May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Mot kveld Bildet er fjernet. Står i vannet her og tar bildet, noe som går fint siden det er langgrundt. Sola er ved å takke for kvelden og det er stille på vannet. Usikker på om jeg burde ha tilført bildet noe, eller om det er ok som det er? Link til bildesiden Lenke til kommentar
wasco Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Kompet, fargene og lyset ble veldig bra. Men jeg kunne tenkt meg litt mer lys i skyggen. Særlig litt mer lys på den lille båten og brygga som vender mot deg. For å få til dette måtte du enten benyttet det av muliteksponering (bracketing) og så montert eksponeringene sammen ved hjelp av et HDR porgam, eller manuelt i PS. Du kunne også fått til et nogen lunde bra resultat ved å redigere bildet i RAW. Jeg lastet ned bildet ditt og justerte opp lyset litt i skyggeområdene. Selv om jeg bare hadde denne fila å jobbe ut ifra, fikk jeg det noe lysere i skyggeområdet uten at det ble alt for mye støy. Jeg la også et gradert filter på himmelen og fikk den litt mørkere. Men alt dette er jo min måte å se det på - og det gir bare uttrykk for min smak. Til slutt. Det er en ganske markert halo i overgangene mot himmelen. Regner med at dette er et resultat av litt for sterk oppskraping i disse områdene. Når jeg skraper opp et bilde, unngår jeg mest mulig å skrape i slike overganger. For det er akkurat her det lett kan oppstå halo. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Nesten som å sitte å stirre i peisen og drømme,av å se på dette.Aner kanskje litt halo over åskammen til høyre i bildet;) Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Nesten som å sitte å stirre i peisen og drømme,av å se på dette.Aner kanskje litt halo over åskammen til høyre i bildet;) Tusen takk, Jan Erik. Det er i alle fall en vakker plass å være om kvelden dette, spesielt i godvær selvsagt. Cirka 10 min kjøring fra der jeg bor. Det hender jeg tar en lang fredag el lørdagskveld der med drosje for da kan jeg grille med noe avec:-) Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Kompet, fargene og lyset ble veldig bra. Men jeg kunne tenkt meg litt mer lys i skyggen. Særlig litt mer lys på den lille båten og brygga som vender mot deg. For å få til dette måtte du enten benyttet det av muliteksponering (bracketing) og så montert eksponeringene sammen ved hjelp av et HDR porgam, eller manuelt i PS. Du kunne også fått til et nogen lunde bra resultat ved å redigere bildet i RAW. Jeg lastet ned bildet ditt og justerte opp lyset litt i skyggeområdene. Selv om jeg bare hadde denne fila å jobbe ut ifra, fikk jeg det noe lysere i skyggeområdet uten at det ble alt for mye støy. Jeg la også et gradert filter på himmelen og fikk den litt mørkere. Men alt dette er jo min måte å se det på - og det gir bare uttrykk for min smak. Til slutt. Det er en ganske markert halo i overgangene mot himmelen. Regner med at dette er et resultat av litt for sterk oppskraping i disse områdene. Når jeg skraper opp et bilde, unngår jeg mest mulig å skrape i slike overganger. For det er akkurat her det lett kan oppstå halo. Har du rappa bildet mitt??? Nå ja - siden det er deg så:-) Hjertelig takk skal du ha for gode råd og givende utfyllende kommentar. Har tenkt på dette med redigering i RAW, som jeg også har installert på min pc. Men det er litt vrient å sette seg inn i, syns jeg. Gir meg ikke for det da. Bildet er nok litt undereksponert, så jeg har forsøkt å lysne litt, men ikke selektivt, som i skyggepartiene du peker på. Når det gjelder skarpning er jeg som nevnt ikke glad i at noe overskarpnes, men her syns jeg det var ekstra vrient å finne rett nivå, dvs i et større bilde med mange ting å ta hensyn til. I tillegg har jeg brukt sigma 10-20 som jeg opplever å svikte litt mtp skarpheten. Har lest at dette kan avhjelpes ved redigering i RAW, så jeg får snart hoppe i det - for å si det sånn:-) Lenke til kommentar
wasco Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Har du rappa bildet mitt??? Nå ja - siden det er deg så:-) Neida, jeg har ikke rappet det. Men jeg drar de fleste bildene jeg ser på inn i PS. Det er bare å bruke drag and drop metoden Jeg liker å sjekke bildene i PS, for da kan jeg se på histogrammet hvordan fargene og lyset er, uten å bli påvirket av om skjermen min er for lys eller for mørk. En skjem kan lure meg, men histogrammet lyver aldri Ellers er det mange muligheter i RAW som kan og bør utnyttes hvis du har mulighet til det. Lykke til videre Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Fin ro og harmoni du formidler! Trengs ikke forstyrrende elementer da! Liker lyset her! Lenke til kommentar
Evakb Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Dette var aldeles nydelig i mine øyne Lenke til kommentar
Tor r Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Fint,kan forstå du liker deg her. Lenke til kommentar
Torhild Jansen Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Vakkert - herlige farger og stemning! Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Har du rappa bildet mitt??? Nå ja - siden det er deg så:-) Neida, jeg har ikke rappet det. Men jeg drar de fleste bildene jeg ser på inn i PS. Det er bare å bruke drag and drop metoden Jeg liker å sjekke bildene i PS, for da kan jeg se på histogrammet hvordan fargene og lyset er, uten å bli påvirket av om skjermen min er for lys eller for mørk. En skjem kan lure meg, men histogrammet lyver aldri Ellers er det mange muligheter i RAW som kan og bør utnyttes hvis du har mulighet til det. Lykke til videre Tusen takk, må si du er en svært dyktig bidragsyter mtp å få andre til å jobbe for bedre resultater. Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Fin ro og harmoni du formidler! Trengs ikke forstyrrende elementer da! Liker lyset her! Veldig hyggelig kommentar - tusen takk. Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Dette var aldeles nydelig i mine øyne Tusen takk Evakb, veldig hyggelig at du synes. Usikker på hvordan en svarer på kommentarer her, eller mer korrekt om en skal svare hver enkelt med videre - men finner vel ut av sånt etter hvert. Ha en fin kveld:-) Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Fint,kan forstå du liker deg her. Jeg har ikke vært her lenge nok til å vite det enda, da Tor, men om du ikke får deg et annet profilbilde, kan det hende jeg ser mer halo - eller noe i den duuuren - enn det som godtas her:-) Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Hurtigsvar - der kom den - uten at jeg aner hva det er - men kanskje en funksjon som kan fungere for å kunne svare på flere kommentarer samtidig? Jeg prøver: Takk til alle for kritikk, ris og ros da:-) Lenke til kommentar
Solveig N. Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Nydelig,skarpt så det holder og god dybde i bildet ditt. Lenke til kommentar
John Ottesen Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Dejligt billede med fine farver og lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg