Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Så du mener at folk med downs er en slags undergruppe av mennekesker, person som ikke er verdt noen ting, djevelens skapnigner.

Mennesker med downs er en "undergruppe" av mennesker, ja. De har en genetisk feil, og er på ingen måte et fullverdig menneske. Om du kjøper deg en bil, hvor ene sylinderen mangler i motoren, vil du ikke kalle det for en fullverdig bil, verdt like mye som en annen bil.

La oss si at jeg har downs, ja kanskje jeg har større sjangs for å bli alvorlig syk, men betyr det at jeg blir det? nei, ja kanksje må staten spesialisere skolen litt for oss? Så da? har ikke alle mennesker rett til å leve.

Staten må spesialtilpasse hele livet ditt, slik at du kan få leve i lykke, uvitende om at staten bruker millioner av kroner på noe som strengt tatt ikke burde vært nødvendig.

Og kan jeg spørre hva som skjer etter at dere har igangsatt fødselen av perfekte mennesker? oppnår samfunnet nirvana da eller? eller er det kanskje fordi vi sparer litt mer penger som vi kan bruke på nye veier? Tenk deg om du hadde hatt downs a, nei vent a, du skulle ikka ha blitt født du gitt. Tenk deg at du er avskum ifra helvete, ingen vill ha deg. Ikke samfunnet engang, rotter er mer verdt enn det du er.

Det finnes ingenting som er perfekt, derfor vil det perfekte mennesket aldri bli født. Derimot er det heller ikke vits å sabotere menneskeheten frivillig med å få unger med feil. I naturen blir slike unger enten spist eller forlatt. Hvorfor kan vi ikke oppføre oss som de dyrene vi er?

Pengene som vi sparer, kan vi bruke på å lage bedre skoler, sykehus, utvikle ny medisin, forske frem forbedringer i livet til resten av verdenen og stoppe krig. Syns det er viktigere enn å ta vare på misfoster.

1 ting, hva faen er feil med folk!? Folk med down kan vell leve et (ofte mer) lykkelige liv.. De er da helller ikke dumme som brød (faktisk så jobber faren min med pykisk utviklimshemmede, og jeg kjenner en person med downs (ja jeg vet, wow en hel, men jeg har ikke brukt denne personen i argumentasjonene mine så ikke kom å klag på det) og og han synes det er topp der. Ikke fordi han selv har lavere iq men fordi han verdsetter ALLE mennekser like høyt!)

Og jeg vet om flere personer som jobber i helsesektoren som er dritt lei av å bli slått og banket til blods av snille og glade downs-personer i hysteri/sinne-anfall.

Nå gjør du samme feil som veldig mange.. du konstaterer at alle utagerende psykisk utviklingshemmede har downs og der tar du faktisk helt feil! Det finnes en lang rekke syndromer og fødselsskader som gjør mennesker agressive (mye fordi de ikke blir forstått) så bland ikke disse inn i downs diskusjonen!

Endret av granny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har oppfattet, hørt og blitt fortalt, er de fleste downs-personer svært slitsomme å ha med å gjøre. Jeg har også lest diverse artikler som poengterer at foreldre som har fått en unge med Downs, ikke vil ha en til.

Resten av argumentene skal jeg ta for meg om litt.

Så de har rett å slett ikke tid? Fordi en unge er slitsom å ta vare på den? Må si at noe skurrer her, er det ikke verdt å ha unge fordi den tar tid å oppermeksomhet? skjønner at det ikke er lett å kombinære detta med jobben, men fortsatt, om du ikke er klar til en unge med downs, så ikke pul. Jada, det er en feil som skjer, men den er naturlig. Det skjer tifeldigvis noen ganger, om jeg har bestemt meg for unge så skal ikke det stopep meg ;)

Så når man bestemmer seg for å få barn så man også være forbredt på at det kan bli et multihandikappet et?

Ja det bør du være - men de med downs er langt fra å være multihandikapped!! Men du har INGEN garanti for at en fødsel vil resultere i et friskt barn! Uansett hvor mye du sjekker på forhånd!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vent til du sitter der selv så skal du få se hvor jævlig lett det der er tenker jeg ;) Vært der jeg å det kommer ALDRI til å skje igjen!

:love:

Vent til du sitter der selv så skal du få se hvor jævlig lett det der er tenker jeg ;) Vært der jeg å det kommer ALDRI til å skje igjen!

Nå er det ikke jeg som skal stå for hverken fødsel eller abort, så det problemet slipper jeg. Jeg har mitt ståsted klart, og om ei dame jeg dater ikke takler det, har jeg ikke sex med henne. Og om jeg skulle klare å gjøre ei dame som er imot abort gravid, så sier jeg farvel og drar min vei.

Voksent standpunkt! :whistle:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er like mye en idiot hvis du tror du er mer verdt enn en annen person (SOM DE GJØR OGSÅ) på bakgrunn av at de er født med en medfødt defekt, uavhengig av hva slags argumentasjon du bruker.

Hvis du syns det så. Men da tar du dessverre feil. En person både kan og blir rangert etter hvor mye de er verdt i dagens samfunn. En individ som gir samfunnet bare minus, er derav mindre verdt enn et individ som gir samfunnet pluss.

Kanskje vi skal prate om det vi prater om istedet for å bruke retoriske spørsmål som ett patetisk forsøk på å vinne en debatt?

Det er ikke patetiske forsøk på å vinne en debatt, det er et tåpelig innlegg på lik linje med å kalle alle andre motdebatander for idioter.

Den følelsen en får når en får vite at en er med barn,er helt utrolig å det tar ikke mange dagene før båndene er der. Tro det den som vil,men bånde kommer å bånde vil bli der!

Er noen menn som faktisk kan sette seg inn i det,å takk til di som klarer det!

Å en har dem som må krangle seg til å beholde barnet sitt,fordi SJANSEN for at barnet vil mangle en arm,ben,finger eller får downs eller hva di kan få er der. Men di sier det å regner det om i hvor stor prosent sjans det er,å da kan faktisk menne få hetta å sette seg på bakbena. Så får du ett eget rom en kan krangle seg ferdig på å som forresten er LUDISOLERT! Å som kjører som en drittsekk hjem over humpete veier for i håp om at en begynner å lekke fostervann så en må spontanabortere i stedet! fostervannsprøven skjer forresten ikke før etter uke 18.

Sagt det før å sier det igjen,bestemte meg for at det ikke skal skje igjen å blir jeg gravid å det viser seg at barnet mitt har downs kommer jeg ikke til å ta abort uansett. Krangler gjerne om å få beholdet ett barn igjen!

Ja, mødre knytter bånd med fosteret rimelig tidlig. Dette er helt naturlig. Men det betyr ikke at det er riktig å beholde ungen, fordi noen mener det er riktig. Samfunnet er tross alt bygget rundt fellesskap og samarbeid. Om noen absolutt skal gå inn for å påføre samfunnet utgifter, så burde de heller betale hele regningen selv.

Hvis du lever i den vilfarelse at du tror mennesker med downs bare gir et samfunn minus råder jeg deg til å bli kjent med noen av dem og jeg garantere at du får en helt annen oppfatning.. som tidligere sagt - alt er ikke av økonomisk verdi her i livet! Regner med du lærer det når du blir voksen!.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du syns det så. Men da tar du dessverre feil. En person både kan og blir rangert etter hvor mye de er verdt i dagens samfunn. En individ som gir samfunnet bare minus, er derav mindre verdt enn et individ som gir samfunnet pluss.

Det er TO vidt forskjellige ting å si at noen har mindre MENNESKEVERDT enn det å se saklig på hvor mye man får igjen i samfunnet.

I tillegg så kan det heller ikke måles i om man er født med en medfødt defekt eller ei, selvsagt vil det si mer på hva man faktisk kan gjøre men når ett stort tall av uføretrygdede er det pga PSYKISK SYKDOM (depresjon, angst, osv) så faller det argumentet i DASS. Det at man er fysisk frisk er INGEN garanti for at man vil bli ett samfunnsnyttig menneske!

Det har du så rett i! Se bare på alle ungdommer som med viten og vilje fører i seg skadelig stoffer enda men VET at det ofte fører til psykiske sykdommer siden og at man blir til en byrde for samfunnet - selvvalgt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Granny:

Det å bruke aldersargument "du er for ung til å forstå" o.l. Er generelt ein måte å sei at du ikkje har noko skikkeleg å komme med. Om du sjølv er voksen, kan du holde deg for god til å komme med sånne fraser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå gjør du samme feil som veldig mange.. du konstaterer at alle utagerende psykisk utviklingshemmede har downs og der tar du faktisk helt feil! Det finnes en lang rekke syndromer og fødselsskader som gjør mennesker agressive (mye fordi de ikke blir forstått) så bland ikke disse inn i downs diskusjonen!

Hæ? Hva i alle dager er det du snakker om?

Dette er en diskusjon rundt personer med Downs, og da tar jeg selvsagt frem bare eksempler med Downs. Jeg snakker ikke om andre psykiske skader ved fødsel. Det oppstår selvsagt, men nå var det Downs vi snakket om. Eller ønsker du en debatt rundt Downs med eksempler som ikke har noe med Downs å gjøre?

Resten kommenterer jeg på senere, om jeg gidder. Jeg er jo ikke voksen, tross alt.

Lenke til kommentar

Slimda et mann og vil aldri forstå akkurat det.

Den følelsen en får når en får vite at en er med barn,er helt utrolig å det tar ikke mange dagene før båndene er der.

Altså er det dine egoistiske følelser du dyrker, ikke barnets beste. Det er jævlig kynisk å tvinge et uskyldig barn, til et liv i sykdom, bare for at du skal få dekket ditt eget egoistiske behov for å klekke ut unger.

Tro det den som vil,men bånde kommer å bånde vil bli der!

Forstå det den som kan, enkelte mennesker er så kyniske at de setter sine egne følelser over uskyldige barn. Skremmende.

[/Quote]

Så er det enkelte som har evnen til å ha empati med det uskyldige barnet, som er det som burde være fokus her. Og ikke mor og fars egoistiske ønske om å få unger, koste hva det koste vil.

Sagt det før å sier det igjen,bestemte meg for at det ikke skal skje igjen å blir jeg gravid å det viser seg at barnet mitt har downs kommer jeg ikke til å ta abort uansett. Krangler gjerne om å få beholdet ett barn igjen!

Ja, for dine personlige følelser er selvsagt viktigere enn det uskyldige fosteret du bærer på. Jeg er glad jeg ikke skal ha unger, så slipper jeg den diskusjonen der - med noe som helst kvinnfolk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du lever i den vilfarelse at du tror mennesker med downs bare gir et samfunn minus råder jeg deg til å bli kjent med noen av dem og jeg garantere at du får en helt annen oppfatning.. som tidligere sagt - alt er ikke av økonomisk verdi her i livet! Regner med du lærer det når du blir voksen!.

Nei, må du ty til hersketeknikker nå? Du har altså ikke rasjonelle argumenter å komme med, eller evnen til å diskutere på skikkelig vis.

Lenke til kommentar

Den følelsen en får når en får vite at en er med barn,er helt utrolig å det tar ikke mange dagene før båndene er der.

Altså er det dine egoistiske følelser du dyrker, ikke barnets beste. Det er jævlig kynisk å tvinge et uskyldig barn, til et liv i sykdom, bare for at du skal få dekket ditt eget egoistiske behov for å klekke ut unger.

Forstå det den som kan, enkelte mennesker er så kyniske at de setter sine egne følelser over uskyldige barn. Skremmende.

[/Quote]

Så er det enkelte som har evnen til å ha empati med det uskyldige barnet, som er det som burde være fokus her. Og ikke mor og fars egoistiske ønske om å få unger, koste hva det koste vil.

Ja, for dine personlige følelser er selvsagt viktigere enn det uskyldige fosteret du bærer på. Jeg er glad jeg ikke skal ha unger, så slipper jeg den diskusjonen der - med noe som helst kvinnfolk.

FOr når legen forteller deg at du er med barn kan han sitte å fortelle deg også hva det blir å om barnet er friskt? NEI det kan han ikke fordi det bare er ett embryo da! Båndene er der for det,en får ikke vite noe mer før uke 12! Så ja det er jo jævlig kynisk å glede seg over at en er med barn når en får vite det. Burde heller grave seg ned å angre på alt en har gjort. Hvor i huleste har du hue ditt hen? Den som er kynisk her er jo du. Bruk hue først å tenk igjennom hva du skriver!

Lenke til kommentar

Det er jeg som bruker hodet, du prater fortsatt ut fra dine egne personlige følelser. Følelser og båndene du prater om er irrelevant. Det er BARNET som skal i fokus her, ikke du og dine følelser. Hvor kynisk og egoistisk må man være for å unngå å skjønne det? Jeg gråter over menneskeheten ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gi meg en eneste ting du gjør som iikke er egoistisk. En eneste ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg som bruker hodet, du prater fortsatt ut fra dine egne personlige følelser. Følelser og båndene du prater om er irrelevant. Det er BARNET som skal i fokus her, ikke du og dine følelser. Hvor kynisk og egoistisk må man være for å unngå å skjønne det? Jeg gråter over menneskeheten ...

Da burde ikke DU å JEG vært født i det hele tatt for da var foreldrene våre egoistiske også.

Endret av Nesa_til_Nuffene
Lenke til kommentar

"

Det er ikke diskriminering. Foreldrene hadde valget, men valgte altså noe så grusomt som å la barnet bli født trass i at de visste det ville bli født med downs syndrom. De lot sitt eget ønske om å bli foreldre gå foran barnets beste. Hvorfor skal de liksom få noen støtte for det? Når de først har tatt et så fullstendig feil valg får de bare slite med avgjørelsen selv og ikke forvente at resten av landet skal bidra!

AMEN!

"

Så du mener at folk med downs er en slags undergruppe av mennekesker, person som ikke er verdt noen ting, djevelens skapnigner. Jeg tror dere 2 hadde likt etunasi programmet i tyskland på 40 tallet ;) (Kan vell også nesten blande inn "ûbermench" her).

La oss si at jeg har downs, ja kanskje jeg har større sjangs for å bli alvorlig syk, men betyr det at jeg blir det? nei, ja kanksje må staten spesialisere skolen litt for oss? Så da? har ikke alle mennesker rett til å leve.

Og kan jeg spørre hva som skjer etter at dere har igangsatt fødselen av perfekte mennesker? oppnår samfunnet nirvana da eller? eller er det kanskje fordi vi sparer litt mer penger som vi kan bruke på nye veier? Tenk deg om du hadde hatt downs a, nei vent a, du skulle ikka ha blitt født du gitt. Tenk deg at du er avskum ifra helvete, ingen vill ha deg. Ikke samfunnet engang, rotter er mer verdt enn det du er.

1 ting, hva faen er feil med folk!? Folk med down kan vell leve et (ofte mer) lykkelige liv.. De er da helller ikke dumme som brød (faktisk så jobber faren min med pykisk utviklimshemmede, og jeg kjenner en person med downs (ja jeg vet, wow en hel, men jeg har ikke brukt denne personen i argumentasjonene mine så ikke kom å klag på det) og og han synes det er topp der. Ikke fordi han selv har lavere iq men fordi han verdsetter ALLE mennekser like høyt!)

Beklager, men du er bare syk!

Du kan ikke sammenligne det å synes at å la et barn med downs bli født er feil(pga alle skader og misdannelser det kan ha) og jødehatet, gethoene og utryddelsen av millioner av friske mennesker..

Lenke til kommentar

[/Quote]

FOr når legen forteller deg at du er med barn kan han sitte å fortelle deg også hva det blir å om barnet er friskt? NEI det kan han ikke fordi det bare er ett embryo da! Båndene er der for det,en får ikke vite noe mer før uke 12! Så ja det er jo jævlig kynisk å glede seg over at en er med barn når en får vite det. Burde heller grave seg ned å angre på alt en har gjort. Hvor i huleste har du hue ditt hen? Den som er kynisk her er jo du. Bruk hue først å tenk igjennom hva du skriver!

Du babler om at man knytter bånd til fosteret osv. Jeg har selv vært gravid og kan ikke si det var så mye bånd der før jeg begynte å kjenne at det var liv der inne.

Og alle som har vært gravid har nok hørt om spontanabort sjansen før 12.svangerskapsuke..

Og jeg står fortsatt på mitt om at det er helt feil å sette et liv til verden som man vet kommer til å ha mangler og plager. ALLE med downs har feil, noen større andre mindre.

Jeg sier ikke at "normale" mennesker er feilfrie. Men når man faktisk vet at barnet kommer med feil er det rimelig egoistisk å sette det til verden.

Føler egentlig at mange av dere jeg diskuterer med er trangsynte, lite utdannede mennesker som ikke ser sammfunnet sin helhet.

Lenke til kommentar

[/Quote]

Du babler om at man knytter bånd til fosteret osv. Jeg har selv vært gravid og kan ikke si det var så mye bånd der før jeg begynte å kjenne at det var liv der inne.

Og alle som har vært gravid har nok hørt om spontanabort sjansen før 12.svangerskapsuke..

Og jeg står fortsatt på mitt om at det er helt feil å sette et liv til verden som man vet kommer til å ha mangler og plager. ALLE med downs har feil, noen større andre mindre.

Jeg sier ikke at "normale" mennesker er feilfrie. Men når man faktisk vet at barnet kommer med feil er det rimelig egoistisk å sette det til verden.

Føler egentlig at mange av dere jeg diskuterer med er trangsynte, lite utdannede mennesker som ikke ser sammfunnet sin helhet.

Da sier jeg bare takk det samme. Ingen tenker likt å føler likt,så om du mener det er lite utdannede mennesker som ikke ser samfunnet i sin helhet så smeller det tilbake på deg. Men jeg er ikke her for å sitte å kalle folk for lite utdannede holder meg for god til sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[/Quote]

Da sier jeg bare takk det samme. Ingen tenker likt å føler likt,så om du mener det er lite utdannede mennesker som ikke ser samfunnet i sin helhet så smeller det tilbake på deg. Men jeg er ikke her for å sitte å kalle folk for lite utdannede holder meg for god til sånt.

Enkelte av påstandene er helt på jordet og tyder på at man ikke skjønner sammenhengen av ting!

Så kan vel du som er så påståelig, si meg hva som gjør det rett å sette et barn til verden som man vet har skader, sykdommer og skavanker?

Du har unngått å svare på dette hele tiden og kommer med en masse vås om følelser istedenfor.

Lenke til kommentar

Da burde ikke DU å JEG vært født i det hele tatt for da var foreldrene våre egoistiske også.

*du og jeg*

Han sier at det egoistisk å få barn med downs når du kunne ha valgt det bort...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...