Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

• Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33

Anbefalte innlegg

Jeg tror forresten du har misforstått noe grundig Runinho. Ingen her har sagt noe spesielt om å ta abort, og jeg er ganske sikker i min sak når jeg sier at vi alle er for selvvalgt abort, og hvis noen føler at de ikke hadde taklet ett barn med downs så hadde i hvert fall ikke jeg sagt noe på at de hadde tatt abort, men når man skal blande seg såpass inn i andre sine beslutninger og i tillegg gå til de lenger å si at de ikke har ett verdig liv og at de ikke burde blit født på grunn av økonomiske årsaker, på grunn av at man synes synd på at de må leve med handikappet sitt, på grunn av at man ikke ser på de som likeverdige mennesker blir altfor dumt.

La meg da også i likhet med dere være "klinkende klar", som Gro pleide å si.

Jeg har aldri sagt at det er noe forskjell på menneskeverdet mellom et såkalt normalt menneske, og en som blir født med Downs. Det er ingen av oss som er for selvbestemt abort, inkludert retten til å abortere et foster med vesentlige misdannelser, som har sagt ett eneste ord om å gasse jøder eller folk med Downs slik "Nesa til neffene" presterer å hevde.

Jeg forstår også at det er et prinsippielt spørsmål om hvorvidt man skal abortere fostre bare fordi de er annerledes.

Min mening er rett og slett at Downs er en alvorlig misdannelse som *mer* enn gir moralsk rett til å abortere. Det er ikke snakk om å få et renraset, supermann-samfunn som Hitler og Spartanerne ønsket, men å spare mennesker for lidelser dersom det er uungåelig.

Jeg ser det dermed ikke som umoralsk å abortere alvorlig syke fostre, men moralsk. Deretter kan man diskutere graden av alvorligheten ved Downs.

Dersom det er mulig vil jeg i det lengste unngå at mine barn blir født med misdannelser eller alvorlig sykdom. Selv om det betyr fostervannsprøver og DNA prøver osv.

Til syvende og sist er det ingen garantier i livet, annet enn at vi alle kommer til å dø en dag. Det betyr i min oppfatning ikke at vi ikke burde forebygge alvorlig sykdom dersom det er mulig.

Jeg ønsker ikke noe sorteringssamfunn. Jeg passer uhyre dårlig inn i en A4-ramme. Men jeg ønsker ikke å bringe unødvendig lidelse inn i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvem skal vurdere det? Om ikke de psykisk utviklingshemmede selv! Ihvertfall ikke du som tydeligvis ser på dem som idioter uten noen verdi i det hele tatt! Som sagt før: Sett deg inn i en sak før du kommer med slike tåplige påstander! Hvor mange med downs har du spurt hvordan har det? Du vil bli overrasket over hvor reflekterte mange er over sin egen situasjon!

Latterlig! "Ser på dem som idioter uten noen verdi i det hele tatt"... Jeg ser på dem som akkurat det de er: Født med en lidelse/hemning som reduserer dem og det livet de har fått! Og ja, jeg synes ikke at man skal tvinge noen til å leve et slikt liv i det hele tatt. Har du virkelig samvittighet til å la et barn bli født når du vet at vedkommende vil bli født med downs syndrom eller en annen, lignende diagnose? Har du virkelig hjerte til å dømme noen til å bli født slik når du kan fjerne dem raskt og enkelt som fostre? Hva er det egentlig som er mest humant her?

Hvem som skal vurdere det, vel det får være dem som KAN vudere og det er iallefall ikke dem selv nettopp pga. diagnosen. Men nei, jeg ville ikke tatt den avgjørelsen selv ettersom jeg synes det er feil å la dem få bli født i det hele tatt. Folk som har studert dem og diagnosen(e) i årevis får ta avgjørelsen. Forhåpentligvis kommer man fram til fornuft og det fornuftige her er å ikke la dem bli født i det hele tatt med en slik diagnose! Forhåpentligvis kommer det en dag en måte å kurere downs syndrom og andre, lignende diagnoser på, men inntil da er det eneste humane å gjøre å la dem med slike diagnoser aborteres mens de fortsatt er fostre og ikke har begynt på livet!

Lenke til kommentar

Og hvem skal vurdere det? Om ikke de psykisk utviklingshemmede selv! Ihvertfall ikke du som tydeligvis ser på dem som idioter uten noen verdi i det hele tatt! Som sagt før: Sett deg inn i en sak før du kommer med slike tåplige påstander! Hvor mange med downs har du spurt hvordan har det? Du vil bli overrasket over hvor reflekterte mange er over sin egen situasjon!

Latterlig! "Ser på dem som idioter uten noen verdi i det hele tatt"... Jeg ser på dem som akkurat det de er: Født med en lidelse/hemning som reduserer dem og det livet de har fått! Og ja, jeg synes ikke at man skal tvinge noen til å leve et slikt liv i det hele tatt. Har du virkelig samvittighet til å la et barn bli født når du vet at vedkommende vil bli født med downs syndrom eller en annen, lignende diagnose? Har du virkelig hjerte til å dømme noen til å bli født slik når du kan fjerne dem raskt og enkelt som fostre? Hva er det egentlig som er mest humant her?

Hvem som skal vurdere det, vel det får være dem som KAN vudere og det er iallefall ikke dem selv nettopp pga. diagnosen. Men nei, jeg ville ikke tatt den avgjørelsen selv ettersom jeg synes det er feil å la dem få bli født i det hele tatt. Folk som har studert dem og diagnosen(e) i årevis får ta avgjørelsen. Forhåpentligvis kommer man fram til fornuft og det fornuftige her er å ikke la dem bli født i det hele tatt med en slik diagnose! Forhåpentligvis kommer det en dag en måte å kurere downs syndrom og andre, lignende diagnoser på, men inntil da er det eneste humane å gjøre å la dem med slike diagnoser aborteres mens de fortsatt er fostre og ikke har begynt på livet!

Jeg kunne faktisk forstått deg hvis det var snakk om en annen og mer alvorlig lidelse en downs.. men det å ha downs i seg selv er etter mitt syn ikke en slik lidelse. Og det å fra din side påstå at de ikke er tilregnelige det er et grovt overtramt mot en gruppe mennesker som er svakere en deg selv og dermed er utrolig lett å trampe på av slike mennesker som deg. Jeg har tidligere i tråden vært veldig klar på at jeg IKKE er imot abort og at det er opp til den det gjelder å ta den avgjørelsen men det jeg er i mot er at slike som deg skal påstå at deres liv ikke er verdt å leve og at de ikke har en plass i vårt samfunn! Det er forferdelig fordomsfult av deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter min mening burde en som får fastsatt at fosteret lider eller kommer til å lide av downs-syndrom, abortere. Eg vil også kalle det moralsk riktig. Visst det var opp til meg i et forhold om å beholde eller abortere et foster som har downs, så ville jeg abortert, men hadde hun vært bestemt på å beholde det, så måtte det bli tatt opp til diskusjon, for det handler om å inngå kompromiss.

Poenget er at du setter til livs et menneske som er veldig sterkt "degradert" i forhold til raske og friske mennesker, og du er fullt klar over det. Den som gjør det, gjør det fordi det er din mening at det er riktig. Ser at mange argumenterer for at en kommer til å elske barnet høyere enn noe annet, og det kommer til å få uante mengder kjærlighet fra de som oppdrar de. Dette er godt mulig, men det forandrer ikke faktumet som er at livskvaliteten til de som skal oppdra barnet, og ikke minst barnet selv, vil oppleve ganske redusert livskvalitet (MERK: I de fleste tilfeller!). Vil rett og slett kalle det gambling, for selv om en unge med downs kan få et mye mer verdig liv enn et normalt barn, så er sjansen mye, mye mindre. Det er hinsides mange aktiviteter og lignende som folk med syndromet ikke kan delta i.

Kommer aldri til å se ned på de med downs. Når de først er født inn i livet, så skal de ha den hjelpen og omsorgen som de trenger. Det forandrer dog ikke at det er mye vanskeligere for samfunnet å tilpasse seg til det, men så lenge de finnes personer med downs, så skal de kunne nyte av alt som folk født uten hemninger kan nyte av(som er mulig, selvsagt), så lenge det ikke drar andre "folkegrupper" ned i driten. Problemet er jo at det ikke er alle som har samme synspunktet, så derfor vil alltid barn med downs oppleve mer mobbing og erting enn andre.

Endret av Rgr00n
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at barn skal bli født så friske som mulig. At jeg heller vil at foreldre skal føde friske barn til verden enn de med ulike problematiske lidelser, betyr ikke at jeg ser på de som har slike lidelser som mindre verdt. Men det er det jeg får inntrykk av at de som er mot abort av diverse årsaker mener.

Jeg vil ikke bestemme at andre skal ta abort, men jeg ønsker at potensielle foreldre skal være så godt informert som det er medisinsk mulig å være, slik at de er i stand til å gjøre det valget som er riktig for dem. Slik at de vet hva det vil si for dem og barnet, hvis de velger å bringe barnet fram.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser du ikke selv hvor utrolig dumt det du sier er? Hva med deg selv? Benytter du deg av alle de mulighetene du har eller gjør du det som du selv synes er best ut i fra de forutsetninger du har? Jeg vet ikke hva du jobber med - men du kunne sikkert blitt noe helt annet men ønsker du at JEG skal fortelle deg det eller vil du selv finne ut av hva du egner deg til?

Nei, jeg ser klart og tydelig hvor komplett idiotisk det du skriver er! At friske folk ikke benytter seg av alle muligheter selv er ikke noe argument ang. at folk som lider av downs syndrom ikke vet hvilke muligheter de aldri vil kunne få. Hvordan klarer du i det hele tatt å komme med en slik sammenligning?

Jepp, finnes hauevis av forskjellige yrker og folk velger forskjellig etter hva de er interessert i og hva de har muligheten til. Men det har fortsatt null med dette å gjøre.

Når deg gjelder meg selv så er jeg alt for liten til at jeg kunne blitt modell - men det er heller ikke mitt ønske i livet og selv om jeg hadde ønsket det kunne jeg faktisk ikke tenke meg å bebreide mine foreldre for at deres gener gjorde at jeg ikke ble 1,80 lang men er meget fornøyd med det livet jeg har

Og det er relevant fordi?

Lenke til kommentar

Savner FREMDELES hva du mener med et slikt liv? Når har du tenkt å svare?

Tja, har jo forklart det noen ganger nå. Hvorfor du er nødt til å spørre om akkurat det samme i hvert eneste innlegg og forventer at jeg er her hvert eneste sekund i døgnet for å besvare innlegg vet jeg ikke, men jeg har altså et liv utenom dette forumet. Hva med deg?

Med "et slikt liv" mener jeg som sagt et redusert og begrenset liv. Det gjelder ikke bare downs syndrom og andre lignende diagnoser, men også mange fysiske ting slik jeg har gitt eksempler på før. Nå er det umulig å sammenligne fysiske og psykiske problemer og det er dessuten forskjellig i hvilken grad diverse problemer hemmer enn.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Jeg presiserer igjen at jeg ikke har noe imot de som ser slaget tapt og må ta abort på grunn av at de vet med seg selv at de ikke kan ta vare på ett barn med spesielle behov, men å prøve å påstå at de ikke burde blit født overhode er for sykt..

Jo, det er det i aller høyeste grad! Hvor ligger det humane i la et barn bli født istedefor å bli abortert når du vet at barnet vil bli født med downs syndrom og alle de problemene det medfører? Hvor ligger den barmhjertige handlingen i det? Du kan ganske enkelt abortere dem og la dem slippe et liv med disse problemene.

Dessuten så er det ikke bare dem som ikke vil kunne ta vare på barn med en slik hemning/lidelse slik du framstiller det her, det er om man ønsker å la dem bli født med denne tilstanden i det hele tatt. Jeg ville aldri ha gått med på det rett og slett pga. barnets beste!

La nå framtidige barn bli født friske og raske og spar dem som vil bli født med en hemning/lidelse som downs syndrom bli spart for å bli tvunget til verden! Du gir de friske og raske barna så mye mer. Skal man gå vekk fra alle personelige følelser og bare se på hva som er best for samfunnet og gir man selvsagt samfunnet og verden så mye mer og. Men det er ikke nødvendig å forlate det personelige og familiære i debatten heller.

Og ja, granny er inne på noe, hvorfor i helvete svarer du ikke?

Av følgende enkle grunn: JEG SITTER IKKE FORAN EN DATAMASKIN HELE DØGNET! JEG HAR ET LIV UTENOM FORUMET! Bortsett fra det er dette langt ifra den mest interessange tråden jeg følger med i. Hadde nesten glemt hele greia før det ble skrevet her igjen. Jeg bruker stort sett tiden på viktige temaer som krigen i Afghanistan, konflikten i Libya, konflikten i Midtøsten, behov for verdenspoliti samt praktisering av dødsstraff når jeg er her på forumet.

Råder deg også til å ha fritidsaktiviteter utenom å være på forumet for da får man faktisk et mye mer interessangt liv. Ta deg en god tur ut dersom du ikke jobber da. Det gjorde jeg senest i går og da jeg var hjemme igjen leste jeg litt og satt ute, noe som der og da var langt bedre enn å sitte inne foran en dataskjerm. Så svarer jeg heller her når jeg er innom.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Jeg presiserer igjen at jeg ikke har noe imot de som ser slaget tapt og må ta abort på grunn av at de vet med seg selv at de ikke kan ta vare på ett barn med spesielle behov, men å prøve å påstå at de ikke burde blit født overhode er for sykt..

Jo, det er det i aller høyeste grad! Hvor ligger det humane i la et barn bli født istedefor å bli abortert når du vet at barnet vil bli født med downs syndrom og alle de problemene det medfører? Hvor ligger den barmhjertige handlingen i det? Du kan ganske enkelt abortere dem og la dem slippe et liv med disse problemene.

Dessuten så er det ikke bare dem som ikke vil kunne ta vare på barn med en slik hemning/lidelse slik du framstiller det her, det er om man ønsker å la dem bli født med denne tilstanden i det hele tatt. Jeg ville aldri ha gått med på det rett og slett pga. barnets beste!

La nå framtidige barn bli født friske og raske og spar dem som vil bli født med en hemning/lidelse som downs syndrom bli spart for å bli tvunget til verden! Du gir de friske og raske barna så mye mer. Skal man gå vekk fra alle personelige følelser og bare se på hva som er best for samfunnet og gir man selvsagt samfunnet og verden så mye mer og. Men det er ikke nødvendig å forlate det personelige og familiære i debatten heller.

Og ja, granny er inne på noe, hvorfor i helvete svarer du ikke?

Av følgende enkle grunn: JEG SITTER IKKE FORAN EN DATAMASKIN HELE DØGNET! JEG HAR ET LIV UTENOM FORUMET! Bortsett fra det er dette langt ifra den mest interessange tråden jeg følger med i. Hadde nesten glemt hele greia før det ble skrevet her igjen. Jeg bruker stort sett tiden på viktige temaer som krigen i Afghanistan, konflikten i Libya, konflikten i Midtøsten, behov for verdenspoliti samt praktisering av dødsstraff når jeg er her på forumet.

Råder deg også til å ha fritidsaktiviteter utenom å være på forumet for da får man faktisk et mye mer interessangt liv. Ta deg en god tur ut dersom du ikke jobber da. Det gjorde jeg senest i går og da jeg var hjemme igjen leste jeg litt og satt ute, noe som der og da var langt bedre enn å sitte inne foran en dataskjerm. Så svarer jeg heller her når jeg er innom.

Du ser ikke at man tross alt en fysisk lidelse faktisk kan leve ett godt liv, og det er det som irriterer meg. Hvorfor skal vi synes synd på de som ikke synes synd på seg selv, men som elsker livet og alt det har å tilby? Jeg skjønner at du ser på det som at vi burde prøve å få til kun de friske barna på grunn av deres beste, men det er ikke så enkelt som å bare ''velge'' bort ett foster for ett annet. Det friske fosteret vil ikke vokse opp til å være det første som eventuelt hadde downs, så da hadde denne personen aldri eksistert, og det at du sier at de aldri burde eksistert fordi de har så mange hemninger og ikke kan leve livet til det fulleste er så høl i huet at jeg begynner å få hodepine da dette er en mening som lett kan gjøre så de med downs og mødrene deres blir stigmatisert og sett på som andrerangs borgere, når de ikke er det. Jeg reagerer mer på hvordan du prøver å sette ett kollektiv press på mødre som ønsker å beholde barnet, fremstiller dem som onde og mer egoistiske enn alle oss andre bare fordi de ønsker å beholde barnet de som gror i deres mage. De med Downs er likeverdige mennesker de også, og hvis vi alle hadde hatt tankegangen om at vi MÅ abortere dem og andre som blir født med diverse lidelser hadde verden blitt ett kaldere sted.

Det andre kan du egentlig holde deg for godt til å skrive, bare fordi vi forlanger svar som du fremdeles hopper over og vrir deg unna betyr ikke at vi sitter foran PC'en 24/7, og de neste herseteknikkene og slik respektløshet vil bli rapportert. Skjerp deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser ikke at man tross alt en fysisk lidelse faktisk kan leve ett godt liv, og det er det som irriterer meg. Hvorfor skal vi synes synd på de som ikke synes synd på seg selv, men som elsker livet og alt det har å tilby? Jeg skjønner at du ser på det som at vi burde prøve å få til kun de friske barna på grunn av deres beste, men det er ikke så enkelt som å bare ''velge'' bort ett foster for ett annet. Det friske fosteret vil ikke vokse opp til å være det første som eventuelt hadde downs, så da hadde denne personen aldri eksistert, og det at du sier at de aldri burde eksistert fordi de har så mange hemninger og ikke kan leve livet til det fulleste er så høl i huet at jeg begynner å få hodepine da dette er en mening som lett kan gjøre så de med downs og mødrene deres blir stigmatisert og sett på som andrerangs borgere, når de ikke er det. Jeg reagerer mer på hvordan du prøver å sette ett kollektiv press på mødre som ønsker å beholde barnet, fremstiller dem som onde og mer egoistiske enn alle oss andre bare fordi de ønsker å beholde barnet de som gror i deres mage. De med Downs er likeverdige mennesker de også, og hvis vi alle hadde hatt tankegangen om at vi MÅ abortere dem og andre som blir født med diverse lidelser hadde verden blitt ett kaldere sted.

Nå vil jeg ikke si at Downs syndrom går under en hvilken som helst fysisk lidelse. Hvorvidt de elsker livet og alt det har å tilby blir kun spekulasjoner. Jeg kan ikke se for meg at det er en overveldende positiv følelse å være så konstant avhengig av andre mennesker. Misforstå meg ikke, jeg skjærer ingen over en kam her. Fakta er at de har et litt større behov for hjelp fra medmennesker.

Så enkelt er det ikke, men dersom foreldrene vet at dette blir et hakk for vanskelig for dem støtter jeg dem fullt ut. Det er til alles beste.

Foreldrene er aldeles ikke onde, men det krever mer av dem enn av foreldre hvor barnet ikke har Downs syndrom.

Å generalisere til "diverse lidelser" er vel i dette tilfellet en tankeregge en ikke har legitimitet til å kaste fremfor seg uten annen argumentasjon. Det handler kun om å gjøre det beste for alle parter. Uten å si at foreldre som har barn med Downs ikke har det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vil jeg ikke si at Downs syndrom går under en hvilken som helst fysisk lidelse. Hvorvidt de elsker livet og alt det har å tilby blir kun spekulasjoner. Jeg kan ikke se for meg at det er en overveldende positiv følelse å være så konstant avhengig av andre mennesker. Misforstå meg ikke, jeg skjærer ingen over en kam her. Fakta er at de har et litt større behov for hjelp fra medmennesker.

Så enkelt er det ikke, men dersom foreldrene vet at dette blir et hakk for vanskelig for dem støtter jeg dem fullt ut. Det er til alles beste.

Foreldrene er aldeles ikke onde, men det krever mer av dem enn av foreldre hvor barnet ikke har Downs syndrom.

Å generalisere til "diverse lidelser" er vel i dette tilfellet en tankeregge en ikke har legitimitet til å kaste fremfor seg uten annen argumentasjon. Det handler kun om å gjøre det beste for alle parter. Uten å si at foreldre som har barn med Downs ikke har det bra.

Det er ikke noe å spekulere i engang, det finnes livsglade folk med downs akkurat som det finnes de som blir deprimert av sin livssituasjon, mye pga av mennesker som Glimti som mener at de aldri skulle blitt født fordi de er annerledes.

Jeg tror vi er grunnleggende enige Wingeer. Ingen burde bli tvunget til å beholde ett barn man ikke ønsker eller føler at man ikke kan ta vare på ordentlig, men ingen burde heller bli tvunget til å ta abort bare fordi barnet ikke er som akkurat alle andre.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe å spekulere i engang, det finnes livsglade folk med downs akkurat som det finnes de som blir deprimert av sin livssituasjon, mye pga av mennesker som Glimti som mener at de aldri skulle blitt født fordi de er annerledes.

Jeg tror vi er grunnleggende enige Wingeer. Ingen burde bli tvunget til å beholde ett barn man ikke ønsker eller føler at man ikke kan ta vare på ordentlig, men ingen burde heller bli tvunget til å ta abort bare fordi barnet ikke er som akkurat alle andre.

Ja, men fra ditt tidligere innlegg fremstår det som om du mener ALLE går inn under den beskrivelsen. Det mener jeg er feil.

Meget mulig!

Lenke til kommentar

Jeg synes spørsmålet er vanskelig å svare på. Om det er riktig å fjerne et foster med downs klarer jeg hverken å svare ja eller nei på. Om jeg svarer "ja", mener jeg da at alle foster med downs burde fjernes? Om jeg svarer "nei" mener jeg da at det ikke skulle vært lov å fjerne fosteret kun fordi det har downs?

Du vet selv best hva du mener. Personelig mener jeg det er riktig å fjerne fostre med downs syndrom. Både pga. at du tvinger dem inn i et liv med en lidelse/hemning de aldri vil bli kvitt pluss at du gir samfunnet en helt unødvendig byrde. Men det er det første argumentet jeg ser på som tyngstveiende.

Men ang. det du skriver om det ikke skulle være lov å fjerne fostre fordi de har downs syndrom så tenk over det jeg skrev om hvor mange barn som bli dumpet på gaten eller i søpplen i Afrika slik at foreldrene skal slippe å ha dem som en byrde...

I USA er det ekstremt mange kristenkonservative galninger som bla. skyter abortleger fordi de mener abort er ukristelig. De demonstrerer mot abort mens tilhengere demonstrerer rett og slett fordi blir abort forbudt vil folk ty til selvutførte aborter. Bla. var det en demonstrasjon for noen år siden der man holdt opp klehengere som et eksempel på "instrumentene" som brukes for å utføre abort selv og hvor galt det kan gå...

Er det da ikke bedre å utføre abort hos en lege som faktisk vet hva han driver med? Og er det ikke best å slippe å henge seg opp i HVORFOR de velger å ta abort? Se på alt bråket som kommer utav spørsmålet...

Hvis spørsmålet hadde vært om jeg hadde tatt abort ville jeg svart ja. Ikke fordi jeg mener det er galt å føde barn med downs, men fordi jeg vet at jeg hverken har kapasitet eller overskudd til å ta vare på et menneske som trenger all den ekstra omsorgen. Kjærligheten kunne jeg gitt ham/henne, men jeg tror jeg hadde ødelagt meg selv.

Meget godt og respektfullt å si det rett ut! Godt å se at andre enn bare meg vil prioritere utifra barnets beste og ikke bare utifra at de selv ønsker et barn.

Mennesker er forskjellige, noen virker som de er født til å ha en haug med barn der halvparten av dem gjerne kunne hatt sine særpreg. Mens andre igjen (som meg) sliter oss ut på ett eller to friske barn. Jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg vet at jeg aldri hadde klart å ta vare på en spesiell unge.

Igjen meget godt og respektfullt sagt! Og jeg tror faktisk det er langt flere også som ikke vil klare det, men som prøver å innbille seg det av all makt rett og slett fordi de ønsker seg barn og skal få det til å høres ihumant ut å ta en abort.

Jeg respekterer alle de som er ærlige om det. Det er ikke alltid slik at vi som ikke ville hatt et barn med downs vil "bruke pengene på oss selv" eller er egoistiske osv osv. Vi bare vet at vi ikke ville maktet det.

Nok en gang står det stor respekt av avsnittet ditt. Og svært godt formulert det du sier at det ikke dreier seg om å ville bruke penger på seg selv. Jeg har flere ganger nå forklart at jeg ikke ville vært med på å tvinge et barn inn i et liv med en slik diagnose, men ingen vil tydeligvis forstå det argumentet.

Jeg respekterer og er full av beundring over de som velger å beholde barna og klarer å gi dem all den omsorgen de fortjener. Det er slike mennesker, de som allerede mens babyen ligger i magen viser et vannvittig mot, håp og kjærlighet, som (i mine øyne i hvertfall) kvalifiserer til tittelen "Superforeldre"

Avgjørelsen deres kan sikkert respekteres, men beundres kan den definitivt ikke! De velger med viten og vilje å la et barn bli født med et psykisk handicap som vil vare ut livet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man skall avliva efterblivna barn. De är en skam för norden. I fordom tid satte man efterblivna barn i skogen. Det är naturligt.

Det er primitivt. Vi kan nå velge å bli kvitt problemet før det oppstår, men vi er også i stand til å gi dem et godt liv hvis vi er villige til å gjøre det som trengs.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er bare helt utrolig?! Her starter du en tråd og så vil du ikke svare på enkle spørsmål og i TILLEGG insinierer du at VI ikke har et annet liv en å "henge" på forumet her.. Man kan jo ganske enkelt telle antall innlegg vi har så vil det kanskje vise seg at du skyter langt utenfor mål. Isteden burde du innrømme at det jeg spør om har du ikke noe svar på og at dine innlegg bygger kun på frykt for de som er "annerledes" og som dermed skremmer deg! Ærlig om det kan du ihvertfall være!

"Vil ikke svare på enkelte spørsmål"... :roll: Om du ser etter så har jeg besvart hvert bidige innlegg til meg tom. dette samt noen innlegg som ikke har vært spesielt til meg. Det er bare det at jeg ikke er her på forumet for å besvare konstant og det tviler jeg på at dere andre heller er så da er det unødvendig å etterlyse svar i et sett. Hvor mange tråder henger du i? Jeg vet om flere tråder der det går noen dager innimellom svarene. Jeg svarer alt sammen etter hverandre slik at jeg ikke skal hoppe over et eneste innlegg og jeg gjør det når jeg har tid. Som sagt har jeg hatt litt "fri" fra data i det siste samt at jeg henger langt mer i andre tråder enn denne. Men jo, jeg besvarer i denne og så slutt å spørre om det.

Og ærlig har jeg vært hele tiden. Har jeg ikke skrevet standpunktet mitt klart nok? Fortsatt noe du lurer på?

Så med en gang det kommer inn noen med andre meninger en deg så synker nivået på tråden? Saklig!

Nei, det var ikke det jeg reagerte på. Det var skriverier som dette:

Beklager - men dette blir litt sånn: "hvis bare jeg hadde hatt Røkke til far isteden for deg så hadde livet mitt vært så uendelig mye bedre for da hadde jeg fått alt opp i hendene helt av seg selv og sluppet å gjøre noe som helst.."

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Siden du tydeligvis har tid og anledning til å svare på andre innlegg nå så spør jeg nok en gang om du kan svare meg på en enkel påstand du stadig kommer med:

Hva slags liv er det de er dømt til å leve?

Det har jeg besvart en god del ganger nå: Et redusert liv der flere muligheter de hadde hatt om de var friske aldri dukker opp.

Det burde være et enkelt spørsmål?

Nei, det å ta stilling til liv og død er ingen enkel sak. Det har jeg hverken påstått i denne tråden eller i tråden om dødsstraff der jeg også er svært aktiv. Men avgjørelsen finner jeg helt riktig! Jeg hadde ganske enkelt ikke selv gått med på å la barn bli født med en psykisk lidelse som downs syndrom selvom det er å oppgi et liv å la dem bli abortert. Og jeg kan ikke fatte at andre er villig til å la dem bli født inn i et slikt liv heller. Tenk på hvor mye mer du kan gi et friskt barn og hvor mye mer innhold de kan få i livet sitt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...