Gå til innhold

Hva spiller du nå?


Anbefalte innlegg

Tales of Vesperia på Switch. Utrolig treg start, og litt for mange klisjéer etter min smak. Men tar seg nok opp etterhvert, og liker folkene. Har bare tre på laget så langt, men er bra kjemi mellom dem. Skal bli spennende å se hvordan det blir etterhvert, når jeg har flere på laget, og har mer å leke med. :)

 

Jeg spilte gjennom dette på Xbox360 for mange år siden, men jeg skal ha nyversjonen.

 

Jeg har spilt flere av Tales-spillene og jeg husker Vesperia som det Tales-spillet med færrest animeklisjeer og de mest modne og intelligente karakterene. Om jeg ville ment det samme i dag er en annen sak. Såvidt jeg husker tok det heller ikke lang tid fra jeg startet til jeg var i kamp med Yuri, men selve plottet bruker selvfølgelig god tid på å bygge seg opp (som det skal være).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror "problemet" er at Vesperia kom i 2009 her i vesten, og sjangeren har eksplodert siden da. Var nok en del klisjéer selv da, men i dag har vi mange flere spill som bruker de samme klisjéene. Dermed blir det mye mer tydelig i dag. Er fortsatt en ung mann som redder en jente. Han er kriger, hun healer. Alle er redde for monstrene, mens vi må redde alle sammen, og så videre. Been there, done that. Ser også at systemed med skills er at vi har skills på våpen, og når vi har brukt det ofte nok får vi skills permanent. Det er omtrent nøyaktig det samme som i f.eks Tales of Berseria. Var nok unikt da Vesperia kom, men er vanlig i dag. Ikke at det er negativt, selvsagt. Men er ikke akkurat så unikt som det var da. For den saks skyld er det jo bare en annen variant av jobbsystemet i Final Fantasy, bare at skills er knyttet til våpen, ikke klasser.

 

Men når det er sagt liker jeg Vesperia ganske godt, så kan nok kose meg med dette lenge. :)

Lenke til kommentar

Ser også at systemed med skills er at vi har skills på våpen, og når vi har brukt det ofte nok får vi skills permanent. Det er omtrent nøyaktig det samme som i f.eks Tales of Berseria. Var nok unikt da Vesperia kom, men er vanlig i dag. Ikke at det er negativt, selvsagt. Men er ikke akkurat så unikt som det var da. For den saks skyld er det jo bare en annen variant av jobbsystemet i Final Fantasy, bare at skills er knyttet til våpen, ikke klasser.

 

Var det ikke akkurat det Final Fantasy IX gjorde også? Mulig hukommelsen svikter litt, men var ett av dem iallefall.

Lenke til kommentar

I Final Fantasy IX lærer man egenskaper fra utstyret man har på. Det er et ok system, men det har sine svakheter. Det blir veldig mye sjonglering av utstyr frem og tilbake slik at alle skal lære mest mulig, og når en karakter forsvinner en periode mister man også tilgangen til utstyret karakteren hadde på seg og egenskapene man kunne lære. 

Lenke til kommentar

Er lenge siden jeg spilte FFIX, men ja, det høres svært likt ut. Så det var kanskje unikt nok da Vesperia kom, men ikke så mye i dag. :)

 

EDIT: Og der ble Vesperia enda bedre. :) Vi kan kun ha fire folk på laget i kamp, og fikk den femte personen med meg nå. Interessant nok fikk h*n XP etter kamp og gikk opp i level, og i tillegg lærte h*n et nytt skill fra et våpen. Dette til tross for at h*n ikke er aktivt med i selve kampene. Aner ikke om det var sånn i originalen, men er alt for mange JRPGs der folk må være i kamp for å få XP og lære nye skills. Det slipper vi heldigvis her. :) Aner ikke om det er full XP og skill XP de får, men det hjelper uansett utrolig mye. Tror det er ni folk til sammen nå, så å levle alle en etter en hadde jo tatt litt tid. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Kommet en del timer inn i RDR2.

Jeg hadde lest meg grundig opp så jeg viste jo hva jeg gikk til og noe av hypen var borte før jeg spilte det.

En ting er klar console er et underlegenhet medium å spille slike komplekse spill på.

Mye knappe surr og selv om det er delvis en vane sak er det jo helst klart mer rot og tull enn et tastatur.

 

Ellers liker jeg at det er noe mer seriøst enn GTA selv om de insisterer på å slenge med disse tullete freaksa. Men heldigvis virker det som at hovedpersonene oppfører seg mer realistisk og og ikke bare er sære karikaturer.

 

Ellers var størst skuffelsen at det ikke er iron sights I FPS modus og da er egentlig ikke den modusen hvert det for meg.

 

Men virker bra så langt selv om karakteren du spiller er verdens treigeste gunslinger(men det viste jeg han var)

Lenke til kommentar

Kommet en del timer inn i RDR2.

Jeg hadde lest meg grundig opp så jeg viste jo hva jeg gikk til og noe av hypen var borte før jeg spilte det.

En ting er klar console er et underlegenhet medium å spille slike komplekse spill på.

Mye knappe surr og selv om det er delvis en vane sak er det jo helst klart mer rot og tull enn et tastatur.

 

Ellers liker jeg at det er noe mer seriøst enn GTA selv om de insisterer på å slenge med disse tullete freaksa. Men heldigvis virker det som at hovedpersonene oppfører seg mer realistisk og og ikke bare er sære karikaturer.

 

Ellers var størst skuffelsen at det ikke er iron sights I FPS modus og da er egentlig ikke den modusen hvert det for meg.

 

Men virker bra så langt selv om karakteren du spiller er verdens treigeste gunslinger(men det viste jeg han var)

 

Er iron sight med i spillet. Når du sikter i fp mode trykk piltast ned(tror jeg det er)

Lenke til kommentar

assassins creed odessey er faktisk bra spill som er verdt å sjekke ut hvis du liker arpg fordi spillet har fet kombat, spilt 5-6 timer så langt fikk nesten tårer i øyene da jeg møtte faren til spillfiguren min. ellers aldri vært fan av assassins creed, har heller ikke spilt noen av disse spillene før

Tåler fiende mye i dette spillet? Liker Origins litt, mest på grunn av settingen, men syns kampsystemet er dårlig og at fiendene av og til tåler for mye. Vil ha Odyssey etterhvert også siden jeg digger settingen, men kjedelig å denge løs på fiendene i to minutter før de dør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I min ungdom spilte jeg videospill helt religiøst. Fra Kirby til Manhunt, jeg spilte hva som helst, hvor som helst, til fingrene mine nesten knekte som fyrstikker. I senere år finner jeg ikke helt inspirasjonen lengre. Men nå startet jeg med Red Dead Redemption 2 her for noen uker siden, og gleder meg til KH3 som er rett rundt hjørnet. Når det gjelder Red Dead, holy christmas for et digert spill. Det tar aldri slutt, som en cowboy thrill ride uten bremser. Det påvirker meg på et dypt mentalt nivå også. Begynner å kalle folk for "partner" og "mister", og får lyst til å selge sykkelen så jeg kan kjøpe meg hest og kaste lasso på fremmede folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...