Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, søsteren min har fått viruset "w32/blaster.worm", og viruset lukker alle programmer før/med en gang jeg åpner dem. kan ikke åpne oppgavebahandling, avg eller malwarebytes anti-malware eller noe. hun fikk et liknende virus før også, og da snakket hun med butikken hun kjøpte maskinen fra og måtte formatere maskinen.

er det mulig å få gjort noe uten å måtte formatere? noe jeg kan gjøre for å få startet oppgavebehandlingen?

har windows 7, sikkert 32bit versjon, men vet ikke helt.

Endret av knekkebrødmedost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, kan åpne programmer nå. men pcen har overheatet nå... (laptop) skal se om jeg får fjernet det når den har kjølt seg ned litt.

denne patchen http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS03-026.mspx skal kunne fikse sikkerhetsfeilen som gjør at en får wormen, men i "affected software" er ikke w7 listet.. hva kan gjøres for å hindre å få wormen igjen?

Lenke til kommentar

Hei, søsteren min har fått viruset "w32/blaster.worm",

Bren deg fra en annen og ikke infisert PC en Rescue Disk/CD.

> http://www.avira.com/en/support-download-avira-antivir-rescue-system

Med denne starter du den infiserte maskinen og scaner etter Malware/Virus som du lar fjerne. Etter det starter du igjen i vanlig modus og scaner med dette programmet: http://www.surfright.nl/en Fjern funnene og post log.

Endret av TheGenius
Lenke til kommentar

Med virus er reinstallering av hele systemet det beste. Man kan, (hvis man er serdeles forsiktig, og har litt peil), koble til den infiserte hardisken og kopiere over veldig viktige filer, (ingen EXEer), som bilder, filmer, og dokumenter, (må ikke åpnes), så etter en formatering og reinstall av alt, (og det bør inkludere Microsoft Security Essensials), så kan man ta filene tilbake scanne dem og bruke de ikke infiserte.

Å prøve å fikse en infisert PC er ofte håpløst for man ender med bluescreens og masse annet tøys..

-frank

EDIT: ikke kobl en infisert disk i en windows maskin om man ikke er en ekspert. Bruk Linux!

Endret av frankhaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med virus er reinstallering av hele systemet det beste. Man kan, (hvis man er serdeles forsiktig, og har litt peil), koble til den infiserte hardisken og kopiere over veldig viktige filer, (ingen EXEer), som bilder, filmer, og dokumenter, (må ikke åpnes),

-frank

Nei. ALDRI koble andre Medier, som extern Hardisk, USB Sticks...) til en infisert maskin. Mye av dagens Malware kan automatisk infisere medier som tilkobles. Dette gjennom Autorun Malware, eller gjennom at en infisert file startes. Vil man installere Windows ny, reddes Data med en LINUX CD.

Autorun Funktion skal med engang deaktiveres etter nyinstallasjon av Windows.

Lenke til kommentar

Med virus er reinstallering av hele systemet det beste. Man kan, (hvis man er serdeles forsiktig, og har litt peil), koble til den infiserte hardisken og kopiere over veldig viktige filer, (ingen EXEer), som bilder, filmer, og dokumenter, (må ikke åpnes),

-frank

Nei. ALDRI koble andre Medier, som extern Hardisk, USB Sticks...) til en infisert maskin. Mye av dagens Malware kan automatisk infisere medier som tilkobles. Dette gjennom Autorun Malware, eller gjennom at en infisert file startes. Vil man installere Windows ny, reddes Data med en LINUX CD.

Jeg vet ikke om du leste, men han sa at man skal koble til den infiserte disken i en annen pc, ikke en annen disk i den infiserte pcen. STOR forskjell.

Lenke til kommentar

-frank

oops nevnte å spesifisere Linux, my bad.

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...