Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

utrolig hvor pessimistisk det går ann å være når man mener at down syndrom foster er ubrukelige, har noen tenkt på skjebnen til det barnet? Ingen på jorden blir født uten mål og mening. Ingen!

Jeg har et søskenbarn med sterk downs syndrom og han har et fantastisk liv!

...Skjebnen til barnet?...Du får det til å høres ut som alle barn får et bestemt mål ved fødselen. Sorry to brake it down to you, men ALLE på jorden blir født uten mål og mening, deal with it.

Neida, han tenker på at det er noen aliens som styrer oss, som i et dukketeather, så regner han ut hvor lang tid det tar for folk før de skjønner at de er med i dette dukketheatheret og har funnet sin mening (er sefføleglig en spøk her ja...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"

Det er ikke diskriminering. Foreldrene hadde valget, men valgte altså noe så grusomt som å la barnet bli født trass i at de visste det ville bli født med downs syndrom. De lot sitt eget ønske om å bli foreldre gå foran barnets beste. Hvorfor skal de liksom få noen støtte for det? Når de først har tatt et så fullstendig feil valg får de bare slite med avgjørelsen selv og ikke forvente at resten av landet skal bidra!

AMEN!

"

Så du mener at folk med downs er en slags undergruppe av mennekesker, person som ikke er verdt noen ting, djevelens skapnigner. Jeg tror dere 2 hadde likt etunasi programmet i tyskland på 40 tallet ;) (Kan vell også nesten blande inn "ûbermench" her).

La oss si at jeg har downs, ja kanskje jeg har større sjangs for å bli alvorlig syk, men betyr det at jeg blir det? nei, ja kanksje må staten spesialisere skolen litt for oss? Så da? har ikke alle mennesker rett til å leve.

Og kan jeg spørre hva som skjer etter at dere har igangsatt fødselen av perfekte mennesker? oppnår samfunnet nirvana da eller? eller er det kanskje fordi vi sparer litt mer penger som vi kan bruke på nye veier? Tenk deg om du hadde hatt downs a, nei vent a, du skulle ikka ha blitt født du gitt. Tenk deg at du er avskum ifra helvete, ingen vill ha deg. Ikke samfunnet engang, rotter er mer verdt enn det du er.

1 ting, hva faen er feil med folk!? Folk med down kan vell leve et (ofte mer) lykkelige liv.. De er da helller ikke dumme som brød (faktisk så jobber faren min med pykisk utviklimshemmede, og jeg kjenner en person med downs (ja jeg vet, wow en hel, men jeg har ikke brukt denne personen i argumentasjonene mine så ikke kom å klag på det) og og han synes det er topp der. Ikke fordi han selv har lavere iq men fordi han verdsetter ALLE mennekser like høyt!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og der kom nazi-tyskland-sammenligningen. Hurra!

Tingen er at ingen ønsker å ha en unge med Downs, men en del ønsker ikke å miste barnet sitt på tross av at det har Downs.

Det er som å bli med på et veddemål, og så velge om man trekker seg ut eller ikke når man ser at det går dårlig.

Lenke til kommentar

Og der kom nazi-tyskland-sammenligningen. Hurra!

Tingen er at ingen ønsker å ha en unge med Downs, men en del ønsker ikke å miste barnet sitt på tross av at det har Downs.

Det er som å bli med på et veddemål, og så velge om man trekker seg ut eller ikke når man ser at det går dårlig.

Ok, se bort ifra 40talls sammenligning, (selvom det er BARE jeg som trekker de 2 trådene da...). Men hva med de andre agrumentene da?

Og den dårlige generelle opfattelsen til at folk ikke vill ha unge med downs, er fordi de ikke vet hvordan det er å ha en unge med downs...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har oppfattet, hørt og blitt fortalt, er de fleste downs-personer svært slitsomme å ha med å gjøre. Jeg har også lest diverse artikler som poengterer at foreldre som har fått en unge med Downs, ikke vil ha en til.

Resten av argumentene skal jeg ta for meg om litt.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har oppfattet, hørt og blitt fortalt, er de fleste downs-personer svært slitsomme å ha med å gjøre. Jeg har også lest diverse artikler som poengterer at foreldre som har fått en unge med Downs, ikke vil ha en til.

Så de har rett å slett ikke tid? Fordi en unge er slitsom å ta vare på den? Må si at noe skurrer her, er det ikke verdt å ha unge fordi den tar tid å oppermeksomhet? skjønner at det ikke er lett å kombinære detta med jobben, men fortsatt, om du ikke er klar til en unge med downs, så ikke pul. Jada, det er en feil som skjer, men den er naturlig. Det skjer tifeldigvis noen ganger, om jeg har bestemt meg for unge så skal ikke det stopep meg ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at jeg har downs, ja kanskje jeg har større sjangs for å bli alvorlig syk, men betyr det at jeg blir det? nei, ja kanksje må staten spesialisere skolen litt for oss? Så da? har ikke alle mennesker rett til å leve.

Staten må spesialtilpasse hele livet ditt, slik at du kan få leve i lykke, uvitende om at staten bruker millioner av kroner på noe som strengt tatt ikke burde vært nødvendig.

Og kan jeg spørre hva som skjer etter at dere har igangsatt fødselen av perfekte mennesker? oppnår samfunnet nirvana da eller? eller er det kanskje fordi vi sparer litt mer penger som vi kan bruke på nye veier? Tenk deg om du hadde hatt downs a, nei vent a, du skulle ikka ha blitt født du gitt. Tenk deg at du er avskum ifra helvete, ingen vill ha deg. Ikke samfunnet engang, rotter er mer verdt enn det du er.

Det finnes ingenting som er perfekt, derfor vil det perfekte mennesket aldri bli født. Derimot er det heller ikke vits å sabotere menneskeheten frivillig med å få unger med feil. I naturen blir slike unger enten spist eller forlatt. Hvorfor kan vi ikke oppføre oss som de dyrene vi er?

Pengene som vi sparer, kan vi bruke på å lage bedre skoler, sykehus, utvikle ny medisin, forske frem forbedringer i livet til resten av verdenen og stoppe krig.

1 ting, hva faen er feil med folk!? Folk med down kan vell leve et (ofte mer) lykkelige liv.. De er da helller ikke dumme som brød (faktisk så jobber faren min med pykisk utviklimshemmede, og jeg kjenner en person med downs (ja jeg vet, wow en hel, men jeg har ikke brukt denne personen i argumentasjonene mine så ikke kom å klag på det) og og han synes det er topp der. Ikke fordi han selv har lavere iq men fordi han verdsetter ALLE mennekser like høyt!)

Og jeg vet om flere personer som jobber i helsesektoren som er dritt lei av å bli slått og banket til blods av snille og glade downs-personer i hysteri/sinne-anfall.

*Admin fjerna litt*

Lenke til kommentar

Så de har rett å slett ikke tid? Fordi en unge er slitsom å ta vare på den? Må si at noe skurrer her, er det ikke verdt å ha unge fordi den tar tid å oppermeksomhet? skjønner at det ikke er lett å kombinære detta med jobben, men fortsatt, om du ikke er klar til en unge med downs, så ikke pul. Jada, det er en feil som skjer, men den er naturlig. Det skjer tifeldigvis noen ganger, om jeg har bestemt meg for unge så skal ikke det stopep meg ;)

Så når man bestemmer seg for å få barn så man også være forbredt på at det kan bli et multihandikappet et?

Lenke til kommentar

men den er naturlig

Skal du bruke den argumentasjonen, bør du være i stand til å tåle motargumentet.

Naturen spiser barn med feil. Hvorfor gjør ikke vi noe som er naturlig?

Om det ikke hadde vært naturlig, hvorfor skjer det da? kjemekialer som vi får til oss eller hva? skjønner ikke helt jeg nå... Hvordan ialladager er dette unaturlig?

Kan man ikke også si det samme med albino?

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Om det ikke hadde vært naturlig, hvorfor skjer det da? kjemekialer som vi får til oss eller hva? skjønner ikke helt jeg nå... Hvordan ialladager er dette unaturlig?

Kan man ikke også si det samme med albino?

Bare fordi det er naturlig, betyr ikke at det er bra.

Naturen er ikke en "universell kode" eller noe. Det er en rekke med "ting" som skjer, og av og til skjer en liten "feil". Plutselig er et to-egget foster vokst inni hverandre. Plutselig er en jente født som gutt. Plutselig blir noen født med pels. Plutselig er de født med hjertefeil og dør de første minuttene utenfor mors mage.

Betyr ikke at det er en bra ting, bare fordi det er naturlig.

Lenke til kommentar

Om en velger å beholde barnet sitt uavhengig om det har en lidelse eller ikke så spiller det ingen rollet for det er oss foreldre som har tatt valget,en skal ikke bli sett ned på av valget en har tatt av den grunn! Om en får vite at barnet en bærer på faktisk har downs så er det vært i mors liv noen uker alt før første ultralyd,båndet er allerede knytta.

Når jeg satt på ullevåll å skulle ta fostervannsprøve blei jeg lært opp med X og Y kromosomer,spilte ingen rolle for meg i det hele tatt uansett mått jeg krangle å kjempe for å beholde barnet mitt nok om det.... Men det var en større belastning å gå hjemme å få beskjed om å ta det HELT med ro i flere dager pga det var jo hull i livmora etter den prøven å vente på det evinnelige brevet om at alt er ok var en mye større belastning enn at jeg hadde slippi å gåt å venta på det brevet.

Det er ikke bare bare å ta ett sånt valg.. Syns en skal få ta valget sitt i alene uten at andre skal bry seg med det! Å det ER mange lykkelige som har downs å som bare er blide å glade å dem kan bli lei seg også akkurat som vi! Ser ikke problemet i det hele tatt! Å jeg er enig med det trn100 skriver også!

Endret av Nesa_til_Nuffene
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dette som er problemet, at de med downs blir sett på som mindreverdige mennesker av enkelte mennesker, og er dermed ikke verdt like mye som ett annet menneske!

Jeg kan ikke tro at vi i år 2012 faktisk har noen som tenker slikt om andre individer. Det er helt på trynet, og det vet dere alle!

Man kan si hva man vil, men det kan fint sammenlignes med meningen om at 'mørk' er en 'feil' og som burde 'utryddes''.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Før i tiden blei di som hadde en skjult sykdom eller en synlig sykdom kastet ut av hjemmene sine å måtte ut på veien for å tjene til mat,ei jente skreiv skillingsviser om livet sitt å plukket blomster å laget buketter å solgte dem for å tjene til livets opphold. BLir vel snart sånn igjen om det skjer noe mer.

Selv om det er vi som må betale så er det ikke foreldrene som HAR bett om at vi skal betale! Det er det di som sitter på toppen som har bestemt. SKal det skyldes på noen så ikke skyld på foreldrene som ville beholde barnet sitt som di elsker å er glad i å som di vil lære å overgi sine egen lærdom til barnet! Gå inn i en selv heller å tenk igjennom hva foreldrene har lært dere som er så ille imot det der!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil, men det kan fint sammenlignes med meningen om at 'mørk' er en 'feil' og som burde 'utryddes''.

Nei, det kan egentlig ikke det.

Jo det kan det fint siden andre bruker akkurat samme argumentasjon. ''De får det vanskeligere, staten bruker så mye penger på dem, det er så synd på dem, osv''.

Det at du engang kan skille det viser at du ikke vil assosieres med den type tankegang, men det er akkurat den du promoterer her.

Legg merke til at jeg ikke prater om at situasjonene kan sammenlignes, jeg sier på ingen måte at det å bli født med downs er det samme som å bli født med mørk hud, men at den samme måten å argumentere på blir brukt av begge sider som ønsker begge delene ''utryddet''.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...