NeEeO Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Vennligst forklar hva du mener med "sunt". Hva som er sunt er å spise variert og trene ved siden av, og moderasjon av hva man spiser. Det å spise junk ofte (som jeg skrev tidligere) som inneholder altfor mye av stoffene man skal få i seg er på ingen måte moderasjon. Sukk. Spørsmålet er hva som gjør sunn mat sunn. Matvarer som inneholder stoffer en større del av befolkningen får for lite av, blir sett på som sunne. Matvarer som inneholder stoffer en større del av befolkningen får for mye av, blir sett på som usunne. Er i hvert fall slik jeg tror de fleste definerer "sunn", selv om det er et veldig vanskelig ord å definere. Og ikke minst: Mange folk misbruker ordet til de grader. så det betyr at vis befolkningen får lite av sukker , er det sunt å spise sukker(godsaker) da? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Sukker vil nok da kalles "sunt", ja. Dette har ingen påvirkning på individnivå. Selv om sukker vil klassifiseres som sunt i dette eksempelet betyr ikke det at det vil være gunstig for deg å spise mer sukker. Selv vil jeg opp i vekt, så "sunne" valg, som for eksempel karbonadedeig heller enn kjøttdeig, er ikke nødvendigvis riktig for meg. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 så det betyr at vis befolkningen får lite av sukker , er det sunt å spise sukker(godsaker) da? Hvis man får i seg altfor lite sukker så ja, men i dagens samfunn så skal det god gjøres å ikke få i seg den mengden man trenger gjennom ett normalt kosthold. Salt er også noe man ikke burde få altfor mye av, men man trenger det fremdeles. Lillesøstra mi gikk på en diett som besto av kokt brokkoli, skinnfri kylling og vann. Hun gikk aldri sulten, men alt begynte å komme ut i samme form som da hun spiste det, og hun havnet til slutt på legevakten på grunn av dehydrering. Man trenger salt for å kunne nyttiggjøre væsken man får i seg, og sånn fungerer mange av de andre næringsstoffene vi trenger. For å nyttiggjøre oss av A må vi få i oss B, og så videre, og det er derfor ett variert og sunn kosthold er viktig. Man kan forresten også velge sunnere sukkerkilder, som druer og annen søt frukt fremfor godteri. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 så det betyr at vis befolkningen får lite av sukker , er det sunt å spise sukker(godsaker) da? De to andre over meg forklarte det bra Sunt er ikke noe fast begrep. Det som er sunt for meg, er ikke nødvendigvis sunt for deg. Alt kommer an på hvordan kostholdet ditt er fra før og din induviduelle situasjon. Som BuffyAnneSummers skrev: For de fleste regnes salt som "usunt". Dette fordi de får i seg for mye salt i forhold til hva som er optimalt for kroppen. Søsteren hennes derimot, fikk ikke i seg nok salt og derfor ble salt sett på som "sunt" for henne, enkelt forklart. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Forskjellen er at kroppen bryter ned både stivelse, fett og proteiner til glukose om den må, og dermed klarer den seg fint uten å innta sukker. Men uraffinerte sukkerkilder er på ingen måte å regne som usunne - frukt inneholder så mye fiber at blodsukkernivået holdes stabilt, dessuten en høy konsentrasjon av mineraler og vitaminer. Det er selvfølgelig viktig å unngå generaliseringer, men veldig generelt så gir et kosthold med mye frukt og grønnsaker, helst ubehandlede, mye energi og god helse. Godteri, potetgull, loff og andre overbehandlede produkter bør man tenke på som rene energikilder som kun gir kroppen en stor mengde energi uten vedlikehold. Dersom man har et mangel på et bestemt mineral eller vitamin bør man øke inntaket av matvarer som inneholder det, i stedet for å innta det i form av tilskudd fordi tilskudd er en dårlig erstatning for et variert kosthold. Men for noen vil tilskudd være eneste gode løsning, og da bør det selvsagt inntaes. Poenget er at det ikke har samme effekt på helsa å spise vitaminbjørner og masse tilskudd enn å dekke alt gjennom variert kost. Utover det tenker jeg at summen av kosthold og trening er det som teller, og det mest usunne er å være fysisk inaktiv. Dermed tenker jeg at det er bedre å spise noe junk-food til et ellers godt kosthold og trene hardt, enn å være en stillesittende kostholdsfanatiker. Endret 21. juli 2011 av Dr. Chaos 1 Lenke til kommentar
mathiasb Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Du dør i ung alder hvis du spiser pizza og kebab 2 ganger i uka. Du mister en uke av livet ditt for hver kebab. Er så farlig. Røyk kan gå og legge seg 1 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Forskjellen er at kroppen bryter ned både stivelse, fett og proteiner til glukose om den må, og dermed klarer den seg fint uten å innta sukker. Men uraffinerte sukkerkilder er på ingen måte å regne som usunne - frukt inneholder så mye fiber at blodsukkernivået holdes stabilt, dessuten en høy konsentrasjon av mineraler og vitaminer. Det er selvfølgelig viktig å unngå generaliseringer, men veldig generelt så gir et kosthold med mye frukt og grønnsaker, helst ubehandlede, mye energi og god helse. Godteri, potetgull, loff og andre overbehandlede produkter bør man tenke på som rene energikilder som kun gir kroppen en stor mengde energi uten vedlikehold. Dersom man har et mangel på et bestemt mineral eller vitamin bør man øke inntaket av matvarer som inneholder det, i stedet for å innta det i form av tilskudd fordi tilskudd er en dårlig erstatning for et variert kosthold. Men for noen vil tilskudd være eneste gode løsning, og da bør det selvsagt inntaes. Poenget er at det ikke har samme effekt på helsa å spise vitaminbjørner og masse tilskudd enn å dekke alt gjennom variert kost. Utover det tenker jeg at summen av kosthold og trening er det som teller, og det mest usunne er å være fysisk inaktiv. Dermed tenker jeg at det er bedre å spise noe junk-food til et ellers godt kosthold og trene hardt, enn å være en stillesittende kostholdsfanatiker. Nå skal jeg ikke si at jeg er 100% sikker på det, men fett kan ikke omdannes til glykose. Såvidt jeg vet så kan det dannes ketoner av fett som gjør noe av samme jobben for hjernen. Såvidt jeg kan se, så har du rett i at proteiner kan omdannes til glykose... Lenke til kommentar
Lûïz Ângêl Zâpïcô Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hallo, lurer på om det er sunt vis man spiser pizza eller kebab 2 ganger i uka, samtiddig er man 3 timer ute og leker.. Er det sunt? Postet av anonym: b087e574dc047a9b4bd9bc9806fb746f Hei, TS! 3 usunne matvarer generelt for deg, er generelt ikke sunt for deg uten at du trener. Men hvis det er slik at du er avhengig, og føler deg tvunget til å trene, så blir det som en diett-mot-diett. Mener du med ''Sunt?'', som i om du føler deg bedre, får mer livsglede, og FØLER deg bedre, eller mener du det i den grad at du spiser Junkfood (gift) og skal ''slanke'' deg etterpå? Ønsker du råd fra forumet om det er sunt, usunt, eller? Hvis vi sier usunt, vil du egentlig at målet med tråden være at du vet at 3 timer ikke veier opp for så mye usunt i uken, og dermed vil ha råd for å stoppe vanen, rutinen, avhengigheten, eller hva du kaller det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Du dør i ung alder hvis du spiser pizza og kebab 2 ganger i uka. Du mister en uke av livet ditt for hver kebab. Er så farlig. Røyk kan gå og legge seg Har du kilder til å støtte påstanden din? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Har du kilder til å støtte påstanden din? No need, it's broscience! Eventuelt misslykka internet humor/ironi.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Tenkte meg det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå