Gjest medlem-211409 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er vel alt transfettet som alt blir stekt i som er synderen her? Dessuten kan ikke kebabkjøtt kalles kjøtt, en kompis av meg er slakter og de sender blant annet produkter til gatekjøkken. Kebabkjøttet er stort sett mel, vann og brusk av både gris og lam. Alt dette blir godt kvernet før der blir presset sammen med mel. Der jeg kjøper kebab kan man velge mellom kylling, biff og svinekjøtt som ligger klart marinert i et kjøleskap. De fleste kebabsjapper derimot er som du sier- dårlige kjøttrester blandet med mel. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vel, du legger til grunn at man må trene bort kaloriene. Hvis man skal ned i vekt er neppe loff og fast food veien å gå. Hva hvis man faktisk trenger disse kaloriene? La oss si at man trenger 3500 kcal i løpet av dagen. De essensielle fettsyrene får man i seg som tilskudd før frokost. Frokosten består av f.eks. egg, bacon og appelsinjuice. Et måltid rikt på kvalitetsprotein og fett, samt inneholder en del av de fleste mineraler og vitaminer. Et lite mellommåltid og en solid middag gjør at man har dekket dagsbehovet for de fleste næringsstoffer, men det er fortsatt for få kalorier. Hva er da galt med å avslutte dagen med noen skiver med loff eller en cheeseburger? Kanskje med et glass melk til for å få i seg litt proteiner her også. Brokkoli er vel og bra, men det nytter ikke som kalorikilde. Så nei, jeg ser ikke feilen i min logikk. Jeg ser derimot at hva som er sunt eller ikke varierer veldig med situasjonen. Nå handler ikke tråden om noen som prøver å legge på seg, men noen som lurer på om det er greit å spise junkfood ofte og at man samtidig kan være sunn. Svaret er nei. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Også, slik jeg forstår det, så var treningen til TS lek og morro nå som det er sol og sommer. Ikke trening.. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vel, du legger til grunn at man må trene bort kaloriene. Hvis man skal ned i vekt er neppe loff og fast food veien å gå. Hva hvis man faktisk trenger disse kaloriene? La oss si at man trenger 3500 kcal i løpet av dagen. De essensielle fettsyrene får man i seg som tilskudd før frokost. Frokosten består av f.eks. egg, bacon og appelsinjuice. Et måltid rikt på kvalitetsprotein og fett, samt inneholder en del av de fleste mineraler og vitaminer. Et lite mellommåltid og en solid middag gjør at man har dekket dagsbehovet for de fleste næringsstoffer, men det er fortsatt for få kalorier. Hva er da galt med å avslutte dagen med noen skiver med loff eller en cheeseburger? Kanskje med et glass melk til for å få i seg litt proteiner her også. Brokkoli er vel og bra, men det nytter ikke som kalorikilde. Så nei, jeg ser ikke feilen i min logikk. Jeg ser derimot at hva som er sunt eller ikke varierer veldig med situasjonen. Nå handler ikke tråden om noen som prøver å legge på seg, men noen som lurer på om det er greit å spise junkfood ofte og at man samtidig kan være sunn. Svaret er nei. Sheasy skriver heller ikke om en som skal legge på seg, men om en mann som trener og trenger 3500kcal om dagen. 3500kcal er helt vanlig for en person som er fysisk aktiv. Jeg har en kontorjobb og bruker vel kanskje 2500kcal om dagen. Hadde jeg trent tre timer hver dag hadde jeg sikkert trengt 1000kcal til og da tipper jeg junkfood hadde vært en helt grei måte å få i seg tilleggskaloriene på. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Nå handler ikke tråden om noen som prøver å legge på seg, men noen som lurer på om det er greit å spise junkfood ofte og at man samtidig kan være sunn. Svaret er nei. Hva legger du i å "være sunn"? Se for deg en person som ligger stabilt på en vekt han er fornøyd med. I tillegg får han i seg alle de næringsstoffene han trenger. Han spiser også junkfood ofte. Er han da sunn? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hva legger du i å "være sunn"? Se for deg en person som ligger stabilt på en vekt han er fornøyd med. I tillegg får han i seg alle de næringsstoffene han trenger. Han spiser også junkfood ofte. Er han da sunn? Du vet at du ikke trenger å være direkte feit for å være i fare for å få fedmerelaterte sykdommer? Fettet i maten du spiser må legge seg ett eller annet sted, og hvis det ikke legger seg på hoftene dine så finner det andre steder å legge seg, så sånn sett så kan man ikke si at en tynn person som spiser masse junkfood er sunn uansett. I England var det en ung mann som kun spiste hamburgere, og han var i ''god form''. En dag døde han plutselig av hjerteinfarkt. Det er ingen vits å vri og vende på det, spiser du junk food ofte så er du ikke sunn. Til og med leger anbefaler at man høyst spiser på steder som Mc Donalds en gang i måneden, men aller helst aldri. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Kan du forklare meg hvordan fettet både brukes til energi av kroppen, i tillegg til å visstnok lagres i kroppen? Merk at i eksempelet mitt ligger personen på en stabil vekt, det vil si at alle kalorier kroppen tilføres blir brukt. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Kan du forklare meg hvordan fettet både brukes til energi av kroppen, i tillegg til å visstnok lagres i kroppen? Merk at i eksempelet mitt ligger personen på en stabil vekt, det vil si at alle kalorier kroppen tilføres blir brukt. Det spiller ingen rolle om hvilken vekt man er på, det er hvordan man har det innvendig som teller på helsen, og hvordan man har det innvendig vises ved diverse tester. Man ser f.eks ikke om man har nesten tette blodkar ved første øyekast. Tynne mennesker som spiser usunt har ofte høyt kolersterolnivå, høy fettprosent og høyt blodtrykk, akkurat som feite mennesker kan ha og er derfor i større fare for å få fedmerelaterte sykdommer, akkurat som synlig feite mennesker. Tynne mennesker med ett usunt kosthold er også i større sjanse for å få benskjørhet og er i fare for å være underernært. Man kan også se om man spiser sunt ved å sjekke kvaliteten på huden, negler og hår. Kroppen kaster ikke bort næringsstoffer på å holde utseende bra når den sliter ved å holde seg selv i gang. Endret 18. juli 2011 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vi prøver igjen: Hvis man ikke går opp i vekt vil det si at alt fettet man spiser brukes som energi. Hvordan kan det da lagres i kroppen? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Vi prøver igjen: Hvis man ikke går opp i vekt vil det si at alt fettet man spiser brukes som energi. Hvordan kan det da lagres i kroppen? Det jeg sier er at det at man ikke går opp i vekt betyr ikke nødvendigvis at man har kvittet seg med fettet ved å være aktiv. Det går ann å være såkalt ''innefeit'' hvor fettet samler seg rundt dine organer istedetfor på synlige steder på kroppen. Derfor vil man tro at det er greit å spise søppelmat, selv om man egentlig burde gi seg og vurdere å omlegge kostholdet sitt. Kroppen trenger ikke bare ''akkurat denne mengden kalorier'' også, man også mange andre næringsstoffer. Dette viser kroppen ved å nedprioritere utseende ditt, så du får styggere hår, hud og negler. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Lagret fett veier like mye uansett hvor på kroppen det lagres. Hvis vekten er stabil er man ikke i kalorioverskudd, og det er derfor ingenting å lagre. Er man i kalorioverskudd lagres overskuddet som fett, uavhengig om overskuddet stammer fra karbohydrater, proteiener eller fett. Jeg vet selvsagt at kroppen også trenger en rekke vitaminer og mineraler, men som jeg har sagt så er disse behovene antatt dekket i disse eksemplene. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er også fare for at du mister muskelmasse hvis du har et dårlig kosthold, skal ikke miste mye muskler før man har mye fett i årer og rundt organer Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Kverulerer du med vilje? Jeg skriver at tynne mennesker kan være feite på innsiden, og dermed i større risiko for å få hjerteinfarkt og at dette ikke vises på vekten, og at det derfor er viktig å spise sunt uansett om du er tynn eller feit. Min lenke Min lenke Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Min lenke Se videoen. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg vil si at TS sin diett ikke NØDVENDIGVIS er usunn, kebab har relativt lite fett og har mye grønnsaker, og spiser man pizza som er mer enn litt deig med tomatpuré og ost så er det kanskje om ikke bra bedre enn mye annet. Men kosthold er etter min erfaring noe individuelt, det er ingen altomdekkende "god" mat, man må veie lyst med behov og aktivitetsnivå. Jeg forandret kostholdet for et år siden, nå spiser jeg hva jeg vil når jeg vil, og holder et jevnt aktivitetsnivå (trener minimalt), og jeg bygger muskler å blir mindre omfangsrik. Tidligere spiste jeg faste måltider og forsøkte å være "sunn" og jeg la på meg sinnsykt mye, (har strekkmerkene til å bevise det med). Man bør teste kolesterolet sitt jevnlig, (jeg gjør det 2 ganger i året pga min overvekt), og man bør sjekke vekta og midjen, men på det jevne er TS sitt scenario ikke helt galt, er ikke somom McD's er den daglig kosten... -frank Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Er også fare for at du mister muskelmasse hvis du har et dårlig kosthold, skal ikke miste mye muskler før man har mye fett i årer og rundt organer Det er sant, og jeg har for all del aldri ment at et kosthold bør bestå av utelukkende fett e.l. Hvis du leser de første postene mine la jeg til grunn at alle nødvendige næringsstoffer må inntas. Kverulerer du med vilje? Jeg skriver at tynne mennesker kan være feite på innsiden, og dermed i større risiko for å få hjerteinfarkt og at dette ikke vises på vekten, og at det derfor er viktig å spise sunt uansett om du er tynn eller feit. Min lenke Min lenke Det stemmer helt sikkert det, men hva har det med det opprinnelige spørsmålet mitt å gjøre? Jeg kan gjenta det: Hva legger du i å "være sunn"? Se for deg en person som ligger stabilt på en vekt han er fornøyd med. I tillegg får han i seg alle de næringsstoffene han trenger. Han spiser også junkfood ofte. Er han da sunn? Det var da du begynte å snakke om såkalt skjult fett. Jeg mener det ikke er relevant da det ikke eksisterer et kalorioverskudd å lagre fett fra. Endret 18. juli 2011 av Sheasy Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Det stemmer helt sikkert det, men hva har det med det opprinnelige spørsmålet mitt å gjøre? Jeg kan gjenta det: Hva legger du i å "være sunn"? Se for deg en person som ligger stabilt på en vekt han er fornøyd med. I tillegg får han i seg alle de næringsstoffene han trenger. Han spiser også junkfood ofte. Er han da sunn? Det var da du begynte å snakke om såkalt skjult fett. Jeg mener det ikke er relevant da det ikke eksisterer et kalorioverskudd å lagre fett fra. Se den siste linken jeg la ut, der er det en video som forklarer det bedre, og hvorfor det faktisk er relevant. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Se den siste linken jeg la ut, der er det en video som forklarer det bedre, og hvorfor det faktisk er relevant. Jeg så to minutter av den nå, og er ikke veldig imponert. Jeg skal se resten senere, men jeg er på vei ut døren nå så dette blir kort. For det første, det er en "nutritionist" på et talkshow som snakker om BMI. Det er tre ord i den setningen som får meg til å rynke på nesen, gjett hvilke (hint: det er nutritionist, talkshow og BMI). Deretter sier hun at selv om man har en lav BMI kan man ha en høy fettprosent. No shit. De måler så fettprosenten på enkelte personer, og sier at det er høy fettprosent som er farlig. Hadde dette vært "skjult fett" hadde man ikke kunne målt den med en fettklype. Det er altså ikke snakk om personer med lite fett utenpå kroppen og masse fett inni (alt fett er selvfølgelig inni kroppen, men du skjønner hva jeg mener), det er snakk om personer med en høy fettprosent både utenpå og inni. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Det er altså ikke snakk om personer med lite fett utenpå kroppen og masse fett inni (alt fett er selvfølgelig inni kroppen, men du skjønner hva jeg mener), det er snakk om personer med en høy fettprosent både utenpå og inni. Jo, ifølge de to andre linkene jeg postet så er det nettopp det man er - feit på innsiden. Altså at fettet ikke synes med det blotte øyet, ei heller på vekten. Du vet at fett veier mye mindre enn muskler? Man kan altså ''legge på seg'' (at musklene man har omgjøres til fett) samtidig som man opprettholder en noe lunde ''normal'' vekt. Hvordan måler du hva en ''normalvektig'' person er da, hvis ikke ved hjelp av å få en indikasjon ved hjelp av BMI? Så fint, da kan vi være enige om at man IKKE er sunn bare på grunn av at man er normalvektig og vekta viser ett positivt tall. Endret 18. juli 2011 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hva legger du i å "være sunn"? Se for deg en person som ligger stabilt på en vekt han er fornøyd med. I tillegg får han i seg alle de næringsstoffene han trenger. Han spiser også junkfood ofte. Er han da sunn? Du vet at du ikke trenger å være direkte feit for å være i fare for å få fedmerelaterte sykdommer? Fettet i maten du spiser må legge seg ett eller annet sted, og hvis det ikke legger seg på hoftene dine så finner det andre steder å legge seg, så sånn sett så kan man ikke si at en tynn person som spiser masse junkfood er sunn uansett. I England var det en ung mann som kun spiste hamburgere, og han var i ''god form''. En dag døde han plutselig av hjerteinfarkt. Det er ingen vits å vri og vende på det, spiser du junk food ofte så er du ikke sunn. Til og med leger anbefaler at man høyst spiser på steder som Mc Donalds en gang i måneden, men aller helst aldri. Energi inn minus energi ut. Når skal folk forstå dette? Det har ingenting å si om jeg får energien fra fett eller karbohydrater. Det er ikke slik at om du spiser fett, så legger det seg direkte på et sted på kroppen, men ikke med karbohydrater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå