Elvellon Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Huske at eg kjøpte ein PC av bror min for 4 år siden... Kunne ingen verdens ting om PC da... Så fant eg ut at eg ville ha nye ting på PC-en fordi den gjekk så treigt. Så eg gjekk på nettet og fant info om PC-en og kossen eg sko oppdatera den. Eg va 12 år da. :-? Fekk penger med å gå me aviser når eg va 13, så eg kjøpte eit nytt skjermkort for pengene, og fekk det te å virka heilt fint! Så kjøpte eg meg ny hard-disk, men skjønte ikke koffer de to ikke gjekk sammen, og lærte om jumpere og sånt. Etter det tjente eg ein del peng på grunn av ein rolle i eit teaterstykke, så eg fant ut "nei, eg bygge meg ein heile PC eg"! :smile: Bestilte deler, og begynnte å mekke... Lurte på kor henne de og de tingene sko, men fant ut at det til slutt. Da den va ferdig, startet den plenfritt! Pc-en min e nå oppdatert ein del ganger, og idag e eg nå 16 år... Har tjent nogen tusen på å bygge PC-er for venner!! E ganske stolt over det. Men eg seie som de andre seie : "selvlært er vellært"!! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Beste måten jeg lærer på er å plages. Når du plages så finner du som oftest løsninger på det. Å sette seg selv i en posisjon der man plages er ofte en kjekk ting å gjøre. Jeg syns i allefall det ...til en hvis grad selvsagt. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Foreldra mine stod over meg med lærbelte og sa; "Lær dette, ellers kommer beltet" Effektivt som f***.. Beste måten å få inn noe er med korporal straff. Om man ikke klarer å få det inn da, så er det ikke håp.... Så nå kan jeg 7 språk, lage eget os fra scratch, jeg kan i teorien bygge meg en pc, jeg trenger bare noen transistorer og kretskort.. Og for ikke å glemme, så skriver jeg akkurat nå 2 bøker i informatikk og datasikkerhet... 8) Ikke dårlig, ikke dårlig...kan selv 13 programmeringsspråk (La oss ha en skrytekonkurranse her :wink: ) Anyways, siden du skal begynne på skole så har jeg følgende forslag: 1:Følg ALLE forelesninger. 2:Gjør ALLE workshops. <- kommer ikke på det norske ordet 3:Dill litt rundt med det på fritiden, undersøk de forskjellige temaene litt dypere enn hva dere gjør i timen. 4:Jobb enda litt mer. 5:GoTo 1; Da tror jeg du skal være godt rustet til eksamen. Det du definitivt lærer mest av er å knote rundt med ting selv, så kjør på fra dag 1. Hvile kan du gjøre når du er ferdig. ...og jeg er utdannet og selvlært. Holder ikke med bare det du lærer på skolen. Dvs, du klarer deg nok i arbeidslivet, men alltids bra å ha en bredere plattform. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 jeg er både selvlært og utdannet, men ikke ututdannet jeg tror det kommer helt an på hva du skal gjøre. jeg mener at alle kan lære seg f.eks photoshop, men jeg tror at dersom du vet mer om teorien rundt f.eks unsharp mask, vil det hjelpe deg å bruke filteret i photoshop. slik tror jeg det er med mye innen dataverdenen. dersom du kan teorien for et område, er det lettere å lære nytt. men for all del, det er mange tutorials som gir svar på det meste, og som går godt i dybden. et annet godt argument for utdannelse er at du lettere kan få de jobbene du vil.... tar utgangspunkt i at du kan det samme, men i tillegg har papirene på utdannelse Lenke til kommentar
bujkster Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 TAkker for mange bra svar!! Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Jeg er akutt "klømakk" og har lært meg det meste jeg kan selv. D.v.s. ved å lese mye og ved prøving/feiling. Ingenting man lærer så mye av som en real tabbe! Surt å føkke ting til, men man husker som regel hva man IKKE bør gjøre ihvertfall Ellers snapper man opp mye her på forumet. Det er alltid noe man ikke veit, og dess mer man lærer så finner man ut at man ikke har så god peil alltid alikevel. En dag der du ikke har lært noe nytt, er bortkastet! Lenke til kommentar
Canute Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Dersom det er C primer skrevet av en Mr.Morris så er det etter min mening den mest geniale bok som noen gang er skrevet. Min er trykket i 1985 og jeg bruker den forsatt hver uke :-) Hvor mange databøker fra 80tallet er forsatt brukbare? hehhe Denne er skrevet av Mitchell Waite, Stephen Prata og Donald Martin.. trykt i 87.. Men virker som en bra bok. Regner uansett med at grunnleggende C ikke har forandret seg så gruusomt mye siden da.. Er litt morsomt et par ting som står her.. "We can't cover all possible operating systems, so we will give just one example, but of one that is in widespread use. That system is MS-DOS 2." Anyway, mesteparten av lesinga blir bare for å finne forskjeller på c og java.. Angående gamle bøker, så fant jeg ei pascalbok fra 1978 forleden dag. Hehe, dro nettop frem fattern's QBASIC bok fra 1973 =) Den er genial. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Foreldra mine stod over meg med lærbelte og sa; "Lær dette, ellers kommer beltet" Effektivt som f***.. Beste måten å få inn noe er med korporal straff. Om man ikke klarer å få det inn da, så er det ikke håp.... Så nå kan jeg 7 språk, lage eget os fra scratch, jeg kan i teorien bygge meg en pc, jeg trenger bare noen transistorer og kretskort.. Og for ikke å glemme, så skriver jeg akkurat nå 2 bøker i informatikk og datasikkerhet... 8) Ikke dårlig, ikke dårlig...kan selv 13 programmeringsspråk (La oss ha en skrytekonkurranse her :wink: ) Jeg bare køddet, som du kunne lese litt lenger ned.. (humor?) Men gjør du? :o Jeg la på litt ekstra bare for at folk skulle ta den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå