Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg støtter fult ut abort av fostre med downs.

 

Og jeg synes også at barnefaren skal få velge om man vil beholde barnet med downs eller ikke. Det er tross alt typisk 1 år med tanker og depresjoner hvis man tar abort, mot resten av livet med stor påkjenning fysisk og psykisk hvis abort ikke blir valgt.

 

Men uansett: Det viktigste er at foreldre skal helt selvstendig få lov til å sjekke om barnet har downssyndrom.

 

Realiteten er at den retten er og vil bli alltid holdt. Motstandere vil faktisk aldri få sin vilje gjennomført, noensinne. Med mindre de danner sitt eget land, samfunn og politikk :)

 

*leans back and stretches* ahh..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

for en gjeng pessimister. Klarer dere ikke hamle opp med skjebnen til deres eget barn, derfor dreper dere det!

 

Det er vel ikke akkurat å drepe det. Men la meg stille deg noen spørsmål.

 

- Er du forelder?

- Tror du de med down syndrom skjønner at de er annerledes?

- Hvis ja på forrige spørsmål, tror du det gjør dem lei seg?

- Tror du personer med down syndrom kan bli deppresive av tilstanden sin, og stadig mobbing for den?

 

Selvfølgelig, jeg har møtt et par med downs, og de har vært kjempehyggelige. Blide, pratsomme og morsomme. Det er gledelig å se noen i så godt humør. Men det er solskinnshistoriene. Så du på Tangerudbakken på TVNorge? Hørte du Hege Anette snakke om mobbingen? Det er veldig tøft for mennesker med down syndrom å håndtere mobbing, enda de er noen av de mest utsatte. Alle har vel fått erfare hvor slemme barn kan være.

 

Jeg mener at man må få velge selv. Ingenting er galt, ingenting er riktig. Man gjør det som passer. Det er ingen hemmelighet at et barn med down syndrom er vanskeligere enn et friskt barn, og tror du at det blir for tøft, tar du abort.

Lenke til kommentar

Du har da dem som er normalt fødte som også er utsatt for mobbing,men da kan vi jo ta abbort for det også? ;)

 

Hehe, ja, det er klart at man blir utsatt for mobbing uansett. Jeg tror ikke det finnes et menneske i hele verden som ikke har følt seg mobbet på ett eller annet tidspunkt.

 

Men barn med down syndrom blir veldig ofte mobbet, blant annet fordi de går på vanlig skole i starten. Jeg husker det bodde en liten jente tre minutter unna meg som hadde down syndrom. Kjempesøt liten jente. Hun hadde en sånn plastikkhund med hjul som hun trillet rundt på. Så begynte hun på min skole året etter meg. Hun var altså ett år yngre. Hun gikk alltid alene i skolegården. Ofte uten assistenten sin med seg. Da så jeg mange ekle episoder. Noen tok hunden hennes og la den bak noen søppelkasser i søppelskuret. Stakkars lille jente. Jeg skulle ønske jeg gjorde mer for å hjelpe henne, men jeg turte ikke. Jeg var redd for å bli fryst ut av miljøet. Jeg gikk og hentet hunden hennes, og hun smilte sånn til meg. Det kommer jeg aldri til å glemme, enda jeg bare var 7 år den gangen. Hun gikk bare på skolen i et år, før hun begynte på en skole for psykisk utviklingshemmede et par hundre meter fra der min skole lå. Det henner fortsatt jeg tenker på henne, jeg angrer sånn på at jeg ikke hjalp henne mer enn jeg gjorde. Også er jeg sur på skolen som ikke satte henne på spesialskolen med en gang. Der tror jeg hun fikk det veldig bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en bror med downs.

 

"egoistisk" som jeg er, ville jeg helt klart tatt abort hvis jeg viste fosteret hadde downs. Dette fordi jeg vet hva det kan kreve av meg. Å ha et barn med downs er for mange det samme som og bli lenket til et liv med evig stell etc. Det kan være meget tøft, og mange foreldre sliter psykisk, fysisk og økonomisk grunnet barn med downs ell. tilstander.

 

Som mange sier så har flere med downs det bra. MEN, det finnes også MANGE som sliter fordi de er klare nok til selv og forstå at dem er en "byrde". Jeg mener det er unødvendig og la noen lide den skjebnen.

 

Det koster også samfunnet mye penger og fostre frem barn med downs.

Endret av C-angel
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Du har da dem som er normalt fødte som også er utsatt for mobbing,men da kan vi jo ta abbort for det også? ;)

 

Hehe, ja, det er klart at man blir utsatt for mobbing uansett. Jeg tror ikke det finnes et menneske i hele verden som ikke har følt seg mobbet på ett eller annet tidspunkt.

 

Men barn med down syndrom blir veldig ofte mobbet, blant annet fordi de går på vanlig skole i starten. Jeg husker det bodde en liten jente tre minutter unna meg som hadde down syndrom. Kjempesøt liten jente. Hun hadde en sånn plastikkhund med hjul som hun trillet rundt på. Så begynte hun på min skole året etter meg. Hun var altså ett år yngre. Hun gikk alltid alene i skolegården. Ofte uten assistenten sin med seg. Da så jeg mange ekle episoder. Noen tok hunden hennes og la den bak noen søppelkasser i søppelskuret. Stakkars lille jente. Jeg skulle ønske jeg gjorde mer for å hjelpe henne, men jeg turte ikke. Jeg var redd for å bli fryst ut av miljøet. Jeg gikk og hentet hunden hennes, og hun smilte sånn til meg. Det kommer jeg aldri til å glemme, enda jeg bare var 7 år den gangen. Hun gikk bare på skolen i et år, før hun begynte på en skole for psykisk utviklingshemmede et par hundre meter fra der min skole lå. Det henner fortsatt jeg tenker på henne, jeg angrer sånn på at jeg ikke hjalp henne mer enn jeg gjorde. Også er jeg sur på skolen som ikke satte henne på spesialskolen med en gang. Der tror jeg hun fikk det veldig bra.

 

Jeg gikk på steinerskolen på Hedemarken. Der hadde vi noe som het HPS (Helse Pedagogisk Tjeneste) Der kunne utviklingshemmede være hele dagen eller hvis de ville sitte sammen med oss andre på skolebenken og drive med sitt så kunne de det. Vi hadde ei med DS i klassen og hun valgte å jobbe med seg selv og gå i en vanlig klasse. Henne hadde valget mellom å være sammen med likesinnede og ha tilrettelagt dag eller å være i vanlig klasse, hun valgte det siste, men kunne og være på HPS en dag hvis henne ville det.

 

Det du beskriver er en uoptimal løsning i dagens samfunn. Det er fult mulig å vanskjøtte friske barn sine så det blir ulykkelig, men det er noe som må unngås. Å plassere en person med DS i rett skole OSV er like viktig!

 

Jeg har hatt en bror med downs.

 

"egoistisk" som jeg er, ville jeg helt klart tatt abort hvis jeg viste fosteret hadde downs. Dette fordi jeg vet hva det kan kreve av meg. Å ha et barn med downs er for mange det samme som og bli lenket til et liv med evig stell etc. Det kan være meget tøft, og mange foreldre sliter psykisk, fysisk og økonomisk grunnet barn med downs ell. tilstander.

 

Som mange sier så har flere med downs det bra. MEN, det finnes også MANGE som sliter fordi de er klare nok til selv og forstå at dem er en "byrde". Jeg mener det er unødvendig og la noen lide den skjebnen.

 

Det koster også samfunnet mye penger og fostre frem barn med downs.

 

La oss alle begynne å leke gud og utslette alt ved mennesket som overfladisk ses på som noe negativt!

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort det selv. Jeg kan ikke se noen rasjonelle argumenter - dvs. ikke religiøse - for å belaste seg selv med et funksjonshemmet barn når det er så enkelt å lage et nytt, og siden jeg ikke er religiøs er svaret opplagt.

 

Hva andre gjør legger jeg meg ikke opp i overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på det slik at det er enkelt for utenforstående og si at de mener både det ene og det andre, men det spiller ingen dritt når det ikke er dem det gjelder!

 

Alle burde kunne velge selv om man skal beholde barnet eller ei, man vet med seg selv om man takler å ha ett mentalt tilbakestående barn, og JEG MENER faktisk at det er DERES AVGJØRELSE og at meningen til andre ikke burde ha noe å si overhode!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for en gjeng pessimister. Klarer dere ikke hamle opp med skjebnen til deres eget barn, derfor dreper dere det!

 

Dreper... Det er snakk om å fjerne et barn som vil få et forferedelig vanskelig liv og som aldri vil kunne ha det normalt mens barnet er et foster. Jeg vil faktisk hevde at det er langt værre å la et barn bli født med en slik lidelse! Ingen ber om å komme til verden og skal man først føre noen til verden er det minste man kan gjøre å la dem få bli født uten plager man vet de vil ha før de i det hele tatt blir født!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg skal seriøst aldri komme inn på det møkkaforumet her lenger. Bare en gjeng med bleieromper og annet søppel som ikke forstår noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...