Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen skrupler forbundet med det å ta livet av et foster med downs.

Det vil redusere risikoen for økonomisk, sosial og psykisk ruin.

Det er like lite ille som å ta seg en runk og dermed ødelegge sjansen millioner av sædceller har for liv imho.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et erketypisk overformynder-argument å si at hvis noe blir tillatt så alle gjøre det. Det man da egentlig sier er at fordi man selv har en overbevisning som gjør visse handlinger gale, så skal ikke andre få lov til å utføre disse handlingene heller selv om deres overbevisninger ikke tilsier at de er gale. Det er snakk om en imperialistisk trang til å tvinge andre ved lov til å leve etter ens egen overbevisning uansett om de tror på den eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lett å hevde at hun ikke selv ville fjernet et downsfoster før hun kommer i den situasjonen. Tviler på at vedkommende har forstått hvilke implikasjoner og begrensninger det setter for egen livsførsel og barnets.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel dere har deres meninger jeg har mine. jeg vet hva jeg takler å hva jeg kan takle,etter å sitte på ullevåll å krangle med barnefaren for han ville jeg skulle ta abbort fordi MULIGHETEN var der,å jeg fikk det som jeg ville tviler jeg ikke i det hele tatt. Jeg klarer det jeg vil,hadde min sønn blitt født med dawns,eller med bare en arm osv hadde jeg taklet det! INGEN får endret meg på det. En vet det ikke før en faktisk sitter der selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde gjort som jeg tenkte,tatt emg av det å elsket det for ALT det er verdt. Som en mor hadde gjort for ett friskt barn! Ikke still deg skeptisk til MIN omsorg. Jeg kjenner flere med dawns som jeg har kontakt med å som jeg har passet å vært barnevakt for uten noe problem! Jeg har bare ett anna syn på ting enn det du å andre har. Å jeg har vært oppi det selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så er jeg klar over å kunne gi det en oppvekst som er så trygg og omsorgsfull som mulig! Om ikke andre vil er deres sak,men jeg klarer det.

Jeg sitter ikke å krangler om ett foster i min mage som jeg har knytt bånd til å gir liv til! Uaktuelt!

Bestevenninnen min gikk ett helt normalt svangerskap fra begynnelse til slutt! Kommer på fødeavdelingen føder sønnen sin,så er han lyseblå å har hull i mellomgulvet da har ALLE ultralyder å undersøkelser på ullevåll ALT vært normalt. Blir født 2 på natta å slagen blir tatt ut 09,00 på riksen dagen etterpå!

Ingenting er sikkert uansett...

Men er jo ikke så mange som skjønner det her inne,vet ikke om jeg gidder å sitte å diskutere når noen har ett så trangt syn på ting,å ikke er villig til å se at det faktisk er noen som vil ha barnesitt uansett! Men vi som vil det er jo noen jævla idioter!

Endret av Nesa_til_Nuffene
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er jeg klar over å kunne gi det en oppvekst som er så trygg og omsorgsfull som mulig! Om ikke andre vil er deres sak,men jeg klarer det.

Jeg sitter ikke å krangler om ett foster i min mage som jeg har knytt bånd til å gir liv til! Uaktuelt!

Flott at du er villig til å ta ansvar og omsorg. Personelig anser jeg det ikke som å ta liv når du fjerner et foster pga. at du vet det vil bli født med en stor lidelse og dermed få et vanskelig liv fra starten av. Jeg ser også på det som for tidelig å knytte noe bånd før barnet i det hele tatt er født. Så er det det å gi liv til det når du vet at det blir med en lidelse. Da foretrekker jeg heller at man gir liv til et barn som er friskt og vil få et bedre og enklere liv fra starten av.

Bestevenninnen min gikk ett helt normalt svangerskap fra begynnelse til slutt! Kommer på fødeavdelingen føder sønnen sin,så er han lyseblå å har hull i mellomgulvet da har ALLE ultralyder å undersøkelser på ullevåll ALT vært normalt. Blir født 2 på natta å slagen blir tatt ut 09,00 på riksen dagen etterpå!

Ingenting er sikkert uansett...

Her skjønner jeg ikke helt poenget. Var barnet sykt på noen måte eller ikke? Hvordan endte det?

Men er jo ikke så mange som skjønner det her inne,vet ikke om jeg gidder å sitte å diskutere når noen har ett så trangt syn på ting,å ikke er villig til å se at det faktisk er noen som vil ha barnesitt uansett! Men vi som vil det er jo noen jævla idioter!

Hvor får du dette inntrykket fra egentlig?

På siden av debatten, men hva mener du om jenter/kvinner som tar abort fordi de er blitt gravide pga. voldtekt og enten ikke ønsker barn eller vet at de ikke er klare for det eller begge deler?

Lenke til kommentar

Det siste har jeg ikke noen formening om,jeg synes synd på den jenta som gå å se voldsmannen i barnet sitt så klart! jeg har venninner som er blitt voldtatt å har måtte ta abbort men som også går med da "barn 2" og savner ett barn til! Men det vil jeg ikke begi meg ut på siden jeg ikke vil diskutere noe jeg ikke kan gi noe ordentlig svart på..

Barnet til venninna mi, venninna mi tok satt med sitt nyfødte barn i armene med klær på,fikk nøddåp å slangen ble tatt ut å barne døde!

Det får jeg ut i fra av det jeg leser,er flere innlegg som sier meg at det ikke er noe å diskutere,har barnet en missdannelse skal barnet vekk! Ikke gi det en sjanse en gang barne skal vekk..

Da er det jeg som sitter å føler meg som en komplett idiot fordi jeg sitter å diskutere for at barnet skulle fått en sjanse. Så ja jeg er da idioten virker det på meg!

Burde ikke vært født jeg..

Som ble født med adhd å non verbale lærevansker å lese å skrive vansker å var ett problem barn fra ende til anna...! Slått osvosv.

Lever på nåde jeg,at ikke mamma tok abbort å at ikke pappa ba om det er jo jævlig rart! Fysj a meg.

Endret av Nesa_til_Nuffene
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barnet til venninna mi, venninna mi tok satt med sitt nyfødte barn i armene med klær på,fikk nøddåp å slangen ble tatt ut å barne døde!

Trist å høre, men har ikke fått med meg historien her. Var det noe galt med barnet i utgangspunktet?

Det får jeg ut i fra av det jeg leser,er flere innlegg som sier meg at det ikke er noe å diskutere,har barnet en missdannelse skal barnet vekk! Ikke gi det en sjanse en gang barne skal vekk..

Må si jeg lurer på hvilke innlegg du egentlig tenker på, men nok om det. Gi barnet en sjanse... Vel, de vil kunne klare seg om de blir født med downs syndrom eller med en manglende arm eller et manglende bein eller med en maglende sans for den saks skyld, men livet deres vil aldri kunne bli normalt og de vil få en vanskeligere oppvekst og et vanskeligere liv enn andre. Så hvorfor føde dem inn i dette livet? Det er det jeg ikke forstår. Jeg anser det heller som en edel handling å fjerne fosteret når du vet hvordan livet deres vil bli istedefor å føde dem inn i vanskelighetene. La heller et friskt barn få et langt bedre og normalt liv.

Da er det jeg som sitter å føler meg som en komplett idiot fordi jeg sitter å diskutere for at barnet skulle fått en sjanse. Så ja jeg er da idioten virker det på meg!

Dette er en diskusjon og folk diskuterer nettopp fordi man har forskjellige meninger. Det e ringen grunn til at du skal se på deg selv som hverken offer eller idiot. Du er ikke den eneste som har argumentert for å la barna bli født uansett.

Lenke til kommentar

Vel HVA er normalt? Det jeg har lært er at ingen er normale,om man er normal er man vel seg selv! JEG vil la barne få være seg selv uansett å ta meg av det å gi det ALT det den trenger. Som jeg sa,jeg nekter å sitte på sykehuset å krangle om få beholde barnet mitt! Som jeg har knyttet bånd til,som livnærer seg av det jeg spiser,det blir ett bånd der. Mor knytter bånd med barne lenge før barnet er født nettop pga det!

Men å sitte på ett sykehus,å krangle med faren til barnet om hvor vidt det skal få leve eller ikke? Vet du det var mitt værste mareritt noensinne!

Venninnen min hadde ett helt vanlig svangerskap hun,uten komplikasjonene,ingenting mistanke til noe som helst,ultralyder alt var normalt!

Helt til barnet var på vei ut å ho fikk se sin sønn lysende blå,med hull i mellomgulvet å hjertet å alt inni kroppen var på feil plass! Men å sitte der med barnet sitt i armene å med faren til barnet ved siden av å ta ut slangen til sin egen sønn når ALT skulle vært fint! DET er jævlig!

Men jeg står for det jeg sier å det jeg har gjort å sakt. Jeg endrer ikke mening.

Lenke til kommentar

Vel HVA er normalt? Det jeg har lært er at ingen er normale,om man er normal er man vel seg selv! JEG vil la barne få være seg selv uansett å ta meg av det å gi det ALT det den trenger. Som jeg sa,jeg nekter å sitte på sykehuset å krangle om få beholde barnet mitt! Som jeg har knyttet bånd til,som livnærer seg av det jeg spiser,det blir ett bånd der. Mor knytter bånd med barne lenge før barnet er født nettop pga det!

Men å sitte på ett sykehus,å krangle med faren til barnet om hvor vidt det skal få leve eller ikke? Vet du det var mitt værste mareritt noensinne!

Jeg respekterer meningene dine, men det virker som du argumenterer mer utifra følelsene dine for å la barnet blir født framfor for følelsene ang. hva slags liv barnet vil få. Fødes man med et slikt syndrom vil man alltid ha det vanskeligere og være speisiell i forhold til folk som er friske og aldri få det samme, fullverdige livet. Jeg ville rett og slett ikke ta del i at et barn skulle bli født inn i et slikt liv. Å ta omsorgen for det, hjelpe til og gi ekstra oppfølging er fullt mulig, men samtidig så er det enn selv som har "dømt barnet til å måtte leve et slikt liv.

Nei, du har aldri fortalt meg om det så kunne ikke vite om det har vært ditt verste mareritt eller ikke.

Venninnen min hadde ett helt vanlig svangerskap hun,uten komplikasjonene,ingenting mistanke til noe som helst,ultralyder alt var normalt!

Helt til barnet var på vei ut å ho fikk se sin sønn lysende blå,med hull i mellomgulvet å hjertet å alt inni kroppen var på feil plass! Men å sitte der med barnet sitt i armene å med faren til barnet ved siden av å ta ut slangen til sin egen sønn når ALT skulle vært fint! DET er jævlig!

Hva var det egentlig som var galt med dette barnet? Hadde denne feilen noe spesielt navn? Virker ikke som det ville hatt en sjanse uansett.

Men jeg står for det jeg sier å det jeg har gjort å sakt. Jeg endrer ikke mening.

Samme her.

Lenke til kommentar

Var ikke noe navn! Det jeg vet v ar alt bare feil!

Men uansett.. Følelsene mine spiller inn ja men di betyr ikke alt,jeg er villig til å gi barnet en sjanse når jeg har sett barn med dawns ha ett lykkelig og trygt liv,som har jobber å hele pakka bor for seg selv å klarer seg selv så kan ikke jeg se noen hindring for at ett barn med dawns skal bli født!

Å om jeg får ett med dawns å barnefaren stikker skal jeg til helvete klare meg selv på nytt jeg! Jøss ikke noe værrre det egentlig. Men jeg ser det kanskje på en anna måte fordi jeg har vært der litt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...