Gå til innhold

Hva ville du laget?


RamJam

Anbefalte innlegg

Tenk dere at dere fikk 150-200 millioner fra ett selskap i Hollywood, eller hvor som helst egentlig til å lage en hvilken som helst film du ville, hva ville du laget?

 

Noe basert på tegneserier, spill, bøker, remake, prequel eller no annet?

 

Eventuelt hvilke skuespillere ville dere plukket til hovedrollene?

Endret av RamJam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ofte tenkt på dette, mest som realistiske tankeeksperiment om hva som ville fått film til å utvikle seg i en interessant retning eller utnytte ny teknologi. Filmer som The Social Network, Scott Pilgrim vs the World, Inception og Moon gjør små eller store ting som vanskeligere kunne tenkes eller gjennomføres for ti år siden, i motsetning til The King's Speech-type filmer som er mer banale i fremstillingen. Etter diskusjonen om å ha en svart skuespiller som Spider-Man har jeg også tenkt på at man virkelig burde hatt flere asiater i større roller, spesielt asiater som ikke kan kampsport eller matematikk/data på høyt nivå. Og som får seg noe. En annen ting som hadde vært morsomt er å faktisk lage en bra film basert på spillunivers som Uncharted, The Legend of Zelda eller Fallout. Da med originale historier med en mer filmaktig dramaturgi enn spillene.

 

Men denne filmen hadde jeg nok lagd. Med Christoph Waltz, Franka Potente, Daniel Brühl, Bruno Ganz, Rutger Hauer og Famke Janssen. Arnold Schwarzenegger, Vinnie Jones og Elijah Wood i mindre roller, Robbie Williams spiller seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ville laget enten en film:

 

-lignende "Clue" eller en nr. 2 av "Clue" filmen

 

-av Agatha Christie's "The Big Four" bok.

 

-om to bestevenner som ble vitne til et mord og prøver å finne ut av hvem som er morderen.

 

-eller basert på en X-files episode. Kanskje skrekkfilm basert på en av episodene: Squeeze, Ice, Eve eller Chinga.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok brukt litt for å få på plass ett godt manus til Rendezvous with Rama, og sammarbeidet med Morgan Freeman for å endelig få dette mesterverket av en bok på lerretet.

 

I en hovedrolle er jeg usikker, men Christian Bale eller Cillian Murphy ville nok vært gode valg for en rolle i filmen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare EN film? Har ideer til mange jeg. Men skulle jeg laget en film hadde det blitt et 4 timers episk mesterverk om Slaget om Narvik.

 

Hadde kun brukt ukjente skuespillere. Dette fordi filmen får mer sin egen identitet. Og skuespillerne som selvfølgelig alle bryter gjennom her blir husket fra denne filmen senere slik at den aldri blir glemt. I tillegg slipper publikum å se på de samme gamle trynene som noen og en hver har en forutinntatt holdning til. Alle blir håndplukkede av castingmesteren Hyperio.

 

Fyllt til randen av action, historie, sentimentalitet og patriotisme blir dette tidenes film. Hollywood, give me a call.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja den har jeg hatt klar lenge. Ville laget:

 

En film som startet på en avsides fattig gård i Romania i 1972, med en gammel kjerring med skaut som vagget utenfor et hus.

 

Inne i huset lå en sønn syk i senga. Etter noen scener utenfor med kjerringa og kaklende høns, ville det komme noe rare lyder og et svisj.

 

Deretter forflytter vi oss inn i huset, der sønnen har fått en merkelig metallisk gjenstand stående ved siden av seg.

Kjerringa begynner å skrike og bære seg i døråpningen, mens en åpning lukker seg opp på gjenstanden, som vil kunne romme akkurat en person.

 

Sønnen holder seg for ørene, og sier han blir tvunget til å gå oppi gjenstanden som deretter lukker seg igjen.

Så blir det mye rart med lys og mørke og skremte blink på sønnens fjes.

 

Litt etterpå skifer alt til helt rolig, og vi ser et svært romskip som beveger seg over kameraet og mot en galakse (som jeg ikke har anledning nevne navn på nå). Og mot en svær romstsjon. Vi kommer inn i romstasjonen, der flere forskere snakker Amerikansk om et eksperiment. Og vi befinner oss rundt år 3400

 

Deretter beveger de seg mot en avdeling hvor gjenstanden med sønnen plutselig er kommet. Forfjamset blir sønnen hjulpet ut av denne, og av sæskildte grunner blir fortalt at dette er han en av flere utvalgte til å være med på.

 

Resten av handlingen må jeg desverre tenke meg om jeg tør fortsette skrive. Og dette var bare begynnelsen, så det blir for mye likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tenk dere at dere fikk 150-200 millioner fra ett selskap i Hollywood, eller hvor som helst egentlig til å lage en hvilken som helst film du ville, hva ville du laget?

 

Noe basert på tegneserier, spill, bøker, remake, prequel eller no annet?

 

Eventuelt hvilke skuespillere ville dere plukket til hovedrollene?

 

Jeg ville enten ha laget en stor TV serie basert på Snorres kongesagaer og brukt alle pengene på den

eller

en sjøslagfilm basert på Torkenskiold hvor jeg gjenskapte slaget i Dynekilen

eller

en animert film basert på Steffen Kvernelands De Knyttede Never av Øvre Richter Frich

eller

En historisk/politisk krim satt i 1814. Et lik midt i intrigene om nasjonen

eller

et norsk science fiction drama i verdensrommet. I fremtiden får hvert land på jorden tildelt soner i verdensrommet hvor de kan hente resurser og utforske. I vår sone, isolert på den vesle romstasjonen Fram, blir nordmennene de første til å få kontakt med en fremmed sivilisasjon. Den blir en magisk reise inn en fremmed kultur full av intern maktkamp, men vil de noen gang kunne fortelle jorden om funnet?

eller

en drama film om pioner tiden i norsk film. Jeg ville slått sammen memoirene til Leif Sinding og Ottar Gladtvedt, og skapt en karakter kalt Ottar Sinding. Dermed ville jeg gjenskapt Oslo i tiden rundt 1905 når kinoene blomstret i hovedstaden, og fulgt karakteren opp til 1920-tallet hvor nasjonalromantikken regjerte. Eventuelt ville jeg bare brukt Gladtvedts liv. Jeg ville gjenskapt norges første filmstudio Christiania filmkompani på film og brukt CGI til å rekonstruere oversiktsbilder av Oslo på den tiden.

 

I hovedrollen ville jeg ha plassert relativt ukjente skuespillere, mens jeg ville hatt erfarne skuespillere i bi rollene.

Endret av michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En politimann som er på hakk til å bli gal, som også er en filosofer. Han er lei av våpensystemet i Amerika, og føler at hvis du vil drepe noen, har du fri vilje til å gjøre det når du vil, hvor du vil og hvordan du vil. ''See that old slag walking across the road? The guy waiting for green light could end her life right this second, it's just a matter if he wants to or not''

 

Med litt inspirasjon fra Taxi Driver er det jo en selvfølge at 70-talls De Niro skal spille i hovedrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...