ranger** Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Den gamle harddisken min på en eldre pc har blitt ødelagt. Er det mulig å bruke f.eks. en western digital 80Gb 8mb cache på en 4år gammel 500mHz maskin? Eller er det en grense for hvor stor disken kan vere? Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Det går fint. Bare du får litt redusert ytelse pga det gamle HK'et ikke har støtte for ATA/100. Det er en GB grense men den gjelder bare på disker over 137 GB. Skal du ha en så stor disk må du enable noe LBA greier eller ha et hovedkort med ATA/133 støtte. Mvh. Simen Bakke Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Det går fint. Bare du får litt redusert ytelse pga det gamle HK'et ikke har støtte for ATA/100. Det er en GB grense men den gjelder bare på disker over 137 GB. Skal du ha en så stor disk må du enable noe LBA greier eller ha et hovedkort med ATA/133 støtte. Mvh. Simen Bakke Dette trenger ikke nødvendigvis å stemme. Hvis hovedkortet er av en litt eldre type så kan det hende bios'en ikke støtter mer enn 8GB disker. Heldigvis kreves bare en liten bios-update for å fikse dette. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Dette trenger ikke nødvendigvis å stemme. Hvis hovedkortet er av en litt eldre type så kan det hende bios'en ikke støtter mer enn 8GB disker. Heldigvis kreves bare en liten bios-update for å fikse dette. Skal si jeg ikke har vært borti alt mulig av eldre maskiner, men f.eks min P166 IBM aptiva har ikke støtte for noe mer enn 8GB disker. Så lenge oppstartspartisjonen befinner seg innenfor 8GB går det helt fint med større disker, slik som 16GB og 40GB. Etter et BIOS'en har gjort jobben klarer vanligvis OS'et å lese av den riktige geometrien til disken og utnytte hele størrelsen. Lenke til kommentar
bert Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Hei Det er vel en del hovedkort fra den tiden, som har en maks grense på ca. 30GB? Eller er jeg helt på jordet nå? Men, som de før meg sier, så er det nok ikke vanskelig å oppdatere BIOS slik at det fungerer med større disker :smile: Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Der er masse grenser. De eneste "egentlig aktuelle" er idag på 32 og 137GB. Har du en gammel maskin (typisk eldre enn ATA100) så kan det godt være en BIOS oppdatering er påkrevd for å ta mer enn 32GB. Lenke til kommentar
ranger** Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Takk. Bare å kjøpe en ny disk å prøve da... viss det ikke funker så bruker jeg den bare i den nye pc'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå