Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble lyshorn på bil som ikke har dette fra før


dsgf

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp. Trodde jeg hadde brukbar peiling på bil og elektronikk, men nå står jeg fast.

 

Jeg har en gammel bil som ikke har lyshorn fra tidligere. Jeg har installert et sett ekstra fjernlys på denne og koblet disse med et relè. Styrestrøm til relèet har jeg hentet fra den blå lampa i dashbordet, via egen bryter, slik at jeg altså kan velge om ekstralysene skal tennes eller ikke, men jeg kan ikke tenne dem uten at fjernlys er på.

 

Så hadde jeg lyst til å montere lyshorn som virker på ekstralysene. Forsøkte å hente strøm fra en egen kurs rett på batteriet (med sikring), og koble meg inn på styrestrømmen til eksisterende relè. Resultatet blir at sikringen blåser. Prøvde med 30A, denne smeller umiddelbart, så jeg har ikke lyst til å gå høyere opp, her må det være noe gærnt.

 

Spørsmålet er altså: Slår strømmen "tilbake" til min fjernlysbryter i stedet for å vippe releet? Må jeg montere eget relè og koble sammen "stor strøm" ut til ekstralysene for å få lyshorn til å virke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvordan fjernlysene du har styres fra før egentlig, men det dersom du har parallelkoblet relèstyringen med bilens innebygde styring er det mulig at du har byttet om på polariteten slik at du i praksis har laget en kortslutning. Det første du må finne ut av er om lysbryteren styrer minus eller plus, og deretter koble det opp deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant! Jeg har igrunn gått ut fra at bryteren sitter på pluss-siden, da jeg hadde det for meg at det bare var japanske biler fra 80-tallet som hadde bryteren på minus-siden. Men jeg skal finne et koblingsskjema og se om jeg får noe info ut derfra.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er altså: Slår strømmen "tilbake" til min fjernlysbryter i stedet for å vippe releet? Må jeg montere eget relè og koble sammen "stor strøm" ut til ekstralysene for å få lyshorn til å virke?

Dette skal ikke kunne forårsake at sikringa i hovedstrømkretsen din ryker (ingen feilkobling av styrestrøm og relespole skal egentlig kunne gjøre det...), men forstår jeg tegninga sånn at du har tatt ut styrestrømmen til ekstralysene fra jordsida av varsellampa, og fjernet (svart kryss) den opprinnelige godsforbindelsen? Dvs at du har koblet varsellampe, ekstralysbryter og releet i serie? Det vil vel stort sett virke*, men fjernlysvarsellampa vil da ikke kunne lyse når du har originale fjernlys påslått, men godsforbindelsen gjennom (avslått) separat ekstralysbryter og relespole er brutt.

 

*) Edit: Spenninga på 12V vil også fordele seg over de to seriekoblede motstandene, varsellampe og relè. Dette betyr at begge får lavere spenning enn de egentlig skal ha, og releet kan få for lav spenning til å veksle.

 

Korrekt innkobling er å beholde godsforbindelsen på varsellampa, og ta ut styrestrøm fra den andre sida, plussida av lampa, dvs sånn at varsellampa og relè m/bryter er koblet i paralell.

 

Ja, det er mulig at du kan få jording (sjekk m/ multimeter/Ohmmeter) "bakveier" gjennom det originale ledningsnettet, men da bare når fjernlysbryteren er avslått, (edit: og ekstralysbryteren påslått) og i så fall vil det kunne bli kortslutning, men da er det sikringa (du har vel brukt sikring der også?) på den nye, røde, styrestrømskretsen din som vil ryke, ikke hovedstrømkretsen. :hmm:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...