Gå til innhold

Studier før Politihøgskolen

Arbitor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurte på om det kunne ha lønnet seg å studere noe før man gikk på politihøgskolen, og hva det eventuelt kunne vært.

Alt som utvikler deg som menneske og gir deg større innsikt i egne styrker og ulemper er bra for deg. Om det er utdannelse eller andre ting betyr mindre, da du ikke kommer lettere inn ved å ha spesifikke utdannelser bak deg.

Det er relativt vanskelig å komme inn på første forsøk. Studenter går gjennom mange fag, du kan bl. a se på juss, kriminologi, sosiologi, psykologi... De har igrunn veldig mye. Søk det opp :)

Hvorfor mener du det er vanskelig å komme inn på første forsøk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sier ikke at jeg kommer lettere inn om jeg studerer noe, men er nok mange som tar noen studier før de starter på PhS. Jeg vil da tro om det står mellom meg og en annen som er omtrent like gode på alle fysiske tester, intervju og karakterer men han har studert kriminologi på universitetet og jeg ikke har gjort noe, så ville jeg trodd at de valgte han framfor meg. Derfor tenker jeg at det lønner seg å ha noe ekstra utenom videregående. Skal også inn i militæret som jeg tenker kan være et pluss. Om det har noe å si så skal jeg bli grensevakt i kirkenes.

Lenke til kommentar
Sier ikke at jeg kommer lettere inn om jeg studerer noe, men er nok mange som tar noen studier før de starter på PhS. Jeg vil da tro om det står mellom meg og en annen som er omtrent like gode på alle fysiske tester, intervju og karakterer men han har studert kriminologi på universitetet og jeg ikke har gjort noe, så ville jeg trodd at de valgte han framfor meg. Derfor tenker jeg at det lønner seg å ha noe ekstra utenom videregående. Skal også inn i militæret som jeg tenker kan være et pluss. Om det har noe å si så skal jeg bli grensevakt i kirkenes.

Det blir bare tåpelig å gamble på at denne hypotetiske situasjonen skal oppstå. Hvis dere begge kommer gjennom intervju og fysiske tester, vil dere ha ulikt antall konkurransepoeng.

Lenke til kommentar

Vil nok ikke ha noe å si hva du har gjort, som sagt. Mer hvilke kvaliteter de kan se hos deg som person. Befalsskole, eller bare førstegangstjeneste, kanskje å jobbe i et omsorgsyrke, eller bare å være aktiv/sosial i en eller annen organisasjon/klubb vil kanskje gjøre deg bedre egnet, generelt.

Ellers vil du som grensevakt på GSV ha begrenset politimyndighet, så kanskje dette viser seg å være verdifull erfaring. Tror uansett førstegangstjeneste, og resten av livet for øvrig, blir hva du gjør det til.

Har selv ringt PHS og spurt hva jeg kunne og eventuelt burde studere/gjøre før PHS, og han som svarte sa at det ikke hadde noe å si. Fikk inntrykk av at det viktigste var at jeg gjorde NOE, som var konstruktivt. Han gjorde ingen forskjell på det å ta opp fag fra videregående, å gå folkehøyskole eller militæret. Han selv hadde vært aktiv i Røde Kors mange år, sa han (han var politistudent).

Noen ting kan så klart gi erfaring som er mer spesifikk rettet mot politiyrket enn andre, f.eks. det å være militærpoliti eller å ha et omsorgsyrke hvor man må håndtere mennesker mye. Men jeg er sikker på at å ha dette på CV'en ikke gir noen fortrinn i seg selv. Fortrinnet får du ved at du forhåpentligvis er blitt flinkere til å håndtere personer, å gjøre visse oppgaver osv.

Lenke til kommentar

Pjassop: Når jeg sier første forsøk, tenker jeg på raw fresh fra videregående. Mange som søker rett etter det, men kommer ikke inn før noen år senere. :) Gjennomsnittsalderen er noen-og-tyve.

Jeg drar ikke alle under samme kam, for det er flere som kommer inn på første forsøk, men det er rene fakta at mange unge som søker asap blir utkonkurrert av andre personer. Jeg sa relativt vanskelig, ikke klin umulig. Hvis jeg husker riktig er det nokså høyt snitt å komme inn, det er ikke kun fysiske testene eller intervjuet! Så kan det også være noe med at det er veldig mange som søker, og det er begrenset med plasser.

Mulig jeg har fått litt vranginnstillinger, men jeg fikk hvertfall knallhardt inntrykk da vi var på omvisning på phs. Nå har jeg ikke tenkt til å bli politi selv da, så det kan være mye enklere å oppnå for de som virkelig brenner for det :)

Endret av whatev3r
Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig er det nokså høyt snitt å komme inn, det er ikke kun fysiske testene eller intervjuet! Så kan det også være noe med at det er veldig mange som søker, og det er begrenset med plasser.

Dette ble diskutert i Polititråden, og konkurransepoengsum for å komme inn på de ulike skolene er som følger:

Politihøgskolen (PHS)              2011      2010

-------------------------------------------- ---------                                                                                                                         
233679 Politiutd., Stavern         44.8 208  42.8 115
233682 Politiutd., Bodø            42.2 114  42.1 86
233683 Politiutd., Kongsv.         43.6 166  43.7 124
233681 Politiutd., Oslo            47.7 361  48.3 358

Så nei, ikke spesielt høyt snitt for å komme inn (i mine øyne). Det er snakk om konkurransepoeng, og alle søkere vil ha minst 2 alderspoeng (pga man kan ikke søke før det året man fyller 20 år). I tillegg har nok mange 2 poeng fra militærtjeneste/folkehøyskole. Altså kan man klare å komme inn i Oslo det året man fyller 20 med så lite som 4,2 i snitt (forutsett at man har militærtjeneste/folkehøyskole og 2 realfagspoeng).

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Pjassop: Når jeg sier første forsøk, tenker jeg på raw fresh fra videregående. Mange som søker rett etter det, men kommer ikke inn før noen år senere. :) Gjennomsnittsalderen er noen-og-tyve.

Jeg drar ikke alle under samme kam, for det er flere som kommer inn på første forsøk, men det er rene fakta at mange unge som søker asap blir utkonkurrert av andre personer. Jeg sa relativt vanskelig, ikke klin umulig. Hvis jeg husker riktig er det nokså høyt snitt å komme inn, det er ikke kun fysiske testene eller intervjuet! Så kan det også være noe med at det er veldig mange som søker, og det er begrenset med plasser.

Mulig jeg har fått litt vranginnstillinger, men jeg fikk hvertfall knallhardt inntrykk da vi var på omvisning på phs. Nå har jeg ikke tenkt til å bli politi selv da, så det kan være mye enklere å oppnå for de som virkelig brenner for det :)

Gjennomsnittalderen for søkere generelt er nok høyere enn 20. Og hvis det er vanskelig for 20-åringer å komme inn, er det vel fordi de trenger noen år på å bli litt mer modne.

Men hvis man har hodet på riktig plass og det fysiske fungerer, kan jeg ikke se at det skal være så fryktelig vanskelig. De som ikke klarer det må jo være de som ikke har forberedt seg noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...