Gå til innhold

Crossfire fungerer ikke!

Synex

Anbefalte innlegg

Så jeg har nå fått meg 2x xfx radeon 6950 hd (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623490)

Jeg har lastet ned skjermkort driveren, jeg åpnet CCC tok på enable crossfire, men min FPS er den samme når ej tester med 1 skjermkort (Testet på samme sted med samme settings)

Jeg har lest rundt og jeg leste litt om at man må inn i biosen og ta det på der også? er det rett? jeg har ''ASUS M4A785TD-V EVO'' som mitt hovedkort.

Takker om noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser et par potensielle problemer her:

1.  
  2. Hovedkortet ditt støtter ikke Crossfire
  3. AMD-prosessoren din flaskehalser ytelsen, så du får ingen vinning med Crossfire.
  4. Spillet du tester kan være meget prosessoravhengig i utgangspunktet.
  5. Oppløsningen din er kanskje ikke høy nok til at Crossfire er noe poeng. HD 6950 2GB i Crossfire er nok til å kjøre de fleste spill på maks med 2560x1440 i oppløsning.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg ser et par potensielle problemer her:

1.  
  2. Hovedkortet ditt støtter ikke Crossfire
  3. AMD-prosessoren din flaskehalser ytelsen, så du får ingen vinning med Crossfire.
  4. Spillet du tester kan være meget prosessoravhengig i utgangspunktet.
  5. Oppløsningen din er kanskje ikke høy nok til at Crossfire er noe poeng. HD 6950 2GB i Crossfire er nok til å kjøre de fleste spill på maks med 2560x1440 i oppløsning.

Jeg har lest i bruker manualen som kom med hovedkortet og der står det at det støtter crossfire.

Og hva mener du med flaskehalser? at den jukser?

Lenke til kommentar

ASUS M4A785TD-V EVO

Der står det kun Hybrid Crossfire. Videre er den andre PCIe-porten x4, som vil senke ytelsen din ganske kraftig i spill gitt ingen prosessorflaskehals

Prosessoren din vil i de fleste spill være for treg til at skjermkortene dine får jobbet skikkelig. Stort sett kan det forklares slik med Crysis på maks, som en god skjermkorttest i de fleste tilfeller:

1. Phenom II X4 965 BE klarer å produsere 40 "bildedata" til skjermkortet i sekundet.
  2. Et HD 6950 klarer å produsere 25 bilder i sekundet. Alt fungerer "greit," du får ytelsen du har betalt for.
  3. To HD 6950 kan teoretisk produsere ca 55 bilder i sekundet (sjeldent får man 100% skalering), men siden prosessoren din ikke klarer mer enn 40 blir skjermkortene gående på "tomgang" og vente på at prosessoren skal supplere dem med data om neste bilde. Videre krever to skjermkort litt ekstra prosessorkraft for å balansere last og bruk seg imellom fra CPU, som senker ytelsen til kanskje 35 bilder i sekundet, som egentlig ikke er så veldig kult :no:
  4. Så legger vi inn en i5-2500k i sammenligningen: den klarer å produsere 80 "bildedata" i sekundet. Om du kjører HD 6950 Crossfire blir det ingen problemer å få 55 bilder i sekundet, siden i5-2500k er mer enn rask nok til å forsyne to grafikkort som HD 6950.

Dette er litt forenklet, men de fleste spill krever en viss balanse av prosessorkraft og grafikkkraft. Enkelte spill, som Metro 2033 eller Aliens vs Predator, krever veldig mye grafikkraft og veldig lite prosessorkraft og du får høy fps sammenlignet med et enkelt grafikkort, mens andre spill som Battlefield: Bad Company 2 eller Call of Duty krever mer prosessorkraft for å få god ytelse i spill og crossfire gir deg da veldig lite (om noe) ekstra ytelse.

Videre har du et veldig kraftig oppsett med to HD 6950, dette oppsettet er som sagt kraftig nok til å kjøre høyere oppløsninger som 2560x1440 med bortimot maks grafikk i nesten alle spill. I ditt tilfelle er det eneste problemet 1GB VRAM, som vil gjøre spilling på slike oppløsninger et slideshow (dette orker jeg ikke forklare nå.) Om du har en svakere prosessor enn en Phenom II X4 i 900-serien eller en i X6-serien har du enda større problemer med flaskehalsen din, jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe noe "kraftigere" enn en Phenom II X4 955 BE, da seks kjerner er ubrukelig til spilling fordi nyere spill stort sett ikke bruker mer enn to til tre kjerner.

Kort oppsummert:

1.  
  2. Skjermkortoppsett som HD 6950 Crossfire eksisterer mer som en midlertidig løsning for fantastisk ytelse i høye oppløsninger.
  3. AMD-prosessoren din er for treg til å gi skjermkortene dine noe å jobbe med.
  4. Skjermkortene dine har bare 1GB VRAM, som vil hindre ytelsen før du klarer å utnytte all utregningskraften du har tilgjengelig i de fleste tilfeller.
  5. Du har gjort en lite gjennomtenkt beslutning da du kjøpte to grafikkort.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

En Phenom II X6 er dårligere i spill enn en Phenom II X4 fordi klokkefrekvensen er lavere. Det finnes i praksis ingen spill som har nytte av mer enn fire kjerner i spill. AMD har gode markedsføringstriks med en billig sekskjerner, men den er fint utkonkurrert av i5-2500k i ytelse og effektforbruk.

Hovedkortet ditt støtter ikke Crossfire ifølge ASUS, men om du får aktivert Crossfire og får testet dette i et spill som Metro 2033 finner du hvertfall ut om det fungerer eller ikke for deg.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...