom (eller andre hemninger) som ikke gjør det.

Joda, flere og flere blir satt ut på noe ala fabrikker eller steder hvor det kun er folk med hemninger og hvor de kan føle at de gjør et arbeid. Har opplevd flere av dem. Hva slags jobb har denne dama du snakker om? Og spørs deg så hva hun kunne ha gjort uten den diagnosen. Mulighetene hadde vært så mye større...

Hun har en helt vanlig butikkjobb. Er mange åndsfriske som synes det er greit å jobbe i butikk så hvorfor skal det være så anderledes med en som har downs? Skal alle strebe etter det ultimate i forhold til sitt potensiale? Vet du ikke hvor viktig de som faktisk gjør ''drittjobber'' er?? Hvordan hadde verden sett ut hvis alle skulle ha lederstillinger og sitte på ett kontor 8 timer om dagen? Og innser du ikke at selv de som blir plassert på disse ''sentrene'' hvor jobben er tilpasset dem faktisk skaper arbeidsplasser for pedagoger, veiledere, osv??

Det virker ikke om om du skjønner hvor viktig de ''små'' folkene faktisk er.

Et hinder er det uansett slik jeg ser det. Man kan diskutere hvor stort hinder det er, det har du helt rett i. Men det vil alltid være der og det er en livsdom jeg vikke selv ville vært med på å gi et menneske!

Da viser det at du vet svært lite om menneskene som faktisk har ett ''hinder'' i sitt liv. Jeg kunne aldri tenke meg å nekte en person som lever og har det bra å leve bare på grunn av at jeg syns synd på dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at downsere kan være samfunnsnyttige, men det er ikke nødvendigvis et argument for ikke å ta abort. Det må fortsatt være opp til foreldrene, uansett hvilke karriereprospekter fosteret måtte ha.

Har forøvrig god erfaring med downsere i arbeidslivet. De ser ut til å følge rutiner og regelverk med en fanatisk dedikasjon som man ikke finner hos andre. Jeg forsøkte en gang å overbevise en downserjente som jobbet på en søppelfylling om at det ikke var jeg som skulle betale for å bruke fyllingen men omvendt, og det gikk ikke.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at downsere kan være samfunnsnyttige, men det er ikke nødvendigvis et argument for ikke å ta abort. Det må fortsatt være opp til foreldrene, uansett hvilke karriereprospekter fosteret måtte ha.

Selvsagt, selvbestemt abort er alltid svaret, men det er trist å se at folk som syns synd på de med hemninger ikke burde få leve overhode på grunn av dem.

Lenke til kommentar

Hun har en helt vanlig butikkjobb. Er mange åndsfriske som synes det er greit å jobbe i butikk så hvorfor skal det være så anderledes med en som har downs? Skal alle strebe etter det ultimate i forhold til sitt potensiale? Vet du ikke hvor viktig de som faktisk gjør ''drittjobber'' er?? Hvordan hadde verden sett ut hvis alle skulle ha lederstillinger og sitte på ett kontor 8 timer om dagen? Og innser du ikke at selv de som blir plassert på disse ''sentrene'' hvor jobben er tilpasset dem faktisk skaper arbeidsplasser for pedagoger, veiledere, osv??

Det virker ikke om om du skjønner hvor viktig de ''små'' folkene faktisk er.

Jeg vet godt hvor viktig det er med detaljer og dermed små jobber. Men det fjerner ikke det faktum at dem med hemninger ikke kan komme like langt som dem uten og det var det som var poenget mitt. Også folk uten hemmninger jobber i mindre jobber og trives.

Da viser det at du vet svært lite om menneskene som faktisk har ett ''hinder'' i sitt liv. Jeg kunne aldri tenke meg å nekte en person som lever og har det bra å leve bare på grunn av at jeg syns synd på dem.

Nei, jeg vet faktisk en god del da jeg desverre har vært nødt til å være i kontakt/nærvær med flere over en kort periode.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ni av ti som får vite at barnet deres har Downs tar abort

De siste ti årene har om lag 90 prosent av gravide som får påvist Downs syndrom hos fosteret, valgt å ta abort.

Det viser nylig offentliggjorte tall fra Medisinsk fødselsregister, hvor man siden 1999 har samlet inn data om årlige antall aborter og årsaker.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10083107

Artikklen er riktig nok fra 18. mars, men jeg syntes den var interessang og relevant nok til å få sin plass i tråden uansett. Selv synes jeg at enhver som er gravid burde få tilbud om hvilke undersøkelser hun vil uansett alder og uansett om det føres til at flere fostre med downs syndrom (eller andre lidelser) fjernes.

Lenke til kommentar

Syns di skal få en sjanse jeg står for det jeg har sagt i denne tråden hele veien,kommer ikke til å endre mening. Det trenger ikke være ett hinder i det hele tatt. Men å skille klinten i fra hveten,å fjerne di med downs da kan du fjerne di med ADHD,Aspereger syndrom,tourettes syndrom versegod sett i gang å sorter ut. Ta dem som er ufør å lamme også...

Lenke til kommentar

Perfekt folkeslag? Er du helt seriøs nå?

Nei, det var sarkasme for å vise hvor tåpelig det AnonymDiskusjon skrev om perfekt folkeslag var.

Og du mener fremdeles at de som er annerledes ikke fortjener en sjanse å leve?

Har jeg aldri sagt. Hvordan har du klart å tolke det slik?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har kikket litt igjennom det noen av det dere skriver og er litt nysgjerrig på en ting? Hvor mange av dere KJENNER virkelig noen med downs og vet noe om hvor "forferdelig" de har det hvilket "innholdsløst" liv de lever?

Endret av granny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke sove - Arnulf Øverland

Jeg våknet en natt av en underlig drøm,

det var som en stemme talte til mig,

fjern som en underjordisk strøm -

og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?

- Du må ikke sove! Du må ikke sove!

Du må ikke tro, at du bare har drømt!

Igår blev jeg dømt.

I natt har de reist skafottet i gården.

De henter mig klokken fem imorgen!

Hele kjelleren her er full,

og alle kaserner har kjeller ved kjeller.

Vi ligger og venter i stenkolde celler,

vi ligger og råtner i mørke hull!

Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,

og hvem der kan bli den neste, de henter.

Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?

Kan dere absolutt ingenting gjøre?

Ingen får se oss.

Ingen får vite, hvad der skal skje oss.

Ennu mer:

Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!

Du mener, det kan ikke være sant,

så onde kan ikke mennesker være.

Der fins da vel skikkelig folk iblandt?

Bror, du har ennu meget å lære!

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.

Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!

Verden har glemt oss! Vi er bedratt!

Du må ikke sove mer i natt!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap

og tenke på hvad der gir vinning og tap!

Du må ikke skylde på aker og fe

og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!

De puster på hatets og ondskapens glør!

De liker å drepe, de frydes ved jammer,

de ønsker å se vår verden i flammer!

De ønsker å drukne oss alle i blod!

Tror du det ikke? Du vet det jo!

Du vet jo, at skolebarn er soldater,

som stimer med sang over torv og gater,

og opglødd av mødrenes fromme svig,

vil verge sitt land og vil gå i krig!

Du kjenner det nedrige folkebedrag

med heltemot og med tro og ære -

du vet, at en helt, det vil barnet være,

du vet, han vil vifte med sabel og flag!

Og så skal han ut i en skur av stål

og henge igjen i en piggtrådsvase

og råtne for Hitlers ariske rase!

Du vet, det er menneskets mening og mål!

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.

Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.

jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,

på arbeid, på samhold, på kjærlighet!

Men den som ikke vil dø i en flokk

får prøve alene, på bøddelens blokk!

Jeg roper i mørket - å, kunde du høre!

Der er en eneste ting å gjøre:

Verg dig, mens du har frie hender!

Frels dine barn! Europa brenner!

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.

Ute var glitrende stjernevær.

Bare en ulmende stripe i øst

varslet det samme som drømmens røst:

Dagen bakenom jordens rand

steg med et skjær av blod og brand,

steg med en angst så åndeløs,

at det var som om selve stjernene frøs!

Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. -

Vår tid er forbi - Europa brenner!

Endret av Hårek
Dikt lagt i spoiler
Lenke til kommentar

Har kikket litt igjennom det noen av det dere skriver og er litt nysgjerrig på en ting? Hvor mange av dere KJENNER virkelig noen med downs og vet noe om hvor "forferdelig" de har deg hvilket "innholdsløst" liv de lever?

Kjenner ikke noen personelig, men har som sagt vært borti flere av dem grunnet ulike omstendigheter. Og om jeg selv hadde vært utsatt for samme lidelse og hadde hatt mulighet til å vite om det hadde jeg foretrukket å aldri ha blitt født.

Lenke til kommentar

Har kikket litt igjennom det noen av det dere skriver og er litt nysgjerrig på en ting? Hvor mange av dere KJENNER virkelig noen med downs og vet noe om hvor "forferdelig" de har deg hvilket "innholdsløst" liv de lever?

Kjenner ikke noen personelig, men har som sagt vært borti flere av dem grunnet ulike omstendigheter. Og om jeg selv hadde vært utsatt for samme lidelse og hadde hatt mulighet til å vite om det hadde jeg foretrukket å aldri ha blitt født.

Det kan du aldri vite siden du IKKE har samme lidelse :-) Jeg kjenner mange av dem personlig og INGEN av dem har noen gang ytet ønske om ikke å ha vært født eller at de har et intetsigende liv...

:yes:

...snip ...

Endret av Hårek
Slettet unødig sitering
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan du aldri vite siden du IKKE har samme lidelse :-) Jeg kjenner mange av dem personlig og INGEN av dem har noen gang ytet ønske om ikke å ha vært født eller at de har et intetsigende liv...

Men så er de heller ikke i en slik tilstand at de kan vite det...

Jaja.. nå ble jeg ihvertfall helt sikker på EN ting.. Du ANER virkelig ikke hva du snakker om og bør kanskje sette deg inn i hva Downs er før du begynner å diskutere noe du ikke har den aller minste peiling på!! Skamme deg burde du som slenger ut noe slikt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tangerudbakken danner et veldig galt bilde. Langt fra alle med down syndrom er så glade i hverdagen sin. Mange er rett og slett deprimerte. De skjønner at de er annerledes, blir mobbet og klarer ikke leve noe godt liv. Jeg skal ikke dømme noen, men i mine øyne er det like egoistisk å bringe et barn med downs til verden, som det er å ta abort når du finner ut om barnets tilstand.

Så med dette mener du at alle såkalte "normale" er glad i hverdagen sin, ikke blir mobbet og ikke er deprimerte? Mennesker med handecap - uansett av hvilken grad er like forskjellige som alle oss andre og takk for det! Tenk så kjedelig hvis alle hadde vært like :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et erketypisk overformynder-argument å si at hvis noe blir tillatt så alle gjøre det. Det man da egentlig sier er at fordi man selv har en overbevisning som gjør visse handlinger gale, så skal ikke andre få lov til å utføre disse handlingene heller selv om deres overbevisninger ikke tilsier at de er gale. Det er snakk om en imperialistisk trang til å tvinge andre ved lov til å leve etter ens egen overbevisning uansett om de tror på den eller ikke.

Diskusjonen går vel egentlig ikke på å hindre noen å ta en abort eller å hindre testing tidlig i svangerskapet, men på hva man selv kanskje ville ha gjort (noe man ikke vet før man er i situasjonen selv) og også litt på menneskeverdet til de som blir født som ikke er helt som andre (om nå noen er som "andre" i det hele tatt da... heldigvis så er vi forskjellige..)Jeg er ikke imot andres rett til å kunne ta et valg, men synes hele diskusjonen her blir på feil premisser hvis man mener at mennesker med spesefikt downs syndrom ikke har et menneskeverdig liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dem vel!? Di som er fra 12 år og oppover vet det ikke gjør dem dumme! Barn uansett alder kan gi utrykk for om dem har det bra eller ikke!

Til en viss grad ja, men de vil aldri vite hva slags liv de kunne levd eller hva de går glipp av. Jeg synes det er feil å gi noen et slikt liv selvom de kan ha det "bra" innenfor de rammene de kan leve i med en slik lidelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...