Gå til innhold

BK: Mot kveld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kompet, fargene og lyset ble veldig bra.

Men jeg kunne tenkt meg litt mer lys i skyggen. Særlig litt mer lys på den lille båten og brygga som vender mot deg.

For å få til dette måtte du enten benyttet det av muliteksponering (bracketing) og så montert eksponeringene sammen ved hjelp av et HDR porgam, eller manuelt i PS.

Du kunne også fått til et nogen lunde bra resultat ved å redigere bildet i RAW.

Jeg lastet ned bildet ditt og justerte opp lyset litt i skyggeområdene. Selv om jeg bare hadde denne fila å jobbe ut ifra, fikk jeg det noe lysere i skyggeområdet uten at det ble alt for mye støy.

Jeg la også et gradert filter på himmelen og fikk den litt mørkere.

Men alt dette er jo min måte å se det på - og det gir bare uttrykk for min smak.

Til slutt. Det er en ganske markert halo i overgangene mot himmelen. Regner med at dette er et resultat av litt for sterk oppskraping i disse områdene.

Når jeg skraper opp et bilde, unngår jeg mest mulig å skrape i slike overganger. For det er akkurat her det lett kan oppstå halo.

Lenke til kommentar

Nesten som å sitte å stirre i peisen og drømme,av å se på dette.Aner kanskje litt halo over åskammen til høyre i bildet;)

Tusen takk, Jan Erik. Det er i alle fall en vakker plass å være om kvelden dette, spesielt i godvær selvsagt. Cirka 10 min kjøring fra der jeg bor. Det hender jeg tar en lang fredag el lørdagskveld der med drosje for da kan jeg grille med noe avec:-)

Lenke til kommentar

Kompet, fargene og lyset ble veldig bra.

Men jeg kunne tenkt meg litt mer lys i skyggen. Særlig litt mer lys på den lille båten og brygga som vender mot deg.

For å få til dette måtte du enten benyttet det av muliteksponering (bracketing) og så montert eksponeringene sammen ved hjelp av et HDR porgam, eller manuelt i PS.

Du kunne også fått til et nogen lunde bra resultat ved å redigere bildet i RAW.

Jeg lastet ned bildet ditt og justerte opp lyset litt i skyggeområdene. Selv om jeg bare hadde denne fila å jobbe ut ifra, fikk jeg det noe lysere i skyggeområdet uten at det ble alt for mye støy.

Jeg la også et gradert filter på himmelen og fikk den litt mørkere.

Men alt dette er jo min måte å se det på - og det gir bare uttrykk for min smak.

Til slutt. Det er en ganske markert halo i overgangene mot himmelen. Regner med at dette er et resultat av litt for sterk oppskraping i disse områdene.

Når jeg skraper opp et bilde, unngår jeg mest mulig å skrape i slike overganger. For det er akkurat her det lett kan oppstå halo.

Har du rappa bildet mitt??? Nå ja - siden det er deg så:-) Hjertelig takk skal du ha for gode råd og givende utfyllende kommentar. Har tenkt på dette med redigering i RAW, som jeg også har installert på min pc. Men det er litt vrient å sette seg inn i, syns jeg. Gir meg ikke for det da. Bildet er nok litt undereksponert, så jeg har forsøkt å lysne litt, men ikke selektivt, som i skyggepartiene du peker på. Når det gjelder skarpning er jeg som nevnt ikke glad i at noe overskarpnes, men her syns jeg det var ekstra vrient å finne rett nivå, dvs i et større bilde med mange ting å ta hensyn til. I tillegg har jeg brukt sigma 10-20 som jeg opplever å svikte litt mtp skarpheten. Har lest at dette kan avhjelpes ved redigering i RAW, så jeg får snart hoppe i det - for å si det sånn:-)

Lenke til kommentar

Har du rappa bildet mitt??? Nå ja - siden det er deg så:-)

Neida, jeg har ikke rappet det. Men jeg drar de fleste bildene jeg ser på inn i PS. Det er bare å bruke drag and drop metoden :)

Jeg liker å sjekke bildene i PS, for da kan jeg se på histogrammet hvordan fargene og lyset er, uten å bli påvirket av om skjermen min er for lys eller for mørk.

En skjem kan lure meg, men histogrammet lyver aldri :)

Ellers er det mange muligheter i RAW som kan og bør utnyttes hvis du har mulighet til det.

Lykke til videre

Lenke til kommentar

Har du rappa bildet mitt??? Nå ja - siden det er deg så:-)

Neida, jeg har ikke rappet det. Men jeg drar de fleste bildene jeg ser på inn i PS. Det er bare å bruke drag and drop metoden :)

Jeg liker å sjekke bildene i PS, for da kan jeg se på histogrammet hvordan fargene og lyset er, uten å bli påvirket av om skjermen min er for lys eller for mørk.

En skjem kan lure meg, men histogrammet lyver aldri :)

Ellers er det mange muligheter i RAW som kan og bør utnyttes hvis du har mulighet til det.

Lykke til videre

Tusen takk, må si du er en svært dyktig bidragsyter mtp å få andre til å jobbe for bedre resultater.

Lenke til kommentar

Dette var aldeles nydelig i mine øyne

Tusen takk Evakb, veldig hyggelig at du synes. Usikker på hvordan en svarer på kommentarer her, eller mer korrekt om en skal svare hver enkelt med videre - men finner vel ut av sånt etter hvert. Ha en fin kveld:-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...