Gå til innhold

gb grense?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går fint. Bare du får litt redusert ytelse pga det gamle HK'et ikke har støtte for ATA/100. Det er en GB grense men den gjelder bare på disker over 137 GB. Skal du ha en så stor disk må du enable noe LBA greier eller ha et hovedkort med ATA/133 støtte.

Mvh.

Simen Bakke

Lenke til kommentar
Det går fint. Bare du får litt redusert ytelse pga det gamle HK'et ikke har støtte for ATA/100. Det er en GB grense men den gjelder bare på disker over 137 GB. Skal du ha en så stor disk må du enable noe LBA greier eller ha et hovedkort med ATA/133 støtte.

Mvh.

Simen Bakke

Dette trenger ikke nødvendigvis å stemme. Hvis hovedkortet er av en litt eldre type så kan det hende bios'en ikke støtter mer enn 8GB disker. Heldigvis kreves bare en liten bios-update for å fikse dette.

Lenke til kommentar

Dette trenger ikke nødvendigvis å stemme. Hvis hovedkortet er av en litt eldre type så kan det hende bios'en ikke støtter mer enn 8GB disker. Heldigvis kreves bare en liten bios-update for å fikse dette.

Skal si jeg ikke har vært borti alt mulig av eldre maskiner, men f.eks min P166 IBM aptiva har ikke støtte for noe mer enn 8GB disker. Så lenge oppstartspartisjonen befinner seg innenfor 8GB går det helt fint med større disker, slik som 16GB og 40GB. Etter et BIOS'en har gjort jobben klarer vanligvis OS'et å lese av den riktige geometrien til disken og utnytte hele størrelsen.

Lenke til kommentar

Hei :)

Det er vel en del hovedkort fra den tiden, som har en maks grense på ca. 30GB? Eller er jeg helt på jordet nå?

Men, som de før meg sier, så er det nok ikke vanskelig å oppdatere BIOS slik at det fungerer med større disker :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...