Gå til innhold

Valgets kvaler - Nytt objektiv (EOS 7D)

Anbefalte innlegg

Siden jeg fikk veldig mye hjelp i denne tråden tenkte jeg spørre om hjelp da jeg trenger et nytt objektiv. Det er en stund siden jeg fikk meg EOS 7D, er fortsatt i den bratte lærekurven, og det er utrolig morsomt når man litt etter litt får til nye ting.

Så, jeg er på jakt etter nytt objektiv. Forholdsvis et fastobjektiv på 50mm. Objektivet jeg bruker nå til allround foto er et Sigma 17-70mm F2.8 Makro. Fungerer kjempefint til nettopp jobben det var ment som, til allround bruk. Altså ferie osv... Men jeg føler at jeg ikke får den "crispe" skarpheten 7D egentlig klarer å levere om dere skjønner. Det var her jeg tenkte et fastobjektiv kunne levere varene. Tar mye bilder av biler og slike ting (VACN-idiot). Forøvrig når jeg fotograferer så har jeg kameraet som regel på lukker-prioritering siden det er så lett å få riktig lys på bildene uten å bruke blits, bruker kun blits i sollys.

Noen som har noen gode forslag til meg? Uansett objektiv eller kamerainnstilling...

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Canon 7D må du skarpe opp bildene betraktelig, da bildene er ganske softe i utgangspunktet.

Har selv kombinasjonen 7D og 50mm f/1.4 gir skarpe og fine bilder, men er egentelig litt snever bildevinkel så jeg vurderer og kjøpe meg en 24mm.

Lenke til kommentar

Bruker du RAW? Hvis ikke er det mye å hente der, særlig angående skarphet, både generell skarphet og detaljskarphet. Med 7D leveres en råfilbehandler som jeg mener er den beste på filer fra 7D. Prøv å behandle råfilene og finn ut av mulighetene. Du bør rimelig greit få betydelig bedre resultater med råfilene enn det kameraet selv klarer med sin innebygde jpg-konventering.

Spesielt kan nevnes detaljskarpingen (unsharpen mask) hvor du kan hente mye i råfilene fra 7D.

Så ikke sikkert du behøver et nytt objektiv enda for å oppnå bedre resultater.

Tor

Lenke til kommentar

Et fastobjektiv vil kunne gi enda mer skarphet, men kikk på om du har enda mer å hente ut fra objektivet du har i dag. Prøv med stativ, speillås, manuell fokus via liveview og tidsutløser - blir det skarpere da?

Og skal du ha annen optikk - hva savner du mest med det du har i dag? Skulle du hatt noen lenger enn 70mm? Noe som kan fokusere veldig tett på? Noe som gir mindre dybdeskarphet? Noe videre enn 17mm?

Og - hvilke brennvidder tar du mest bilder med?

Lenke til kommentar

Med Canon 7D må du skarpe opp bildene betraktelig, da bildene er ganske softe i utgangspunktet.

Har selv kombinasjonen 7D og 50mm f/1.4 gir skarpe og fine bilder, men er egentelig litt snever bildevinkel så jeg vurderer og kjøpe meg en 24mm.

Snever som i lite vidvinkel? Det var nettopp 50mm 1.4 jeg hadde sett på. Tror denne blir bra jeg.

Bruker du RAW? Hvis ikke er det mye å hente der, særlig angående skarphet, både generell skarphet og detaljskarphet. Med 7D leveres en råfilbehandler som jeg mener er den beste på filer fra 7D. Prøv å behandle råfilene og finn ut av mulighetene. Du bør rimelig greit få betydelig bedre resultater med råfilene enn det kameraet selv klarer med sin innebygde jpg-konventering.

Spesielt kan nevnes detaljskarpingen (unsharpen mask) hvor du kan hente mye i råfilene fra 7D.

Så ikke sikkert du behøver et nytt objektiv enda for å oppnå bedre resultater.

Tor

Jeg har bare ved et par anledninger prøvd å fotografere i RAW. Dette pga av størrelsen på filene samt at det er en del jobb etterpå. Bare noen få dager siden jeg prøvde i Photoshop (veldig uerfaren), mye justering som skal til og jeg synes det var veldig mye bildestøy (iso). Som sagt så er jeg ikke veldig erfaren i PS men lærer hele tiden. Kanskje det er lettere å bruke programmet som følger med kameraet til råfil-behandling i første omgang i stedet for Photoshop?

Tusen takk for svar til dere begge :)

Lenke til kommentar

Et fastobjektiv vil kunne gi enda mer skarphet, men kikk på om du har enda mer å hente ut fra objektivet du har i dag. Prøv med stativ, speillås, manuell fokus via liveview og tidsutløser - blir det skarpere da?

Og skal du ha annen optikk - hva savner du mest med det du har i dag? Skulle du hatt noen lenger enn 70mm? Noe som kan fokusere veldig tett på? Noe som gir mindre dybdeskarphet? Noe videre enn 17mm?

Og - hvilke brennvidder tar du mest bilder med?

Når jeg fotograferer på hobbybasis, altså ikke ferie og slike ting. Så bruker jeg alltid et stativ. Bruker også manuell fokus via liveview siden det er lettere å få fokus på rett plass istedet for å se at feil "ting" er i fokus når bildet er på pcen. Tidsutløser er ikke noe jeg bruker men fjernutløser skal handles inn i løpet av kommende uke. Speillås og brennvidde må jeg nok ærlig si jeg ikke har så mye peiling på enda(Har vel noe med 17-70mm?). Det jeg egentlig savner er, knallskarpe bilder uansett lysforhold.

Lenke til kommentar

Kanskje det er lettere å bruke programmet som følger med kameraet til råfil-behandling i første omgang i stedet for Photoshop?

Garantert mye lettere - enklere, å bruke DPP (Digital Photo Professional) som følger med kameraet. Og som sagt gir DPP (etter min mening) bedre resultater enn andre råfilkonvertere på 7D.

Som Nautica er inne på behøver filene fra 7D en viss etterbehandling (også jpg-filene), og særlig angående oppskarping er det mye å hente. Og kontrast dersom objektivet er av typen som behøver den hjelpen (noe som er rimelig vanlig med objektiver).

Trondster er og inne på noen punkter angående selve fotografering som kan være verd å vurdere.

Skal du dra nytte av det fulle potensialet til 7D bør du nok lære deg råfilbehandling, ihvertfall på de bildene du ønsker maks resultater på. Og det er slettes ikke vanskelig å lære, hvis det er en slags trøst :)

Hvis jeg var deg så ville jeg ventet litt med å kjøpe et nytt objektiv før jeg hadde lært meg råfilbehandling og da virkelig og fått sett hva det objektivet du allerede har yter.

Tor

Lenke til kommentar

Her føler jeg kvaliteten er nogenlunde. Vil dere anbefale å fotografere med noe annet enn lukkerprioritering egentlig?

Edit: Men om dere zoomer inn ser dere litt bildestøy, noe jeg synes er frustrerende!

post-175090-0-80920000-1310847119_thumb.jpg

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Legger ved et bilde av et generelt motiv jeg liker å ta bilde av. Ikke tenk på at det har vært i PS en tur, hva synes dere om selve kvaliteten på bildet? (Ikke komposisjon, redigering osv)

Du har en ørliten bevegelseuskarphet her som kan virke som uskarphet fra objektivet.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å få i både pose og sekk. Sigmaen din er kjempebra i den vide enden, men er litt mer "sådär" i teleenden.

Du kan få skarpere bilder hvis du passer på å blende den litt ned, til for eksempel f/8 eller så, men pass på hvor kresen det er noe poeng i å være - hvor stort skal du printe bildet?

Ville kikket mer på hva du savnet mest med objektivet før jeg vurderte videre kjøp - det er en helt grei normalzoom.

Ad Raw vs Jpeg har jeg skrevet litt om det her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her føler jeg kvaliteten er nogenlunde. Vil dere anbefale å fotografere med noe annet enn lukkerprioritering egentlig?

Edit: Men om dere zoomer inn ser dere litt bildestøy, noe jeg synes er frustrerende!

Vil anbefale blenderprioritering til det meste.

Blenderprioritering - så bestemmer du blenderen og dermed dybdeskarpheten. Min står i dette 95% av tiden.

Lukkerprioritering - så bestemmer du lukkertiden. Bruker denne til ting i bevegelse så jeg får kontroll på bevegelsesuskarpheten - om jeg vil ha den dratt ut eller om jeg vil fryse bevegelsen. Bruker denne en sjelden gang.

Manuell - så bestemmer du både lukkertid og blender. Bruker denne til panoramabilder, konserter og annet hvor skiftende lysforhold ikke skal påvirke eksponeringen.

Og når du zoomer inn? Det er pikselstøy - kommer av sensoren og har ingenting med objektivet å gjøre. Objektivet har mer om ting som distorsjon (om rette linjer er krumme eller annet), kromafeil (om det er fargeforskyvninger i hjørnene eller grønt/lilla foran/bak fokusplanet), om det er vignettering (lysavfall i hjørnene) og om det er soft (om det er bløtt og ikke helt skarpt) og andre optiske feil.

Når det gjelder pikselstøyen er det en enkel kur:

SLUTT Å PIXEL-PEEPE PÅ 100% CROP!! FY!!!

Ahem. ;)

Det er rett og slett alltid litt pikselstøy på 100% crop. Sånn fungerer et så høyoppløst kamera.

Ellers: Hvis du tar bilder med stativ av ting som står stille - hvorfor i all verden bruker du lukkerprioritet (Tv) - når du tar bilder av ting som står stille med kameraet på stativ er lukkertiden irrelevant.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legger ved et bilde av et generelt motiv jeg liker å ta bilde av. Ikke tenk på at det har vært i PS en tur, hva synes dere om selve kvaliteten på bildet? (Ikke komposisjon, redigering osv)

Umiddelbart ser jeg ikke noe som stikker seg negativt ut, men hvis du og legger med Exif informasjon så er det litt enklere å gjøre seg opp noen meninger. Det vil og som regel være personlige preferanser med angående hvordan man f.eks etterjusterer/behandler et bilde - derfor vil inntrykkene et bilde gir (også rent teknisk) variere mellom oss alle.

Fokusområde er et viktig element å ha i bakhodet, særlig hvor stor dybdeskarphet man ønsker eller f.eks hvor i motivet man ønsker å ha maks fokus. Er et område på et bilde ute av fokus kan ikke dette fikses i ettertid. Områder ute av fokus vil fremstå som forskjellige grader av diffuse - og dermed føles som grader av uskarphet.

Tor

Lenke til kommentar

M, AV, TV - alt har sin misjon.

Det viktige er at du lærer deg hva som faktisk skjer når du eksponerer.

Jeg vil anbefale Understanding Exposure av Bryen Peterson. En veldig lettlest bok med gode bildeeksempler. Perfekt for alle som frykter en tørr fotobok.

Når det gjelder objektivet ditt har jeg hatt det, og på 70mm krever det et trinns nedblending. på 70mm og f/5.6, var i hvert fall mitt eksemplar skarpt.

Og ikke stirr deg blind på pixlene i 100 %. Fort gjort i starten.

Lenke til kommentar

Det er ikke unormalt at vil skje, særlig på skarp blå himmel og når man sjekker med 100%, men det kan lett fikses på i støybehandlingen i DPP. Selv tar jeg som regel støybehandlingen først på råfilene før jeg går videre. Andre kan kanskje gjøre dette annerledes.

Tor

Lenke til kommentar

Vil anbefale blenderprioritering til det meste.

Blenderprioritering - så bestemmer du blenderen og dermed dybdeskarpheten. Min står i dette 95% av tiden.

Lukkerprioritering - så bestemmer du lukkertiden. Bruker denne til ting i bevegelse så jeg får kontroll på bevegelsesuskarpheten - om jeg vil ha den dratt ut eller om jeg vil fryse bevegelsen. Bruker denne en sjelden gang.

Manuell - så bestemmer du både lukkertid og blender. Bruker denne til panoramabilder, konserter og annet hvor skiftende lysforhold ikke skal påvirke eksponeringen.

Og når du zoomer inn? Det er pikselstøy - kommer av sensoren og har ingenting med objektivet å gjøre. Objektivet har mer om ting som distorsjon (om rette linjer er krumme eller annet), kromafeil (om det er fargeforskyvninger i hjørnene eller grønt/lilla foran/bak fokusplanet), om det er vignettering (lysavfall i hjørnene) og om det er soft (om det er bløtt og ikke helt skarpt) og andre optiske feil.

Når det gjelder pikselstøyen er det en enkel kur:

SLUTT Å PIXEL-PEEPE PÅ 100% CROP!! FY!!!

Ahem. ;)

Det er rett og slett alltid litt pikselstøy på 100% crop. Sånn fungerer et så høyoppløst kamera.

Ellers: Hvis du tar bilder med stativ av ting som står stille - hvorfor i all verden bruker du lukkerprioritet (Tv) - når du tar bilder av ting som står stille med kameraet på stativ er lukkertiden irrelevant.

Dette innlegget gikk meg hus forbi...

Pixel-peepe? Denne må du utdype litt, det vet jeg ikke hva er. Grunnen til at jeg har kameraet på Tv er fordi det er så lett å få riktig lys/eksponering på bildet, når det begynner å skumre ute er det bare å bruke lang lukkertid så blir bildet lyst og fint. :)

Lenke til kommentar

Umiddelbart ser jeg ikke noe som stikker seg negativt ut, men hvis du og legger med Exif informasjon så er det litt enklere å gjøre seg opp noen meninger.

Installer en Exif viewer-plugin - så får du sett exif-informasjon, som jo ligger i bildet. ;)

ISO 100, f/4.5, 1/100s, 30mm

Trådstarter: Kunne gjerne rettet horisonten, i alle fall, men et godt råd er å alltid skarpe opp når du har resizet til korrekt størrelse. Kjørte en kjapp smart sharpen i Photoshop, og det ble straks skarpere:

post-71211-0-61842400-1310848256_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette innlegget gikk meg hus forbi...

Pixel-peepe? Denne må du utdype litt, det vet jeg ikke hva er. Grunnen til at jeg har kameraet på Tv er fordi det er så lett å få riktig lys/eksponering på bildet, når det begynner å skumre ute er det bare å bruke lang lukkertid så blir bildet lyst og fint. :)

Pixel-peepe - at du glor på hvert enkelt piksel i 100% forstørrelse og ser etter støy og småfeil - slutt med det! ;)

Eksponering? Men - det fungerer akkurat like fint i P og Av - kameraet justerer lukkertiden for deg - du kan få akkurat samme eksponeringen i P og Av.

Vil heller si at det beste der er å velge blender selv, i Av-modus, hvor du velger blenderåpning og dermed dybdeskarphet, og så velger kameraet lukkertiden for deg - en akkurat passe lukkertid, i stedet for at du får blender og dermed dybdeskarphet i hytt og gevær ut fra hva du har satt lukkertiden til å være i Tv-modus (lukkerprioritet).

Edit: Les gjerne guiden om blender, lukkertid, ISO og litt til - skrev selv en liten oppsummering/kommentar her.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...