Gå til innhold

Hvilket objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg eier et Canon eos 500d, og har egentlig ikke veldig stor erfaring. Jeg kan vell si at jeg er amatør. Jeg har det objektivet som var med på kameraet, men ønsker et som har større "fokus". Men det mener jeg at jeg vil ha et som gjør at jeg kan fokusere på noe (personer, blomster osv), og få en uklar bakgrunn. Jeg har lest at man da anbefaler Canon EF 50mm f/1.4, men er det et bra valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et godt valg, særlig for portretter. Det finnes et 50mm/1.8 som er mye billigere og litt skarpere, og som har tynn nok dybdeskarphet. Du kan sette objektivet du allerede har på 50mm for å se om utsnittet passer deg, altså hvor mye du får med i bildet fra en gitt avstand. Hvis du synes 50mm er for trangt kan du se på et 35mm/2, hvis du synes du må for nær motivet kan et 85mm/1.8 være tingen.

Lenke til kommentar

Hvis det er en tele du er ute etter, kan jeg anbefale Canon 55-250 IS eller Canon 70-200 f/4, begge gir en større brennvidde enn det objektivet du har nå, samt gjør bakgrunnen diffus. Kan også nevne at jo større blender du bruker jo mindre får du i fokus så en f/4 gir mer diffus bakgrunn en foreksempel f/5.6 men f/1.4 gir enda mindre bakgrunnskarphet, med det viktigeste er avstanden til motivet og avstanden til bakgrunnen.

Bilder tatt med 55-250 IS.

Bilder tatt med 70-200 f/4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...