Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Legg merke til at jeg ikke prater om at situasjonene kan sammenlignes, jeg sier på ingen måte at det å bli født med downs er det samme som å bli født med mørk hud, men at den samme måten å argumentere på blir brukt av begge sider som ønsker begge delene ''utryddet''.

Da er de idioter. Per dags dato finnes det ingen gode grunner til å kvitte seg med "svarte" barn fremfor "hvite" eller "gule" barn. Med Downs-foster, og andre foster med genetiske skader/feil, er det mange gode grunner å kvitte seg med de før de blir til et større problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vent til du sitter der selv så skal du få se hvor jævlig lett det der er tenker jeg ;) Vært der jeg å det kommer ALDRI til å skje igjen!

Nå er det ikke jeg som skal stå for hverken fødsel eller abort, så det problemet slipper jeg. Jeg har mitt ståsted klart, og om ei dame jeg dater ikke takler det, har jeg ikke sex med henne. Og om jeg skulle klare å gjøre ei dame som er imot abort gravid, så sier jeg farvel og drar min vei.

Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg ikke prater om at situasjonene kan sammenlignes, jeg sier på ingen måte at det å bli født med downs er det samme som å bli født med mørk hud, men at den samme måten å argumentere på blir brukt av begge sider som ønsker begge delene ''utryddet''.

Da er de idioter. Per dags dato finnes det ingen gode grunner til å kvitte seg med "svarte" barn fremfor "hvite" eller "gule" barn. Med Downs-foster, og andre foster med genetiske skader/feil, er det mange gode grunner å kvitte seg med de før de blir til et større problem.

Og du er like mye en idiot siden du sier (AKKURAT DET SAMME SOM D'DEM) at noen ikke er verdt like mye som andre pga en medfødt defekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du er like mye en idiot siden du sier (AKKURAT DET SAMME SOM D'DEM) at noen ikke er verdt like mye som andre pga en medfødt defekt.

Bare fordi idioter bruker samme argumentasjon, betyr ikke at argumentasjonen er feilaktig. Bare at den blir brukt på feil kriterie.

Kanskje vi skal begynne å abortere friske foster, i håp om å få Downs-unger, siden de er så vidunderlige?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare fordi idioter bruker samme argumentasjon, betyr ikke at argumentasjonen er feilaktig. Bare at den blir brukt på feil kriterie.

Du er like mye en idiot hvis du tror du er mer verdt enn en annen person (SOM DE GJØR OGSÅ) på bakgrunn av at de er født med en medfødt defekt, uavhengig av hva slags argumentasjon du bruker.

Kanskje vi skal begynne å abortere friske foster, i håp om å få Downs-unger, siden de er så vidunderlige?

Kanskje vi skal prate om det vi prater om istedet for å bruke retoriske spørsmål som ett patetisk forsøk på å vinne en debatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slimda et mann og vil aldri forstå akkurat det.

Den følelsen en får når en får vite at en er med barn,er helt utrolig å det tar ikke mange dagene før båndene er der. Tro det den som vil,men bånde kommer å bånde vil bli der!

Er noen menn som faktisk kan sette seg inn i det,å takk til di som klarer det!

Å en har dem som må krangle seg til å beholde barnet sitt,fordi SJANSEN for at barnet vil mangle en arm,ben,finger eller får downs eller hva di kan få er der. Men di sier det å regner det om i hvor stor prosent sjans det er,å da kan faktisk menne få hetta å sette seg på bakbena. Så får du ett eget rom en kan krangle seg ferdig på å som forresten er LUDISOLERT! Å som kjører som en drittsekk hjem over humpete veier for i håp om at en begynner å lekke fostervann så en må spontanabortere i stedet! fostervannsprøven skjer forresten ikke før etter uke 18.

Sagt det før å sier det igjen,bestemte meg for at det ikke skal skje igjen å blir jeg gravid å det viser seg at barnet mitt har downs kommer jeg ikke til å ta abort uansett. Krangler gjerne om å få beholdet ett barn igjen!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er like mye en idiot hvis du tror du er mer verdt enn en annen person (SOM DE GJØR OGSÅ) på bakgrunn av at de er født med en medfødt defekt, uavhengig av hva slags argumentasjon du bruker.

Hvis du syns det så. Men da tar du dessverre feil. En person både kan og blir rangert etter hvor mye de er verdt i dagens samfunn. En individ som gir samfunnet bare minus, er derav mindre verdt enn et individ som gir samfunnet pluss.

Kanskje vi skal prate om det vi prater om istedet for å bruke retoriske spørsmål som ett patetisk forsøk på å vinne en debatt?

Det er ikke patetiske forsøk på å vinne en debatt, det er et tåpelig innlegg på lik linje med å kalle alle andre motdebatander for idioter.

Den følelsen en får når en får vite at en er med barn,er helt utrolig å det tar ikke mange dagene før båndene er der. Tro det den som vil,men bånde kommer å bånde vil bli der!

Å en har dem som må krangle seg til å beholde barnet sitt,fordi SJANSEN for at barnet vil mangle en arm,ben,finger eller får downs eller hva di kan få er der. Men di sier det å regner det om i hvor stor prosent sjans det er,å da kan faktisk menne få hetta å sette seg på bakbena. Så får du ett eget rom en kan krangle seg ferdig på å som forresten er LUDISOLERT! Å som kjører som en drittsekk hjem over humpete veier for i håp om at en begynner å lekke fostervann så en må spontanabortere i stedet! fostervannsprøven skjer forresten ikke før etter uke 18.

Sagt det før å sier det igjen,bestemte meg for at det ikke skal skje igjen å blir jeg gravid å det viser seg at barnet mitt har downs kommer jeg ikke til å ta abort uansett. Krangler gjerne om å få beholdet ett barn igjen!

Ja, mødre knytter bånd med fosteret rimelig tidlig. Dette er helt naturlig. Men det betyr ikke at det er riktig å beholde ungen, fordi noen mener det er riktig. Samfunnet er tross alt bygget rundt fellesskap og samarbeid. Om noen absolutt skal gå inn for å påføre samfunnet utgifter, så burde de heller betale hele regningen selv.

Lenke til kommentar

Hvis du syns det så. Men da tar du dessverre feil. En person både kan og blir rangert etter hvor mye de er verdt i dagens samfunn. En individ som gir samfunnet bare minus, er derav mindre verdt enn et individ som gir samfunnet pluss.

Det er ikke patetiske forsøk på å vinne en debatt, det er et tåpelig innlegg på lik linje med å kalle alle andre motdebatander for idioter.

Ja, mødre knytter bånd med fosteret rimelig tidlig. Dette er helt naturlig. Men det betyr ikke at det er riktig å beholde ungen, fordi noen mener det er riktig. Samfunnet er tross alt bygget rundt fellesskap og samarbeid. Om noen absolutt skal gå inn for å påføre samfunnet utgifter, så burde de heller betale hele regningen selv.

Om noen hadde kommet til meg å sagt at jeg ikke kunne beholdt barnet mitt pga felleskap å samarbeid så hadde jeg vel bedt dem te helvete å pelle seg vekk å født ungen min hjemme uten hjelp! Ingen har vel rett til å gå inn i ett svangerskap å bestemme for foreldrene om di skal beholde barnet eller ei?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er TO vidt forskjellige ting å si at noen har mindre MENNESKEVERDT enn det å se saklig på hvor mye man får igjen i samfunnet.

I tillegg så kan det heller ikke måles i om man er født med en medfødt defekt eller ei, selvsagt vil det si mer på hva man faktisk kan gjøre men når ett stort tall av uføretrygdede er det pga PSYKISK SYKDOM (depresjon, angst, osv) så faller det argumentet i DASS. Det at man er fysisk frisk er INGEN garanti for at man vil bli ett samfunnsnyttig menneske!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om samfunnet er perfekt om vi luker bort alle feilene? hva tjener vi på det? litt mindre stresset foreldre og litt mer pængar i statskassa?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har vel rett til å gå inn i ett svangerskap å bestemme for foreldrene om di skal beholde barnet eller ei?

Per dags dato, nei. Men som Danmark gjør, blir de f.eks anbefalt abort når det er snakk om unger med feil. Og de fleste aksepterer tilbudet.

Det er TO vidt forskjellige ting å si at noen har mindre MENNESKEVERDT enn det å se saklig på hvor mye man får igjen i samfunnet.

Det er du som tar frem ordet menneskeverd, ikke jeg.

I tillegg så kan det heller ikke måles i om man er født med en medfødt defekt eller ei, selvsagt vil det si mer på hva man faktisk kan gjøre men når ett stort tall av uføretrygdede er det pga PSYKISK SYKDOM (depresjon, angst, osv) så faller det argumentet i DASS. Det at man er fysisk frisk er INGEN garanti for at man vil bli ett samfunnsnyttig menneske!

Det å være fysisk frisk er selvsagt ingen garanti på at man er et samfunnsnyttig menneske, men Depresjon, angst og lignende kan helbredes/kureres. Resultatet er da et individ som igjen kan bidra til samfunnet. Gjerne i folk av inspirasjon eller erfaringer rundt problemet. Og om man brukte litt mer penger til forskning og undervisning, ville de problemene der vært mye, mye mindre enn hva de er idag.

Så å sammenligne plager man får i livet, med det man er medfødt, blir for dumt. Det er ikke likt, og kan ikke sammenlignes.

For å se litt på hva annet vi gjør. Vi nøler ikke særlig mye med å avlive kjæledyrene våre, selv om de bare lider av et brukket bein eller lignende bagatellmessige skader. Hvorfor det, mon tro?

Det jeg lurer på er om samfunnet er perfekt om vi luker bort alle feilene? hva tjener vi på det? litt mindre stresset foreldre og litt mer pængar i statskassa?

Perfeksjon er umulig, og dermed ikke noe som kommer til å skje. Det er som med vitenskapen, det er et mål man ønsker å oppnå (perfeksjon/kunnskap).

Hva får man om man luker bort alle med feil? Mindre penger brukt på å sørge for at de får et bra liv, og mer penger på å sørge for at alle andre får et bedre liv.

Lenke til kommentar

Ingen har vel rett til å gå inn i ett svangerskap å bestemme for foreldrene om di skal beholde barnet eller ei?

Per dags dato, nei. Men som Danmark gjør, blir de f.eks anbefalt abort når det er snakk om unger med feil. Og de fleste aksepterer tilbudet.

Det er du som tar frem ordet menneskeverd, ikke jeg.

Det å være fysisk frisk er selvsagt ingen garanti på at man er et samfunnsnyttig menneske, men Depresjon, angst og lignende kan helbredes/kureres. Resultatet er da et individ som igjen kan bidra til samfunnet. Gjerne i folk av inspirasjon eller erfaringer rundt problemet. Og om man brukte litt mer penger til forskning og undervisning, ville de problemene der vært mye, mye mindre enn hva de er idag.

Så å sammenligne plager man får i livet, med det man er medfødt, blir for dumt. Det er ikke likt, og kan ikke sammenlignes.

For å se litt på hva annet vi gjør. Vi nøler ikke særlig mye med å avlive kjæledyrene våre, selv om de bare lider av et brukket bein eller lignende bagatellmessige skader. Hvorfor det, mon tro?

Perfeksjon er umulig, og dermed ikke noe som kommer til å skje. Det er som med vitenskapen, det er et mål man ønsker å oppnå (perfeksjon/kunnskap).

Hva får man om man luker bort alle med feil? Mindre penger brukt på å sørge for at de får et bra liv, og mer penger på å sørge for at alle andre får et bedre liv.

Der får andre snakke for seg selv,har til dags dato ikke klart å avlive ett kjæledyr ennå,det er det min mor som har tatt seg av å ikke fatter JEG åssen ho klarer å gjøre det. Jeg knekker sammen..

Men til det du refererte til over her som jeg skreiv,så selv om di anbefaler abort,å di kommende foreldrene velger å ikke gjøre det,burde dem ikke bli sett ned på av den grunn uansett! Det er demmes valg,det er dem som velger hva dem vil gjøre med sitt valg.

Lenke til kommentar

Men til det du refererte til over her som jeg skreiv,så selv om di anbefaler abort,å di kommende foreldrene velger å ikke gjøre det,burde dem ikke bli sett ned på av den grunn uansett! Det er demmes valg,det er dem som velger hva dem vil gjøre med sitt valg.

Jeg ser ikke ned på medmenneskere fordi de ønsker å beholde et barn som de har blitt glad i. Det er tross alt deres valg. Det jeg ikke er enig i er at resten av samfunnet skal betale for deres valg når det er en eneste stor utgiftpost.

Lenke til kommentar

Du blir forøvrig ikke opplyst av å høre på personer med downs syndrom!

Hvordan i all verden kan du vite det når du ikke engang er interssert i å forsøke? Du trekker en hel masse slutninger uten engang å gidde å sette deg inn i en sak!

Fra wikipedia.no

Mennesker med Downs syndrom har vanligvis nedsatt intelligens som rangerer mellom mild (IQ 50–70) og moderat (IQ 35–50). Det har vist seg at den sjeldne «mosaikk»-typen scorer 10-30 poeng høyere.

Jeg tror det er trygt å si at det ikke er den delen av befolkningen som står for opplysningen av folket, enn så kynisk og følelseskaldt det høres ut.

Det er også relativt uredelig å plukke ut én av de 10-15.000 som representativ for en så stor gruppe. Det blir omtrent som å si at jeg er flink til å springe, for så å legge frem en video av Usain Bolt som "bevis".

Litt om forskjellige plager mennesker med downs syndrom må leve med - helt sikkert en ønskesituasjon for de det gjelder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrome#Health

Nå tok jeg fram EN person fordi det var relevant i den historien jeg fortalte men jeg kjenner faktisk veldig mange med downs personlig og alle er forskjellige og alle av dem har jeg noe å lære av. Det er ikke all lærdom som kan rangeres etter IQ heldigvis! Prøv å sett dere ned med en som er psykisk utviklingshemmet og se hvor mye dere kan lære av livsglede, pågangsmot og kjærlighet! En viktig lærdom som blir mer og mer borte i vårt materalistiske samfunn! Alt er ikke bare penger og inntjening!

531443-11-1263499350972.jpg

Tidenes herligste tv-serie! My lord!

Jeg er så enig og det er fordi jeg ler med dem og ikke av dem :-) De har mye å lære oss andre når det gjelder å ikke ta seg selv så alt for høytidelig! :love:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke ned på medmenneskere fordi de ønsker å beholde et barn som de har blitt glad i. Det er tross alt deres valg. Det jeg ikke er enig i er at resten av samfunnet skal betale for deres valg når det er en eneste stor utgiftpost.

Jeg ser helt klart den siden av saken - MEN hvorfor skal grensen settes ved de med downs? Det er faktisk utrolig mange som er en såkalt byrde for samfunnet - mange også selvforskyldt - hvorfor "ta" de med downs? Bare fordi de er lett å "fjerne" for de som ikke bryr seg om menneskeverd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

La de leve sier jeg... Marte Wexelsen Goksøyr er mer reflektert enn mange av de jeg har møtt uten Downs, og om slike mennesker ikke er verdig et liv er det oss andre det er noe galt med... http://www.vg.no/nyh...?artid=10052783

Verden blir aldri perfekt selv med bare perfekte mennesker...

Det har du utrolig rett i.. man ser jo hva såkalte "normalt fødte" mennesker klarer å stelle i stand av elendighet...

• Liker 2
Lenke til kommentar

"

Det er ikke diskriminering. Foreldrene hadde valget, men valgte altså noe så grusomt som å la barnet bli født trass i at de visste det ville bli født med downs syndrom. De lot sitt eget ønske om å bli foreldre gå foran barnets beste. Hvorfor skal de liksom få noen støtte for det? Når de først har tatt et så fullstendig feil valg får de bare slite med avgjørelsen selv og ikke forvente at resten av landet skal bidra!

AMEN!

"

Så du mener at folk med downs er en slags undergruppe av mennekesker, person som ikke er verdt noen ting, djevelens skapnigner. Jeg tror dere 2 hadde likt etunasi programmet i tyskland på 40 tallet ;) (Kan vell også nesten blande inn "ûbermench" her).

La oss si at jeg har downs, ja kanskje jeg har større sjangs for å bli alvorlig syk, men betyr det at jeg blir det? nei, ja kanksje må staten spesialisere skolen litt for oss? Så da? har ikke alle mennesker rett til å leve.

Og kan jeg spørre hva som skjer etter at dere har igangsatt fødselen av perfekte mennesker? oppnår samfunnet nirvana da eller? eller er det kanskje fordi vi sparer litt mer penger som vi kan bruke på nye veier? Tenk deg om du hadde hatt downs a, nei vent a, du skulle ikka ha blitt født du gitt. Tenk deg at du er avskum ifra helvete, ingen vill ha deg. Ikke samfunnet engang, rotter er mer verdt enn det du er.

1 ting, hva faen er feil med folk!? Folk med down kan vell leve et (ofte mer) lykkelige liv.. De er da helller ikke dumme som brød (faktisk så jobber faren min med pykisk utviklimshemmede, og jeg kjenner en person med downs (ja jeg vet, wow en hel, men jeg har ikke brukt denne personen i argumentasjonene mine så ikke kom å klag på det) og og han synes det er topp der. Ikke fordi han selv har lavere iq men fordi han verdsetter ALLE mennekser like høyt!)

Veldig fint :-) Du klarer faktisk å sette deg inn i en annens situasjon før du dømmer! Godt å se at det finnes medmennesker der ute :yes:

Lenke til kommentar

Og der kom nazi-tyskland-sammenligningen. Hurra!

Tingen er at ingen ønsker å ha en unge med Downs, men en del ønsker ikke å miste barnet sitt på tross av at det har Downs.

Det er som å bli med på et veddemål, og så velge om man trekker seg ut eller ikke når man ser at det går dårlig.

Du har helt rett i at det nok er ingen som i utgangspunktet ønsker seg et barn med downs - ALLE ønsker seg at deres barn skal være friskt, vellskapt, oppnå lykke og framgang i livet - men slik ER bare ikke livet - take it or leave it! Du har bare ingen som helst garanti når du velger å sette et barn til verden - men downs er faktisk ikke det verste som kan skje med barnet ditt selv om enkelte ser ut til å mene det. Og siden vinklingen har blitt satt mot hensynet til barnet (at det er bedre å slippe å bli født) så er vi faktisk en del som mener at de med downs i det store og hele faktisk har et meget godt liv målt i fra deres perspektiv. Og det er vel ut fra hvordan de har det vi bør måle og ikke fra hvordan andre mener de har det? Jeg kan ikke fortelle deg hvor godt eller dårlig liv du har! Det må du si noe om selv. "Den vet best hvor skoen trykker som har den på"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...