Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Junkfood er ikkje sunt, punktum finale. Vel, i kebab har du korn, melk, kjøtt og salat. Sammensetningen er kanskje ikke optimal, men du får i deg viktige næringsstoffer så lenge du ikke dropper det grønne i 'babben. Greit nok det, men ein kebab er ikkje per definisjon sunt, uansett korleis ein snur og vendar på det. Du kan laga ein sunn kebab sjølv, men det gjer vel dei færraste. Du kan laga sunn pizza, sunn hamburger osv., men det som blir kjøpt på gatekjøkken og McDonalds er ikkje sunt. Grandiosa er ikkje sunn sjølv om det er paprika og kjøtt på den. Hva legger du i "sunt"? Målet må jo være å få i seg nok næringsstoffer. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er det snakk om gatekjøkkenmat så tviler jeg på at 3 timer med lek i uken er nok for å få brent vekk de ekstra kaloriene, men om du blir direkte feit av det spørs på hva du spiser ellers. Alle tåler å skeie ut litt innimellom. Hvorfor tviler du på dette? At man spiser gatekjøkkenmat betyr jo ikke at man må spise enorme mengder av det. Kebabkjøtt som blir brukt i norge består av store deler brød, og kun litt lammekjøtt for å kunne si at det er lammekjøtt. Tenk deg om, hadde man solgt masse lammekjøtt for 30-50 kr hvis det virkelig var ordentlig lammekjøtt?? Gatekjøkkenmat er ikke sunt uansett hvordan man vrir og vender på det. Mye av det andre de har i kebaben er også ikke gunstig for deg, som f.eks masse mais som inneholder en god del naturlig sukker og derfor er søt. Det hvite pitabrødet er heller ikke noe å skryte av ernæringsmessig da det kan lett sammenlignes med loff. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 En kebab inneholder en del protein i kjøttet og fett i dressing/kjøtt og mye karbohydrater i lefsen og grønnsakene. Etter trening pleier måltidet å se slik ut for meg: 1 liter lett/helmelk og en kebab el l. Og dette fungerer urtmerket for meg! Jeg synes det er alt for mye svart/hvitt i matverdenen. Noen mener fett er dumt uansett med mindre det er omega-3 det er snakk om. Andre mener at karbohydrater er djevelens verk og at dette er det verste du kan få i deg, mens andre igjen mener at kjøtt er helt forferdelig med tusenvis av giftstoffer som ikke er godt for noe som helst. Ja, jeg overdriver litt nå, men det er ikke langt i fra sant... For det første, spørs det hvor mye kjøtt det faktisk er i kebaben, her varierer det selvsagt MYE fra plass til plass. Koster kebaben litt, så er det som regel mer og renere kjøtt. Dressingen er vel mer eller mindre bare transfett, så kan ikke akkurat si at det er noe positivt. For min del er ikke fett, kjøtt eller karb negativt eller dødssynd. Men verken fett eller karb inntas ikke i det uendelige. Det er sunt i mindre mengder. Når man i tillegg tar med det lyse pitabrødet (event lumpa rundt..) og f.eks mais (stivelse og sukker) så er det et dårlig sammensatt måltid. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hva er galt med sukker og loff? Klart, det er ikke noe å basere kostholdet på, men har man fått i seg essensielle fettsyrer og aminosyrer, samt nok mineraler, vitaminer, og en tilfredsstillende mengde proteiner, hva er da galt med å få i seg resten av kaloriene gjennom "søppelmat"? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Enkelt og greit så er det bortkasta. Greit nok, skal man bulke, er det ikke optimalt å få i seg for mye proteiner. Da kan det være smart å få det igjennom kilder hvor det er lite protein, men fremdeles finnes det MANGE bedre alternativer enn loff. Søppelmat er noe annet da det inneholder mye rart, loff er luft med kalorier.. En som går på deff og skal få i seg 2000-2500 kcal og 200g proteiner har ikke mange kalorier igjen etter proteinene er inntatt. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er det snakk om gatekjøkkenmat så tviler jeg på at 3 timer med lek i uken er nok for å få brent vekk de ekstra kaloriene, men om du blir direkte feit av det spørs på hva du spiser ellers. Alle tåler å skeie ut litt innimellom. Hvorfor tviler du på dette? At man spiser gatekjøkkenmat betyr jo ikke at man må spise enorme mengder av det. Kebabkjøtt som blir brukt i norge består av store deler brød, og kun litt lammekjøtt for å kunne si at det er lammekjøtt. Tenk deg om, hadde man solgt masse lammekjøtt for 30-50 kr hvis det virkelig var ordentlig lammekjøtt?? Gatekjøkkenmat er ikke sunt uansett hvordan man vrir og vender på det. Mye av det andre de har i kebaben er også ikke gunstig for deg, som f.eks masse mais som inneholder en god del naturlig sukker og derfor er søt. Det hvite pitabrødet er heller ikke noe å skryte av ernæringsmessig da det kan lett sammenlignes med loff. Hva legger du i "sunt"? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hva er galt med sukker og loff? Klart, det er ikke noe å basere kostholdet på, men har man fått i seg essensielle fettsyrer og aminosyrer, samt nok mineraler, vitaminer, og en tilfredsstillende mengde proteiner, hva er da galt med å få i seg resten av kaloriene gjennom "søppelmat"? Det er som å spørre hvorfor det er galt å velge kjeks og cola ovenfor grønnsaker med fisk. Det er ikke skadelig i små mengder, men du må trene hardere for å få jobbet bort kaloriene. Når du spiser sånn drittmat så blir du også fortere sulten, spesielt hvis du skal holde deg til samme kalroimengde du hadde fått av noe sunt. Dette fører til at du spiser mer dritt, og får i deg mer kalorier enn det du faktisk tror du gjør. En kjeks gjende med sjokolade inneholder ca 60 kalorier - det er EN kjeks av hele pakken. En kopp brokkoli inneholder ca 30 kalorier. Hva tror du holder deg mett lengst? Ett par kopper med brokkoli og med laks ved siden av, eller tre-fem kjeks? Det er der feilen ligger ved din logikk, og i tillegg så inneholder gjerne drittmat mindre av det man burde få i seg, som f.eks fiber og andre næringsstoffer. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Enkelt og greit så er det bortkasta. Greit nok, skal man bulke, er det ikke optimalt å få i seg for mye proteiner. Da kan det være smart å få det igjennom kilder hvor det er lite protein, men fremdeles finnes det MANGE bedre alternativer enn loff. Søppelmat er noe annet da det inneholder mye rart, loff er luft med kalorier.. En som går på deff og skal få i seg 2000-2500 kcal og 200g proteiner har ikke mange kalorier igjen etter proteinene er inntatt. Bortkastet i den grad at man ikke får i seg så mye nyttig annet enn kaloriene, enig. Jeg mener ikke at loff og fast food er en bra næringskilde, det finnes mye som helt sikkert er bedre, men skal man bare få i seg resten av dagens kalorier ser jeg ikke problemet. Personen i eksempelet ditt har selvfølgelig ikke så mye å gå på, men hva med en som skal opp i vekt og trenger kanskje fra 3000-5000 kcal? Gitt at han ikke er mye større enn 100 kg bør 200g proteiner være nok for han også. Jeg sammenlignet loff, birkebeinerbrød og ekstra grovt brød på programmet Mat På Data. Kalorivinå og sammensettingen av karbohydrater, proteiner og fett er ganske lik. Jeg vet ikke om det er forskjell på proteinkvaliteten, det kan godt være, og loff inneholder mindre mineraler og vitaminer. Men helt ærlig, hvem spiser brødmat for å få i seg slikt? Det er som å spørre hvorfor det er galt å velge kjeks og cola ovenfor grønnsaker med fisk. Det er ikke skadelig i små mengder, men du må trene hardere for å få jobbet bort kaloriene. Når du spiser sånn drittmat så blir du også fortere sulten, spesielt hvis du skal holde deg til samme kalroimengde du hadde fått av noe sunt. Dette fører til at du spiser mer dritt, og får i deg mer kalorier enn det du faktisk tror du gjør. En kjeks gjende med sjokolade inneholder ca 60 kalorier - det er EN kjeks av hele pakken. En kopp brokkoli inneholder ca 30 kalorier. Hva tror du holder deg mett lengst? Ett par kopper med brokkoli og med laks ved siden av, eller tre-fem kjeks? Det er der feilen ligger ved din logikk, og i tillegg så inneholder gjerne drittmat mindre av det man burde få i seg, som f.eks fiber og andre næringsstoffer. Vel, du legger til grunn at man må trene bort kaloriene. Hvis man skal ned i vekt er neppe loff og fast food veien å gå. Hva hvis man faktisk trenger disse kaloriene? La oss si at man trenger 3500 kcal i løpet av dagen. De essensielle fettsyrene får man i seg som tilskudd før frokost. Frokosten består av f.eks. egg, bacon og appelsinjuice. Et måltid rikt på kvalitetsprotein og fett, samt inneholder en del av de fleste mineraler og vitaminer. Et lite mellommåltid og en solid middag gjør at man har dekket dagsbehovet for de fleste næringsstoffer, men det er fortsatt for få kalorier. Hva er da galt med å avslutte dagen med noen skiver med loff eller en cheeseburger? Kanskje med et glass melk til for å få i seg litt proteiner her også. Brokkoli er vel og bra, men det nytter ikke som kalorikilde. Så nei, jeg ser ikke feilen i min logikk. Jeg ser derimot at hva som er sunt eller ikke varierer veldig med situasjonen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 For det første, spørs det hvor mye kjøtt det faktisk er i kebaben, her varierer det selvsagt MYE fra plass til plass. Koster kebaben litt, så er det som regel mer og renere kjøtt. Korrekt, derfor jeg presiserte at jeg ikke snakket om noe 40-kroners sentrumskebab. Du må gjerne opp (her i bergen) i 70-100 kr her for å få en skikkelig kebab. Dressingen er vel mer eller mindre bare transfett, så kan ikke akkurat si at det er noe positivt. Etter trening er jeg interessert i å få i meg mye energi og protein. Transfett er ikke noe jeg skal stå og si at er optimalt å spise etter trening, men det er energirikt (og dressingen er god). Mange restitusjonsdrikker inneholder karbohydrater uten særlig med vitaminer/mineraler i tillegg. Dette er noe folk dytter i seg, men fett avstår folk helt fra. Fett er en vel så god energikilde som karbohydrater, men transfett er nok verst i klassen blant fett her, det er sant. For min del er ikke fett, kjøtt eller karb negativt eller dødssynd. Men verken fett eller karb inntas ikke i det uendelige. Det er sunt i mindre mengder. Når man i tillegg tar med det lyse pitabrødet (event lumpa rundt..) og f.eks mais (stivelse og sukker) så er det et dårlig sammensatt måltid. For det første var ikke innlegget rettet mot deg (Du tror vel ikke det heller, men greit å få det avklart:) ) Kebab er ikke noe optimalt måltid, nei. Poenget mitt var at det ikke er så forferdelig som mange her ga uttrykk for. Etter trening vil jeg derimot si at kebab er et bra sammensatt måltid. Både lefsen og mais inneholder lettopptakelige karbohydrater som er å foretrekke etter trening. Mye proteiner og mye energi i resten. Dersom du går hjem, vil du selvsagt klare å lage et bedre sammensatt måltid ved å f. Eks steke et par egg eller kyllingfilet eller laks eller tunfisk eller hva du vil sammen med noe grønnsaker osv. Jeg gjør ofte ikke dette fordi jeg ikke gidder å lage noe hjemme, fordi det er langt hjem og fordi kebab er godt. Alt med måte selvfølgelig, men kebab to ganger i uken for TS som trener tre ganger i uken vil ikke jeg si er noe dumt i det hele tatt. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg sammenlignet loff, birkebeinerbrød og ekstra grovt brød på programmet Mat På Data. Kalorivinå og sammensettingen av karbohydrater, proteiner og fett er ganske lik. Jeg vet ikke om det er forskjell på proteinkvaliteten, det kan godt være, og loff inneholder mindre mineraler og vitaminer. Men helt ærlig, hvem spiser brødmat for å få i seg slikt? Fiber da? Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fiber da? Han snakket om kaloriene Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fiber da? Han snakket om kaloriene Men fiber er da også en viktig del av kostholdet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fiber da? Han snakket om kaloriene Men fiber er da også en viktig del av kostholdet? Ja, men han skrev om kalorier AKA energi. Du får ikke energi av fiber, fiber hjelper for fordøyelsen. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fiber da? Han snakket om kaloriene Men fiber er da også en viktig del av kostholdet? Ja, men han skrev om kalorier AKA energi. Du får ikke energi av fiber, fiber hjelper for fordøyelsen. Ja, fiber påvirker fordøyelsen, og kan vel bidra til hvordan næringsstoffene lagres. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 jeg mener 4 timer daglig? det er jo sommer ferie og godt vær. Postet av anonym: b087e574dc047a9b4bd9bc9806fb746f Du finner fort ut av om det er en livstil du kan leve med eller ikke Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Fiber da? Han snakket om kaloriene Men fiber er da også en viktig del av kostholdet? Ja, men han skrev om kalorier AKA energi. Du får ikke energi av fiber, fiber hjelper for fordøyelsen. Ja, fiber påvirker fordøyelsen, og kan vel bidra til hvordan næringsstoffene lagres. Fiber hjelper tarmen ved å binde væske. Du teller ikke med fiber når du skal vise en annen person hvor mye energi du får i deg ved et tenkt kosthold. Selvfølgelig: Fiber har viktige funksjoner. På samme måte som mange vitaminer, mineraler, fettstoffer osv, men det var ikek poenget med innlegget hans. Poenget var å vise hvor mange kalorier man fikk i seg med et gitt kosthold. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 I alle fall, loff inneholder omtrent halvparten så mye fiber som ekstra grovt brød. Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 I alle fall, loff inneholder omtrent halvparten så mye fiber som ekstra grovt brød. Ja, og grovt brød inneholder bl. a mer vitamin B2, riboflavin, Niacin, Niacin ekvivalenter, Vitamin B6, Folat, Kalsium, Jern og Natrium enn loff siden vi er inne på det... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg tipper det har ca null effekt at man spiser pizza/kebab 2-3 ganger i uken hvis man trenger 3 timer i snitt. For å trene såpass mye trenger man MASSE kalorier, og noe av det kan nok liksågodt komme fra drittmat. Jeg har ikke noe vitenskapelig studie å støtte opp dette med, men tror at man ikke vil merke forskjell hvis man ikke driver på toppidrettsnivå. 1 Lenke til kommentar
Armador Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Er vel alt transfettet som alt blir stekt i som er synderen her? Dessuten kan ikke kebabkjøtt kalles kjøtt, en kompis av meg er slakter og de sender blant annet produkter til gatekjøkken. Kebabkjøttet er stort sett mel, vann og brusk av både gris og lam. Alt dette blir godt kvernet før der blir presset sammen med mel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå