Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Du har så rett men jeg har funnet ut at det er håpløst å få til en saklig diskusjon med en slik trådstarter så jeg takker for meg :-) Har bare et lite innelegg til jeg vil kommentere først :-)

"Med en slik trådstarter"... :roll: Den eneste som har vært useriøs i denne tråden er deg!

Utenom det så endrer ikke jeg mening om en sak bare fordi andre kommer og mener noe annet. Siden jeg prioriterer utifra barna mens dere prioriterer utifra foreldrene ser vi nok aldri hverandres syn på saken.

Den dagen du kommer tilbake og sier at du også har gjort det samme med psykisk utviklingshemmede så skal jeg ta på alvor det du sier... Jeg har nemlig gjort det med begge gruppene og begge deler er like givende :-)

Ellers takk. Den slags har jeg ingen interesse av å oppsøke.

Og du skjønner tydeligvis ikke at vi ønsker å gi tilbake verdigheten til de som allerede er født? Det er ikke en sykdom hvor livet er over før det starter, og det er det budskapet man må spre til alle som møter hindringer i livet, ikke bare de som har downs.

Det siste du skrev beviser forøvrig din ''mening'' om saken, og hvorfor du en inhabil. Er du ikke villig til å tilbringe tid med dem så har du ikke en dritt du skulle sagt om hvordan de har det.

Som jeg skulle sagt det selv. Takk for at slike som deg finnes som forstår hva jeg vil frem til. :yes: Jeg ser ingen grunn til å diskutere en sak videre med noen som ikke ønsker å sette seg inn i situasjonen til de man så villig ønsker å "spare" for et etter deres mening uverdig liv. Veldig greit å ha meninger om saken men så totalt fraskrive seg enhver lyst til å sette seg inn i det man diskuterer kan jeg ikke forstå.

Jeg for min del kunne ikke tenke meg å dømme trådstarter til å ha et uverdig og mindreverdig liv bare fordi han ikke er slik som meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kom det endelig fram hva som er din mening i denne saken! Du bryr deg katta om de "stakkars" barna det gjelder men vil bli skånet for å se det du selv har uthevet i teksten over!

Sett i gang og fortell hvordan du trekker den konklusjonen.

Når det gjelder kostnad for samfunnet så er dette en helt annen diskusjon og det har du selv påpekt at ikke skal være et tema i denne linken. Utgiftene for samfunnet er jeg fult klar over da jeg har mitt yrke innen denne brukergruppen. Når det er sagt så er det mange andre som også er en stor utgiftsgruppe for samfunnet så da er vi over på en helt annen diskusjon.

Nei, jeg har ikke sagt at det er en annen disksujon. Jeg har sagt at det er et argument som veier mindre, men at det er til stede.

Dette lar jeg bli siste ord i denne diskusjonen som du ikke ønsker skal være en diskusjon i det hele tatt men en tråd der alle skal si seg enig med deg og hvis noen er uenige så bruker du helt utrolig barnslige metoder overfor de det gjelder! Er du kun ute etter en avstemming så kan vi bare svare på den og unnlate å si noe mer om emnet!

Igjen noen latterlige skriverier. Jeg vil ha en seriøs diskusjon, men det er jo umulig så lenge du befinner deg i tråden! Her er det kun du som har vært useriøs! Og det er ingen grunn til å forvente at folk skal endre mening bare fordi du kommer med linker eller forteller at du jobber med handicapede. Som sagt jobber jeg selv med barn og har tenkt svært mye på hvor mye mer du kan gi friske barn og på hvor mye mer de kan få ut av livet. At folk med dawns syndrom som ikke forstår seg på diagnosen kan være lykkelige er dermed ikke noe argument i det hele tatt. Ikke før de selv faktisk kan være 100% klare over hva slags diagnose de egentlig har og hvordan det hemmer dem. Deretter må de bli klare over hvilke begrensninger de har i livet og hva slags liv de kunne hatt dersom de ikke hadde hatt diagnosen.

Jeg unner ingen å bli født med den slags lidelse nei og det er et ENORMT mysterium for meg at du og noen andre kan gjøre det! Tenk på hva dere tvinger dem til å bli født inn i... Det er ingen som ber om å komme til verden, ingen som ber om å bli født. Når de blir tvunget inn i verden så bør minstekravet være at de skal få lov til å bli født friske og raske!

Prøver å legge ut linken igjen da det nok var noe som ikke kom med: Håper du tar deg tid til å lese den i din travle hverdag.

http://www.vl.no/samfunn/marte-med-downs-har-ikke-jeg-rett-til-a-leve-/

http://www.vl.no/folk/marte-onsker-seg-tv-sendt-unnskylding-fra-jens/

Nøyaktig hvor vil du med disse linkene? Er det meningen at de skal være rørende eller noe slikt? Det eneste jeg fant av interesse var dette fra den andre linken:

– Folk tar meg ikke på alvor. Jeg kommer for eksempel ikke inn på visse skoler, og det er vanskelig å få jobb.

Så hva var det egentlig du ville ha fram med disse linkene? Gjøre et poeng utav hva slags du liv du ønsker å dømme enkelte folk til?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du tenker ikke mye å det for du har selv skrivd at du ikke skal sette barn til verden. Du vet ikke noe om det en gang du vet ikke hva det vil si å være vordende forelder en gang. Du prater om noe du ikke kan noe om.

Jo, jeg har tenkt svært mye på dette tideligere. Begynte å tenke på det på ny da jeg kom over den artiklen jeg startet tråden med. Så dabbet det jo av en stund, men begynte å tenke enda mer på det da tråden ble aktiv igjen. Og det var dermed jeg begynte å tenke på det mens jeg er sammen med barna.

Jeg har som sagt møtt flere med downs syndrom og andre, lignende diagnoser. Og det skal ikke mye til for å merke hvor mye mer du kan gi friske og raske barn samt hvor mye mer de kan få ut av livet når de selv blir store.

I tillegg foretrekker jeg som sagt å prioritere utifra hva som vil være til det beste for et kommende barn og ikke hva slags ønsker kommende foreldre har. Fatter ikke at de vil sine egne barn så vondt som å bli født med et psykisk handicap! Ville aldri vært skyld i noe slikt selv!

Hjelper ikke om du jobber i SFO aldri så mye,da får du heller få ræva i gir å komme deg inn på ett sted der små barn med downs er så skal kan du begynne å snakke om aborter å ta liv.

Jeg har ingen planer om å omgås psykisk handicappede så lenge jeg kan unngå det. Så gjør det selv!

Forøvrig snakker jeg ikke om å ta liv, men å gjøre det som er mest humant for fosteret som kommer til å bli en person med et psykisk handicap! På tide at folk får det med seg.

Det var mitt siste innlegg her jeg gidder ikke sitte å diskutere med folk som ikke kan se andre sider av en sak.

Du har sagt at du skal forlate tråden noen ganger nå... Men jeg er enig med deg i at det er slitsomt at ingen som er imot abort av fostre med downs syndrom klarer å se saken fra de kommende barnas side istedefor kommende foreldres.

Lenke til kommentar

Og du skjønner tydeligvis ikke at vi ønsker å gi tilbake verdigheten til de som allerede er født? Det er ikke en sykdom hvor livet er over før det starter, og det er det budskapet man må spre til alle som møter hindringer i livet, ikke bare de som har downs.

Hvilken verdighet er det egentlig du snakker om her? Det er riktignok sant at man ikke kan kurere dette for dem som allerede er født, men ovenfor dem er skaden gjort og det vi kan gjøre er å forhindre at flere skal bli født med den samme lidelsen.

Det siste du skrev beviser forøvrig din ''mening'' om saken, og hvorfor du en inhabil. Er du ikke villig til å tilbringe tid med dem så har du ikke en dritt du skulle sagt om hvordan de har det.

"Inhabil"... Det er virkelig utrolig hvordan dere abortmotstandere klarer å lire av dere håpløsheter i denne tråden! Jeg har gjentatte ganger forklart hvorfor jeg tar de kommende barnas side i denne saken og hvorfor jeg anser det som den humane handlemåten.

Nei, jeg ønsker ikke å være med på å måtte tilbringe tid med psykisk handicapede og bidra til at det blir kastet bort en masse tid, krefter og ressurser som kunne vært brukt på en langt bedre måte! Derimot vil jeg gjerne bidra til mer arbeid og samvær med friske barn og at de alle skal få det bra så tidelig som mulig i livet. Som jeg viste til i den tråden jeg linket til er det flere friske og raske barn i dag som sviktes av systemet helt fra barnehagealder av.

Lenke til kommentar

Som jeg skulle sagt det selv. Takk for at slike som deg finnes som forstår hva jeg vil frem til. :yes: Jeg ser ingen grunn til å diskutere en sak videre med noen som ikke ønsker å sette seg inn i situasjonen til de man så villig ønsker å "spare" for et etter deres mening uverdig liv. Veldig greit å ha meninger om saken men så totalt fraskrive seg enhver lyst til å sette seg inn i det man diskuterer kan jeg ikke forstå.

Siden du bare har vært useriøs er det ingen ting i veien for at vi slutter å diskutere nei. Og det er jo helt tydelig at du ikke forstår det jeg skriver uansett. Jeg har satt meg inn i saken og jeg begynner å bli lei av å måtte gjenta hvorfor jeg har kommet til den konklusjonen jeg har. At ikke du bryr deg om å spare folk for å bli født med et psykisk handicap når man har en så fin måte å fjerne dem på alt som fostre er uforståelig for min del og det blir enda mer uforståelig når du kommer med de to linkene og prøver å bruke dem som beviser for din holning. Det eneste du gjør er jo å bevise det jeg har sagt hele tiden om at de er dømt til et begrenset og vanskelig liv.

Jeg for min del kunne ikke tenke meg å dømme trådstarter til å ha et uverdig og mindreverdig liv bare fordi han ikke er slik som meg.

:!: :lol::rofl: Det hadde vært komplett umulig uansett!!!

Lenke til kommentar

Og hvordan i alle dager skal det gjøre noen ting som helst bedre? Slikt hører ikke hjemme i noen form for diskusjon. Det er tåpelig på det beste, og du ødelegger kun din egen kredibilitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Inhabil"... Det er virkelig utrolig hvordan dere abortmotstandere klarer å lire av dere håpløsheter i denne tråden! Jeg har gjentatte ganger forklart hvorfor jeg tar de kommende barnas side i denne saken og hvorfor jeg anser det som den humane handlemåten.

Nei, jeg ønsker ikke å være med på å måtte tilbringe tid med psykisk handicapede og bidra til at det blir kastet bort en masse tid, krefter og ressurser som kunne vært brukt på en langt bedre måte! Derimot vil jeg gjerne bidra til mer arbeid og samvær med friske barn og at de alle skal få det bra så tidelig som mulig i livet. Som jeg viste til i den tråden jeg linket til er det flere friske og raske barn i dag som sviktes av systemet helt fra barnehagealder av.

You just proved my point. Vi er på ingen måte abortmotstandere, du skal forresten lete lenge etter noen som er så for selvbestemt abort som jeg er, og det at du tydeligvis ser på de med skavanker som mindrevrdige mennesker gjør deg inhabil på alle mulige måter. Utrolig nok så teller ikke dine meninger lenger i din egen diskusjon. Ønsker du ikke å sette deg inn i saken og faktisk finne ut av hvordan de med downs oppfatter livet, hvordan de har det, osv så har du ærlig talt ingenting du skulle ha sagt i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Ser ned på og ser ned på... De er absolutt reduserte ja, psykisk handicapede! Jeg synes ikke noen skal være nødt til å leve et slikt liv i dagens samfunn! Ellers feiler du kraftig i det du skriver om mine meningener. Hvor mange ganger må jeg fortelle at jeg har møtt og omgått en rekke unge folk med downs syndrom? Faktisk var det en på en kantine hvor jeg jobbet en kort stund. Har ellers møtt flere bla. på sommerleir. Så jo, mine meninger teller sterkt.

Lenke til kommentar

Du tenker ikke mye å det for du har selv skrivd at du ikke skal sette barn til verden. Du vet ikke noe om det en gang du vet ikke hva det vil si å være vordende forelder en gang. Du prater om noe du ikke kan noe om.

Jo, jeg har tenkt svært mye på dette tideligere. Begynte å tenke på det på ny da jeg kom over den artiklen jeg startet tråden med. Så dabbet det jo av en stund, men begynte å tenke enda mer på det da tråden ble aktiv igjen. Og det var dermed jeg begynte å tenke på det mens jeg er sammen med barna.

Jeg har som sagt møtt flere med downs syndrom og andre, lignende diagnoser. Og det skal ikke mye til for å merke hvor mye mer du kan gi friske og raske barn samt hvor mye mer de kan få ut av livet når de selv blir store.

I tillegg foretrekker jeg som sagt å prioritere utifra hva som vil være til det beste for et kommende barn og ikke hva slags ønsker kommende foreldre har. Fatter ikke at de vil sine egne barn så vondt som å bli født med et psykisk handicap! Ville aldri vært skyld i noe slikt selv!

Hjelper ikke om du jobber i SFO aldri så mye,da får du heller få ræva i gir å komme deg inn på ett sted der små barn med downs er så skal kan du begynne å snakke om aborter å ta liv.

Jeg har ingen planer om å omgås psykisk handicappede så lenge jeg kan unngå det. Så gjør det selv!

Forøvrig snakker jeg ikke om å ta liv, men å gjøre det som er mest humant for fosteret som kommer til å bli en person med et psykisk handicap! På tide at folk får det med seg.

Det var mitt siste innlegg her jeg gidder ikke sitte å diskutere med folk som ikke kan se andre sider av en sak.

Du har sagt at du skal forlate tråden noen ganger nå... Men jeg er enig med deg i at det er slitsomt at ingen som er imot abort av fostre med downs syndrom klarer å se saken fra de kommende barnas side istedefor kommende foreldres.

Jeg har gode venner som er psykisk handicappede så joda jeg gjør det selv. Men TØR du!?

• Liker 1
Lenke til kommentar

La folk få lov til å fjerne mennesker med downs om de ikke orker ansvaret det medfører. De vet jo aldri selv at de ikke kom til. Samtidig har de jo det ikke så godt kontra normale mennesker. Skal mye mindre til for at de blir syke, de blir eldre mye tidligere og de blir født med flere feil i kroppen. Ikke gjør de noen nytte av seg heller, kun 5% er i lønnet arbeid, og intelligensen ligger på ca. halvparten av resten av folket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvordan i alle dager skal det gjøre noen ting som helst bedre? Slikt hører ikke hjemme i noen form for diskusjon. Det er tåpelig på det beste, og du ødelegger kun din egen kredibilitet.

Men at trådstarter så enkelt og greit i flere innlegg slår fast at mennesker som ikke er her inne og kan forsvare seg selv (de med downs) har et uverdig og mindreverdig liv DET er helt saklig og legitimt? Ok - greit det er forskjell på folk!

Hvilken verdighet er det egentlig du snakker om her? Det er riktignok sant at man ikke kan kurere dette for dem som allerede er født, men ovenfor dem er skaden gjort og det vi kan gjøre er å forhindre at flere skal bli født med den samme lidelsen.

Abortmotstandere? Hvem er det som har skrevet her som er det?

Lenke til kommentar

La folk få lov til å fjerne mennesker med downs om de ikke orker ansvaret det medfører. De vet jo aldri selv at de ikke kom til. Samtidig har de jo det ikke så godt kontra normale mennesker. Skal mye mindre til for at de blir syke, de blir eldre mye tidligere og de blir født med flere feil i kroppen. Ikke gjør de noen nytte av seg heller, kun 5% er i lønnet arbeid, og intelligensen ligger på ca. halvparten av resten av folket.

Det er heller ikke det vi diskuterer noe flere av oss har sagt flere ganger.. det vi er så sterkt i mot er trådstarters utrolige evne til å kommentere at de som har downs ikke har et leveverdig liv! For det har de og de gir også utrolig tilbake til samfunnet - om en ikke økonomisk men så er det vel heller ikke bare det som teller i et så rikt land som vårt? Kjenner forøvrig også mange andre såkalt "velskapte" som heller ikke gjør særlig økonomisk nytte for seg og dermed er en byrde for samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har svart i denne tråden. Men jeg ser ikke noe galt med denne utviklingen. Jeg hadde nok selv gjort det, både for barnets del og for min egen del. Jeg tror ikke jeg hadde hatt psyke eller energi til å ta vare på et psykisk utviklingshemmet barn resten av mitt liv. Jeg eier heller ikke tålmodighet til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men at trådstarter så enkelt og greit i flere innlegg slår fast at mennesker som ikke er her inne og kan forsvare seg selv (de med downs) har et uverdig og mindreverdig liv DET er helt saklig og legitimt? Ok - greit det er forskjell på folk!

Indignert? Alt ligger vel i hvordan en kommer inn i diskusjonen mentalt sett. Tolkningen din samsvarer ikke med min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...