AnnetteM Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Hei Skal ta noen bilder i Kirken snart og ønsker ikke å bruke for mye blitz. Men er det noen innstillinger på M som jeg kan bruke for å få lysere bilder? Når jeg tar bilder nå synes jeg de blir litt for mørke og gule. Hvilken blender, lukker og Iso bruker dere for innendørs bilder tatt i mørkere lokaler? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) "Gule" bilder? Det er hvitbalansen - skyt i Raw eller kalibrer hvitbalansen på forhånd. Her ville jeg gått etter: Blender: Største blender, med mindre mye i dybden skal være i fokus. Lukker: Kommer an på om du har stativ eller håndholdt, og om det er stillestående brudepar eller svingende soul-kor. Kommer også an på brennvidden til objektivet hvis det er håndholdt. ISO: ISO som passer eksponeringen i forhold til blender, lukker og ISO. Veldig vanskelig å fortelle hva slags blender, lukker og ISO du skal velge i kirken, da jeg ikke har den fjerneste anelse om hvor lyst/mørkt det er i akkurat den kirken akkurat det tidspunktet akkurat den dagen du skal ta bildet. Vil foreslå å skyte og bruke eksponeringsjusteringsfunksjonen hvis det blir for lyst/mørkt. Kikk på hva lysmåleren foreslår, og hvis du synes det er for mørkt - kjør +1 blendertrinn lysere eller lignende. Ingen grunn til å gå over til M hvis du ikke bruker det til vanlig. Skyt som du pleier og bruk eksponeringsjustering hvis det blir for mørkt. Så forteller du nemlig kameraet at det skal eksponere lysere enn vanlig, og så gjør det det. Endret 16. juli 2011 av Trondster Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Takk for svar:-) jeg bruker M til vanlig,men ønsker å forbedre meg på innendørs uten å måtte bruke blitz for mye. Har et 550 D kamera og 50 + 85 mm linsrr som jeg liker best:-) får ta litt test bilder tror jeg. Takker:-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Bruker du M og det blir for mørkt, så følg med på lysmåleren når du velger blender, lukker og ISO - ta bilde når den indikerer +1 eller +2 i stedet for å være i midten - og så blir bildet lysere. Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Kanon Tusen takk Trondster Må nok bare øve her tror jeg. Er elendig på innendørs bilder Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Kan også være en ide og øve litt på holdeteknikk så man klarer litt lengere lukkertider, samt avvente fotograferingen til motivet ikke beveger seg. Endret 16. juli 2011 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Det samme prinsippet gjelder utendørs - skal du ta bilder av noe lyst noe, som snø eller store, hvite flater, så skal du øke eksponeringsjusteringen litt, så du får et lysere bilde enn lysmåleren foreslår (så snøen blir hvit og ikke grå), og når du tar bilde av en mørk by skal du typisk dempe eksponeringsjusteringen, så de svarte gatene blir svarte og ikke grå støybomber.. Følg med på lysmåleren! 1 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Teknikken for å holde kamera er veldig grei, men det jeg merker er at nr jeg har tatt bilder særlig i en kirke så synes jeg de blir litt mørke/gule. Jeg må få tatt noen skikkelige testbilder før store dagen tror jeg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Oi - skyter du brudebilder, så SKYT I RAW! Du får kun én sjanse til å ta bildene, og hvis et bilde har blitt mislykket på grunn av skjev hvitbalanse eller litt feil eksponering, så er det fryktelig bittert å vite at du kunne reddet det inn hvis du (også) hadde skutt i Raw. Hvis du ikke gjør det allerede, altså. 1 Lenke til kommentar
AnnetteM Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Jeg skyter en del i raw, men også i vanlig høy JPG Er 1 Kommunions bilder jeg skal ta bilder av og det er nesten enda viktigere hehe Er ikke så god fotograf at jeg tør ta bilder av andres bryllup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå