Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det to sider...

Downs er en uheldig ting å bli født med, men de er 'oppegående', men som tidligere nevnt, det er ikke alle som er som de på tangerudbakken.

De KAN leve innholdsrike liv, men jeg ser for meg at svært få gjør det.

Selv ville jeg tatt abort, for jeg er ikke i stand til å ta vare på en person som trenger spesiell behandling.

Barn med downs er også en livslang jobb, du blir ikke ferdig før du selv skal på hjem eller innser at du ikke klarer det og barnet må på et hjem for trengende.

Det livet vil jeg desverre ikke leve... Jeg har en sunn og frisk datter, kan prise meg lykkelig for det.

Ikke ser jeg heller noen grunn til å ta bort fostre med downs skal være så ille.

Sorterings samfunn eller ikke, fra naturens side er det ikke meningen at alle skal overleve!

Personer med downs hadde falut ut ganske kjapt om vi enda skulle springe rundt som i tidligere stadier.

(det hadde sikker jeg også gjort, for å retferdigjøre det jeg sa der..)

Grunnen til at jorden er overbefolket er jo fordi vi tar vare på alle, noe vi har muligheten til selv om det ikke er naturlig.

For å være litt off topic, vet ei dame som fant et kull kattunger... Mora til kattungene hadde begynt å drepe de, men ble stanset. Det var to katter som overlevde, men de vil aldri leve et normalt liv, framfotene var missdannet. Hva var egentlig det riktige å gjøre? La mora drepe ungene, eller ta vare på de selv om de aldri ville kunne leve normalt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det et dumt spørsmål?

Jeg synes de som mennesker er vakre & gode å stille spørsmål ved hvorfor er totalt bak mål..

Når jeg ser en med downs tenker jeg ikke at de lider eller er stygge, nesten utelukkende så smiler de å ser på deg med snille øyne å det for meg er enstydig med et vakkert & godt menneske..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det utsendemessig debatt du vil snakke om så kan de knapt holde munnen igjen, måper nesten alltid og har alltid et åndsfraværende uttrykk. Dette henger selvfølgelig med deres psykiske handicap. At de vil hilse på folk i hytt og pinevær vet jeg, men det henger også sammen med deres psykiske lidelse og er ikke noe jeg vil kalle "søtt". Tvert imot er det forderdelig at de er blitt bragt inn i dette livet mot sin vilje!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må det vere lov!

Det er jo best for alle. Om forelda IKKJE ønsker å ha barnet, fordi den har downs, så er det veeeeldig god mulegheit, at barnet frå utruleg dårleg oppvekst med lite support.

For det andre, så er jo livet til to andre personer det er snakk om. Dei må ta vare på ungen (gjøre NOE med han) i 18 år etter fødsel. Ta vare på ein CP er ikkje berre, berre. Det krevast mye, mye, mye tid, krefter og motivasjon.

Og sist, men ikkje minst, så vil eg leve livet mitt, på den måte EG vil.

Om eg vil ikkje ha ein jobb, fordi lønna er for dårleg eller arbeidstiden passer ikkje mitt ønske - er det mitt valg!

Om eg vil ikkje gifte noen, fordi ho er for dum/støgg/feitt/tynn/små puppa/stor nese/biiitch (eller noe anna) - er det mitt valg.

Om eg vil ikkje ha ein unge med downs, som eg må passe på i 18 år, så er det også mitt valg!

Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe annet. Så vidt jeg vet så er det ingen her i tråden som er imot selvbestemt abort. Jeg har skrevet det før men jeg skriver det igjen; det ligger styrke i det å kunne ta de rette avgjørelsene, til og med når den er å ta abort. Det vet bare du og din eventuelle partner, ingen andre burde ha noe annet å si i det.

Det vi er imot er at de med downs skal bli nedverdiget, og at foreldrene som velger å beholde barnet ikke fortjener å bli forfulgt og trakassert for sine meninger. (leser du tråden så sier glimti selv at han ikke har så mye til overs for ''sånne'', altså de med downs)

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe annet. Så vidt jeg vet så er det ingen her i tråden som er imot selvbestemt abort. Jeg har skrevet det før men jeg skriver det igjen; det ligger styrke i det å kunne ta de rette avgjørelsene, til og med når den er å ta abort. Det vet bare du og din eventuelle partner, ingen andre burde ha noe annet å si i det.

Det vi er imot er at de med downs skal bli nedverdiget, og at foreldrene som velger å beholde barnet ikke fortjener å bli forfulgt og trakassert for sine meninger. (leser du tråden så sier glimti selv at han ikke har så mye til overs for ''sånne'', altså de med downs)

Akkurat det jeg mener.

Lenke til kommentar

Det er jo best for alle. Om forelda IKKJE ønsker å ha barnet, fordi den har downs, så er det veeeeldig god mulegheit, at barnet frå utruleg dårleg oppvekst med lite support.

For det andre, så er jo livet til to andre personer det er snakk om. Dei må ta vare på ungen (gjøre NOE med han) i 18 år etter fødsel. Ta vare på ein CP er ikkje berre, berre. Det krevast mye, mye, mye tid, krefter og motivasjon.

Om eg vil ikkje ha ein jobb, fordi lønna er for dårleg eller arbeidstiden passer ikkje mitt ønske - er det mitt valg!

Om eg vil ikkje gifte noen, fordi ho er for dum/støgg/feitt/tynn/små puppa/stor nese/biiitch (eller noe anna) - er det mitt valg.

Om eg vil ikkje ha ein unge med downs, som eg må passe på i 18 år, så er det også mitt valg!

Svært godt sagt. Men nå er det ikke bare å bare at det skal være foreldrenes valg fordi det ikke er dem, men barnet som blir født med og må leve med downs syndrom. Foreldrene vil få det vanskelig i barnets oppvekst og sikkert senere og, men ikke noe i forhold til hva barnet vil! Det burde rett og slett ikke være tillat å la barn bli født når man på forhånd vet at de vil bli født med en sterk, psykisk lidelse! Kansje ikke med en sterk, fysisk heller. Og det burde ikke være innviljget noe som helst ekstra rettigheter av noe slag til de som faktisk lar barna bli født med downs syndrom! Vil de vil la barnet bli født med denne byrden og ta den byrden det blir for de så er det ene og alene dem som skal streve med det!

Dette har ingen ting med makt eller med sortering å gjøre, menn med medmenneskelighet.

Lenke til kommentar

Saken er bare at det ikke er foreldrene, men barnet som må leve med lidelsen. I tillegg er det ikke bare foreldrene, men hele samfunnet som får en byrde de må ta vare på.

Interessangt. Hvor har jeg skrevet det?

Lenke til kommentar

Bruker som logikk. Om foreldra er sterkt imot abort og vil beholde barnet, ta på seg denne byrden, så bør dei vel få lov til det.

Men eg meiner dei bør få mindre støtte med staten då.

Barnet med downs kommer til å gi lite tilbake til samfunnet. Dvs at foreldra må pugge ut litt meir selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har faktisk ingen som helst garanti, rettighet eller krav for hvordan ditt liv vil bli uansett....

Nei, det har du ikke. DU har ingen anelse om hvordan dagen eller natten din vil bli. Ofte ikke hvordan den neste timen eller så mye som den neste halvtimen vil bli. Men å bli født frisk og rask burde altså være minstekravet! En universel rettighet!

Så med det så mener du at hvis vi fjerner alle med downs før de blir født så får automatisk alle den såkalte "rettigheten" din? Sett deg litt inn i hvor risikabelt det er både å føde og bli født før du kommer med slike tåpeligheter! Downs er en relativ mild form for utviklingshemning og med stor sjangse for å leve et meget godt liv i forhold til mange andre utviklingshemninger vi ikke har mulighet for å "luke" ut. Hva blir det neste du skal gå løs på? De med arvegen for rødt hår? Siden disse vel har en tendens til å bli mobbet noe oftere en andre og dermed kan risikere å få et vanskelig liv?

Hadde den store glede å ha en ung mann med downs syndrom til min bordkavaler i et selskap på søndag, og maken til beleven, velkledd, veltalende og reflektert mann skal man lete lenger etter. Riktignok stammet han men det kjenner jeg flere som gjør. Mange såkalt "normale" unge menn kunne hatt mye å lære av hans måte å oppføre seg på i selskapslivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen her har sagt noenting om at det ikke skal være lov med abort, akkurat som det faktisk er lov å abortere bort et hvilken som helst foster her i landet - det er tanken om at det skal bli et "krav" til foreldrene om å måtte utføre en undersøkelse og deretter at det forventes at det skal tas en abort som er kjernen her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svært godt sagt. Men nå er det ikke bare å bare at det skal være foreldrenes valg fordi det ikke er dem, men barnet som blir født med og må leve med downs syndrom. Foreldrene vil få det vanskelig i barnets oppvekst og sikkert senere og, men ikke noe i forhold til hva barnet vil! Det burde rett og slett ikke være tillat å la barn bli født når man på forhånd vet at de vil bli født med en sterk, psykisk lidelse! Kansje ikke med en sterk, fysisk heller. Og det burde ikke være innviljget noe som helst ekstra rettigheter av noe slag til de som faktisk lar barna bli født med downs syndrom! Vil de vil la barnet bli født med denne byrden og ta den byrden det blir for de så er det ene og alene dem som skal streve med det!

Dette har ingen ting med makt eller med sortering å gjøre, menn med medmenneskelighet.

Så plutselig nå skal "disse stakkars barna" straffes dobbelt opp? De har i utgangspunktet i følge deg et helt forferdelig liv, og i tillegg skal de fratas alle rettigheter som ALLE her i landet faktisk har? Javel?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så la dem ikke få støtta da,men la dem bestemme om di vil beholde barnet eller ikke. Det er foreldrenes sitt valg ikke noen andre sitt! Om di vil beholde barnet med downs så ta fra di alle midler men ta ikke fra dem valget med å velge selv.. Om di vil beholde barnet så er det ingen som kan få dem til å endre mening uansett. Å jeg skjønner dem..

Jeg er generelt HELT i mot slik diskriminering så dette støtter jeg ikke. Selvfølgelig skal ALLE som har behov for det i vårt lille land få støtte når de trenger det. Det jeg er imot er påtvungen testing for å finne ut akkurat downs og dermed luke ut alle med akkurat dette syndromet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...