Gå til innhold

Prikk i objektivet

Anbefalte innlegg

Har nå vært så heldig å få kjøpt et brukt 50mm 1.8 nikon til en billig penge. Når jeg ser inn i objektivet er det en prikk der, den sitter hverken på yttersiden av linsen eller yttersiden på den delen som går inn i kamerahuset. Virker som det er imellom glassene. Er det fysisk mulig at feks støv kommer inn der? Eller er det mest sannsynlig litte hakk på innsiden av glasset? Vet ikke hvordan dette er bygd så derfor mitt dumme spm. På tilfeldige bilder kan jeg ikke se at bildet blir påvirket, er det en metode å ta et bilde på for å avsløre om prikken viser seg i bildet? og hva kan eventuelt gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er neppe noensinne synlig. Ignorer. :)

Det skulle i så fall være på bilder med sola rett inn i objektivet, så du kanskje får bittelitt flare, eller på seriøst små blenderåpninger.

Bare la den være. :)

Linseelementer beveger seg fram og tilbake når du fokuserer, og luft kommer inn og ut. Og da kan det en sjelden gang følge med et støvkorn eller to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, var godt å høre. Kjedelig om det skulle gitt dårligere bilder, men da slår jeg meg til ro med at dette like fult kunne skjedd med et nytt objektiv.

Forstår jeg riktig at om jeg fotograferer mot sola, gjerne rett mot sola, på feks blender 22,om jeg ikke ser noe rart da, så ser jeg det ikke på andre blender tall og omgivelser heller? (bare for en test) :thumbup:

Lenke til kommentar

Trondster har helt rett, dette betyr absolutt ingen ting.

Generelt er det jo ikke så mye som skal til å få litt strølys, flare, når du har sola i eller rett utenfor synsfeltet, og dette kan potensielt bidra til å øke sannsynligheten noe for at det skal skje. Juster synsvinkelen litt, eller skjerm litt med hånden, og strølyset er borte. Det er knapt noen måte å verifisere om et spesielt tilfelle av strølys kommer fra akkurat dette støvkornet eller fra den optiske konstruksjonen ellers. Normalt så ser du i søkeren at du har strølys, og kan velge å utnytte det eller å forsøke å unngå det.

Lenke til kommentar

Tok noen test bilder med liten åpning mot sola og med sola like utenfor søkeren. Som dere sier får jeg noe strølys, men som dere også sier er vel dette umulig å si hva kommer av. Får bare slå meg til ro(selv om det er irriterende, hehe) Takk for svar folkens, godt å ha noen erfarne og støtte seg til :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes ikke du skal prøve å levere det tilbake til selger.

Jeg synes heller ikke det er særlig relevant med tanke på støvkornet å sammenligne med en helt annen objektivkonstruksjon. Skal du sammenligne må du sammenligne med et identisk objektiv uten støv. Selv da kan det hende at forskjeller du finner skyldes eksemplarvariasjon og ikke nødvendigvis forskjellen på akkurat det støvet / ikke støv. Og du må bruke stativ så du har presis samme vinkel på lyskilden for begge objektivene. Bruker du sola som lyskilde må du hele tiden fort bytte mellom objektivene for ikke å få for mye forskjell i vinklene mellom de to.

Andre som kjenner Nikkor 50/1.8 godt kan kanskje si noe konkret om hvor utsatt det er for strølys, og i hvilke vinkler det er verst?

edit: kos deg med objektivet. Nyt det til det det er best på: enorm skarphet, muligheten for tynn dybdeskarphet, portretter. Unngå å bruke det på det det er dårligere på, som rett mot sterke lysskilder. :)

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...