Gå til innhold

[Løst] Ny strømforsyning!


Anbefalte innlegg

Ey! Jeg skulle ha hatt hjelp med valg av ny strømforsyning :)

 

Jeg har for tiden en strømforsyning på 550 watt, men den er ikke modulær. Nå trenger jeg muligens ikke mer kraft, men å ha en ryddig PC går ikke når man har en kilometer ubrukt kabel i et midi-tower.

 

Dette er oppsettet jeg har nå:

 

MSI 770-C45

AMD Phenom II 965 3,4 Ghz klokket til 3,8 Ghz

Corsair H50 CPU-kjøler

XFX Radeon 6950 2GB

Kingston VR 4GB 1333mhz

Western Digital 500gb

OCZ Agility II 60GB SSD

 

Etter AMD gir ut sine Bulldozer-prosessorer, kommer jeg til å skifte ut hovedkort, prosessor og minne :) Om AMD skuffer går jeg for Intel, så komponentene vil byttes ut uansett utover høsten.

 

Jeg vil da få i en strømforsyning som er modulær, takler klokking av prosessor, ikke bråker all verden og som takler fremtidige oppgraderinger.

 

Jeg vil helst ikke bruke mer enn ca. 800,- kroner, men om det er nødvendig kan jeg muligens gå høyere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, takk for svar :) Hva med denne?

 

EDIT: Forresten, hvorfor er det slik at enkelte modulære strømforsyninger på f.eks. 650W kan være flere hundre kroner dyrere enn en annen 650W av samme merke? Det er tydeligvis ikke bare watt som avgjør kvaliteten :O Kan en 650W PSU være et bedre valg enn en 750W PSU?

Endret av jonfla91
Lenke til kommentar

Grunnen til at enkelte strømforsyninger er mye dyrere enn andre på tross av lik watt, er rett og slett kvaliteten i komponentene samt energibruk. Dersom du finner en svært billig strømforsyning er sjansene store for at delene som er brukt i den er av rævva kvalitet og kommer til å gi opp mye raskere enn en dyrere. Det har også med to andre ting: for det første vil strømforsyninger miste effektivitet over tid. Etter noen år vil en billig strømforsyning gi mye mindre strøm fra seg enn en med gode komponenter. En siste ting som må tas med er at en dårlig strømforsyning trekker mye mer strøm ut av kontakten i forhold til det den gir fra seg enn en god, samt at den ekstra strømmen omgjøres til varme som vil igjen føre til mer viftestøy.

 

Generelt sett er det lurt å legge penger i en svært god strømforsyning (som Corsairs HX- eller AX-serie som er mitt desidert favorittmerke når det kommer til strømforsyninger) fordi du ikke vil trenge å kjøpe en ny strømforsyning på en lang stund. I motsetning til prosessorer, grafikkort osv vil ikke strømforsyninger bli "bedre" i den sammenhengen i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...