Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sy sår og kutt selv med nål og tråd?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

er det mulig å sy sår og kutt med vanlig nål og sytråd?

tenker og man er i skauen eller på ei hytte, om det nål og tråd er kjekt å ha med, eller om det er bedre å la det være i fred.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det skal være mulig. Leste i en bok (Roman) hvor de måtte sy en fyr som hadde kuttet seg, og da brukte de vanlig tråd så vit jeg vet. Eneste er at såret kan gro veldig stygt, men det viktigste er jo å få det igjen. Husk at selv om du syr såret så hjelper det lite hvis det er andre ting som er skadet, blodårer f.eks. Nåla skal varmes.

fant det her også:

http://guru.sol.no/question/helse-sex-og-samliv/sykdom/hvordan-sy-igjen-sar-selv

Edit: Må bare understrekes at jeg ikke er noe ekspert her, det er bare sånn jeg tror det er. Er sikker lurt å prøve visse andre ting før man drar frem tråden, legge press på såret OL.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

er det mulig å sy sår og kutt med vanlig nål og sytråd?

Legens utstyr er sterilt, tråden er lite egnet til å skape irritasjon eller gro fast, og nålen er formet slik at den skal være godt egnet til å sy hud. Bortsett fra dette kan vanlig nål og tråd gjøre samme nytten. Hvis det virkelig er nødvendig å sy et kutt før man kommer til helsepersonell, kan vanlig nål og sytråd brukes. Utstyret bør være så rent som mulig, og nålen bør varmes i en flamme slik at den blir steril.

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Joda, det går an så lenge man vet hva man gjør og har nerver av stål. En kar jeg kjenner kom til å klippe seg litt i pungen, men måtte nå et fly og hadde ikke tid til å dra til legen. Så han fikk legen til å forklare over telefonen hvordan man syr, og gjorde like gjerne jobben selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...