antiloop Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Nå har det seg sånn at jeg har nettop fått tak i DV kamera og ønsker å redigere litt på PC`en. Jeg har ikke noe firewire kort men både DVD brenner i stua og på PC`en. Jeg har overført film fra mitt kamera til stuebrennern (Phillips DVDR 880) og tatt platen til PC`en og spilt av filmen i PowerDVD med godt resultat. Kan jeg redigere denne filmen med for eks. Adobe Premiere? Hvordan lagrer jeg filmer fra DVD plater til hardisk slik at jeg kan bare trykke på mappen der filmen er og slik at den starter automatisk på samme måte som når jeg starter den fra DVD brennern på PC`en?? Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 kjøp deg et firewire kort koster 323 kr hos komplett (Tekram 1394 Digital Videoredigering PCI Firewire, med Redigeringssoftware Retail) + en kabel til 80 kr så går alt så mye lettere... Lenke til kommentar
Harrison Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Jeg ville ikke kjøpte et billig drit-kort hvis jeg var deg. De er tregere, og lavere kvalitet. Jeg ville investert i et ADS Pyro 1394-kort hvis jeg var deg. Tror det ligger på 650-700 kr. Ikke prøv å gjøre hobbien "film" billig. Det er så ufattelig lite du får få gryn. Ta mitt råd. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Et billig firewirekort funker ypperlig. Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Du kan bruke rimelige firewire kort, men det er mulig å tråkke skikkelig i baret. Hold deg unna alle NEC baserte kort da disse er trege og skaper mye trøbbel. ADS kortene er stabile, raske og gode valg. Ellers er også kort med chip fra Texas Instruments gode og brukelige. Filmer fra DVD'ene du brant på stuespilleren er kodet i DVD format og kan ikke enkelt redigeres på PC'en. Da må du først "rippe" filmen og få den konvertert til DV AVI - et redigerbart format. Vansklelig og ikke med like god kvalitet som hvis du tar filmen direkte inn fra kamera via firewire Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Du kan bruke rimelige firewire kort, men det er mulig å tråkke skikkelig i baret. Hold deg unna alle NEC baserte kort da disse er trege og skaper mye trøbbel. ADS kortene er stabile, raske og gode valg. Ellers er også kort med chip fra Texas Instruments.... Fikk et Tekram kort med VIA chip fra MPX etter at det viste seg at hovedkortet mitt ikke hadde FW inngang selv om det stod i salgsprospektet. Selv er jeg litt skeptisk til alt som det står VIA på, hva mener du om dette FW-kortet? Det har forøvrig fungert fint. Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Når det gjelder kort med VIA chip, så er det litt både og. Har hatt mange som har fungert glimrende, men også noen som ikke har gjort jobben. Tror det er noe med kobinasjoner - VIA kortene velger "venner" med omhu De virker uansett fint hvis du bare kobler til kamera og ikke bruker eksterne FireWire disker. Det er i hvertfall mine erfaringer. Gi gjerne en tilbakemelding her når du har testet det. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 Du kan bruke rimelige firewire kort, men det er mulig å tråkke skikkelig i baret. Hold deg unna alle NEC baserte kort da disse er trege og skaper mye trøbbel. ADS kortene er stabile, raske og gode valg. Ellers er også kort med chip fra Texas Instruments gode og brukelige. Filmer fra DVD'ene du brant på stuespilleren er kodet i DVD format og kan ikke enkelt redigeres på PC'en. Da må du først "rippe" filmen og få den konvertert til DV AVI - et redigerbart format. Vansklelig og ikke med like god kvalitet som hvis du tar filmen direkte inn fra kamera via firewire Takker for svar! Hvilke programmer er å anbefale til rippingen da! Vil bare teste det ut før jeg handler firewire kort! Hva slags redigerings software er å anbefale for en nybegynner? Har premiere 6.0 fra før men den er kanskje noe avansert!?! Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Adobe Premiere er et greit program, men noe avansert for en nybegynner. Er du interessert i å ha mange muligheter så er nok terkelen uansett litt høy. Ellers er Pinnacle Studio 8 et veldig godt alternativ. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Til rippingen bruker du f.eks Max DVD to AVI versjon 4.0: http://www.dvd-converter.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå