Gå til innhold

Installert nytt GTX 580, temperatorspørsmål..

corona.

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg koblet idag inn mitt nye ASUS GTX 580 Matrix Platinum 1.5GB skjermkort, alt ser ut til å fungere bra, men jeg har merket via asus sin software at de 2 viftene går i veldig forskjellig hastighet.. den ene spinner i ca. 3200 RPM, mens den andre ligger bare på 1200 rpm.. dette er jo godt under maxen som er 4400 RPM, tempen på kortet idle er på ca. 42 grader, det gikk opp i 64 på det høyeste når jeg benchmarka/spillte, ifølge diverse tester så er jo dette noe høyere enn hva kortet egentlig skal ha, men det er sinnsykt varmt i Oslo idag og nesten 30 grader på rommet mitt, når "proffene" tester så gjør de jo det i kontrollert romtemperatur.. så regner med at dette er normalt.

Noe annet jeg også har merket er at CPU varmen har gått opp ca.5-0 grader fra hva den normalt ligger på.. jeg bruker Corsair H80 lukket vannkjøling på CPUen.. har da varmen i rommet noe som helst å si?? eller kan dette ha noe med skjermkortet å gjøre? eller er det bare fordi det er en sinnsykt varm dag?

Jeg har ellers en stor tower pc med 3 230mm vifter + 1 120mm vifte og mener nå at jeg har ganske good "airflow" pcen..

Lurer også på hva som er "vanlig" temperatur på RAMen i pcen.. har faktisk aldri tenkt på å måle dette før, men asus sin software har målt den til 44 på det minste og 63 på det høyeste, jeg synes dette hørtes veldig varmt ut ???

Ingenting på PCen er overclocket, bortsett fra skjermkortet, men det er jo "overclocket fra fabrikken" jeg har ikke skrudd bryterne noe høyere enn default.

håper på noen svar :-)

Specs:

Asus Maximus IV Extreme b3 revision, 1155-socket

Intel i7-2600k 3.4GHz

Corsair Vengeance 8GB (2x4GB) som kjører på 1333mhz

Asus GTX 580 1.5GB Matrix Platinum

Asus Xonar Xense lydkort

Corsair H80 CPU kjøler

Corsair AX 1200W strømforsyning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Corsair H80 lukket vannkjøling på CPUen

Er denne montert rett så blåser den varmluft inn i kabinettet som gir varmere GPU.

Du må da blåse ut forran.

60C er da ingen temp, 95C kan du fint ha i 3 år 24/7.

Ingen temp teller på auto uansett, da vil man prioritere lavere lyd lenge før temp, og 60C er bare kos.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan du måle RAM-temperatur gjennom software? Dette har jeg aldri har hørt om før.

I Asus GPU Tweak får du opp:

GPU Temperature

Memory Temperature

Power Temperature

Board Temperature

i temperatur seksjonen av målingene..

Kan jo hende at alle sammen gjelder GPUen, jeg er ikke 100% sikker..

mulig dette er en Republic of Gamers greie, da jeg har både ROG hovedkort og skjermkort..

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager kan du måle RAM-temperatur gjennom software? Dette har jeg aldri har hørt om før.

I Asus GPU Tweak får du opp:

GPU Temperature

Memory Temperature

Power Temperature

Board Temperature

i temperatur seksjonen av målingene..

Kan jo hende at alle sammen gjelder GPUen, jeg er ikke 100% sikker..

mulig dette er en Republic of Gamers greie, da jeg har både ROG hovedkort og skjermkort..

Hva tror du? Selvfølgelig er dette grafikkortinformasjon. Jeg får samme informasjon på mitt MSI HD 6950 Twin Frozr III PE/OC, det er ekstrafunksjonalitet som kommer med slike cutting-edge/bleeding-edge-produkter.

Lenke til kommentar

tempen på kortet idle er på ca. 42 grader, det gikk opp i 64 på det høyeste når jeg benchmarka/spillte,

Jeg liker ikke skrytetråder...

Mitt starta på 52 grader, er nå 82 grader. Funker fjell.

Hva slags temperaturer skal ett kort ha? 30 grader? 1-2 grader mer enn romtemperatur?

Lenke til kommentar

Hei, ser ut til at folk misforstod. Jeg er ikke bekymra for skjermkort tempen, den er helt fin. Jeg likte dog ikke at CPU varmen gikk opp 10 grader når jeg satte inn skjermkortet og jeg synes det var rart at den ene viften på skjermkortet går konstant på 3200 RPM mens den andre ligger konstant på 1200RPM selv om jeg har valgt "auto" på viftene. Var dette jeg lurte på om var normalt?

Tempen på CPUen min går også opp i 83 grader når jeg kjørte intel stress test 5 ganger...

Skulle vel kanskje ha postet dette under "kjøling" istedenfor "skjermkort" men var jo skjermkortet som gjorde alt dette :p

Endret av el_terrible
Lenke til kommentar

noen ideer til hva jeg kan ha gjort galt? bruksanvisningen til h80 er jo totalt ubrukelig.

Gikk nylig gjennom veldig mye feiltesting med en annen bruker her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1357029&st=0

Sikkert noe som kan peke deg inn på hva du kan ha gjort galt.

Forøvrig syns jeg installasjonsanvisningene til Corsairs kjølere er helt fin, Cooler Master og Intel har ubrukelige installasjonsinstruksjoner.

Lenke til kommentar

noen ideer til hva jeg kan ha gjort galt? bruksanvisningen til h80 er jo totalt ubrukelig.

Gikk nylig gjennom veldig mye feiltesting med en annen bruker her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1357029&st=0

Sikkert noe som kan peke deg inn på hva du kan ha gjort galt.

Forøvrig syns jeg installasjonsanvisningene til Corsairs kjølere er helt fin, Cooler Master og Intel har ubrukelige installasjonsinstruksjoner.

hmmm min radiator er ikke varm i det hele tatt... har kobla luftstrømmen INN og ikke ut av kabinettet...

EDIT: /FACEPALM ... 2 av skruene på kjølern ned mot CPUen var ikke festet ordentlig... og slik har jeg kjørt den i over en uke lol... jaja idle tempen gikk ned omtrent 5 grader, men nå gikk den kun opp til 59 grader når jeg kjørte intel burn test.. i et rom som ligger på 27.2 grader.. er dette ok? idle tempen er nå på ca. 38 grader.. jeg kjører h80 på mellominstillingen som jeg tror er rundt 1500rpm..

Endret av el_terrible
Lenke til kommentar

idletemp er bare tull, umulig å sammenligne.

Det høres mye mer riktig ut med 59°C ja, det er godt mulig du har fått en dårlig montering og kan få bedre temperaturer med å erstatte kjølepastaen med ny. Uansett virker dette mer riktig, så det kan hende du bare har en varm brikke i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Hei igjen.. igår tok jeg med meg gtx 580 kortet til butikken for at de skulle teste det, han mente at begge viftene kjørte likt og stille på dems test pc... han sa at jeg bare skulle avinstallere asus software siden "den er dritt". Men samme hvilken software jeg installerer så kjører jo den ene vifta for fullt på min pc... når jeg prøver MSI afterburner eller EVGA Precision så blir viftekontrollen "svarta ut" dvs at jeg ikke kan endre den i det hele tatt gjennom dems software... eneste som jeg får viftekontroll er via Asus sin GPU Tweak, men her får jeg altså kun justert GPU FAN_1 mens GPU FAN_2 kjører på 3200 rpm som er ca. 200 rpm under maxgrensen...

Lenke til kommentar

Tok det med meg i butikken igjen igår, denne gangen tok de det inn for å teste det skikkelig..

MSI Ligthening er jo helt håpløst å få tak i, var egentlig det jeg ville ha. Ingen får det jo inn igjen før uti september. Så til og med at store amerikanske Newegg ikke selger den lenger.. Aner ikke hvorfor..

1.5 GB versjonen virker som at ingen selger lenger.. det er en 3gb versjon med lavere clocker som kommer i september

Endret av el_terrible
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel ser ut til at butikken klarte å fikse vifta på skjermkortet, de sa at jeg hadde fått ett nytt kort siden det gamle var defekt, men latterlig nok så hadde de jo ikke prøvd å skjule spor om at dette var det samme kortet, lol. De hadde gjort en litt slapp jobb med å feste ting på plass og de hadde glemt å sette på de blå beskyttelselokkene til DVI sporene på baksiden.. Men bryr meg ikke så mye om det, så lenge det fungerer. Kortet har idle temp på 41c men jeg har ikke passert 55c mens jeg spiller, noe som jo er en del høyere enn i diverse tester, men regner med at det er fordi jeg har CPU kjøler som spyr varm luft inn på GPUen.. ellers så ser det ut til at H80 nå fungerer som den skal, ikke over 54c når jeg kjører Intel burn test på maximum med 128 tråder..

Endret av el_terrible
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...