Meier Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 I menyen for D7000 har man skarpe innstilling i menyen. Er dette noe som gjør bildet skarpere, eller er det bare lagt på en effekt, slik at det ser skarperer ut? Jeg ser ellers at det er mulighet for å finjustere skarpheten for div objektiver, men det står også at dette anbefales normalt ikke. Jeg har lett, men ikke funnet noen annen måte å justere opp skarpheten på. Har jeg gått glipp av noe, eller er det ingen finjusteringer for sånnt? Er jo fornøyd med de bildene jeg får, men tenkte kansje det var en liten mulighet til? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 I menyen for D7000 har man skarpe innstilling i menyen. Er dette noe som gjør bildet skarpere, eller er det bare lagt på en effekt, slik at det ser skarperer ut? Det er en "effekt" - det er graden av oppskarping som blir påført bildene før de lagres når man skyter i jpeg. Denne innstillingen gjør ingen forskjell dersom man skyter i RAW - da påfører man oppskarpingen i etterbehandlingen. Jeg ser ellers at det er mulighet for å finjustere skarpheten for div objektiver, men det står også at dette anbefales normalt ikke. Dette er vel AF micro adjust - muligheten til å kompensere for eventuelle fokusfeil på objektivene du har. Det er en omhyggelig prosess å kontrollere og justere objektivene for perfekt fokus, og det finnes det allerede god info om på nettet som du sikkert klarer å søke opp selv, så det går jeg ikke i detalj om her Jeg har lett, men ikke funnet noen annen måte å justere opp skarpheten på. Har jeg gått glipp av noe, eller er det ingen finjusteringer for sånnt?Er jo fornøyd med de bildene jeg får, men tenkte kansje det var en liten mulighet til? Skarphet i bildene man tar er ett omfattende tema og det er mye man må gjøre riktig for å få skarpest mulige bilder - svært lite av dette dreier seg om innstillinger gjort i kameraet. Sørg for at fokus sitter, sørg for å ha en lukkertid som er rask nok til å unngå bevegelsesuskarphet, ikke bruk objektivet på største blender, skyt i RAW og påfør riktig mengde oppskarping i råfremkalleren før du eksporterer til JPEG, så er du langt på vei. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 For skarpe bilder: Når du er ferdig med å redigere bildet: Resize bildet til den størrelsen det skal være i. Når bildet har riktig størrelse - skarp opp i etterbehandlingsprogrammet ditt - typisk Unsharp Mask eller lignende. Og så blir det skarpere. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 I menyen for D7000 har man skarpe innstilling i menyen. Er dette noe som gjør bildet skarpere, eller er det bare lagt på en effekt, slik at det ser skarperer ut? Det er en "effekt" - det er graden av oppskarping som blir påført bildene før de lagres når man skyter i jpeg. Denne innstillingen gjør ingen forskjell dersom man skyter i RAW - da påfører man oppskarpingen i etterbehandlingen. Jeg ser ellers at det er mulighet for å finjustere skarpheten for div objektiver, men det står også at dette anbefales normalt ikke. Dette er vel AF micro adjust - muligheten til å kompensere for eventuelle fokusfeil på objektivene du har. Det er en omhyggelig prosess å kontrollere og justere objektivene for perfekt fokus, og det finnes det allerede god info om på nettet som du sikkert klarer å søke opp selv, så det går jeg ikke i detalj om her Jeg har lett, men ikke funnet noen annen måte å justere opp skarpheten på. Har jeg gått glipp av noe, eller er det ingen finjusteringer for sånnt?Er jo fornøyd med de bildene jeg får, men tenkte kansje det var en liten mulighet til? Skarphet i bildene man tar er ett omfattende tema og det er mye man må gjøre riktig for å få skarpest mulige bilder - svært lite av dette dreier seg om innstillinger gjort i kameraet. Sørg for at fokus sitter, sørg for å ha en lukkertid som er rask nok til å unngå bevegelsesuskarphet, ikke bruk objektivet på største blender, skyt i RAW og påfør riktig mengde oppskarping i råfremkalleren før du eksporterer til JPEG, så er du langt på vei. Ja da er ikke det noe mere å tenke på. Da er det bare meg det står på. Kameraet lager jo skarpe bilder det. Får ta meg litt lengre tid for hvert bilde. Men har opplevd et problem, og det er i sterkt sollys. da får jeg ikke kontrollert bilde på lcd skjermen så godt. Skulle nesten hatt en søker over skjemen. Så ikke sollys slapp til. Ellers får jeg holde meg til RAW og fin justere ut derifra. Takk for tipset. For skarpe bilder: Når du er ferdig med å redigere bildet: Resize bildet til den størrelsen det skal være i. Når bildet har riktig størrelse - skarp opp i etterbehandlingsprogrammet ditt - typisk Unsharp Mask eller lignende. Og så blir det skarpere. Ok, da prøver vi på det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Men har opplevd et problem, og det er i sterkt sollys. da får jeg ikke kontrollert bilde på lcd skjermen så godt. Skulle nesten hatt en søker over skjemen. Så ikke sollys slapp til. Ikke bruk LCD-skjerm, lær deg å bruke den interne søkeren (optisk). På D7000 er den 100 % med x0,94 forstørrelse - dvs en svært god optisk søker. Særlig gjelder dette når det er skarpt sollys - men i realiteten bør man alltid bruke optisk søker (nesten). Det gir best ergonomi og stødig fotografering. Kun ved video, kamera i spesielle vinkler og finjustering av manuell fokus er Liveview (LCD-skjerm å anbefale) Ønsker du å sjekke bildene etterpå så er det sjelden vanskelig å skape nok skygge til å se om de er OK. PS! Driver jeg med fotografering der jeg skal finjustere med liveview så bruker jeg som oftest stativ. Da er et lite klesplagg over kamera/hode nok til å se det man skal. Endret 17. juli 2011 av Bolson Lenke til kommentar
Meier Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Men har opplevd et problem, og det er i sterkt sollys. da får jeg ikke kontrollert bilde på lcd skjermen så godt. Skulle nesten hatt en søker over skjemen. Så ikke sollys slapp til. Ikke bruk LCD-skjerm, lær deg å bruke den interne søkeren (optisk). På D7000 er den 100 % med x0,94 forstørrelse - dvs en svært god optisk søker. Særlig gjelder dette når det er skarpt sollys - men i realiteten bør man alltid bruke optisk søker (nesten). Det gir best ergonomi og stødig fotografering. Kun ved video, kamera i spesielle vinkler og finjustering av manuell fokus er Liveview (LCD-skjerm å anbefale) Ønsker du å sjekke bildene etterpå så er det sjelden vanskelig å skape nok skygge til å se om de er OK. PS! Driver jeg med fotografering der jeg skal finjustere med liveview så bruker jeg som oftest stativ. Da er et lite klesplagg over kamera/hode nok til å se det man skal. Jeg bruker kun optisk søker ved tagning av bilder. Når jeg så tar bildet, blir det aldri slik det vises i søkeren. Enten er det for lyst, eller for mørkt. Da må jeg sjekke via lcd skjærmen. (For eventuellt, å ta bildet på nytt.) Den blir det ganske så vanskelig å forholde seg til i skarpt sollys. Jeg har kun skyggen fra meg selv å skygge med, og det blir for lite. Man går jo ofte å myser hele tiden og. Live wiew bruker jeg kun til video, ikke bilder. Skulle det funket, så måtte jeg hatt en optisk søker, eller en skygge anordning, på lcd skjærmen, for å se bildet perfekt. Mange bilder jeg synes ser fine ut, er noe helt annet når jeg kommer hjem. Mange, helt ubrukelige, i mine øyne. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Hva med histogrammet - hvis du viser histogrammet i review-modus, så kan du se om det er for lyst eller for mørkt - uten å skulle evaluere lyset via skjermen. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Hva med histogrammet - hvis du viser histogrammet i review-modus, så kan du se om det er for lyst eller for mørkt - uten å skulle evaluere lyset via skjermen. Ok, nei det har jeg aldri gjort. Får kansje se på det da. Ellers virker det litt tombola å ta bilder. Vet ikke helt hva man får. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg bruker kun optisk søker ved tagning av bilder. Når jeg så tar bildet, blir det aldri slik det vises i søkeren. Enten er det for lyst, eller for mørkt. Det høres ut som om du bruker kameraet i M(anuell)? D70001 har en fantastisk god lysmåler, og den trenger bare litt hjelp av og til, det har du eksponeringskompensasjon til. Bruk A(perture), blenderprioritet, når du vil ha kontroll på dybdeskarpheten og S(hutter), lukkertidsprioritet når du vil kontrollere lukkertiden, la kameraet ta den andre delen av ligningen. Følg med på histogrammet og korriger med eksponeringskompensasjon når histogrammet viser at du får for lyse/mørke eksponeringer. Bruk og gjerne auto-iso med hensiktsmessige innstillinger, så har du enda en del av ligningen ute av verden. Manuell bruker du når du av ulike grunner vil insistere på et bestemt sett innstillinger, f.eks. fordi lysmåleren blir lurt av voldsomme mørke og/eller lyse felter i motivet og du må eksponere korrekt for noe som ikke varierer i takt med disse. 1 D7000, og praktisk talt alle kameraer siden 1985 eller deromkring. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg bruker kun optisk søker ved tagning av bilder. Når jeg så tar bildet, blir det aldri slik det vises i søkeren. Enten er det for lyst, eller for mørkt. Det høres ut som om du bruker kameraet i M(anuell)? D70001 har en fantastisk god lysmåler, og den trenger bare litt hjelp av og til, det har du eksponeringskompensasjon til. Bruk A(perture), blenderprioritet, når du vil ha kontroll på dybdeskarpheten og S(hutter), lukkertidsprioritet når du vil kontrollere lukkertiden, la kameraet ta den andre delen av ligningen. Følg med på histogrammet og korriger med eksponeringskompensasjon når histogrammet viser at du får for lyse/mørke eksponeringer. Bruk og gjerne auto-iso med hensiktsmessige innstillinger, så har du enda en del av ligningen ute av verden. Manuell bruker du når du av ulike grunner vil insistere på et bestemt sett innstillinger, f.eks. fordi lysmåleren blir lurt av voldsomme mørke og/eller lyse felter i motivet og du må eksponere korrekt for noe som ikke varierer i takt med disse. 1 D7000, og praktisk talt alle kameraer siden 1985 eller deromkring. Jeg bruker alle modi. M-A-S-P. Det siste jeg fotograferte, var i A. Og når bildet blir for mørk eller lyst, så kompenserer jeg for det. Ellers opplever jeg at kameraet overeksponerer litt. Det blir litt for lyst(utbrennt), på lyse områder. Har lest og hørt at D7000 har denne "feilen". Ellers skulle man nesten hatt en HDR funkson ved hvert bilde. Ofte blir det lyse for lyst, eller det mørke for mørkt. Har mange ganger brukt blitsen for å kompensere for det. men det funker jo ikke over allt. Eller så skulle man hatt en shadow/highlights funksjon. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Ellers skulle man nesten hatt en HDR funkson ved hvert bilde. Ofte blir det lyse for lyst, eller det mørke for mørkt. Har mange ganger brukt blitsen for å kompensere for det. men det funker jo ikke over allt. Eller så skulle man hatt en shadow/highlights funksjon. Hvis du skyter JPEG-filer kan Active D-lighting hjelpe litt i situasjoner med stort dynamisk omfang. Det den funksjonen gjør er å undereksponere for å bevare detaljene i høylysene, for så å trekke skyggene opp. Om du skyter råfiler kan du forsåvidt gjøre det samme selv i etterbehandlinga, men det er nå en annen sak. Å bruke histogrammet er forøvrig sterkt anbefalelsesverdig. Skjermen gir ikke alltid et like godt inntrykk av hvordan eksponeringa er. Stort sett funker det, men som du nevner er det knotete i sterkt sollys, for eksempel. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 18. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2011 Ellers skulle man nesten hatt en HDR funkson ved hvert bilde. Ofte blir det lyse for lyst, eller det mørke for mørkt. Har mange ganger brukt blitsen for å kompensere for det. men det funker jo ikke over allt. Eller så skulle man hatt en shadow/highlights funksjon. Hvis du skyter JPEG-filer kan Active D-lighting hjelpe litt i situasjoner med stort dynamisk omfang. Det den funksjonen gjør er å undereksponere for å bevare detaljene i høylysene, for så å trekke skyggene opp. Om du skyter råfiler kan du forsåvidt gjøre det samme selv i etterbehandlinga, men det er nå en annen sak. Å bruke histogrammet er forøvrig sterkt anbefalelsesverdig. Skjermen gir ikke alltid et like godt inntrykk av hvordan eksponeringa er. Stort sett funker det, men som du nevner er det knotete i sterkt sollys, for eksempel. Ok, da får jeg prøve å lære å forstå/bruke histogrammet da. Helt ukjent for meg enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå