Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva slags matte for å drive med business?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, realfag hadde jeg ikke regnet med! Har hørt at det er utrolig hardt. Ikke at jeg er redd for utfordringer, for det liker jeg, men det jeg er usikker på er om jeg kommer til å like det. Fysikk, kjemi og matte. Kan noen, i et nøtteskall, fortelle meg hva fysikk og kjemi går mest ut over?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For siviløkonomi trenger du R1 kompetanse de fleste steder (S1+S2)

 

Du må IKKE ha realfag, KUN R1 kompetanse. Husk denne jobben og utdanningen handler om økonomi, men andre ord har du såvidt jeg vet ingen store fordeler av å gå f. eks fysikk, fordi det ikke fokuseres på samme type matematikk.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å IKKE gå realfag, fordi nesten alle kommer til å få bedre karakterer på Språk og økonomi delen. For eksempel, om du skal velge imellom fysikk og samfunnsøkonomi vil du mest sannsynlig få en bedre karakter på samfunnsøkonomi (realfags poeng er nesten ingenting), ergo hvis du da ikke har tenkt en utdanning som krever fysikk er det ikke lurt å velge det.

 

Siviløkonomi er en utdanning som har et relativt høyt snitt på de beste skolene, og jeg mener derfor at du får bedre snitt av å ikke gå realfag, med mindre du er best på det da, såklart

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å velge fysikk, selv om alternativet er samføk. Samføk kan du lese på egenhånd, mens fysikken er vrien å ta på egenhånd. I tillegg bygger du opp en større matematisk forståelse gjennom fysikken, og den vil du få nytte av som økonom.

Lenke til kommentar

Da jeg er 16 år har jeg studert lite økonomi, bortsett fra å lest ett par bøker fra skolen osv.

 

Hadde tenkt å velge bla. fysikk når jeg begynte på 2. vgs men ble frarådet det av min far og den ene læreren min (begge økonomer), både fordi læreren min mente på det sterkeste at du bør velge alle fag som har økonomi (samf øk. og bedriftsøkonomi) fordi det da er lettere når du skal studere det videre og kan endel om det fra før. Begge mente også at med så strenge krav som de fleste skolene har bør du velge minst mulig fag du vet du ikke greier mer enn 4, med tanke på at det, såvidt jeg vet er ingen skoler som tilbyr master i økonomi og administrasjon som har mindre enn ca 4,1 eller noe liknende (I Norge)

 

Men for all del, om du mener du greier 5-6 i fysikk så kommer ikke det til å straffe seg, men som sagt, det hjelper deg når du studerer videre å ha gjennomgått det før, da du kan mye av det grunnlegende.

Endret av PetterSch
Lenke til kommentar

Da jeg er 16 år har jeg studert lite økonomi, bortsett fra å lest ett par bøker fra skolen osv.

 

Hadde tenkt å velge bla. fysikk når jeg begynte på 2. vgs men ble frarådet det av min far og den ene læreren min (begge økonomer), både fordi læreren min mente på det sterkeste at du bør velge alle fag som har økonomi (samf øk. og bedriftsøkonomi) fordi det da er lettere når du skal studere det videre og kan endel om det fra før. Begge mente også at med så strenge krav som de fleste skolene har bør du velge minst mulig fag du vet du ikke greier mer enn 4, med tanke på at det, såvidt jeg vet er ingen skoler som tilbyr master i økonomi og administrasjon som har mindre enn ca 4,1 eller noe liknende (I Norge)

 

Men for all del, om du mener du greier 5-6 i fysikk så kommer ikke det til å straffe seg, men som sagt, det hjelper deg når du studerer videre å ha gjennomgått det før, da du kan mye av det grunnlegende.

 

Det å kunne noe om det fra før er bare bullshit - ikke noe argument for å velge det. Det du lærer i løpet av vgs i bedriftsøkonomi, blir gjennomgått i løpet av et par uker på studiet. Altså, det du lærer er svært banalt og ikke noe problem å forstå.

Lenke til kommentar

R1 kan argumenteres som nyttig for 'business', men R2 ville vært helt bortkasta tid.

Og igjen må jeg spørre: Hvor mye økonomi har du studert? Har du oversikt over matten som brukes i økonometri eller mikroøkonomisk analyse? Ikke det? Jeg har master i samfunnsøkonomi og har undervist i samfunnsøkonomi på videregående. Nettopp fordi de ikke har den nødvendige matten blir det bare prat. Som sagt hadde jeg stor nytte av den anvendte matten fysikk på videregående representerte.

Lenke til kommentar

Altså, 1P kan du bare legge bak deg, 1T all the fucking way, de fleste økonomiskoler krever enten R1 matte eller S1 + S2 matte, jeg vil tro S1 + S2 vil bli lettest for deg hvis du i det hele tatt vurderte 1P, men altså du kan ta S1 og S2 matte ved å ha 1P første året men det vil bli utrolig vanskelig for deg. En fyr i klassen min gjorde det, han ville ha litt mer utfordringer da han fikk 6 i 1P men han hoppet ut av S1 etter en mnd fordi han syns det ble for vanskelig.

Lenke til kommentar

Hvis man tar realfagene, og rangerer de i forhold til brukbarhet når det kommer til økonomi så har du:

1) Matte

2) Fysikk

3) Kjemi

 

Faktisk vil jeg gå så langt som å si at kjemi nesten er ubrukelig. ;)

 

Som nevnt tidligere i tråden, jo mer matte du har hatt, jo lettere blir matten i økonomi og jo lettere forstår du den og jo bedre vil du være i økonomi.

 

Som økonom så kunne man kanskje lært at eksponesiell vekst ikke er et alternativ utfra f.eks biologi. Veksten som det blir styrt etter idag, f(x) = 1,025^x, er jo ikke bærekraftig på sikt. ;)

 

Jeg er ikke akkurat oppdatert på hva de forskjellige typene mattefag, men har hatt de man trengte for å komme inn på ingeniør for litt over ti år siden. Tipper det er den "vanskeligste" matten idag også. Brukte tilsammen to uker på å ta 2. og 3. klasse matten som privatist, så det burde være fullt mulig å få en bra karakter hvis man jobber litt og har 2 år med 5 timer i uken på seg...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

BTW, hvis du ikke viste det har du 2 økonomi klaser du kan ta både VG2 og VG3 :) Det kan jo se meget bra ut på kortet om du faktisk skal søke økonomi.

 

Jeg tok VG2 i USA og hadde økonomi der, jævlig fett, noe du også kan tenke på om du vil studerer der senere, for da blir du iallefall en reser i språket ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...