Gå til innhold

Feil på gps i galaxy serien

Anbefalte innlegg

Har lest at mange har problemer med å finne gps signaler på sin galaxy s2, noe som jeg også har. men etter å ha rettet opp apn innstillingene manuelt så finner både min tab'n og s2'n gps signalet veldig kjapt i norge, men problemet kommet fram igjen når jeg beveger meg for eksempel i danmark, som jeg ofte er. Da tar det minium 5 min for finne gps signal med mitt norske telenor simkort, men med danske tdc kort finner jeg signalet med en gang.......

Løsning for dette problemet ?

Ola

Endret av olahal3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal gjette så bruker telefonen lokasjonen til basestasjonen den er koblet til som hjelp for å finne riktig punkt. Det kan være at roamingleverandøren din i Danmark ikke tilbyr slik informasjon og telefonen da følgelig må beregne lokasjonen din kun fra tidsstempelet fra satelittene og da er ikke ~5 minutter uhørt for en nøyaktig triangulering.

Alternativet er en så unøyaktig plassering de fem første minuttene at det ikke vil være brukbart uansett.

Lenke til kommentar

Finnes det noe løsning for dette ? Ønsker jo å kunne bruke gps utlandet også, hadde det samme problem i tyskland. Er synd at galaxy s2 er så dårlig på gps, er jo så fornøyd med den utenom gps problemet.

Endret av olahal3
Lenke til kommentar

Finnes det noe løsning for dette ? Ønsker jo å kunne bruke gps utlandet også, hadde det samme problem i tyskland. Er synd at galaxy s2 er så dårlig på gps, er jo så fornøyd med den utenom gps problemet.

Løsningen er å slå på data-roaming eller bruke et lokalt sim-kort.

Galaxy'en gjør så godt den kan med et system som ble utviklet på 70- og 80-tallet. Det tar sin tid å hente ned den nødvendige informasjonen fra satelittene, 5 minutter er ganske typisk. Men det er mulig å hente informasjonen raskere med A-GPS, men det krever data-overføring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_to_first_fix

Lenke til kommentar

Har ikke hatt det problemet med andre android mobiler...

Jeg ser ikke helt problemet her.

For å få en GPS-posisjon trenger mobilen ferske data fra minst 4 satelitter. Det tar typisk 5 minutter å laste ned denne informasjonen fra satelittene. Det gjelder for alle de flere hundre millioner GPS-mottakerne som er i bruk i dag, uten unntak.

Det er flere måter å laste ned informasjonen raskere, en typisk løsning er A-GPS. A-GPS krever dataoverføring. Denne dataoverføringen skjer ikke hvis du er i utlandet med et norsk SIM-kort og i tillegg har slått av data-roaming.

Hvis dine andre Android-mobiler har fått kjapp GPS-fiks, så er det enten fordi de har brukt et lokalt SIM-kort, eller fordi data-roaming har vært slått på. Det finnes ingen andre forklaringer som ikke involverer tryllestaver og magi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å få en GPS-posisjon trenger mobilen ferske data fra minst 4 satelitter. Det tar typisk 5 minutter å laste ned denne informasjonen fra satelittene. Det gjelder for alle de flere hundre millioner GPS-mottakerne som er i bruk i dag, uten unntak.

Det er flere måter å laste ned informasjonen raskere, en typisk løsning er A-GPS. A-GPS krever dataoverføring. Denne dataoverføringen skjer ikke hvis du er i utlandet med et norsk SIM-kort og i tillegg har slått av data-roaming.

Hvis dine andre Android-mobiler har fått kjapp GPS-fiks, så er det enten fordi de har brukt et lokalt SIM-kort, eller fordi data-roaming har vært slått på. Det finnes ingen andre forklaringer som ikke involverer tryllestaver og magi.

Her tar du feil...... er i danmark nå testet kjærestens HTC Wildfire S med netcom uten dataoverføring, fikk gps fix før 10 sek. Dette fikk jeg også på hennes gamle sony ericsson mini og min gamle sony ericsson xperia, så her må samsung gjøre noe som andre leverandører ikke gjør, siden dette er et problem på min galaxy tab og min galxay s2. Har telenor som abb.

Lenke til kommentar

"Jeg ser ikke helt problemet her."

Problemet med at det tar ca 5 min for å få gps fix, er jo når man skal starte å kjøre bil så ønsker jo man at gps skal virke med en gang

Lenke til kommentar

Dette er ganske vanlig på GPS enheter også. Om du flytter den over store områer, uten at den står på, kan en GPS bruke utrolig lang tid på å få inn GPS signaler, når du slår den på. Men om telefonen bruker like lang tid hver gang du slår på GPS, så var det ganske tregt...

Lenke til kommentar

Problemet med at det tar ca 5 min for å få gps fix, er jo når man skal starte å kjøre bil så ønsker jo man at gps skal virke med en gang

Hvis du så til de grader lever livet i "the fast lane" at dette faktisk er et problem for deg, så har du nok langt mere seriøse problemer enn å måtte vente noen minutter på en GPS-fiks.

Her tar du feil...... er i danmark nå testet kjærestens HTC Wildfire S med netcom uten dataoverføring, fikk gps fix før 10 sek. Dette fikk jeg også på hennes gamle sony ericsson mini og min gamle sony ericsson xperia, så her må samsung gjøre noe som andre leverandører ikke gjør, siden dette er et problem på min galaxy tab og min galxay s2. Har telenor som abb.

Enten har de mobilene nylig hatt GPS-fiks (ephemeris-data er gyldig i 4 timer), eller så har ferske A-GPS-data blitt lastet ned via en eller annen form for dataoverføring, GPRS, 3G, WiFi, Harry Potter, whatever. Det finnes ingen mobiltelefoner i dette universet som er i stand til å motta data fra en GPS-satelitt raskere enn de samme dataene blir sendt fra satelitten!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du så til de grader lever livet i "the fast lane" at dette faktisk er et problem for deg, så har du nok langt mere seriøse problemer enn å måtte vente noen minutter på en GPS-fiks.

Enten har de mobilene nylig hatt GPS-fiks (ephemeris-data er gyldig i 4 timer), eller så har ferske A-GPS-data blitt lastet ned via en eller annen form for dataoverføring, GPRS, 3G, WiFi, Harry Potter, whatever. Det finnes ingen mobiltelefoner i dette universet som er i stand til å motta data fra en GPS-satelitt raskere enn de samme dataene blir sendt fra satelitten!

Løste problemet med å slå på data roaming ved oppstart av gps fix, så takk for hjelpen.

Men som sagt så er det merkelig at det er kun samsung som du må gjøre det med, reise mye, og det er første gang jeg må gjøre det med en mobil.

Endret av olahal3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For det første: En kaldstart av GPS kan ta opp til 15 minutter, ikke 5. 15 minutter er den maksimale tiden det tar å få overført dataene som trengs.

For det andre er det feil det enkelte hevder her inne at dette ikke kan stemme og at de andre telefonene må ha hatt påslått GPS eller dataoverføring. Fordi:

De fleste moderne GPS-brikker har minne. Så lenge de får strøm, beholder de minnet sitt. I dette minnet lagres ephemeris-dataene, samt GPS-en holder styr på klokkeslettet. Selv om ephemeris blir ugyldige etter kort stund (få timer) vil kombinasjonen ephemeris-data, klokkeslettet de ble lastet ned og klokkeslettet nå, kunne brukes av GPS-brikken for å beregne ca-posisjon til satellitene noe som vil gi raskere fiks. (Dette vil bare fungere dersom man ikke har bevegd seg over store avstander mens GPS-en var avslått).

For meg høres det ut som denne Samsungmobilen har et problem relatert til dette. Enten fordi det er brukt en GPS-brikke som ikke har minne, GPS-brikken mister strøm når den slås av, eller at GPS-brikken rett og slett er dårlig til å gjøre denne beregningen. Dette kan være gjort med vilje (for å spare penger) eller det kan være en feil.

(Jeg testet faktisk dette bare for morro skyld med en GPS-brikke (som naturligvis ikke har A-GPS) jeg har bygget inn i en GSM-logge-boks jeg bygget. Boksen stod i et skap i godt over 1/2 år, med backup batteri tilkoblet. Da den ble tatt ut fikk den umiddelbart fiks. Jeg koblet fra backupbatteri og hovedstrøm, for deretter å koble dem til, og da brukte den 10 minutter på å få fiks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...