Pjassop Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hva legger du i å "være sunn"? Se for deg en person som ligger stabilt på en vekt han er fornøyd med. I tillegg får han i seg alle de næringsstoffene han trenger. Han spiser også junkfood ofte. Er han da sunn? Du vet at du ikke trenger å være direkte feit for å være i fare for å få fedmerelaterte sykdommer? Fettet i maten du spiser må legge seg ett eller annet sted, og hvis det ikke legger seg på hoftene dine så finner det andre steder å legge seg, så sånn sett så kan man ikke si at en tynn person som spiser masse junkfood er sunn uansett. I England var det en ung mann som kun spiste hamburgere, og han var i ''god form''. En dag døde han plutselig av hjerteinfarkt. Det er ingen vits å vri og vende på det, spiser du junk food ofte så er du ikke sunn. Til og med leger anbefaler at man høyst spiser på steder som Mc Donalds en gang i måneden, men aller helst aldri. Fint at du hele tiden ignorerer spørsmålet om hva du mener med "sunn", samt at du ignorerer det Sheasy skriver ellers. Skammelig. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det blir jo umulig å si, men hvis forbrenningen faktisk tar denne "drittmaten" (dog hvorfor du vil spise noe du kaller for drittmat overgår min forstand) og du ikke legger på deg og blir i bedre form, skulle det ikke være noen grunn til å si det er usunt. Men vet du faktisk at maten du spiser er usunn? De fleste kjenner bare til populære generaliseringer som junk food = dårlig og grønnsaker = bra, selv om det ikke er så enkelt. En kebab er ikke usunn fordi det er kebab, ei heller en pizza fordi det er pizza. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Energi inn minus energi ut. Når skal folk forstå dette? Det har ingenting å si om jeg får energien fra fett eller karbohydrater. Det er ikke slik at om du spiser fett, så legger det seg direkte på et sted på kroppen, men ikke med karbohydrater. Nå har vi kun snakket om kalorier og fett, ikke karbohydrater. Man må også tenke på at en person som veier 55 kg som trener, spiser sunt har muskler veier akkurat det samme som en person på 55 kg som aldri trener og som spiser junkfood ofte, selv om den usunne personen bærer på mye mer fett på kroppen sin. Er ikke bare bare. Det er en grunn til hvorfor leger oppfordrer alle til å spise variert og sunt, uansett hva vekta di viser. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Fint at du hele tiden ignorerer spørsmålet om hva du mener med "sunn", samt at du ignorerer det Sheasy skriver ellers. Skammelig. En person som får i seg alt han trenger pluss masse junkfood er ikke sunt uansett hvordan man ser på det. Det er vanskelig nok å kartlegge alt man burde få i seg i løpet av en dag, og faktisk få disse i seg, så jeg tror at det er heller urealistisk at noen klarer å få i seg ALT man skal ha på en dag. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Nå har vi kun snakket om kalorier og fett, ikke karbohydrater. Karbohydrater inneholder kalorier, derfor jeg trekker inn dette. Det virket utifra innlegget ditt at du trodde fett var et mystisk stoff som la seg rett på kroppen selv om man lå i kaloriunderskudd. Man må også tenke på at en person som veier 55 kg som trener, spiser sunt har muskler veier akkurat det samme som en person på 55 kg som aldri trener og som spiser junkfood ofte, selv om den usunne personen bærer på mye mer fett på kroppen sin. Ja, hva er poenget ditt? Jeg tror de fleste er fullt klar over dette. Er ikke bare bare. Det er en grunn til hvorfor leger oppfordrer alle til å spise variert og sunt, uansett hva vekta di viser. Ja, for å få i seg nok vitaminer, mineraler og andre nødvendige stoffer for å fungere optimalt. Det er fortsatt ikke slik at om du spiser 3000 kcal i fett, så legger det seg rett på kroppen, men ikke om du spiser 3000 kcal fra et normalt kosthold. Forskjellen er at du ikke får i deg de andre stoffene, du vil derimot legge på deg akkurat samme mengde fett på kroppen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vi bare kom inn på fett i og med at det er det som er ''farlig'', hvis man ikke trener regelmessig. Men junkfood inneholder fremdeles for mye av masse annet, f.eks salt som er lite gunstig at man får i seg mer enn den anbefalte mengden. Problemet med juknfood er at man ikke vet hva det inneholder når man kjøper det på ett gatekjøkken, og det inneholder altfor mye av masse rart. Det å lage hjemmelagde burgere hadde f.eks vært noe helt annet. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Fint at du hele tiden ignorerer spørsmålet om hva du mener med "sunn", samt at du ignorerer det Sheasy skriver ellers. Skammelig. En person som får i seg alt han trenger pluss masse junkfood er ikke sunt uansett hvordan man ser på det. Det er vanskelig nok å kartlegge alt man burde få i seg i løpet av en dag, og faktisk få disse i seg, så jeg tror at det er heller urealistisk at noen klarer å få i seg ALT man skal ha på en dag. Vennligst forklar hva du mener med "sunt". Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vi bare kom inn på fett i og med at det er det som er ''farlig'', hvis man ikke trener regelmessig. Hvorfor er det fett som er farlig? Jeg kjenner flere personer som har en diett nesten utelukkende bestående av mye fett og protein. Hvordan tror du det gikk med de? Stor mage og store lår? -nei, de gikk ned i vekt og har aldri følt seg så bra i hele sitt liv. Og de spiste mye større mengder fett enn en vanlig person gjør. Det kalles lavkarbo, som du kanskje har hørt om før. Men junkfood inneholder fremdeles for mye av masse annet, f.eks salt som er lite gunstig at man får i seg mer enn den anbefalte mengden. Problemet med juknfood er at man ikke vet hva det inneholder når man kjøper det på ett gatekjøkken, og det inneholder altfor mye av masse rart. Det å lage hjemmelagde burgere hadde f.eks vært noe helt annet. Det er jeg selvfølgelig enig i. Grunnen til at jeg kommenterte innlegget ditt til å begynne med var fordi det virket som du hadde litt feilkunnskaper angående fett og hvordan dets funksjoner og oppgaver er i kroppen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vi bare kom inn på fett i og med at det er det som er ''farlig'', hvis man ikke trener regelmessig. Hvorfor er det fett som er farlig? Jeg kjenner flere personer som har en diett nesten utelukkende bestående av mye fett og protein. Hvordan tror du det gikk med de? Stor mage og store lår? -nei, de gikk ned i vekt og har aldri følt seg så bra i hele sitt liv. Og de spiste mye større mengder fett enn en vanlig person gjør. Det kalles lavkarbo, som du kanskje har hørt om før. Men junkfood inneholder fremdeles for mye av masse annet, f.eks salt som er lite gunstig at man får i seg mer enn den anbefalte mengden. Problemet med juknfood er at man ikke vet hva det inneholder når man kjøper det på ett gatekjøkken, og det inneholder altfor mye av masse rart. Det å lage hjemmelagde burgere hadde f.eks vært noe helt annet. Det er jeg selvfølgelig enig i. Grunnen til at jeg kommenterte innlegget ditt til å begynne med var fordi det virket som du hadde litt feilkunnskaper angående fett og hvordan dets funksjoner og oppgaver er i kroppen. Jeg prøver ikke å fremstille fett som den store stygge ulven her, kjenner selv til ei som er /var overvektig som klarte å gå ned når hun fikk vite av legen at hun spiste for lite og for lite fett. Ett og ett halvt år senere så er hun over 50 kg lettere! Men det å tro at man ikke er i fare siden man er ''naturlig tynn'' og ''ikke trenger å trene eller spise sunt'' er dumt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vennligst forklar hva du mener med "sunt". Hva som er sunt er å spise variert og trene ved siden av, og moderasjon av hva man spiser. Det å spise junk ofte (som jeg skrev tidligere) som inneholder altfor mye av stoffene man skal få i seg er på ingen måte moderasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vi bare kom inn på fett i og med at det er det som er ''farlig'', hvis man ikke trener regelmessig. Hvorfor er det fett som er farlig? Jeg kjenner flere personer som har en diett nesten utelukkende bestående av mye fett og protein. Hvordan tror du det gikk med de? Stor mage og store lår? -nei, de gikk ned i vekt og har aldri følt seg så bra i hele sitt liv. Og de spiste mye større mengder fett enn en vanlig person gjør. Det kalles lavkarbo, som du kanskje har hørt om før. Men junkfood inneholder fremdeles for mye av masse annet, f.eks salt som er lite gunstig at man får i seg mer enn den anbefalte mengden. Problemet med juknfood er at man ikke vet hva det inneholder når man kjøper det på ett gatekjøkken, og det inneholder altfor mye av masse rart. Det å lage hjemmelagde burgere hadde f.eks vært noe helt annet. Det er jeg selvfølgelig enig i. Grunnen til at jeg kommenterte innlegget ditt til å begynne med var fordi det virket som du hadde litt feilkunnskaper angående fett og hvordan dets funksjoner og oppgaver er i kroppen. Jeg prøver ikke å fremstille fett som den store stygge ulven her, kjenner selv til ei som er /var overvektig som klarte å gå ned når hun fikk vite av legen at hun spiste for lite og for lite fett. Ett og ett halvt år senere så er hun over 50 kg lettere! Men det å tro at man ikke er i fare siden man er ''naturlig tynn'' og ''ikke trenger å trene eller spise sunt'' er dumt. Det var pga dette innlegget jeg begynte å "hakke" på deg: (...)Fettet i maten du spiser må legge seg ett eller annet sted, og hvis det ikke legger seg på hoftene dine så finner det andre steder å legge seg (...) Som sagt; virket som du trodde fett var et giftstoff eller noe som la seg rett på kroppen uansett om du var i energiunderskudd eller hva enn, men bra det er oppklart Lenke til kommentar
Valandil Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er mange andre momenter som skal taes hensyn til utenom selve kalori mengden. Gatekjøkkenmat inneholder ofte stoffer som ikke er bra for kroppen: - Sukker / syntetisk søtningsmiddel (feks aspartam) - Raffinert mel / mais - Salt - Trans-fett og mettede fettsyrer - Preservativer, fargestoffer og andre tilsetningsmidler Dette fører til kolesterol, hjertesykdommer, diabetes, forsuring av den alkaliske balansen i blodet, fordøyelsesproblemer og alle mulige sykdommer som tenkes kan. I tillegg mangler som nevnt viktige næringsstoffer som vitaminer, mineraler og fiber. 2 Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Leste en artikkel* om to karer som gikk over sydpolen. Maten de spiste hadde så å si bare proteiner og fett. Mest fett fordi det er det som veier minst i forhold til kaloriinnhold. De hadde bommet på hvor mye kcal de trengte om dagen og tok av seg rundt 20kg hver. De målte blodsukker og kolesterol gjennom hele turen. Blodsukkeret sank til normalt dødelige nivåer, uten noen negativ effekt. Det er to typer kolesterol, ett sunt og ett skadelig. Det sunne kolesterolet gikk opp og det dårlige kolesterolet gikk ned. Utfra dette virker det som det ikke nødvendigvis er fettet som er et problem, men at man er i kalorioverskudd. Tynne personer kan gjerne være i kalorioverskudd og fortsatt være tynne, fordi de gjerne startet som enda tynnere. F.eks jeg har nå en BMI på 21, men hadde en BMI på 17 for 14 år siden, når jeg var ferdig utvokst. Faren min som holdt ca samme progresjon (jevn økning av vekt) til han kom opp i ca 28 BMI og fikk hjerteproblemer (tette blodårer). Jeg tror det mangler studier på folk som ligger på samme BMI, trener mye og spiser junkfood, noe som gjør det vanskelig å komme med en konklusjon her. Angående diskusjonen om fett utenpå/inni, så er det ikke mye fett i blodårene som skal til tipper jeg, så jeg ser det som en helt klar mulighet at man kan få fett i blodårene samtidig som man holder samme vekt/fettprosent. Det typiske problemområdet er blodårene inn og ut av hjertet, så det er snakk om kanskje 20-30 cm med blodårer. 100g fett er sikkert nok til å tette disse fullstendig. *det er en god stund siden jeg leste artikkelen og klarte ikke finne tilbake til den nå.. Endret 19. juli 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vennligst forklar hva du mener med "sunt". Hva som er sunt er å spise variert og trene ved siden av, og moderasjon av hva man spiser. Det å spise junk ofte (som jeg skrev tidligere) som inneholder altfor mye av stoffene man skal få i seg er på ingen måte moderasjon. Sukk. Spørsmålet er hva som gjør sunn mat sunn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Vennligst forklar hva du mener med "sunt". Hva som er sunt er å spise variert og trene ved siden av, og moderasjon av hva man spiser. Det å spise junk ofte (som jeg skrev tidligere) som inneholder altfor mye av stoffene man skal få i seg er på ingen måte moderasjon. Sukk. Spørsmålet er hva som gjør sunn mat sunn. Matvarer som inneholder stoffer en større del av befolkningen får for lite av, blir sett på som sunne. Matvarer som inneholder stoffer en større del av befolkningen får for mye av, blir sett på som usunne. Er i hvert fall slik jeg tror de fleste definerer "sunn", selv om det er et veldig vanskelig ord å definere. Og ikke minst: Mange folk misbruker ordet til de grader. Endret 19. juli 2011 av medlem-211409 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Leste en artikkel* om to karer som gikk over sydpolen. Maten de spiste hadde så å si bare proteiner og fett. Mest fett fordi det er det som veier minst i forhold til kaloriinnhold. De hadde bommet på hvor mye kcal de trengte om dagen og tok av seg rundt 20kg hver. De målte blodsukker og kolesterol gjennom hele turen. Blodsukkeret sank til normalt dødelige nivåer, uten noen negativ effekt. Det er to typer kolesterol, ett sunt og ett skadelig. Det sunne kolesterolet gikk opp og det dårlige kolesterolet gikk ned. Den historien tipper jeg du drar frem pga du missforstår hva de fleste her har blitt enig om, fett i seg selv er ikke usunt. Men mye av fettet som kebab blir stekt i og dressingen er laget av kommer fra mettede fettsyrer og trans-fett som er nesten skadelig for kroppen. Iallefall i større mengder! Matvarer som inneholder stoffer en større del av befolkningen får for lite av, blir sett på som sunne. Matvarer som inneholder stoffer en større del av befolkningen får for mye av, blir sett på som usunne. Er i hvert fall slik jeg tror de fleste definerer "sunn", selv om det er et veldig vanskelig ord å definere. Og ikke minst: Mange folk misbruker ordet til de grader. Du liker å sette ting på spissen ser jeg! Det der er en alt for generell "analyse" av ordet. Sunn er selvsagt hva som er sunt for kroppen, noe av det "alle" spiser er jo faktisk det. F.eks grønnsaker og frukt. Poteter(som ola nordmann er oppvokst på) er også sunt i mindre mengder. Kroppen trenger både protein, karb og kcal for å klare seg, men kcal burde ikke overgå det daglige forbruk og derav bruke karb inntas i moderate mengder. Proteiner er som de fleste vet byggesteinene i kroppen, veldig viktig for å kunne være sterk nok til daglige gjøremål eller imponere damene. I tillegg trenger man altså omega-3 (6 og 9), samt en liten skare med vitaminer og mineraler. Variert kost hvor tallerkenen har 3/6 kjøtt, 2/6 grønnsaker og 1/6 ris/pasta/poteter er rettingen. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Sunn er selvsagt hva som er sunt for kroppen, noe av det "alle" spiser er jo faktisk det Om du sier det på den måten blir jo kebab også sunt. Kroppen trenger kalorier for å fungere. Kalorier får du av kebab. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Sunn er selvsagt hva som er sunt for kroppen, noe av det "alle" spiser er jo faktisk det Om du sier det på den måten blir jo kebab også sunt. Kroppen trenger kalorier for å fungere. Kalorier får du av kebab. Fordel å lese hele innlegget og ikke bare trekke ut deler for å kverulere Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Fordel å lese hele innlegget og ikke bare trekke ut deler for å kverulere Jeg prøver bare å få fram en definisjon av å være "sunn", da det tydeligvis er mange forskjellige oppfatninger av ordet i denne tråden. Om det skal brukes en slags skala for sunnhet, da alle matvarer i noen grad er "sunt". Noen ser på sunne matvarer som matvarer med så lite kalorier som mulig, fordelt på mengde, da sansynligvis om du er interessert i gå ned i vekt. Noen ser på sunne matvarer som matvarer med så mye vitaminer/mineraler per mengde som sunt. Noen ser på sunne matvarer som matvarer med så mye protein som mulig som sunt, kanskje fordi de er opplyste om at proteiner kreves for å bygge muskler. Poenget mitt er at alle oppfatter sunn mat på forskjellige måter, og det blir umulig å svare på TS sitt spørsmål om man ikke finner en felles betegnelse. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Du liker å sette ting på spissen ser jeg! Det der er en alt for generell "analyse" av ordet. Sunn er selvsagt hva som er sunt for kroppen, noe av det "alle" spiser er jo faktisk det. F.eks grønnsaker og frukt. Poteter(som ola nordmann er oppvokst på) er også sunt i mindre mengder. Kroppen trenger både protein, karb og kcal for å klare seg, men kcal burde ikke overgå det daglige forbruk og derav bruke karb inntas i moderate mengder. Proteiner er som de fleste vet byggesteinene i kroppen, veldig viktig for å kunne være sterk nok til daglige gjøremål eller imponere damene. I tillegg trenger man altså omega-3 (6 og 9), samt en liten skare med vitaminer og mineraler. Variert kost hvor tallerkenen har 3/6 kjøtt, 2/6 grønnsaker og 1/6 ris/pasta/poteter er rettingen. Hehe, liker å sette ting på spissen ja. Brukeren jeg svarte spurte om og om igjen om hva folk la i ordet "sunt" og jeg prøvde å forklare dette enkelt (noe som egentlig ikke går an). Jeg er enig i det du skriver. Det eneste poenget jeg har prøvd å få frem i denne tråden er at det ikke er noe som helst galt i å spise kebab/pizza etc to ganger i uken om du trener mye. Selvfølgelig, det meste du kan lage hjemme er mye sunnere (hater det ordet). Men han bør ikke bekymre seg over at han spiser ferdigmat to ganger i uken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå