Gå til innhold

Norsk praktisk politikk som enehersker

Anbefalte innlegg

I denne tråden kan man, og skal du komme med helhetlige løsninger for hvordan du ville sett for deg samfunnet, om du kunne bestemt.

Her diskuterer vi ikke ideologi, selv om du gjerne må legge det til grunne for dine tanker for hvordan samfunnet skulle vært strukturert.

Mal og tips (som selvfølgelig ikke må følges).

Hvilken styreform skulle man hatt. Demokrati, republikk, diktatur, teokrati. Bruk gjerne andre land som eksempel. Hva vil du forandre med dagens demokratiske modell, etc etc

Hvilke oppgaver skal prioriteres, og hvordan skal det finansieres(skattesystem, avgiftsystem og mer til). Husk at mange små reguleringer gjør at du får et stort byråkrati som gir mindre penger til oppgavene (Og eventuelt forklar hvordan du skal effektivisere dette, eller om du vil prioritere detaljreguleringer).

Skal det legges til rette verdier og ideologier, eller skal man bruke realisme og fornuft (Ikke at de ikke kan eksistere sammen i visse tilfeller)

Jeg har sikkert glemt en del, men du kan jo fylle på selv.

I denne tråden skal man la ideologi-debatten ligge, og heller argumentere for og mot de faktiske forslagene som legges fram. Og si at XXX ikke fungerer fordi det er kommunistisk og du er kristen-konservativ er et svakt argument (ikke at jeg på noen måte er kommunist eller kristen-konservativ)

Er nysgjerrig hva politikkforumet har som gode eller dårlige løsninger,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sett for meg samfunnet ganske likt slik det er idag med kun noen justeringer. Her i Norge har vi det i utgangspunktet sabla bra men jeg ser en trend som kommer til å være uheldig i fremtiden.

Her er et utdrag, fra Wikipedia faktisk, som jeg ihvertfall stiller meg helt bak og mener praktiseres også her i Norge. Ta utgangspunkt i at i antikke Hellas var det 8 "klasser" hvor de 4 laveste ble kalt "demos", altså "folket". Solon var en dyktig slavedriver han:

"Solon uttalte om demokratiet: "Jeg gav til demos så mye privilegier som var nødvendig for dem, slik at de ikke ble fratatt sin ære, eller forsøkte å ta mer etter den..". "..demos følger best lederne sine når de ikke er drevet av vold og ikke får for frie tømmer..".

Ut fra dette forstår vi at følelsen av en viss innflytelse var viktigere enn en reell maktfordeling, slik vi i dag tenker med begrepet. Marx beskriver derfor demokrati som en form for diktatur, siden det fortsatt er de øvre samfunnsklasser som reelt sitter med makten. Marxister hevder at dette også er en korrekt beskrivelse av dagens demokratiske stater, siden vanlige arbeidere i realiteten har svært begrenset makt. De henviser også til erfaringer med kupp i land som blant annet Chile og det mislykkede kuppet i Venezuela i år 2002, hvor demokratisk valgte regjeringer har gått inn for å erstatte kapitalismen med sosialisme."

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Da har du misforstått teksten. Stemmeretten har veldig lite med maktfordelingen å gjøre. Særlig når de du stemmer på fortsatt er styrt av makt-eliten. Tror du folk stemmer for at vi skal ha flere bomstasjoner? Dyrere avgifter hvert eneste år og færre fordeler, helt i utakt med inntektsøkningen til folk flest? Hva har blitt billigere?

Det er denne utviklingen jeg snakker om.

Og for å gjøre vårt såkalte demokrati mer demokratisk, ville jeg prøvd å innføre et sunnere samarbeid med næringslivet først og fremst. Bedre og smartere forvaltning av ressursene våre. Idag bruker de oljefondet til å kjøpe eiendom i London og Paris. Du kan jo spørre Dubai, Abu Dhabi og Saudi Arabia hvor mye avkastning den taktikken gir.

Alt er for kortsiktig og det skapes svært lite, det finnes en grense for hvor mange år vi kan lene oss på oljeinntektene. Uansett hvor mye penger vi har på "bok".

Sentraliseringen av helsevesenet er en annen ting. Bare det er hårreisende av åpenbare grunner.

Men hvilke meninger er du ute etter da? Hva som skal til for at vi sitter i parken alle sammen og bare koser oss?

Lenke til kommentar

Nei jeg er enig med deg i det meste du sier, jeg måtte bare få oppklart hva du mente siden jeg misforsto/forsto ikke.

Meninger jeg leter etter er hva disse "ideologi-krigerne" vi har så mange av på forumet faktisk ville gjort og stått til ansvar for (ettersom jeg regner med det er såpass mye uenighet på forumet at man alltid ville kunne utpekt eventuelle reelle feil og tvister).

Jeg er ut etter å se litt helhetlig politikk og hvordan annet enn partipolitikk er på et helhetlig plan.

Lenke til kommentar

Ok, da er vi på samme side. :)

Etter min mening er det altfor nyansert til å kunne ha en enkel oppskrift på hvordan samfunnet skal styres. Jeg tror grunnen ligger i å ha sunne mennesker med sunne intensjoner i maktposisjoner som er den største løsningen. Det er altfor mange som meler sin egen kake i maktapparatet vårt. Folk som vet at de jobber for Norge og Folket, og skjønner hva det innebærer, er viktig. Ikke tullefolk som bruker skattekroner på å ringe spådamer, kjøpe gardiner, bygge naust eller rett og slett drive ulovlig fremleie av stortingsboliger. Det er for mye møkk på stortinget synes jeg, da blir det mye korrupsjon også.

Lenke til kommentar

Jeg ville ønsket, at hele befolkningen har rett å bestemmme.

Vi bli rent norsk sammfunn, som er bare ærlige mennesker, forbrytere blir sendt f.eks høyt i fjellet med egne fengseler der. Alle utlendinger som ikke har bod over 20 år i norge blir sendt hjem til sitt hjemland.

Alle hjelper alle for å forbedre sammfunnet, alle bli husket, ingen som lider.

Muligens redusert skatt på grunn av mindre innvandring.

Hva syns dere her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...