Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Så la dem ikke få støtta da,men la dem bestemme om di vil beholde barnet eller ikke. Det er foreldrenes sitt valg ikke noen andre sitt! Om di vil beholde barnet med downs så ta fra di alle midler men ta ikke fra dem valget med å velge selv.. Om di vil beholde barnet så er det ingen som kan få dem til å endre mening uansett. Å jeg skjønner dem..

Jeg er generelt HELT i mot slik diskriminering så dette støtter jeg ikke. Selvfølgelig skal ALLE som har behov for det i vårt lille land få støtte når de trenger det. Det jeg er imot er påtvungen testing for å finne ut akkurat downs og dermed luke ut alle med akkurat dette syndromet.

Selvfølgelig Granny,jeg står fortsatt for det jeg har sagt hele veien.. Men for noen synker det liksom ikke helt inn tydeligvis..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må da vel bare være positivt at flere får ta fostervannsprøver selv om de ikke er over 30. Det er fint om muligheten haddde vært der for alle som ønsket det uansett alder. Selv om det er større sjans for de som er eldre å få barn med downs er fortsatt muligheten der for de som er yngre også. Jeg er hvertfall ikke i tvil. Hadde tatt abort om jeg fikk vite at fosteret hadde downs!

Og mener også at de som velger å få slike barn ikke bør få noe ekstra støtte fra kommunen/staten. Det er de selv som velger å sette noe sånn til verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er generelt HELT i mot slik diskriminering så dette støtter jeg ikke. Selvfølgelig skal ALLE som har behov for det i vårt lille land få støtte når de trenger det. Det jeg er imot er påtvungen testing for å finne ut akkurat downs og dermed luke ut alle med akkurat dette syndromet.

Det er ikke diskriminering. Foreldrene hadde valget, men valgte altså noe så grusomt som å la barnet bli født trass i at de visste det ville bli født med downs syndrom. De lot sitt eget ønske om å bli foreldre gå foran barnets beste. Hvorfor skal de liksom få noen støtte for det? Når de først har tatt et så fullstendig feil valg får de bare slite med avgjørelsen selv og ikke forvente at resten av landet skal bidra!

Lenke til kommentar

Det er ikke diskriminering. Foreldrene hadde valget, men valgte altså noe så grusomt som å la barnet bli født trass i at de visste det ville bli født med downs syndrom. De lot sitt eget ønske om å bli foreldre gå foran barnets beste. Hvorfor skal de liksom få noen støtte for det? Når de først har tatt et så fullstendig feil valg får de bare slite med avgjørelsen selv og ikke forvente at resten av landet skal bidra!

AMEN!

Lenke til kommentar

Dere er vel klar over at det er BARNET som får støtte og ikke foreldrene når dere kommer med noe så dum? Så det vil altså si at du vil straffe det "stakkars barnet" dobbelt? Forøvrig håper jeg dere fikk med dere reflekterte Marte (med downs) på NRK 1 nå for litt siden. Hun har forøvrig også kommet ut med ei bok som jeg mener dere som så tydlig har all informasjon om hvordan en men downs faktisk har det bør lese.... kanskje dere kan bli litt mer opplyste!

Endret av granny
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må da vel bare være positivt at flere får ta fostervannsprøver selv om de ikke er over 30. Det er fint om muligheten haddde vært der for alle som ønsket det uansett alder. Selv om det er større sjans for de som er eldre å få barn med downs er fortsatt muligheten der for de som er yngre også. Jeg er hvertfall ikke i tvil. Hadde tatt abort om jeg fikk vite at fosteret hadde downs!

Og mener også at de som velger å få slike barn ikke bør få noe ekstra støtte fra kommunen/staten. Det er de selv som velger å sette noe sånn til verden.

Hadde du giddt å lese gjennom tråden hadde du visst at ingen av oss er imot at man skal kunne ta en fostervannsprøve men den skal være frivillig!

Hva i all verden mener du med "noe sånt" ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde du giddt å lese gjennom tråden hadde du visst at ingen av oss er imot at man skal kunne ta en fostervannsprøve men den skal være frivillig!

Har faktisk lest et meste av tråden og det var noen som hadde skrevet at det var feil/teit at man fikk ta fostervannsprøve om man ikke var over 30, fordi det "forventes" at man skal ta abort om fosteret har downs. Og med "noe sånt" mener jeg et barn med downs.

De gir jo ikke noe tilbake til sammfunnet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har faktisk lest et meste av tråden og det var noen som hadde skrevet at det var feil/teit at man fikk ta fostervannsprøve om man ikke var over 30, fordi det "forventes" at man skal ta abort om fosteret har downs. Og med "noe sånt" mener jeg et barn med downs.

Det er nå det skulle vært artig å vite hvilke storslåtte tinge du og andre som vil andre til livs gir tilbake til samfunnet?

Anbefaler alle som har en mening om dette temaet lese dette:

http://www.fvn.no/kultur/Jeg-onsker-a-gi-folk-nye-tanker-2194905.html#.T0lKGfWibmo

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er vel klar over at det er BARNET som får støtte og ikke foreldrene når dere kommer med noe så dum? Så det vil altså si at du vil straffe det "stakkars barnet" dobbelt? Forøvrig håper jeg dere fikk med dere reflekterte Marte (med downs) på NRK 1 nå for litt siden. Hun har forøvrig også kommet ut med ei bok som jeg mener dere som så tydlig har all informasjon om hvordan en men downs faktisk har det bør lese.... kanskje dere kan bli litt mer opplyste!

:!: Ja, for i spebarns og barneårene er det jo barnet som får økonomisk støtte og bruker penger... Niks, det er det altså foreldrene som gjør. Og da kan de bruke kun det de jobber for og tjener selv når de først har tatt valget om å tvinge barnet til liv med et psykisk handicap! Så snakker vi ikke om å straffe barnet.

Når det gjelder denne "reflekterte" personen du snakker om så ser jeg knapt på tv og leser hovedsakelig faktabøker om historie, konflikter, kriger og kjente personer.

Du blir forøvrig ikke opplyst av å høre på personer med downs syndrom!

Lenke til kommentar

Det er nå det skulle vært artig å vite hvilke storslåtte tinge du og andre som vil andre til livs gir tilbake til samfunnet?

Anbefaler alle som har en mening om dette temaet lese dette:

http://www.fvn.no/kultur/Jeg-onsker-a-gi-folk-nye-tanker-2194905.html#.T0lKGfWibmo

De aller fleste normale oppgående mennesker har en jobb de går til, de betaler skatt, de er ikke avhengig av å ha pleie og hjelp.

En person med downs blir ofte født med masse tilleggsplager som gjør det verre for foreldrene og gjør slik at de per i dag får støtte om de søker om det. Greit nok om de ikke vet at fosteret har downs, da vet de jo ikke bedre. Men det blir ganske feil å sette et foster som er fult av skavanker til verden.

Ser man bort i fra siklingen og den gapende munnen med en alt for stor tunge så er de noen søte små mongolider. Men vi alle er nok enige i at de ikke gir så mye tilbake.

Hva er det du mener som gjør det helt greit å risikere sette et lite liv til verden som kan ha plager som:

-forsinket utvikling (psykisk og fysisk)

-hyperfleksible ledd

-luftveis infeksjoner

-nedsatt hørsel

-med født hjerte feil

-misdannelser i mage- og tarm kanal

-økt hyppighet av leukemi

-tidlig aldring og ofte demens?

Og når en person med downs kommer med slike uttalelser som dette:

"Hun er sint. Spesielt på Stoltenberg, som lovet henne at hans regjering aldri skulle innføre Arbeiderpartiets forslag om gratis ultralyd i 12. svangerskapsuke. Likevel kom forslaget. Det vil bety abort av flere fostre med Downs syndrom, mener hun"

Hva er det som er så galt at færre vil sette barn med skavanker til verden?

Dette sier sitt om mentaliteten. Selvfølgelig føler hun seg "normal", det er nok fordi hun selv ikke vet hvor tilbakestående hun er!

:!: Ja, for i spebarns og barneårene er det jo barnet som får økonomisk støtte og bruker penger... Niks, det er det altså foreldrene som gjør. Og da kan de bruke kun det de jobber for og tjener selv når de først har tatt valget om å tvinge barnet til liv med et psykisk handicap! Så snakker vi ikke om å straffe barnet.

Når det gjelder denne "reflekterte" personen du snakker om så ser jeg knapt på tv og leser hovedsakelig faktabøker om historie, konflikter, kriger og kjente personer.

Kunne ikke vært mer enig!

"Du blir forøvrig ikke opplyst av å høre på personer med downs syndrom!"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan du vite det når du ikke engang er interssert i å forsøke? Du trekker en hel masse slutninger uten engang å gidde å sette deg inn i en sak!

• Liker 1
Lenke til kommentar

utrolig hvor pessimistisk det går ann å være når man mener at down syndrom foster er ubrukelige, har noen tenkt på skjebnen til det barnet? Ingen på jorden blir født uten mål og mening. Ingen!

Jeg har et søskenbarn med sterk downs syndrom og han har et fantastisk liv!

...Skjebnen til barnet?...Du får det til å høres ut som alle barn får et bestemt mål ved fødselen. Sorry to brake it down to you, men ALLE på jorden blir født uten mål og mening, deal with it.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan du vite det når du ikke engang er interssert i å forsøke? Du trekker en hel masse slutninger uten engang å gidde å sette deg inn i en sak!

Når skal du få med deg at jeg har vært tett innpå folk med downs syndrom!?

Jada.. EN person i kantinen på skolen ut i fra det du har svart oss på tidligere.. ut over det så har du tydelig gitt uttrykk for at du har INGEN som helst interesse i å bli kjent med "slike"...Selvfølgelig er EN person representativt for alle....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når skal du få med deg at jeg har vært tett innpå folk med downs syndrom!?

Jada.. EN person i kantinen på skolen ut i fra det du har svart oss på tidligere.. ut over det så har du tydelig gitt uttrykk for at du har INGEN som helst interesse i å bli kjent med "slike"...Selvfølgelig er EN person representativt for alle....

Selvfølgelig må vi jo skjønne det at når en møter EN person så er jo alle andre sånn også ikke sant ;) Er bare teit... Viser bare hvor lavmål enkelte er å åssen di tenker...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra wikipedia.no

Mennesker med Downs syndrom har vanligvis nedsatt intelligens som rangerer mellom mild (IQ 50–70) og moderat (IQ 35–50). Det har vist seg at den sjeldne «mosaikk»-typen scorer 10-30 poeng høyere.

Jeg tror det er trygt å si at det ikke er den delen av befolkningen som står for opplysningen av folket, enn så kynisk og følelseskaldt det høres ut.

Det er også relativt uredelig å plukke ut én av de 10-15.000 som representativ for en så stor gruppe. Det blir omtrent som å si at jeg er flink til å springe, for så å legge frem en video av Usain Bolt som "bevis".

Litt om forskjellige plager mennesker med downs syndrom må leve med - helt sikkert en ønskesituasjon for de det gjelder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrome#Health

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...