Gå til innhold

Er Android et døende OS?

Anbefalte innlegg

Vil bare nevne at de fleste jeg kjenner med iPhone, har iPhone bare fordi at det er iPhone.

Mange bruker ikke telefonen til annet en sms og ringing, men må jo ha en iPhone fordi at det er en iPhone.

De andre jeg kjenner som har bruk for avanserte funksjoner kjører android, slik som meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spør deg bare, hvorfor er 80% av wifi brukere som bruker onboard wifi på fly i USA iOS brukere?

Fordi 'enkle sjefer i dress' - en gruppe som reiser ekstremt mye - i bunn og grunn er helt uinteressert i teknologi. De har iPad/iPhone fordi de ikke vet at det finnes alternativer. Det var iPhone som var 'the thing to have' for 3 år siden og de vet ikke at verden har gått fremover.

Eksempel:

Jeg viste frem Kies Air (lager en IP-adresse på din SGS2 som du da kan koble deg direkte til via nettleser for å hente/uploade filer, meldinger osv.) til noen folk litt høyt i systemet jeg jobber i for litt siden.

Responsen?

Oi, det var en kul app - hva heter den?

De skjønte ikke engang at jeg ikke satt på en iPhone, men kom med kommentarer av typen - oi, det var stor skjerm på den iPhonen...

Derfor brukes i-enheter typisk mye på fly - fordi en god del av de som reiser mye ikke har den fjerneste ide om hva de driver med.

Ja du bekreftet jo hele poenget mitt med eksemplet ditt. Folk vet ikke forskjell, de kjøper etter andre kriterier.

Lenke til kommentar

Det har ikke slått dere hvorfor så mange velger Android? Det er jo tydeligvis et produkt forbrukerne vil ha, og handler deretter. Hvis Apple fortsetter sin trang til å styre alt det forbrukerne skal få lov til å gjøre med sine produkter, så vil jeg tro mange vil rømme fra iphone. Kun den harde fan-skaren vil forbli lojale mot iphone, mens den vanlige mannen i gata, ja kvinnen i gata og for den saks skyld, finne seg andre produkter å bruke pengene sine på.

Jeg tror at de fleste er like bevist i sitt valg av Android på telefonen som de er på valg av Windows til datamaskinen. De benytter det som følger med enkelt og greit.

Vi som sitter her og diskuterer, er langt over gjennomsnittet interessert i mobiltelefoner og har derfor et helt annet grunnlag for valg av hva man ønsker å kjøpe.

Jeg tror ikke folk velger windows fordi det følger med datamaskinen. Jeg tror folk velger windows fordi det er noe de kjenner og føler seg trygge på. Og av akkurat samme grunn kommer android til å vokse. Flerer og flere blir kjent med os-et og vil føle seg trygge på det, iallefall nok trygg til å velge det neste gang de kjøper telefon.

Og i superbrukermiljøet, er iphone nesten blitt et skjellsord. Det var hipt for to-tre år siden. Nå er det ingen som fatter den mimste interesse hvis du dukker opp med en iphone. Kommer du med siste skrik i androidverdenen, så sperrer folk opp øynene, og vil seogprøve...

Da iphone 4 kom, var folk nyskjerrige helt til skjermen kom på. Da falt interessen fort, da den egentlig ikke hadde noe nytt å by på.

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Vil bare nevne at de fleste jeg kjenner med iPhone, har iPhone bare fordi at det er iPhone.

Mange bruker ikke telefonen til annet en sms og ringing, men må jo ha en iPhone fordi at det er en iPhone.

De andre jeg kjenner som har bruk for avanserte funksjoner kjører android, slik som meg.

Den ser jeg, og jeg skjønner at mange velger Android over iOS. Jeg skjønner også at folk velger andre veien igjen.

Personlig har jeg iPhone mest på grunn av AppStore.

Jeg har brukt begge deler og kan si at Market har en laaang vei å gå, når det kommer til utvalg og kvalitet av apps og spill.

Det er dette mannen i gata elsker, apps og spill, ikke nødvendigvis å skifte theme på mobilen sin 2 ganger om dagen.

Kan jeg spørre hva slags avanserte funksjoner du bruker telefonen mest til? (av ren nysgjerrighet)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Har hatt 2G iPhone, 3GS og iPhone 4. Etter å ha hatt min 3GS til service 4 ganger så solgte jeg den og kjøpte meg en iPhone 4. Jeg kan ikke si at jeg ble imponert mer enn det øyet kunne se. Og jammen var det problemer med antenneproblemer på denne også. Hadde den i nøyaktig ett døgn før jeg jailbreaket den for å få utnyttet det jeg ville av den. Men etterhvert ble jeg lei av iTunes som forårsaket korrupte mediafiler og tvang meg til å reinstallere maskinen min ved et par anledninger.

Nå derimot. Har jeg skaffet meg en LG Optimus 2X. "Out of the box" tilbyr den så utrolig mer enn det en iPhone gjør. Man legger liksom bort tanken "Det skal vel være sånn" til fordel for "Her er det bare å endre en innstilling".

Men heller ikke Android 2.2 som denne telefonen kommer med er prikkfritt. Telefonen levde noen ganger sitt eget liv og følte for å skru seg av og på uten videre og slikt. Etter en restore var dette problemet borte. Og det er her en av tingene jeg elsker med Android kommer inn. Jeg kjører en restore. Det tar et minutt eller så. Jeg logger på med min googlekonto og kontakter, mail, applikasjoner og etc. synkroniseres med en gang. Det er så utrolig herlig å vite at mobilen kan gå i lås når du er ute og du kan bare sette den opp på nytt uten bruk av en datamaskin. Jeg som tweaker på telefonen når jeg kjeder meg, trenger en slik enkel løsning. Jammen har man ikke en app(er) som tar backup av hele systemet slik at du kan ta vare på all tweakingen også!

Jeg velger Android.

Lenke til kommentar

Alle vet at android ikke døende. Hvorfor denne tråden, og hvorfor har amobil nå valgt å sette link til en slik dum tråd på førstesiden? Det er en kjennsgjerning at enkelte i amobil.no bruker sin redaksjonelle makt til å kneble negative iOS-innlegg i forumet, også å skape negativt inntrykk av android innimellom.

Er iOS døende? Like dum problemstilling.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en del som kjøper iPhone fordi det er en iPhone jeg også. Disse folka jeg kjenner kjøper dette pga kvalitetoppbyggingen og ikke for funksjon. Hvordan vet jeg det? Jo, fordi de går til meg og spør om hvordan de skrur på Wifi. Ikke nok med det, de tror dersom de kan søke på internett så er de på Wifi, selv ser jeg at de bruker 3G :O (Dette er basert på min hverdagsliv så trengs ikke tas seriøs)

Men dette går jo også mot Android brukere, men i mindre grad. Det er altfor mange som ikke er klar over smarttelefonens funksjoner og går heller på det ytre feelingsen. Ja, det virker og det er der begrensningene ligger. Folk ser bare ikke hva Android, iOS, Symbian eller WP7 kan gjøre som utgjør brukeropplevelsen. Vel, dette har også noe med at iPhone var den første som klarte å utvikle en brukervennlig touch OS. De fleste her på forumet er klar over dette, men vi utgjør ikke flertallet, men heller mindretall. Tragisk, men sant.

Det er også mange som bruker argumentet for at iOS er bedre enn Android fordi den har mer apps og mer stabilt. Vel, de er kanskje det, men hvor mange apps fra iOS er det Android ikke har? Faller ikke argumentet stabilt dersom man jailbreaker iOS? Jeg har både at Galaxy S1 og 2 og må si disse er stabilt. Galaxy S1 sleit bare på firmware 2.2, men ble rettet opp med 2.2.1. But hey, Android har noe kule apps som ikke er på iOS og motsatt så det er bare å leve med det. Synes bare argumentet som setter favøren på antall apps på iOS ikke lenger er en overlegen fordel.

Og for overskriften, er Android en døende OS. Nja, vi får se hvordan rettsaken går, men på mine øyne faller iOS fortere da det ikke har vært noe spennende på den fronten på lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, iPhone er noe alle vet hva er, og det mange som går for iPhone kun fordi det er iPhone.

Men det er også de som vet hva konkurrentene tilbyr, men som likevel foretrekker iOS fremfor f.eks Android. Det blir feil å si at ALLE gjør det.

Det er også mange som bruker argumentet for at iOS er bedre enn Android fordi den har mer apps og mer stabilt. Vel, de er kanskje det, men hvor mange apps fra iOS er det Android ikke har? Faller ikke argumentet stabilt dersom man jailbreaker iOS? Jeg har både at Galaxy S1 og 2 og må si disse er stabilt. Galaxy S1 sleit bare på firmware 2.2, men ble rettet opp med 2.2.1. But hey, Android har noe kule apps som ikke er på iOS og motsatt så det er bare å leve med det. Synes bare argumentet som setter favøren på antall apps på iOS ikke lenger er en overlegen fordel.

Og for overskriften, er Android en døende OS. Nja, vi får se hvordan rettsaken går, men på mine øyne faller iOS fortere da det ikke har vært noe spennende på den fronten på lenge.

Jeg er helt enig med deg. Men hvis det er meg du referer til, så sa jeg ikke at antall apps går i iOS sin favør. Men kvalitet på apps og spill generelt. Til og med utseendemessig som betyr mye for mannen i gata.

Man kan jo f.eks bare ta facebook sin Android app. En ren katastrofe i forhold til samme på iOS. Hvorfor? Aner ikke, kanskje android er nedprioritert for utviklerne.

Dette er min personlige mening etter litt bruk på begge sider. Sier heller ikke at iOS i seg selv er bedre enn android, i det siste har det vært mer spennende oppdateringer på android fronten enn iOS.

Men tviler på at noen av OS'ene kommer til å dø ut med det første. Få igang Market på samme høyde som Appstore, så tror jeg Apple har grunn til å skjelve i buksene hvis de ikke klarer å hoste opp noe mer enn de småforandringene i iOS5.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Det er jo det som nesten virker umulig å forstå, at noen velger iOS foran android uten å være Steve Jobs hemmelige elsker eller hjernevasket av propagandaen deres. Brukte selv nesten 9000kr på android telefoner i fjor og bare 5000 kr på iOS telefon. Steve føler seg nok svikter :(

Lenke til kommentar

Det er jo det som nesten virker umulig å forstå, at noen velger iOS foran android uten å være Steve Jobs hemmelige elsker eller hjernevasket av propagandaen deres. Brukte selv nesten 9000kr på android telefoner i fjor og bare 5000 kr på iOS telefon. Steve føler seg nok svikter :(

Det som er utrolig er at noen bruker 14.000 kr på smartelefoner på ett år.

Kjøpte en Huawei U8800 til 1.069 kr og må si at det føltes ut som riktig sum å bruke på noe som hovedsakelig er et leketøy. ;)

Lenke til kommentar

@laserlars; Nei, refererte ikke til bare til deg, men generelt. Hvis du refererte til meg angående at alle foretrekker iOS fremfor Android så var det ikke det jeg skrev. Skrev bare at jeg kjenner en del.

Hmm.. synes Facebook appsen til både iOS og Android ser lik ut...

Lenke til kommentar

Min erfaring er at begge operativsystemene hjelper hverandre. All fokus er bra.Android vil ikke dø. I USA (og andre land) finnes det så mye merkelige patentregler. Om man vil kan man sette seg ned og lese, og le, over alt det Apple og feks. Microsoft har prøvd å patentere.

Bruker selv SG2 nå og er meget fornøy. Etter iPhone gikk jeg rett på Desire og deretter SG1. SG1 var jo ubrukelig uten lagfix, og jeg tror Samsungs lærte litt av akkurat det. Jeg var ikke fornøyd med SG1 selv etter oppdateringer.

SG2 derimot er perfekt. Jeg vurderte å handle iPhone 4 (eller vente på 5) kun for å få en enhet som fungerte og ikke hang seg, men jeg begynte å tenke på alt jeg vil gå glipp av. Jeg er en avansert bruker og tester alle slags saker og ting, så jeg kom til at en iPhone ville bli for kjedelig. Er litt som motorinteresserte folk, virker det hele tiden blir det kjedelig, man skal skru litt...

Når det gjelder brukere er jeg mildt sagt overrasket hvor uvitende folk er rundt det med mobiler. Folk som jeg trodde hadde litt peil forteller meg ting som "jeg har slått av 3G, for det blir så dyrt" og da begynner jeg å lure. Det viser egentlig at folk bruker mobilen til å sjekke facebook (med 3g av, for det blir så dyrt)spille litt og ellers bare fikling.

Som over spør brukere meg (som jeg trodde hadde litt peil) "når jeg er på nett, internett altså, koster det penger da?" Dette viser at selv om vi ønsker at valg av mobil (eller operativsystem) skal handle om både det ene og det andre, handler det kun om en ting, og det er hva alle andre kjøper. Folk har ikke peil på det ene eller det andre for de interesserer seg ikke.

Derfor er det helt uvesentlig for folk om Android overlever. Ikke for utviklingens skyld eller for communities sin skyld, men for folk flest. Apple er konge på å fortelle folk hva de skal gjøre, og størsteparten av verdens befolkning vil gjerne blir fortalt hva de skal gjøre akkurat på dette, for de er ikke interessert. "Er den bra, grei skjerm, kan jeg sjekke facern,...smiletegn...greit kamera (kamera har jeg inntrykk av er viktig. Salget av kompaktkameraer har jo også stupt, så jeg tror at det også spiller inn)...,..kan jeg høre musikk med den....,,..og????"

Jeg for min del kan nok ikke gå tilbake til iPhone da det er for kjedelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er utrolig er at noen bruker 14.000 kr på smartelefoner på ett år.

Kjøpte en Huawei U8800 til 1.069 kr og må si at det føltes ut som riktig sum å bruke på noe som hovedsakelig er et leketøy. ;)

Ja det er utrolig. Men var lei av 3GS'en og trengte noe nytt å spennende. Så syntes x10 virket meget bra etter det jeg så på previews osv. Men etter en uke så var jeg dritt lei, det var en stor nedtur. Sendte den inn i henhold til angrefristen og fikk etterhvert pengene igjen. I mellomtiden kjøpte jeg en HTC desire. En mye bedre telefon og jeg brukte den til iPhone 4 ble lansert, og i tiden etter ble den rootet og brukt mer til lek. Teste siste android, div custom Roms osv. Har alltid vært for glad i å bruke penger på teknologiske duppedingser, men merker at jeg fortere går lei nå, og går da tilbake til det jeg føler gjør jobben best.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at begge operativsystemene hjelper hverandre. All fokus er bra.Android vil ikke dø. I USA (og andre land) finnes det så mye merkelige patentregler. Om man vil kan man sette seg ned og lese, og le, over alt det Apple og feks. Microsoft har prøvd å patentere.

Bruker selv SG2 nå og er meget fornøy. Etter iPhone gikk jeg rett på Desire og deretter SG1. SG1 var jo ubrukelig uten lagfix, og jeg tror Samsungs lærte litt av akkurat det. Jeg var ikke fornøyd med SG1 selv etter oppdateringer.

SG2 derimot er perfekt. Jeg vurderte å handle iPhone 4 (eller vente på 5) kun for å få en enhet som fungerte og ikke hang seg, men jeg begynte å tenke på alt jeg vil gå glipp av. Jeg er en avansert bruker og tester alle slags saker og ting, så jeg kom til at en iPhone ville bli for kjedelig. Er litt som motorinteresserte folk, virker det hele tiden blir det kjedelig, man skal skru litt...

Når det gjelder brukere er jeg mildt sagt overrasket hvor uvitende folk er rundt det med mobiler. Folk som jeg trodde hadde litt peil forteller meg ting som "jeg har slått av 3G, for det blir så dyrt" og da begynner jeg å lure. Det viser egentlig at folk bruker mobilen til å sjekke facebook (med 3g av, for det blir så dyrt)spille litt og ellers bare fikling.

Som over spør brukere meg (som jeg trodde hadde litt peil) "når jeg er på nett, internett altså, koster det penger da?" Dette viser at selv om vi ønsker at valg av mobil (eller operativsystem) skal handle om både det ene og det andre, handler det kun om en ting, og det er hva alle andre kjøper. Folk har ikke peil på det ene eller det andre for de interesserer seg ikke.

Derfor er det helt uvesentlig for folk om Android overlever. Ikke for utviklingens skyld eller for communities sin skyld, men for folk flest. Apple er konge på å fortelle folk hva de skal gjøre, og størsteparten av verdens befolkning vil gjerne blir fortalt hva de skal gjøre akkurat på dette, for de er ikke interessert. "Er den bra, grei skjerm, kan jeg sjekke facern,...smiletegn...greit kamera (kamera har jeg inntrykk av er viktig. Salget av kompaktkameraer har jo også stupt, så jeg tror at det også spiller inn)...,..kan jeg høre musikk med den....,,..og????"

Jeg for min del kan nok ikke gå tilbake til iPhone da det er for kjedelig.

Haha, er akkurat slik jeg opplever det også. Jeg er også en av dem som tenker på at det koster å bruke 3G, men bruker en apps som setter en fast kvote pr måned så jeg slipper å tenke over det. Bruker bare 3G når Wifi ikke er tilgjengelig. Er ikke verre enn det.

Men tragisk er det også når du sier at de fleste følger bølgen og ikke vet hva konkurrentene har å tilby. En ting jeg aldri har forstått og det er at folk velger byggekvalitet (som bare ser fint ut og tåler lite) fremfor funksjon. Du har en smarttelefon og ikke bare en vanlig telefon. Den billigste versjonen av iPhone 4 koster rundt det samme som Galaxy S2 eller dyrere (sammenlignet mellom elkjøp og apple.no). Hvilken av de to får man mest for pengene? Uten tvil Galaxy S2. (Ja, er klar over at det er et års mellomrom mellom disse to.) Når iPhone5 kommer så ser jeg samme pris som iPhone4. Noe nytt med iOS5? Ikke mye, men nok til at Android brukere ser likheten og fordommer iOS for "stjeling"

Lenke til kommentar

Det jeg kan si om min svært billige (1069kr) Huawei U8800 er at innsynsvinkelen på skjermen er litt dårlig. Har to kompiser med Galaxy S og kjæreste med Galaxy S2, så vet hvor bra det burde være. Ellers er jeg svært fornøyd med telefonen.

... grunnen til at jeg klager på innsynsvinkelen er at jeg bruker telefonen til å lese en god del, og da er det irriterende å måtte holde den i 90 grader i forhold til øynene for å få bra kontrast.

Lenke til kommentar

@nKyb: der er jeg enig med deg. Notification center i iOS5 er utrolig likt android sin. Når det er sagt, så er det ting i android som også har veldig stor insipirasjon fra iOS også.

Det man ofte hører da er "det er begrenset på hvor mange måter det kan gjøres på".

Hadde heller sett for meg at man dyttet hele springboardet oppover, så ligger notifications under. Istedetfor å dra den ned fra toppen av som en rullgardin. Hrmpf Apple!

Stjeling og kopiering hører med i teknologibransjen, og det er faktisk vi sluttbrukere som tjener på det til slutt :)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen formening om hva som er best eller hva som er hippest.

Jeg tror mannen på gata velger telefon utifra pris eller tilbakemeldinger på produktet. Folk (som ikke nødvendigvis er Apple-fanboys) som velger iPhone velger den fordi den er enkel å bruke, nogenlunde "hipp" og ikke minst utrolig gjennomført!

Personer som velger android (uten at de er supernerder som dypdykker i Android-innstillingene) kjøper telefoner med Android fordi de er mest opptatt av prisen eller rett og slett ikke ser behovet i en iPhone. Det er vel ikke så veldig mange flere telefoner uten Android man får kjøpt så.

Personlig velger jeg Android fordi jeg ikke liker Steve Jobs kneblende produkter som tvinger deg til ditt og datt osv. Men jeg er heller ingen Android-geek som gidder å bytte operativsystem eller sånne duppeditter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...